[CSS] col- rowspan

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 10:40
Naar mijn weten kun je in CSS geen row- of colspan definieren. Kon hier niets over vinden in de specificaties. Is er iemand die hier meer over weet? CSS3 misschien? Lijkt me toch wel een boeiende namelijk...

Motor onderhoud bijhouden

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:07

Pelle

🚴‍♂️

Hmm, denk niet dat dat zinnig is. Met HTML beschrijf je namelijk structuur, en met CSS hoe dat er uit komt te zien. En col- of rowspans zijn typische structuur-kenmerken.

• Willem
IMHO is HTML opmaak (markup); tja, structuur :?
En kenmerk van CSS elementen is het opmaken van een document...

Maar je hebt enigszins wel gelijk hoor :P

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

neem hier eens een kijkje:

http://www.w3.org/TR/css3-ruby/

Stop uploading passwords to Github!

• Dennis
  • Laatst online: 00:37
Op dinsdag 16 april 2002 10:48 schreef willem169 het volgende:
IMHO is HTML opmaak (markup); tja, structuur :?
En kenmerk van CSS elementen is het opmaken van een document...
HTML is zekers geen opmaak hoor, en mocht het wel zo overkomen dan is dat sinds CSS zeker niet meer de bedoeling.

• Willem
Ben ik dan abuis or what :?

HTML is toch niet meer dan een "taaltje" om je webpagina vorm te geven, niet méér...

Kijk, als het niet kan of gaat, oké; daar niet van :)

/Note
Die CSS3 module van papa_eend is absoluut wel even interessant...

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Op dinsdag 16 april 2002 10:49 schreef ddc het volgende:

[..]

HTML is zekers geen opmaak hoor, en mocht het wel zo overkomen dan is dat sinds CSS zeker niet meer de bedoeling.
erhmm... weuh :?

ik volg je even niet met deze uitspraak...

html staat voor HyperText MARKUP Language
als ik dat vertaal, komt er voor mij toch echt uit dat je er documenten mee kan opmaken. :P

Als die 'zooi' als DHTML, XML, etc. is allemaal maar extra. html is (was er origineel) voor de opmaak :)

/note

die link naar css3 was de eerste hit op google :o

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op dinsdag 16 april 2002 10:52 schreef willem169 het volgende:
HTML is toch niet meer dan een "taaltje" om je webpagina vorm te geven, niet méér...
Kijk maar naar de eerste HTML-versies. Daarin zat niet meer dan een h1 t/m een h6, een p, een hr en wat form-elementen.

Dat heeft niks met opmaak te maken, maar met structuur. Dit is een kop, dit is een subkop, dit is een paragraaf, etc. Gaandeweg is daar steeds meer meuk bijgekomen en werd HTML inderdaad een opmaak-taal, met spacers, background-images enzovoorts. Maar het leuke van CSS is nu dat je geen HTML meer nodig hebt om je opmaak te bepalen; dwz de structuur leg je vast in HTML en hoe het er uit ziet met CSS. Een andere stylesheet -> een andere opmaak. Terwijl de structuur niet verandert.

• Willem
Pelle:
Dat heeft niks met opmaak te maken, maar met structuur. Dit is een kop, dit is een subkop, dit is een paragraaf, etc. Gaandeweg is daar steeds meer meuk bijgekomen en werd HTML inderdaad een opmaak-taal, met spacers, background-images enzovoorts.

Maar het leuke van CSS is nu dat je geen HTML meer nodig hebt om je opmaak te bepalen;* Willem

dwz de structuur leg je vast in HTML en hoe het er uit ziet met CSS. Een andere stylesheet -> een andere opmaak. Terwijl de structuur niet verandert.
* Willem
Vandaar dus mijn vraagstelling of col- en rowspan niet te fixen is met CSS, want, als je colspan toepast, heeft dat dus consequenties voor de layout van de pagina; En dus hoe het er uitziet met CSS.

En aan de andere kant is het geenszins mijn bedoeling om een discussie te starten over of HTML nou wel een taal is om je pagina mee vorm te geven of niet, en of het een structuur-based language is or whatever...

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Een colspan heeft inderdaad wel invloed op hoe een tabel er uit ziet, maar heeft ook met de structuur te maken. Bedenk dat td staat voor tabulair data, en dat tables in eerste instantie zijn uitgevonden om statische data in weer te geven, niet om bijvoorbeeld tekst in kolommen mee op je scherm te toveren.
Een colspan wil in dit verband niets meer zeggen dan dat de betreffende cel betrekking heeft op 2 (of meer) verschillende kolommen, in plaats van op 1 kolom. En dus hebben we het wel degelijk over structuur & inhoud, in plaats van opmaak :)

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Tja, ik kan er niet veel meer over zeggen dan dat imo de overlap tussen HTML en CSS wat betreft opmaak hier en daar gewoon nog aanwezig is, dus ik kan me de vraag van willem169 best wel voorstellen.

just my $0,02

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Willem
Pelle:
Een colspan heeft inderdaad wel invloed op hoe een tabel er uit ziet, maar heeft ook met de structuur te maken. Bedenk dat td staat voor tabulair data, en dat tables in eerste instantie zijn uitgevonden om statische data in weer<font size="1">te</font>geven, niet om bijvoorbeeld tekst in kolommen mee op je scherm te toveren.
Oftewel: data == tekst,images,whatever;
dus je bent het met me eens dat dat niet helemaal klopt...

Maar goed, het ging erom of het handig zou zijn als dat in de toekomst te wel of te niet met CSS weer gegeven zou kunnen worden. Pelle zou zeggen van niet, maar, zou je problemen hebben met het feit als dat als CSS element zou worden ondergebracht?

Ik denk niet dat als dat zo zijn zijn, dat mensen daardoor in de problemen komen of wat dan ook, integendeel, ik denk juist dat het een stukje vergemakkelijking is. Ik zou het bijvoorbeeld persoonlijk veel netter vinden om zoveel mogelijk < td > properties onder te brengen in een CSS class, dus ook een eventuele col of rowspan.

