Toon posts:

Waarom geen javascript gebruiken????

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag, ik ben samen met iemand een website aan het ouwen, maar die wil absolute geen javascript erin hebben met de volgende redenering
Je werkt met Java en heel veel mensen schakelen tegenwoordig Java uit in hun browser, omdat dit virussen en irritante pop-ups kan bevatten en bovendien nogal wat vertraging oplevert bij het openen. Als het lang duurt om een site te laden, dan klik je al gauw door naar een volgende.
Ik vind dit gewoon onzin. Meeste mensen weten niet eens wat javascript is en al helemaal niet hoe je het uit moet zetten in je browser. Bovendien hoeft javascript helemaal niet traag te zijn, maar komt het meestal door de grafix of applets die eraan hangen of vergis ik me dan? Ik ben nog best leek op dit gebied, maar hebben jullie als prof. argumenten die ik kan gebruiken? I love javascript :)

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Wat een onzin... ik ken niemand die JavaScript uit heeft staan...

JavaScript is voor simpele handelingen heel erg handig op een website (form validatie, nieuwe vensters openen, etc)

Edit: en Java != JavaScript :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Ik zeg niet dat ik Javascript fantastisch vind, want ik gebruik liever Flash voor dynamische effecten. Maar ik ben het met jou eens. Tegenwoordig, na de invoering van de 4.0 browsers heeft een zeer groot deel van de internet gebruikers geen last meer van het niet kunnen weergeven van Javascript. Dit heb ik geleerd van mijn ervaring hier en daar opgedaan.

Inderdaad, vroeger, was het weleens irritant als je een webpagina met Java of Javascript tegen kwam, toen kon het weleens vastlopen. Maar dat was nog tijdens de Netscape en trage modems tijdperk. Tegenwoordig heeft haast niemand er last van hoor.

Dus gewoon Javascript gebruiken vind ik!

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Javascript kan ervoor zorgen dat je pagina incompatible wordt met andere browser of voor bijv. visueel gehandicapten, als je een page maakt kan je prima javascript gebruiken, maar het is dan slim om er voor te zorgen, dat je pagina niet afhankelijk is van javascript.

Ik bedoel: maak een pagina die in alle browsers gebruikt kan worden, is helemaal niet zo moelijk hoor.
Zorg er tenminste voor, dat je pagina niet afhankelijk is van javascript maar dat dingen als links of menus ook op een andere manier dan alleen met javascript werken.

Ook zoekmmachines heb problemen met javascript, als je bijv. alleen kan navigeren met javascript zal je pagina niet goed geïndexeerd worden.

edit:

ik vind flash mooi enzo, maar maak alsjheblieft geen site helemaal in flash, gebruik het alleen voor banner of leuke animaties, maar niet voor navigatie enzo, want dan wordt de functionaliteit van je browser aangetast: de back buttons werken niet meer goed ja kan niet linken naar een specifieke pagina cut&paste werkte niet meer text-browsers werken niet meer, visueel gehandicapten kunne de pagina niet meer goed bekijken.......

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 14:26 schreef nulkelvin het volgende:
...als je een page maakt kan je prima javascript gebruiken, maar het is dan slim om er voor te zorgen, dat je pagina niet afhankelijk is van javascript...
Idd, volgens mij kun je hiervoor de <noscript> tag gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bv een menu zie hier
http://home.wanadoo.nl/osluis/test/index.html
Daar zitten mousover effects in, nou dat vindt ie niet kunnen. Een statische achtergrond die altijd in het midden van je scherm blijft staan...hoppa dmv java.

Die site is nog in een heel vroeg statium van ontwikkeling dus links ed werken niet, maar het gaat om het idee wat ik ermee van plan ben.

• Janoz
  • Laatst online: 09-09 20:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Trouwens.. javascript kan geen virussen veroorzaken. Daarvoor zit het nog redelijk goed in elkaar. VB-script is een stuk linker.. (Het liefst heb ik dat wel uitgeschakeld, maar dan doet de microsoft site het niet meer)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op dinsdag 16 april 2002 14:31 schreef nitraat het volgende:
Ik heb bv een menu zie hier
http://home.wanadoo.nl/osluis/test/index.html
Daar zitten mousover effects in, nou dat vindt ie niet kunnen. Een statische achtergrond die altijd in het midden van je scherm blijft staan...hoppa dmv java.

