Toon posts:

Fried Athlon XP 1800+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een Swiftech MCX462 koeler met YS-Tech Fan besteld. Ik zou 'm gister installeren en na alles vastgeschroefd te hebben en een controle, zette ik m'n computer weer aan.
De eerste keer gebeurde er niks en ging de PC gelijk weer uit. :?
De tweede keer dat ik 'm aanzette, begon er wat te stinken en heb ik m'n PC maar snel weer uitgzet. M'n BIOS zeurde al dat de CPU kapot was, dus begon 'm al te knijpen. Maar goed, natuurlijk eerst alles aan de test onderworpen.
Ik heb m'n computer opengehaald en de koeler er weer af gehaald. Deze zat er overigens goed op en maakte nergens een short ofzoiets. Ik heb maar even gekeken wat er gebeurde met m'n oude koeler, maar niks. Er kwam een beetje rook van de chip af en dat was het ... :'( :'(

Kent iemand dit probleem misschien en weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan (voorzover mogelijk) ... ?

Ik heb overigens een Asus A7V333 met 256MB Twinmos en een Palomino 1533.

Gr. JtB

Verwijderd

Is de core nog intact?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:12

Shuriken

Life is all about priorities

In principe moet de Swiftech netjes op de core zitten. Mits je de installatie instructies goed gevolgd hebt.

Kan het zijn dat je een verkeerd plastic ringetje gebruikt hebt? Dat daardoor de heatsink boven de processor bleef hangen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

volgende keer INTEL nemen heb je dat probleem niet :)

Verwijderd

Topicstarter
De core ziet er nog goed uit.

Ik heb geen ringetjes gebruikt, was niet nodig bij m'n mobo. De pootjes zaten netjes op de groundringen en de koeler netjes op de core. Ik heb er nog even onderdoor gekeken, maar het leek echt allemaal goed. Ik zit dus eigenlijk meer te denken aan een short ergens. Weet niet hoe het kan, maar het lijkt waar. Vooral ook omdat de chip helemaal niet heet werd en ik de eerste keer al niet eens in de bios kon komen, terwijl ie toch niet binnen 2 seconden kan oververhitten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op dinsdag 16 april 2002 14:08 schreef svennies het volgende:
:Z :Z

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Op dinsdag 16 april 2002 14:13 schreef JtB het volgende:
De core ziet er nog goed uit.

Ik heb geen ringetjes gebruikt, was niet nodig bij m'n mobo. De pootjes zaten netjes op de groundringen en de koeler netjes op de core. Ik heb er nog even onderdoor gekeken, maar het leek echt allemaal goed. Ik zit dus eigenlijk meer te denken aan een short ergens. Weet niet hoe het kan, maar het lijkt waar. Vooral ook omdat de chip helemaal niet heet werd en ik de eerste keer al niet eens in de bios kon komen, terwijl ie toch niet binnen 2 seconden kan oververhitten.
Zat er ook coolpasta op ?

Zo nee, dan heeft ie niet helemaal recht gezeten en is daardoor doorgefikt. Dat had je met coolpasta kunnen voorkomen.

Zo ja, dan moet je garantie claimen want dit mag niet gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Ben het wel met Ferry eens.

Verwijderd

Topicstarter
Jep, heb een pasta gebruikt. Maar de koeler zat er volgens mij echt goed op.
Ben bezig garantie te claimen, maar de winkelier wil het naar AMD toeschuiven. Heb 'm al een paar citaten uit het wetboek gestuurd, dat hij verantwoordelijk is en ik niks met AMD te maken heb, maar goed ... moeten maar zien.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Op dinsdag 16 april 2002 14:16 schreef JtB het volgende:
Jep, heb een pasta gebruikt. Maar de koeler zat er volgens mij echt goed op.
Ben bezig garantie te claimen, maar de winkelier wil het naar AMD toeschuiven. Heb 'm al een paar citaten uit het wetboek gestuurd, dat hij verantwoordelijk is en ik niks met AMD te maken heb, maar goed ... moeten maar zien.
Als jij hem in de winkel hebt gekocht moet de winkel je helpen en moet je je niet laten doorsturen.

Die winkel moet het maar met AMD uitzoeken want je hebt garantie bij de winkel, niet rechtstreeks bij AMD, ook wel maar dat is niet ter sprake hier.

/edit:

PS. het koelblok heeft niet de kans gehad om warm te worden he ?

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik de winkel dus ook verteld. Ze snappen het volgens mij nog niet helemaal, maar daar wordt aan gewerkt.

Hij heeft niet eens 2 seconden gedraaid, dus de heatsink heeft idd geen kans gehad warm te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Even een stuk uit de mailconversatie met Norrod ...

Geachte klant,

Wij bieden u de mogelijkheid om de cpu op te sturen en dat er hier gekeken
wordt of we nog garantie kunnen claimen. Helaas brandt een cpu niet zomaar
door. Ik kan niet meer doen dan u deze mogelijkheid te bieden.