:)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op dinsdag 16 april 2002 11:08 schreef drm het volgende:
Tja, ik kan er niet veel meer over zeggen dan dat imo de overlap tussen HTML en CSS wat betreft opmaak hier en daar gewoon nog aanwezig is, dus ik kan me de vraag van willem169 best wel voorstellen.
Yep, maar ik vind dat dus niet opgaan voor row- en colspans :)
Op dinsdag 16 april 2002 11:13 schreef willem169 het volgende:
Oftewel: data == tekst,images,whatever;
dus je bent het met me eens dat dat niet helemaal klopt...
Sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn :)
Misschien dat statistisch de lading wat beter dekt dan statisch; het gaat hier dus om bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
+-----------+----------------+
| plaats    | inwoner aantal |
| Rotterdam | 605.169     |
| Amsterdam | 712.345     |
| Den Haag  | 538.000     |
| Berkel    | -3         |

Oftewel, dingen die zegmaar uit een database of spreadsheetje hadden kunnen komen rollen.
Ik denk niet dat als dat zo zijn zijn, dat mensen daardoor in de problemen komen of wat dan ook, integendeel, ik denk juist dat het een stukje vergemakkelijking is. Ik zou het bijvoorbeeld persoonlijk veel netter vinden om zoveel mogelijk < td > properties onder te brengen in een CSS class, dus ook een eventuele col of rowspan.

Hmja, maar het wordt er niet overzichtelijker op als je een complexe tabel op gaat bouwen met CSS. Dan zie je alleen maar classes als je naar de tabel op zich kijkt, en is het onmogelijk om te zien welke data bijvoorbeeld bij welk kopje hoort. Je structuur valt weg, zegmaar de samenhang tussen de verschillende tabel-cellen. Je ziet niet meer wat waarbij hoort, en het aanpassen van je tabel wordt dan ook een stuk lastiger.
Stel het zou mogelijk zijn, dan krijg je waarschijnlijk toch van dit soort constructies:
code:
1
2
<td class="colsp2">blaat</td>
<td class="rowsp4">melp</td>

Enzovoorts. Arbeidsintensief dus, voor iets dat minder werkbaar wordt. Nee, mij zul je er niet aan krijgen.

• Willem
Pelle:
Oftewel, dingen die zegmaar uit een database of spreadsheetje hadden kunnen komen rollen.
Opzich doet dat toch niet terzake, ik bedoel, HTML opzich is zo plain en non-database als het maar zijn kan...
Pelle:
Hmja, maar het wordt er niet overzichtelijker op als je een complexe tabel op gaat bouwen met CSS. Dan zie je alleen maar classes als je naar de tabel op zich kijkt, en is het onmogelijk om te zien welke data bijvoorbeeld bij welk kopje hoort. Je structuur valt weg, zegmaar de samenhang tussen de verschillende tabel-cellen. Je ziet niet meer wat waarbij hoort, en het aanpassen van je tabel wordt dan ook een stuk lastiger.
Nee juist niet imho.
Met CSS word het prima overzichtelijk, ik weet niet hoe jij je CSS / HTML dan schrijft, maar echt 1 van de dingen die ik in time-being geleerd heb is dat het absolute duidelijkheid schept in je document(!) in plaats van allerlei HTML gebrabbel door elkaar heen.
Pelle:
Stel het zou mogelijk zijn, dan krijg je waarschijnlijk toch van dit soort constructies:
code:
1
2
<td class="colsp2">blaat</td>
<td class="rowsp4">melp</td>
Nee joh, dat hoeft toch niet, dit is een beetje ontmoedigend voorbeeld want ik ben met je eens dat als je het zo doet, je niet echt veel opschiet. Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<table>
  <tr>
    <td class="pauper">
    melp melp melp melp melp melp melp melp 
    </td>
    <td class="pauper">
    melp melp melp melp melp melp melp melp 
    </td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="sjako">
    maximaal gelul maximaal gelul maximaal gelul
    </td>
  </tr>
</table>

Duidelijk toch?
In class="sjako" in je CSS: colspan:2;
sim-pel

lijkt me.
Pelle:
Enzovoorts. Arbeidsintensief dus, voor iets dat minder werkbaar wordt. Nee, mij zul je er niet aan krijgen.
Dat hoeft ook niet :)
Ieder z'n eigen manier van coden etcetera, dat blijf je houden, ieder heeft zo z'n trucjes om een website op te zetten en dat is ook niet erg.

Het begint een beetje weg te krijgen van een /13-lite-mod-dialoog... ;)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op dinsdag 16 april 2002 11:36 schreef willem169 het volgende:
Opzich doet dat toch niet terzake, ik bedoel, HTML opzich is zo plain en non-database als het maar zijn kan...
Euhm, dit meen je toch niet, of wel? Ook informatie die uit een database komt, wordt als HTML naar je browser gestuurd. Daarnaast bestaat er ook nog iets als gegenereerde HTML (die door bijvoorbeeld een of andere cronjob uit een db getrokken wordt en daarna in een file wordt geschreven).