Die site is nog in een heel vroeg statium van ontwikkeling dus links ed werken niet, maar het gaat om het idee wat ik ermee van plan ben.
Ik zie geen mouse over effecten, ik zie niet eens content, laat staan een gecentreerde achtergrond.. (ook niet als ik op een knop heb gedrukt)

Daarnaast vind ik een pagina titel als "new page 1" nogal.. tja .. wat zal ik zeggen :)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

lol wat een onzin..

Diegene weet niet waar die over praat als die Java en Javascript al door elkaar haalt en dan ook nog eens beweert dat het virussen kan veroorzaken :P

Zowel Java als Javascript kunnen dat niet (voor zover bekend :P)!

Bovendien is het ook onzin dat mensen het uit hebben staan. Als die de statistieken een beetje kende dan had ie geweten dat het hier om een minuscuul percentage gaat.

----------
En dan zie ik dit in de code:

<script language="JavaScript" fptype="dynamicanimation">

Tja..

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Dus dan moet jeje pagina maar voor sommgie mensen ontoegankelijk maken?

Het is toch zo makkelijk om pages te maken die in alle browsers functioneel te gebruiken zijn, het kost even een beetje meer tijd maar dan heb je ook iets goeds.

(let op het woordje functioneel)

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, sorry is met dreamweaver in elkaar gedraaid, als met je muis over de knoppen gaat, moet er wat gebeuren :) die achtergrond staat er idd nog niet in, was maar een voorbeeld. Maar die knoppen werken bij mij wel iig en bij me vrienden ook.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

<head>
<title>New Page 1</title>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
</head>

dreamweaver? :) (Hier trouwens mozilla + linux)

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Je werkt met Java en heel veel mensen schakelen tegenwoordig Java uit in hun browser,
ow? ik wed dat 9/10e van alle gebruikers niet eens weet hoe dit moet zonder een helpdesk te bellen!
omdat dit virussen
dream on :Z
en irritante pop-ups kan bevatten
moet je maar geen pr0n / warez / mp3z zoeken op google :P
en bovendien nogal wat vertraging oplevert bij het openen.
je bedoelt hier een java-applet. da's totaal _geen_ javascript. Mijd deze dingen idd van je pagina's (geen :r frontpage hover buttons dus als het ook met JS kan.

Kortom: vertel die maat van je eerst even dat ie eerst de voors en tegens goed moet opzoeken voordat hij wat }:O zegt.

[sup]bekijk de source van dit topic eens... [sup]

Stop uploading passwords to Github!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Je werkt met Java en heel veel mensen schakelen tegenwoordig Java uit in hun browser, omdat dit virussen en irritante pop-ups kan bevatten en bovendien nogal wat vertraging oplevert bij het openen. Als het lang duurt om een site te laden, dan klik je al gauw door naar een volgende.
typisch geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Sterker nog, ik ben van mening dat je in een beetje een serieuze site niet zonder javascript kan.
De onmouseover in een link is al javascript :P

Big bullshitting blaat dus wat die 'bepaalde iemand' argumenteert :)

www.jurgroessen.nl

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Hey.. hebbie niet meer van dit soort uitspraken van 'm? Von't wel amusant :P

Verwijderd

Topicstarter
LOL ik vermaak me nu ook kostelijk moet ik zeggen. Kijk wij zijn geen pro's en proberen zomaar een leuke site in elkaar te draaien...gaat ook wel lukken, maar ik ben blij dat ik de weg naar dit forum weet :)

Ik wist al dat ei fout zat, maar nu heb ik leuke argumenten ook.......

bevat irritante popups :) moet je maar niet naar p0rn sites zoeken. wahaha kom niet meer bij.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 15:41 schreef Bosmonster het volgende:
Hey.. hebbie niet meer van dit soort uitspraken van 'm? Von't wel amusant :P
Als ik er meer heb geef ik wel weer een gil :)

• DeaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 21:32
Op dinsdag 16 april 2002 14:53 schreef Janoz het volgende:
<head>
<title>New Page 1</title>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
</head>

dreamweaver? :) (Hier trouwens mozilla + linux)
ik denk dat dat de MS Frontpage versie 4 is waarmee hij t gemaakt heb ;) :7

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09
Mensen die JavaScript uit hebben staan moeten worden gedelete van internet.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 11:35 schreef willem169 het volgende:
Mensen die JavaScript uit hebben staan moeten worden gedelete van internet.
Nou is dat uiteraard lichtelijk onzinnig.
Maar, zoals in bovenstaande reacties al is gezegd, JavaScript is niet JAVA en bevat geen mogelijkheid op virussen.
Het maakt een site ook niet trager, is dat wel zo, dan moet je je afvragen waar je het script in godsnaam voor gebruikt.
De meeste mensen hebben JavaScript aanstaan, maar voor de mensen die dat niet hebben (ze zijn er, steeds minder door het toenemend aantal sites met nuttige scripts) moet je wel een alternatief geven.