Met vriendelijke groet,

Nathan

NoRRoD Computers Helpdesk: 0900-4NoRRoD (0900-4667763) e-mail:
helpdesk@norrod.nl <mailto:helpdesk@norrod.nl>

Bij reply graag vorige berichten laten staan.

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: J. te Beest [mailto:jan@isaac.nl]
Verzonden: dinsdag 16 april 2002 11:35
Aan: Helpdesk
Onderwerp: Re: Fried CPU

Wat U zegt klopt niet, want U bent volgens de wet verplicht mij garantie
te geven en IK heb niks met AMD te maken. Dit is een zaak voor U en niet
voor mij.

Een aantal citaten:

De koper kan, indien het geleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt,
eisen dat de overeenkomst wordt nagekomen. U kunt daarbij denken aan
herstel van het niet deugdelijke artikel, levering van het ontbrekende of
vervanging. Indien de verkoper de klachten niet binnen een redelijke
termijn verhelpt, kan de koper een beroep doen op ontbinding van de
overeenkomst. Dit heeft tot gevolg dat de verkoper het gekochte terug
dient te nemen en aan de koper de koopsom dient te retourneren.

Klachten worden soms verholpen, soms niet. In het laatste geval kan de
reactie van de verkoper zijn, dat
- de garantietermijn verstreken is;
- de koper de spullen niet op de juiste manier heeft behandeld of gebruikt;
- niet de verkoper verantwoordelijk is, maar de leverancier of de fabriek.

Op de eerste twee argumenten wordt hierna ingegaan. Wat de derde betreft,
geldt dat de verkoper contractspartij is en niet de fabriek. Juridisch is
dit derhalve geen argument. Ondanks al deze argumenten geldt nog steeds
de hiervoor genoemde hoofdregel.
De omstandigheden van het geval spelen steeds een belangrijke rol. U kunt
daarbij denken aan:
- de prijs die betaald is;
- nieuw of tweedehands;
- het inwinnen van informatie voorafgaand aan de koop;
- onderzoek voorafgaand aan de koop.

Het lijkt me duidelijk. Dit produkt valt niet te repareren en ik heb niks
met de fabrikant te maken, dus bent U verplicht mij een nieuwe CPU te geven.

J. te Beest

On Tue, 16 Apr 2002 11:03:44 +0200 "Technische Dienst" wrote:

>
>
> Geachte klant,
>
> Dat kunnen we (nog) niet doen. Wanneer wij uw cpu binnen hebben gaat een
> andere afdeling proberen alsnog garantie te claimen. Het is dus niet
> gezegd
> dat u een nieuwe cpu krijgt, maar we gaan ons best voor u doen.
>
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Nathan

Verwijderd

Ow Norod weer.

Hou ons effe op de hoogte. Norrod doet wel eens vaker moeilijk. Garantie krijg je van Norrod en niet AMD.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 15:43 schreef Angel het volgende:
Ow Norod weer.

Hou ons effe op de hoogte. Norrod doet wel eens vaker moeilijk. Garantie krijg je van Norrod en niet AMD.
Yup, Norrod weer. Ben alleen niet gewend dat ze moeilijk doen, kan normaal altijd gewoon iets nieuws meenemen ... maar goed, zal jullie op de hoogte houden van de gang van zaken.
Denk dat het een bezoekje aan het bureau voor rechtshulp wordt ...

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Waarschijnlijk heb je hem dus gewoon "Dead on Arrival" gekregen. De taak van Norrod is dus ook gewoon om de CPU om te wisselen zonder stampij te gaan maken.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
DoA ... sneu, maar waar.

Ja, zal er wel weer veel werk aan hebben om ze te overtuigen van mijn zaak. Het probleem is alleen dat ik in de tussentijd een vervangende processor moet hebben. Dat wordt een probleem als je je geld verdiend met een PC en die gefried is.

Verwijderd

Waar je je recht uit moet halen is het volgende:

Heeft de verkoper je gewezen op de risicoŽs?
Zat er een handleiding bij?
Zat er een schrijven bij waaruit blijkt dat je garantie zou vervallen?

Via de consumentenbond heb ik op deze manier mijn proc. geheel vergoed gekregen. Ook hier deed de winkelier eerst heel moeilijk, amd dit en amd dat.... Tja allemaal waar maar ik kocht een proc. en deze werd in een doosje gestopt en dat was het... Helaas pindakaas, dat mag wel, maar de winkelier loopt daardoor dus het risico, omdat er geen handeleiding etc etc bij zit. Dus geheel voor risico van de winkelier... Als je wilt kan ik dat stukje van de consumenten bond je wel mailen, dan kan je dat gebruiken naar de winkelier cq verkoper toe...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 16:06 schreef mail.eve het volgende:
Waar je je recht uit moet halen is het volgende:

Heeft de verkoper je gewezen op de risicoŽs?
Zat er een handleiding bij?
Zat er een schrijven bij waaruit blijkt dat je garantie zou vervallen?