Dat heeft er dus helemaal niks mee te maken; td's zijn bedoeld voor dit soort zaken, en nergens anders voor. Niet voor positionering of andere opmaak-gerelateerde dingen. Dat het er wel voor gebruikt wordt is een andere zaak.
Nee juist niet imho.
Met CSS word het prima overzichtelijk, ik weet niet hoe jij je CSS / HTML dan schrijft, maar echt 1 van de dingen die ik in time-being geleerd heb is dat het absolute duidelijkheid schept in je document(!) in plaats van allerlei HTML gebrabbel door elkaar heen.
Inderdaad, je moet je HTML zoveel mogelijk beperken. Maar dan alleen waar het functioneel is. Ik heb in de afgelopen 4 jaar al behoorlijk wat bizarre tables in elkaar gezet. Simpel voorbeeldje, gaat even om het idee:

<table border="1"> <tr> <td colspan="3">Pelle</td> </tr> <tr> <td>woonplaats</td> <td>werk</td> <td>hobbies</td> </tr> <tr> <td>den haag</td> <td>iets met internet</td> <td>voetbal</td> </tr> <tr> <td colspan="2" rowspan="2"> </td> <td>squash</td> </tr> <tr> <td>bier</td> </tr> <tr> <td colspan="3">willem169</td> </tr> <tr> <td>woonplaats</td> <td>werk</td> <td>hobbies</td> </tr> <tr> <td>rotterdam</td> <td>ook iets met internet</td> <td>karate</td> </tr> <tr> <td colspan="2" rowspan="3"> </td> <td>motoren</td> </tr> <tr> <td>bier</td> </tr> <tr> <td>kattentaal</td> </tr></table>

Ga jij dat maar eens met CSS doen. En dan naar je table op zich kijken, zonder dat je daar dus die row- en colspans in hebt staan. Dan is het gewoonweg niet mogelijk om te zien dat motoren onder het kopje 'hobbies' hoort. Dat je het uit de context op kunt maken is wat anders; met statistische data in de vorm van cijfertjes is dat al bijvoorbeeld niet mogelijk.
Nee joh, dat hoeft toch niet, dit is een beetje ontmoedigend voorbeeld want ik ben met je eens dat als je het zo doet, je niet echt veel opschiet. Voorbeeld:
code:
1
knip

Duidelijk toch?
Ja. Maar dit is dus een ranzig simpele tabel. Ik zie het nut er niet van in, sorry.

html-rights zijn 1337 :)

• Willem
Pelle:
Euhm, dit meen je toch niet, of wel? Ook informatie die uit een database komt, wordt als HTML naar je browser gestuurd. Daarnaast bestaat er ook nog iets als gegenereerde HTML (die door bijvoorbeeld een of andere cronjob uit een db getrokken wordt en daarna in een file wordt geschreven).
Maar het gaat toch niet om HTML in combinatie met een database.. het gaan om HTML losstaand van alles, dus het zal me m'n anus oxideren dat de HTML output uit een database komt, of uit mijn eigen vingers, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je moet niet zo moeilijk denken joh.
Ik ben maar een simpele ziel...
;)
Pelle:
Dat heeft er dus helemaal niks mee te maken; td's zijn bedoeld voor dit soort zaken, en nergens anders voor. Niet voor positionering of andere opmaak-gerelateerde dingen. Dat het er wel voor gebruikt wordt is een andere zaak.
Je gebruikt toch een < td > om de opmaak van je pagina te bepalen?

Dat daar data in staat: I don't care.
Dat je die < td > een class meegeeft en daarmee structuur schetst: I don't care.

See my point?
Pelle:
Inderdaad, je moet je HTML zoveel mogelijk beperken.* Willem Maar dan alleen waar het functioneel is. Ik heb in de afgelopen 4 jaar al behoorlijk wat bizarre tables in elkaar gezet. Simpel voorbeeldje, gaat even om het idee:
* Willem Inderdaad, de een kijkt daar anders naar als de ander...
Pelle:
<table border="1"> <tr> <td colspan="3">Pelle</td> </tr> <tr> <td>woonplaats</td> <td>werk</td> <td>hobbies</td> </tr> <tr> <td>den haag</td> <td>iets met internet</td> <td>voetbal</td> </tr> <tr> <td colspan="2" rowspan="2"> </td> <td>squash</td> </tr> <tr> <td>bier</td> </tr> <tr> <td colspan="3">willem169</td> </tr> <tr> <td>woonplaats</td> <td>werk</td> <td>hobbies</td> </tr> <tr> <td>rotterdam</td> <td>ook iets met internet</td> <td>karate</td> </tr> <tr> <td colspan="2" rowspan="3"> </td> <td>motoren</td> </tr> <tr> <td>bier</td> </tr> <tr> <td>kattentaal
khattentael</td> </tr></table>
Het is nu toch s-u-p-e-r handig als je de bovenste < td > met "Pelle" erin, een CSS class mee te geven:
code:
1
2
3
4
5
6
.beverhans {
  colspan:3;
  font-family:Verdana;
  font-size:12px;
  color:#000000;
}

En dit kun je nog tot in de puntjes makkelijk reduceren tot enkele regels CSS.

voorbeeld:
code:
1
2
3
td.beverhans {
  colspan:3;
}

IMHO is dat echt de mooiste oplossing.
Pelle:
Ga jij dat maar eens met CSS doen. En dan naar je table op zich kijken, zonder dat je daar dus die row- en colspans in hebt staan. Dan is het gewoonweg niet mogelijk om te zien dat motoren onder het kopje 'hobbies' hoort. Dat je het uit de context op kunt maken is wat anders; met statistische data in de vorm van cijfertjes is dat al bijvoorbeeld niet mogelijk.
Daar hebben ze dus XML/XHTML etc. voor uitgevonden.
Boomstructuren (dus structuur met data) stylen danwel niet combineren met CSS elementen (opmaak).
Pelle:
html-rights zijn 1337 :)
7ru3...ph34r my h7ml sk1ll5