• Barracuda_82
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van JavaScript, want het word vaak misbruikt om irritante dingen te maken (zoals het niet terug kunnen klikken met de backbutton :() en als je op een wat oudere pc zit (verbinding maakt niet uit) dan gaat alles een beetje hakkelen enzo.

Volgens mij is het onzin dat veel mensen JavaScript gedisabled hebben op hun pc.

• Dennis
  • Laatst online: 23:30
Op woensdag 17 april 2002 11:48 schreef Barracuda_82 het volgende:
Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van JavaScript, want het word vaak misbruikt om irritante dingen te maken (zoals het niet terug kunnen klikken met de backbutton :() en als je op een wat oudere pc zit (verbinding maakt niet uit) dan gaat alles een beetje hakkelen enzo.
Owja... :z
Leg eens uit?

Dat jij niet weet hoe iets werkt wil niet zeggen dat het niet kan hoor :{

• Barracuda_82
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Op woensdag 17 april 2002 12:20 schreef ddc het volgende:

[..]

Leg eens uit?

Wat moet ik uitleggen? :? En hoezo weet ik niet hoe iets werkt?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[..]

Leg eens uit?

Er zijn altijd mensen die de scripts gebruiken die dreamweaver genereert (MM).. Daar wordt je niet vrolijk van.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:50
Je kan er ook voor zorgen dar je de website goed in elkaar zet dus dat het werkt met en zonder javascript. Dan zijn jullie allebei :) Ik ben er nu zelf ook mee bezig.

O en die mouseovers doen het bij mij ook niet ;)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 17 april 2002 13:24 schreef paragon het volgende:
Je kan er ook voor zorgen dar je de website goed in elkaar zet dus dat het werkt met en zonder javascript. Dan zijn jullie allebei :) Ik ben er nu zelf ook mee bezig.
Er zijn zoveel simpele toepassingen van javascript om het DOM-model te beheren die je efficiency juist verhogen dat het dom zou zijn om alles te laten liggen.

Javascript hoort er gewoon bij. Je gaat je website ook niet proberen zonder stylesheets te bouwen. Kan wel, maar laat je weer erg veel mogelijke efficiency liggen.

En daar wordt alles eerder langzamer van dan sneller. Dat heet 'vooruitgang' geloof ik.

• paragon
Op woensdag 17 april 2002 13:27 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

Er zijn zoveel simpele toepassingen van javascript om het DOM-model te beheren die je efficiency juist verhogen dat het dom zou zijn om alles te laten liggen.

Javascript hoort er gewoon bij. Je gaat je website ook niet proberen zonder stylesheets te bouwen. Kan wel, maar laat je weer erg veel mogelijke efficiency liggen.

En daar wordt alles eerder langzamer van dan sneller. Dat heet 'vooruitgang' geloof ik.
Zo bedoel ik het ook niet, natuurlijk bouw ik het met css en javascript, maar je kan dan wel rekening houden met browsers die bepaalde dingen niet ondersteunen. Maar dat wist jij ook allang.

• Willem
tvlxd:
Nou is dat uiteraard lichtelijk onzinnig.
tvlxd las de cynische ondertoon niet... :z ;)