Via de consumentenbond heb ik op deze manier mijn proc. geheel vergoed gekregen. Ook hier deed de winkelier eerst heel moeilijk, amd dit en amd dat.... Tja allemaal waar maar ik kocht een proc. en deze werd in een doosje gestopt en dat was het... Helaas pindakaas, dat mag wel, maar de winkelier loopt daardoor dus het risico, omdat er geen handeleiding etc etc bij zit. Dus geheel voor risico van de winkelier... Als je wilt kan ik dat stukje van de consumenten bond je wel mailen, dan kan je dat gebruiken naar de winkelier cq verkoper toe...
Bij mij is het dus precies hetzelfde. Geen aanwijzingen, geen handleiding, geen doosje etc. Als je dit zou kunnen mailen, heel graag. M'n adres is: jan@isaac.nl

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 08:56

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

MMM heb je wel gedacht aan mogelijke statische elektriciteit? Ik bedoel, is het niet mogelijk dat de proc tijdens de omzetting van de koeler een statische klap heeft gehad? Da istie namelijk ook nogal overleden...
en dan is het helaas geen garantiekwestie...

aAarGhh

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 16:26 schreef jellyshock het volgende:
MMM heb je wel gedacht aan mogelijke statische elektriciteit? Ik bedoel, is het niet mogelijk dat de proc tijdens de omzetting van de koeler een statische klap heeft gehad? Da istie namelijk ook nogal overleden...
en dan is het helaas geen garantiekwestie...
Ja, werk de hele dag met ESD gevoelige apparaten en printjes. Heb mezelf goed beschermd tegen ESD en heb btw absoluut geen contacten aangeraakt bij het overzetten. Kan het probleem niet zijn dus.

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Lijkt erop dat ie geen contact heeft gemaakt met de core denk ik, maar met zekerheid dirf ik het niet te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koeler volgens de voorschriften geinstalleerd en op het zicht (let wel: op het zicht) raakte de heatsink de core volledig. Het zou dus kunnen, maar wel heel raar zijn. Ik heb ook nog niemand gevonden op het net met hetzelfde probleem bij deze koeler.

Hier komt trouwens nog bij dat ie dan toch nog een seconde of tien zou moeten draaien? Dat heeft ie niet gedaan, het werkte gelijk al niet ...

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 14:08 schreef svennies het volgende:
Als dat alles is wat je te zeggen hebt dan verzoek ik je vriendelijk om maar gewoon niet te reageren. Het voegt niets toe en lokt alleen maar flames uit.

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 16:51 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Als dat alles is wat je te zeggen hebt dan verzoek ik je vriendelijk om maar gewoon niet te reageren. Het voegt niets toe en lokt alleen maar flames uit.
stimmt
en sommige mensen vinden INTEL nou 1keer goed
en de anderen kiezen voor de AMD

*heb zijn XP2000 en XP1600 zo gebouwd zonder bescherming tegen statishe elektriciteit :)

Verwijderd

Hierbij de brief zoals ik boven beschreven heb.... Een ieder die met dit probleem zit kan deze brief overhandigen aan de winkelier...

Geachte heer xxxx,

Zoals telefonisch afgesproken, treft u hieronder mijn advies.
Als consument heeft u recht op de levering van een deugdelijk produkt. Gezien uw verhaal, denk ik dat u dit niet geleverd heeft gekregen. In principe heeft u volgens het Burgerlijk wetboekrecht recht op 1 jaar fabrieksgarantie. Mocht op een bepaald onderdeel van de garantie zijn uitgesloten, dan dient dit in de voorwaarden te zijn vermeld. Echter, wanneer u op geen enkele wijze kennis heeft kunnen nemen van de voorwaarden, kan niet gesteld worden dat u daaraan zonder meer moet kunnen voldoen.

Mocht de processor niet buiten de garantie vallen, dan dient de fabrikant te bewijzen dat u de processor kapot zou zijn gegaan doordat u er niet goed mee bent omgegaan. Ik ga ervan uit dat u de koeler niet zelf zou hebben geïnstalleerd, indien u zou hebben geweten dat u dan geen recht op garantie zou hebben. Het feit dat de comnputer leverancier heeft aangegeven dat u de koeler op de juiste wijze heeft gemonteerd, is indirect een bewijs dat door uw handelingen de computer niet kapot is gegaan.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

ConsumentenRecht

LET OP DE VOORWAARDE DIENEN BIJ HET PRODUKT GELEVERD TE WORDEN

Verwijderd

Topicstarter
Kewl, bedankt. Ik zal zien hoever ik hier mee kom.
Pagina: 1