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-02 22:51

Hangloozz

{ @$%&# }

Op dinsdag 16 april 2002 11:36 schreef willem169 het volgende:
Het begint een beetje weg te krijgen van een /13-lite-mod-dialoog... ;)
nou, meer een familie-vete als je het mij vraagt :{ :P

www.jurgroessen.nl

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Jongens, waar gáát dit nog over :D

koters :P

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op dinsdag 16 april 2002 12:11 schreef willem169 het volgende:
Maar het gaat toch niet om HTML in combinatie met een database.. het gaan om HTML losstaand van alles, dus het zal me m'n anus oxideren dat de HTML output uit een database komt, of uit mijn eigen vingers, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zeg alleen maar dat td's zijn bedoeld om dit soort data mee weer te geven. En dat kan uit een database komen, maar hoeft niet. Waarom denk je dat de th-tag bestaat? Precies, om kolomnamen weer te geven.
Je gebruikt toch een < td > om de opmaak van je pagina te bepalen?
Als je heel erg miereneukerig bent, gebruik je elke tag om opmaak te bepalen. Maar met opmaak wordt over het algemeen bedoeld: font, kleur, background-image, line-height, dat soort meuk.
Het is nu toch s-u-p-e-r handig als je de bovenste < td > met "Pelle" erin, een CSS class mee te geven: IMHO is dat echt de mooiste oplossing.
Ja, maar hoe zou je dat dan doen met die lege cell naast links naast je hobbies, er van uit gaande dat iemand een variabel aantal hobbies kan hebben? Dan moet je én per rowspan een aparte class maken, én raak je dus het overzicht kwijt als je puur en alleen naar je source kijkt. Ga 'm nou maar gewoon eens proberen te maken met classes (het gaat niet werken natuurlijk om dat te renderen, maar tijdens het maken ervan ga je inzien dat het zuigt om col- en rowspan met CSS te doen, en daar is het me even om te doen).
Daar hebben ze dus XML/XHTML etc. voor uitgevonden.
Boomstructuren (dus structuur met data) stylen danwel niet combineren met CSS elementen (opmaak).
Dit snap ik dus niet. XHTML is niks anders dan HTML die je door een XML-parser heen kunt halen zonder errors. En de data die ik in mijn voorbeeld-tabelletje heb staan, zou inderdaad best uit een XML file kunnen komen. Maar dat doet hier helemaal niet ter zake.

* Pelle heeft hier genoeg over gezegd, veel duidelijker kan ik het in ieder geval niet brengen :)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op dinsdag 16 april 2002 12:13 schreef Hangloozz het volgende:
nou, meer een familie-vete als je het mij vraagt :{ :P
Sja, als niemand anders mee wil discussieren, dan blijft er weinig anders over dan maar met z'n tweeen in conclaaf te gaan :)

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
ten eerste heeft Pelle al gelijk dat een een HTML-doc aan de pure code de structuur te zien moet zijn. Daarvoor is het oorspronkelijk ook bedoeld.

Dat "motoren" onder "hobbies" valt is NIET alleen een geval van weergave, maar zeker ook van structuur.

Aangezien structuur dus in HTML hoort (waar dan wel weer weergave uit volgt) en weergave in CSS hoort dit in HTML.

Een gedachte van CSS is namelijk dat het structuur/inhoud en weergave loskoppelt.
Zo kun je ook in browsers instellen je eigen .css toe te passen op het uiterlijk van sites.
Dit is bijvoorbeeld handig als je slecht ziet, of je een pagina bekijkt op een klein scherm (PDA), dan kun je de weergave van de inhoud daaraan aanpassen.

Wanneer de structuur goed ligt vastgelegd in de HTML zelf, valt daar met (statische) CSS altijd wel een goede weergave van te maken, daarvoor hoeft de CSS dan niet dynamisch te zijn.
Zo zal een HTML-file vaak dynamisch worden gegenereerd adhv input of db-output ofzo. Een CSS-file is als het goed is echter statisch.

Wanneer gegevens als colspan ook in de CSS terechtkomen gaat dat dus niet meer, of de bezoeker moet zelf al die gegevens voor al die sites in z'n eigen .css gooien

• Willem
Pelle:
Ik zeg alleen maar dat td's zijn bedoeld om dit soort data mee weer te geven. En dat kan uit een database komen, maar hoeft niet. Waarom denk je dat de th-tag bestaat? Precies, om kolomnamen weer te geven.
Hmm again; Dat doet toch niet ter zake?
Conclusie: < td >'s zijn bedoeld om data in weer te geven.
Pelle:
Als je heel erg miereneukerig bent, gebruik je elke tag om opmaak te bepalen.* Willem Maar met opmaak wordt over het algemeen bedoeld: font, kleur, background-image, line-height, dat soort meuk.
* Willem
voor ddc:
...HTML is zekers geen opmaak hoor...

Goed, voor de rest ben ik het daar zeker wel mee eens, maar ik wilde nog even toevoegen dat ik het persoonlijk heel handig zou vinden als elementen als row- en colspan onder zouden worden gebracht in CSS.

Nog een leuke: Waarom zou CSS geen row of colspan onderbrengen in zijn syntax (of elementen?), als deze ook al de specificaties van bijvoorbeeld margin en padding bevat?... ik bedoel, dat heeft ook meer met technische pagina layout te maken dan met styling.
Pelle:
Ja, maar hoe zou je dat dan doen met die lege cell naast links naast je hobbies, er van uit gaande dat iemand een variabel aantal hobbies kan hebben? Dan moet je én per rowspan een aparte class maken, én raak je dus het overzicht kwijt als je puur en alleen naar je source kijkt. Ga 'm nou maar gewoon eens proberen te maken met classes (het gaat niet werken natuurlijk om dat te renderen, maar tijdens het maken ervan ga je inzien dat het zuigt om col- en rowspan met CSS te doen, en daar is het me even om te doen).
Maak ff een voorbeeldje... moment
Pelle:
Dit snap ik dus niet. XHTML is niks anders dan HTML die je door een XML-parser heen kunt halen zonder errors. En de data die ik in mijn voorbeeld-tabelletje heb staan, zou inderdaad best uit een XML file kunnen komen. Maar dat doet hier helemaal niet ter zake.
Wat ik bedoel is, dat je door middel van een XML boomstructuur met data in combinatie met een CSS stylesheet makkelijk data/structuur en styling kunt vereenvoudigen, of output laten geven naar een HTML pagina. Kan me zo voorstellen dat zoiets juist tijdbesparing oplevert.
Pelle:
* Pelle heeft hier genoeg over gezegd, veel duidelijker kan ik het in ieder geval niet brengen :)
Hmm, ik maak nog even een voorbeeldje :)
En tja, ik kan mezelf ook niet duidelijker verwoorden en dan zou uiteindelijk de conclusie zijn dat ieder de dingen zo opmaakt als hij/zij zelf goeddunkt.