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

JavaScript is voor simpele handelingen heel erg handig op een website (form validatie, nieuwe vensters openen, etc)
Dan mag je mij uitleggen waarom ze zo'n moeite doen om het een object based mega-uitgebreide taal te maken waarmee je je hele pagina kan besturen. Mijns inziens kan je er prima volledig client side draaiende applicaties in bakken waarmee je de hele browser overneemt, mits je dat goed doet, maar "goed doen" geldt overal voor, ook flash en js-loze pagina's
Ik zeg niet dat ik Javascript fantastisch vind, want ik gebruik liever Flash voor dynamische effecten.
Er zitten wel een paar nadelen aan dynamische effecten in flash
  • het gaat niet over gewone html heen, dus dan zal je ook meteen alles in flash moeten doen.
  • het is meestal zwaarder en groter dan een paar regels js code. Een trippy flash site is al gauw enkele 100en K's, uitzonderingen daargelaten, maar dat valt weer onder het "goed doen", en dat zie je helaas zelden.
Javascript kan ervoor zorgen dat je pagina incompatible wordt met andere browser of voor bijv. visueel gehandicapten, als je een page maakt kan je prima javascript gebruiken, maar het is dan slim om er voor te zorgen, dat je pagina niet afhankelijk is van javascript.
Ja, in Opera of Conquerer of een of ander thuisgebakken wanproduct zou een script het misschien niet kunnen doen, maar de afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen toch behoorlijk de goeie (een standaard) richting uitgegaan, en je hoeft al steeds minder rekening te houden met browser verschillen. Die angst voor javascript vind ik eerder een restant van oude tijden, en vaak al dan niet bevooroordeelde meningen stoelend op onwetendheid of iig beperkte kennis van zaken.
Verder staat js je juist toe een site toegankelijker te maken voor gehandicapten, en is het gebruik ervan wat dat betreft juist een pre, denk aan:
  • visuele hints
  • dynamisch fontgroottes aanpassen
  • de bezoeker kleuren laten kiezen, en dit bv opslaan in cookies
Zelf de verafschuwde muisvolger kan gebruikt worden voor visueel gehandicapten om de muis bijvoorbeeld duidelijker in de page te tonen.

Verder wordt js inderdaad vaak misbruikt voor loze dingen, maar dat is de schuld van de maker in kwestie, niet van de techniek. Flash wordt net zo hard misbruikt, en mensen die met css en html een rode page met groene letters maken zijn ook dom.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 17 april 2002 13:37 schreef paragon het volgende:

[..]

Zo bedoel ik het ook niet, natuurlijk bouw ik het met css en javascript, maar je kan dan wel rekening houden met browsers die bepaalde dingen niet ondersteunen. Maar dat wist jij ook allang.
Nope.. ondersteuning is ondersteuning.. op andere systemen dan de ondersteunde testen we niet eens. Daar betaalt de klant ook niet voor.

Betaald de klant niet voor de visueel gehandicapten? Dan hebben ze pech. En geef de klant eens ongelijk.

Bovendien vind ik niet dat je onder het excuus 'gehandicapten' in het jaar nul zou moeten blijven hangen.

• paragon

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 17 april 2002 14:05 schreef paragon het volgende:
Ja ik begrijp je wel :) Ik bedoelde dit:

http://www.13thparallel.net/?issue=2002.02&title=seperating_structure
Tja.. das gewoon een rampzalig ontworpen website, niet alleen voor gehandicapten :P

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:17

André

Analytics dude

* André is het volledig eens met Clay.
Zo heb je de essentie van JS te pakken. Beter is het niet te zeggen. *D B-) 8-)

• Dennis
  • Laatst online: 23:30
Leg eens uit?

Als jij me uit kunt leggen hoe ik de backknop kan disablen hoor ik dat graag :). Je kunt namelijk altijd no op dat pijltje klikken om eventueel 2 pagina's terug te gaan.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Op woensdag 17 april 2002 19:58 schreef ddc het volgende:

[..]

Als jij me uit kunt leggen hoe ik de backknop kan disablen hoor ik dat graag :). Je kunt namelijk altijd no op dat pijltje klikken om eventueel 2 pagina's terug te gaan.
vraagje: ik heb net verschillende reacies van jou gelezen, kun jij ook positief zijn???
// niet lullig bedoeld, maar je komt in mijn ogen vrij over als een 'ik ben de man' ... no offence

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Willem
ddc:
Of, voor back (en veel mensen weten dat niet), kun je ook op backspace drukken. Probeer maar eens. Best geinig. Dus als je in de val word gelokt door een right-mouse-click-disable, kun je altijd nog terug door op Backspace te rammen... :)

PS ddc is de man...
:z

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 13:40 schreef willem169 het volgende:

[..]

tvlxd las de cynische ondertoon niet... :z ;)
Hm, nee die zag ik niet. :)

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 20:24 schreef willem169 het volgende:

[..]

Of, voor back (en veel mensen weten dat niet), kun je ook op backspace drukken. Probeer maar eens. Best geinig. Dus als je in de val word gelokt door een right-mouse-click-disable, kun je altijd nog terug door op Backspace te rammen... :)

PS ddc is de man...
:z
Ik denk dat er bedoeld wordt dat er via een JavaScript geredirect wordt. Zodat je niet met een druk op de knop naar de vorige pagina gaat, waardoor je dus eerst op het pijltje moet drukken en de een na laatste kiezen.
Pagina: 1