Toon posts:

pc start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik de cdrom-speler van een oude pc (atx, PII-233Mhz) even had geleend en weer had teruggezet, start deze pc niet meer op. Ik kan de computer alleen nog maar aan en uit zetten via de schakelaar op de voeding, op de gewone aan/uit knop reageert hij niet meer. Als ik 'm dan aanzet dan gaat de ventilator van de voeding draaien en ook de fan van de cpu gaat draaien, maar verder lijkt er niets te gebeuren. De monitor krijgt in ieder geval geen signaal. Ik heb alles al losgehaald (cdrom, hdd, fdd, isa-kaarten) en ook heb ik een andere voeding geprobeerd, maar dit leverde geen verandering in de situatie op.
Nou las ik ergens dat atx-borden een soort power-on connector hebben, die een electrisch signaal moet krijgen om op te starten. Zou het kunnen dat ik ergens iets heb losgetrokken waardoor de pc niet doorstart?
Of is er iemand die andere suggesties heeft?

Ronald

Verwijderd

Gaatie niet piepen of iets dergelijks? Misschien even je geheugen verwisselen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er piept niets. Hij komt volgens mij ook niet bij het bios. Ik heb het idee dat het moederbord niet opstart, ofzo. (hoewel ik de cpu-fan wel zie draaien, dus er staat wel spanning op)

Verwijderd

Naja, dan kan het eventueel liggen aan : geheugen/mobo/cpu .. als je zeker bent dat het geheugen in orde is dan is je cpu dood OF je moederbord heeft een mankement!..

Is het trouwens een slot 1 processor?..

• GaveGozer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09-2025

GaveGozer

That's Me

Ik denk dat je idd ergens een stekkertje hebt los getrokken

Ik was hier en ai 't nie geleuf dan maak ik ow so wat anders wies!

Verwijderd

maybe f een bios reset ?

denk ni dat dat het is :)

maar weet je zeker dat je de IDE connectors er goed om hebt ?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, het is een slot 1 processor.
En GaveGozer, heb je enig idee welk stekkertje dat zou kunnen zijn? Er hangt wel een ministekkertje met een rood en een zwart draadje dat nergens in zit, maar ik zou niet weten waar ie in zou moeten.

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 16:09 schreef bigron het volgende:
Yep, het is een slot 1 processor.
En GaveGozer, heb je enig idee welk stekkertje dat zou kunnen zijn?
Wat je goed moet checken zijn de IDE/FDD/voeding kabels, laat andere hardware zoals netwerkkaarten/geluidskaarten uit je pc. Start alleen op met je videokaart, heb je al een andere videokaart geprobeerd ?

Je verhaal komt mij zeer bekent voor, een aantal week geleden had een kennis van mij dit probleem ook. Vervolgens heb ik het probleem gefixed door alles los te halen, IDE/FDD kabels los te halen en opnieuw aan te sluiten. Vervolgens de hardware apparatuur 1 voor 1 terug te plaatsen.

Desnoods kan je de BIOS resetten, maar controleer even of alles goed zit, ook de BIOS/BIOS battery.

Verwijderd

Check ook even of met het gemorrel aan de cd rom speler wellicht de grafische kaar niet uit het slot is gekomen. suc6! Ik zou sowieso even de kaarten controleren!

Verwijderd

Haal al je kaarten er eens uit (niet je video kaart natuurlijk anders zie je niks ;)).
Haal al je kabels los ide, floppy en ook voedings kabels op floppy, hdd, cd-roms en moerderbord (reset powerled enzo, Power knop en je fans niet)
check of je ATX connector vast zit.
Probeer nu je pc weer aan te zetten en kijk of je fans wel draaien (vooral die op je proc)
als die dan nog niks doet is waarschijnlijk toch je voeding / moederbord / ram / proc / videokaart of meerdere van die onderdelen kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het weer.
Het was de processor. Die was waarschijnlijk iets los gaan zitten en toen heb ik de slotjes (latches) naar binnen geduwd omdat ik dacht dat dat zo hoorde. Nou las ik in de manual van het moederbord dat ze naar buiten geduwd moeten zijn, omadat de processor anders geen stroom krijgt. Ik heb dat dus maar gedaan en voila, alles doet het weer.
Beetje dom van Ronald dus. In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd.

Ronald
Pagina: 1