Dat neemt niet weg dat je je niet wil, of kán laten overtuigen dmv andere argumenten.

• drm

drm

f0pc0dert

willem169:
Nog een leuke: Waarom zou CSS geen row of colspan onderbrengen in zijn syntax (of elementen?), als deze ook al de specificaties van bijvoorbeeld margin en padding bevat?... ik bedoel, dat heeft ook meer met technische pagina layout te maken dan met styling.
Hmmm nee.

Da's nou een typisch geval van styling. Ik denk dat als je even heroverweegt dat je dat zelf ook wel inziet :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• wicher|IA
Op dinsdag 16 april 2002 13:00 schreef willem169 het volgende:
CSS gaat over weergave
daar vallen technische paginalayout EN styling onder

Verwijderd

De theorie: CSS 2.

De praktijk:
IE: |:( |:( |:( :? :? :?
Moz1: |:( :?

Vertaling: IE bakt er compleet niets van, Moz komt een eindje, maar niet compleet.

1laatste keer dat ik testte is een tijdje geleden.

• Willem
drm:
Hmmm nee.
Da's nou een typisch geval van styling. Ik denk dat als je even heroverweegt dat je dat zelf ook wel inziet :)
wicher:
CSS gaat over weergave
daar vallen technische paginalayout EN styling onder
Dat wilde ik dus even zeggen ja.
Ik bedoel, bv. de margin en padding van je body zijn toch layout technische elementen? Nèt als je < td >'s. font-size en color daarentegen zijn layout style elementen.

En aangezien de eerst genoemde al in CSS zijn ondergebracht, waarom dan niet de tweede...?

• wicher|IA
Op dinsdag 16 april 2002 13:32 schreef willem169 het volgende:
Ik bedoel, bv. de margin en padding van je body zijn toch layout technische elementen? Nèt als je < td >'s. font-size en color daarentegen zijn layout style elementen.

En aangezien de eerst genoemde al in CSS zijn ondergebracht, waarom dan niet de tweede...?
marge's e.d. gaan PUUR over weergave

colspan's e.d. gaan primair over structuur

jij ziet CSS mi vooral als een handig iets om steeds terugkerende dingen in HTML 1x maar te hoeven maken.
Daarvoor is het wel heel handig, maar dat is vooral bijkomstigheid. Het is namelijk niet het doel.

We moesten maar eens een andere mogelijkheid bedenken voor DAT doel (clientside dus, want serverside kan het allang)

Client Side Includes ofzo
iets dat je in je html bijv <+cs2+> kan zetten:
code:
1
<td <+cs2+>>

en dan in een .csi-bestand of in de head tussen <csi>-tags ofzo het volgende:
code:
1
2
3
cs2 {
 colspan = "2" 
}

wat dan dus ervoor zorgt dat wat volgens het .csi-bestand cs2 is autom en direct in de html wordt ingevoegd waar <+cs2+> staat, en dus dit het resultaat is dat op je scherm komt:
code:
1
<td colspan="2">

• drm

drm

f0pc0dert

willem169:
Ik bedoel, bv. de margin en padding van je body zijn toch layout technische elementen? Nèt als je < td >'s.
Waarom maak je onderscheid tussen padding/margin en bijvoorbeeld font-size ?
willem169:
* UpDate *
http://www.xs4all.nl/~meinesz/css-gemelp/
  • [sub]quote:[/sub] [sup]_________________________________________[/sup] Het zou toch echt wel handig zijn als je in de class van deze cell (td.bever) een colspan="3" zou kunnen zetten. [sup]_________________________________________[/sup]
vanuit puristisch en theoretisch oogpunt zou ik zeggen: Nee, want die tekst hoort niet in een td, want die tekst is van een ander niveau. Net als dat de verschillende hobbies volgens mij ook in 1 <td> horen, zijn ook van een ander niveau

vanuit praktisch oogpunt zou ik zeggen: "Ja, vind ik ook"

~ Gottfried Leibniz

• Willem
drm:
Waarom maak je onderscheid tussen padding/margin en bijvoorbeeld font-size ?
Omdat we het hadden over technische pagina opmaak
Door bv margin, padding, spacing, td's, div's etc...

en over de styling van een pagina
Waaronder imho font-size, color, text-decoration e.d. horen

See what I mean?
drm:
okee ;)
Ik hou wel van praktisch...

• Willem
wicher:
Client Side Includes ofzo
iets dat je in je html bijv <+cs2+> kan zetten:
code:
1
<td <+cs2+>>

en dan in een .csi-bestand of in de head tussen <csi>-tags ofzo het volgende:
code:
1
2
3
cs2 {
 colspan = "2" 
}
of
code:
1
2
3
cd2 {
  colspan:2;
}

< /mierenneukerij >

Maar inderdaad, iets in deze geest lijkt me een beste oplossing.

• drm

drm

f0pc0dert

willem169:
Omdat we het hadden over technische pagina opmaak
Door bv margin, padding, spacing, td's, div's etc...

en over de styling van een pagina
Waaronder imho font-size, color, text-decoration e.d. horen

See what I mean?
Nee, 't spijt me, maar dat zie ik niet in.
Als ik bijvoorbeeld de padding van een tabel-cel opgeef, waarom zou dat van een andere orde zijn dan wanneer ik de font-size van mijn linkjes aan wil passen? Sorry, maar dat begrijp ik echt niet :?
willem169:
of
code:
1
2
3
cd2 {
  colspan:2;
}

< /mierenneukerij >
Nee want dan is het resultaat
code:
1
<td colspan:2;>

;)

~ Gottfried Leibniz

• wicher|IA
Op dinsdag 16 april 2002 13:38 schreef drm het volgende:

zo praktisch is het ook niet.
het heeft wel voordelen, dat je bepaalde dingen niet steeds hoeft herhalen, colspan in dit geval
het heeft echter ZEKER zo'n groot nadeel: namelijk dat CSS NIET meer bruikbaar is om inhoud (structuur en data) en weergave (technische layout en styling) goed te scheiden.
Wat ik noemde in mijn eerste post in dit topic.

Wanneer een slechtziende of pda'er zijn eigen .css toepast, wat eerder prima werkte, zal met CSS169 ineens "motoren" onder "werk" terechtkomen, waardoor de belangrijke structuur verloren gaat.

• Willem
drm:
Nee, 't spijt me, maar dat zie ik niet in.
Als ik bijvoorbeeld de padding van een tabel-cel opgeef, waarom zou dat van een andere orde zijn dan wanneer ik de font-size van mijn linkjes aan wil passen? Sorry, maar dat begrijp ik echt niet :?
Okee, ik probeer het nog een keer :)

Als we het hebben over opmaak (Hyper Text Markup Language) dan kun je dat splitsen in

positionering van elementen en
styling van elementen

Onder positionering valt imho o.a. padding margin En in indirecte zin ook tabellen en dus colspans
Onder styling valt imho o.a. size, color etc

En dan vindt willem169 het dus gek dat je wel een element als margin en padding kunt definieren in CSS, maar dus niet een "positionerings" element als colspan...

• Willem
drm:
Nee want dan is het resultaat
code:
1
<td colspan:2;>

;)
tuk.

< /offtopic >

• wicher|IA
code:
1
2
3
<csi>
cs2 = 'colspan = "2"';
</csi>

in de head is dan misschien nog het eenduidigst, door het te includen deel tussen accolades te plaatsen suggereerde ik dat het de CSS-syntax zou gebruiken, terwijl het mij wel het meest praktisch lijkt als het LETTERLIJK geinclude wordt bij de <+cs2+>

• drm

drm

f0pc0dert

willem169

Als we het hebben over opmaak (Hyper Text Markup Language) dan kun je dat splitsen in

styling van elementen
Ja maar je kunt ook gewoon zeggen dat het allemaal styling is.
:?

Dat onderscheid ontgaat me een beetje, en al helemaal als je padding/margin door gaat trekken naar col/rowspan wat imo evenveel met elkaar te maken heeft als font-size en col/rowspan.
[sup]
* drm vind 't zo langzamerhand een beetje een spannend-verhaal discussie worden, en kapt d'r mee :)[/sup]

~ Gottfried Leibniz

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle bekijkt willem169's voorbeeld en zegt:

Als je die td met class bever van een colspan voorziet, dan verdwijnt die dus uit je HTML source. En dat wil je niet.

Dit verhaal heeft 2 kanten: als je zo graag perse met CSS je colspans en rowspans wilt bepalen, dan moet je consequent zijn en voor álle td's een class opgeven. En daar zit 'm nou net de bottleneck: bij ingewikkelde tabellen krijg je dan namelijk een heleboel classes. Eentje met een rowspan van 1 en een colspan van 3, eentje met een rowspan van 1 en een colspan van 2, eentje met een rowspan van 5 en met een colspan van 3, eentje met een rowspan van 2 en een colspan van 2, enzovoorts enzovoorts.
Stel, je hebt stiekem toch zin om dat te doen, dan zit je als nog met het probleem dat wanneer je puur naar de source van je HTML kijkt (waaruit je nu dus geen structuur meer op kunt maken omdat je structuur van HTML hebt overgeheveld naar CSS), niet meer kunt zien hoe je tabel er uit ziet (de ordening van de cellen in de tabel dus).
Omdat margin en padding in tegenstelling tot rowspan en colspan niks met structuur te maken hebben.
Wat ik bedoel is, dat je door middel van een XML boomstructuur met data in combinatie met een CSS stylesheet makkelijk data/structuur en styling kunt vereenvoudigen, of output laten geven naar een HTML pagina. Kan me zo voorstellen dat zoiets juist tijdbesparing oplevert.
En ik zeg dus dat wanneer je een XML-document hebt dat bijvoorbeeld mijn voorbeeldtabelletje zou bevatten, je voor elke combinatie van row- en colspan's een class zou moeten maken, en dat vereist een dusdanige complexe transformatie dat het dikke onzin is om dit soort zooi in je CSS te gooien.

Even praktisch: als jij een tabel maakt, dan begin je gewoon met inkloppen van td's, tr's en hun betreffende row- en colspans. Waarom zou je die er dan weer uit gaan halen om ze vervolgens in een speciale class te zetten? Dat zuigt gewoon, omdat dát juist meer tijd kost, en wanneer je later een cel of rij wilt invoegen, je uren aan het zoeken bent naar de structuur van die tabel en je met een beetje pech al je classes aan moet gaan zitten passen, of weer nieuwe aan moet maken, enzovoorts.

Mijn conclusie: col- en rowspan in CSS zuigt.

• wicher|IA
Op dinsdag 16 april 2002 13:52 schreef willem169 het volgende:

[..]

volgens mij betekend markup niet precies opmaak
laatst is me hier verteld dat je de betekenis meer moet zoeken in "markeer" ofzo.
Een HTML-doc bestaat als het goed is uit gegevens & structuur
De gegevens is de pure tekst zonder olijke tags.
De structuur wordt bepaald door de tags. De tags markeren de functie binnen die structuur van de verschillende happen gegevens.

(En de CSS is vervolgens voor de weergave van deze gegevens&structuur)
styling van elementen

Onder positionering valt imho o.a. padding margin En in indirecte zin ook tabellen en dus colspans

En dan vindt willem169 het dus gek dat je wel een element als margin en padding kunt definieren in CSS, maar dus niet een "positionerings" element als colspan...
mi valt HTML niet uiteen in die 2 punten.
Sowieso liggen positionering en styling dicht bij elkaar: styling is afhankelijk van positionering, en het is eigenlijk allebei uiterlijk.
(Het is WEL zo dat er tussen de plek in de structuur van een hap gegevens en de uiteindelijke plek in de weergave een duidelijk verband ziet, zoals bij de td en de colspan daarin.)

td is echter NIET zoals jij zegt puur positionering in de weergave, het heeft OOK een functie voor de structuur

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op dinsdag 16 april 2002 14:04 schreef wicher het volgende:
td is echter NIET zoals jij zegt puur positionering in de weergave, het heeft OOK een functie voor de structuur
* Pelle zegt ongeveer wat * Pelle bedoelt :)

Alle elementen die slechts alleen met opmaak/presentatie/layout/styling/whatever/hoejehetookmaarnoemenwilt te maken hebben, lenen zich uitstekend voor CSS. Alle elementen die structuur van data aangeven, niet.

• Willem
<a href="http://www.xs4all.nl/~meinesz/css-gemelp/werken.wav" onmouseover="self.status='Klik dan als je durft'; return true;" onmouseout="this.innerHTML='Mietje!';self.status=''; return true;">Klik maar eens...</a>

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op dinsdag 16 april 2002 14:19 schreef willem169 het volgende:
<a href="http://www.xs4all.nl/~meinesz/css-gemelp/werken.wav" onmouseover="self.status='Klik dan als je durft';" onmouseout="self.status='';">Klik maar eens...</a>
Rotfl :)
Ik ook hoor overigens, maar werken zuigt en dit is leuk :+

Werkze!

• wicher|IA
Op dinsdag 16 april 2002 14:19 schreef willem169 het volgende:
<a href="http://www.xs4all.nl/~meinesz/css-gemelp/werken.wav" onmouseover="self.status='Klik dan als je durft';" onmouseout="self.status='';">Klik maar eens...</a>
zit ik daarvoor te downloaden met mn 56k
asociale html-rechthebbenden altijd ;)

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Op dinsdag 16 april 2002 13:52 schreef willem169 het volgende:

[..]

styling van elementen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<table class="mainTable">
   <tr>
    <td colspan="3" class="bever">
       Pelle <div class="redStar">*</div>
    </td>
   </tr>
   <tr>
    <td class="melpkees">Woonplaats</td>
    <td class="melpkees">Werk</td>
    <td class="melpkees">Hobbies</td>
   </tr>
   <tr>
    <td>Den Haag</td>
    <td>Iets met internet</td>
    <td>Voetbal</td>
   </tr>
   <tr>
    <td colspan="2" rowspan="2">&nbsp;</td>
    <td>Squash</td>
   </tr>
   <tr>
    <td>Bier</td>
   </tr>

In de code moet je toch zowieso al opgeven dat er maar 1 td is
code:
1
2
3
<tr>
  <td></td>
</tr>

in plaats van 3
code:
1
2
3
4
5
<tr>
  <td></td>
  <td></td>
  <td></td>
</tr>

dus als je die <tr> wil gebruiken om 1 gegeven in weer te geven, is dat toch al een vast gegeven? en dat is toch niet afhankelijk van de opmaak die je met CSS opgeeft?

Ik geloof dat de col & row span wel degelijk structuur is, en geen opmaak, ik vind het alleen een beetje lastig om uit te leggen.

mijn T.net systeemspecspagina

• wicher|IA
Willem169 werkt wel lang :)
Kom op: verder discussieren :)

• Willem
wicher:
W* Willem willem169 werkt wel lang :)
Kom op: verder discussieren :)
7ru3
Je kent het vast: druk zijn.
Ik ga vanavond een uitgebreid verhaal danwel niet slot betoog houden...

;)

* Willem Hiervoor verwijs ik je naar de sig van drm

• drm

drm

f0pc0dert

willem169:
* drm Hiervoor verwijs ik je naar de sig van drm
presenting :)

~ Gottfried Leibniz

• wicher|IA
Op donderdag 18 april 2002 16:10 schreef willem169 het volgende:

[..]

7ru3
Je kent het vast: druk zijn.
Ik ga vanavond een uitgebreid verhaal danwel niet slot betoog houden...

;)

* wicher|IA Hiervoor verwijs ik je naar de sig van drm
excusez-moi :)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-04 10:43

DeFeCt

je wéét toch

[b]Op dinsdag 16 april 2002 14:19 schreef willem169 Mietje
je klinkt als een wijf :)

interessante discussie thou

Flickr

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 12:32

ThE_ED

Stuffed Animal

Een fijn vraagstuk om in de praktijk php voor te gaan misbruiken, lijkt mij. :)

Ik ben fan van dingen

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 18 april 2002 16:32 schreef ThE_ED het volgende:
Een fijn vraagstuk om in de praktijk php voor te gaan misbruiken, lijkt mij. :)
Leg uit :?

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Op donderdag 18 april 2002 16:50 schreef Pelle het volgende:

[..]

Leg uit :?
Zelf een style sheet formaat verzinnen, laten parsen en mooie HTML code laten uitpoepen door php, lijkt me. (Of zie ik iets over het hoofd?)

Ik ben fan van dingen

• drm

drm

f0pc0dert

Tja dan gaan je dus je eigen opmaaktaal verzinnen, om vervolgens met php te parsen? Lijkt me soort van behoorlijk overdreven.

~ Gottfried Leibniz

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Op vrijdag 19 april 2002 10:30 schreef drm het volgende:
Tja dan gaan je dus je eigen opmaaktaal verzinnen, om vervolgens met php te parsen? Lijkt me soort van behoorlijk overdreven.
Maar wel koel :)

Ik ben fan van dingen

• Willem
Yeeeeeehaawww

* Willem heeft een avonje vrij en gaat vanavond eindelijk een reply tikken...

• drm

drm

f0pc0dert

ThE_ED:
Maar wel koel :)
Dan zou ik het meteen grondig aanpakken, niet met dit soort onbenullige dingetjes...

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Leuke discussie was dit, maar is er ook iemand die een "work-around" heeft voor colspan en/of rowspan in css? Dus dat ik simpel 52 pagina's met identieke tabellen kan aanpassen?

Ik wil op alle pagina's een plaatje invoegen. Dit plaatje moet in een cel van 3 kolommen en 4 rijen groot komen en per pagina moet er een ander plaatje komen. Mooiste zou zijn om een lege cel te selecteren en die een class mee te geven. Vervolgens plaatje erin gooien en klaar is Klara.

Voor de duidelijkheid: ik heb in werkelijkheid 52 excelpagina's waarop 16 plaatjes per pagina en op alle pagina's moeten een titels en dergelijke komen. Ik wil dit zelf gaan maken en geen pagina's krijgen met Overbodige microsoft blabla's. zoals hieronder:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
&lt;td colspan=2 rowspan=7 height=119 width=142 style='height:89.25pt;
  width:107pt' align=left valign=top&gt;&lt;v:shapetype id=&quot;_x0000_t75&quot; coordsize=&quot;21600,21600&quot;
   o:spt=&quot;75&quot; o:preferrelative=&quot;t&quot; path=&quot;m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe&quot; filled=&quot;f&quot;
   stroked=&quot;f&quot;&gt;
   &lt;v:stroke joinstyle=&quot;miter&quot;/&gt;
   &lt;v:formulas&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;if lineDrawn pixelLineWidth 0&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;sum @0 1 0&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;sum 0 0 @1&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;prod @2 1 2&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;prod @3 21600 pixelWidth&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;prod @3 21600 pixelHeight&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;sum @0 0 1&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;prod @6 1 2&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;prod @7 21600 pixelWidth&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;sum @8 21600 0&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;prod @7 21600 pixelHeight&quot;/&gt;
    &lt;v:f eqn=&quot;sum @10 21600 0&quot;/&gt;
   &lt;/v:formulas&gt;
   &lt;v:path o:extrusionok=&quot;f&quot; gradientshapeok=&quot;t&quot; o:connecttype=&quot;rect&quot;/&gt;
   &lt;o:lock v:ext=&quot;edit&quot; aspectratio=&quot;t&quot;/&gt;
  &lt;/v:shapetype&gt;&lt;v:shape id=&quot;_x0000_s242696&quot; type=&quot;#_x0000_t75&quot; style='position:absolute;
   margin-left:13.5pt;margin-top:3pt;width:81.75pt;height:84.75pt;z-index:1'&gt;
   &lt;v:imagedata src=&quot;image075.jpg&quot; o:title=&quot;EC-JB-POLG 96-33-01-300&quot; croptop=&quot;9527f&quot;
    cropbottom=&quot;11837f&quot; cropleft=&quot;14924f&quot; cropright=&quot;18817f&quot;/&gt;
   &lt;!--[if mso]&gt;&lt;x:ClientData ObjectType=&quot;Pict&quot;&gt;
    &lt;x:SizeWithCells/&gt;
    &lt;x:CF&gt;Bitmap&lt;/x:CF&gt;
   &lt;/x:ClientData&gt;
   &lt;![endif]--&gt;&lt;/v:shape&gt;&lt;span style='mso-ignore:vglayout2'&gt;

• drm

drm

f0pc0dert

wellicht heb je hier wat aan....
Je komt alleen wel met een box-model probleem te zitten als de height / width van de cellen opgegeven worden, maar er is geloof ik wel een work-around dat Mozilla 'tzelfde model neemt als IE. Die weet ik alleen niet uit mijn hoofd...

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<style>
   div.cell {
      float:left;
      display:table-cell,inline;
      border:1px solid #000000;
      margin:2px;
      padding:2px;
      width:100px;
      height:100px;
   }
   div.spanned-cell {
      float:left;
      border:1px solid #000000;
      margin:2px;
      padding:2px;
      width:204px;
      height:100px;
   }
   div.wrapper {
      display:block;
      width:440px;
   }
</style>
<div class="wrapper">
   <div class="spanned-cell">spanned</div>
   <div class="cell">non-spanned</div>
   <div class="spanned-cell">spanned</div>
</div>

~ Gottfried Leibniz

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

drm schreef op 15 januari 2003 @ 16:55:
Je komt alleen wel met een box-model probleem te zitten als de height / width van de cellen opgegeven worden, maar er is geloof ik wel een work-around dat Mozilla 'tzelfde model neemt als IE. Die weet ik alleen niet uit mijn hoofd...
Dat is deze :)
HTML:
1
-moz-box-sizing: border-box;

[ Voor 8% gewijzigd door Rickets op 15-01-2003 16:59 ]

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

drm schreef op 15 January 2003 @ 16:55:
wellicht heb je hier wat aan....
KNIP, KNIP
THNX!
Da's officieel de manier om iets gestructureerd weer te geven in HTML. Dus geen tabel gebruiken.

Alleen kan ik bij jouw methode niet meer superlui zijn, er zal iets meer gefreubeld moeten worden. :9

Op zich wel leuk zo'n oplossing want dan zo kun je ook plaatjes makkelijk croppen.

• drm

drm

f0pc0dert

en *bookmarked* :) thx

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

ehrmm.. IE6.1 maakt er niet echt mooie randen van bij een margin van 0px. Je krijgt dan een rand van 2x 1px.

• drm

drm

f0pc0dert

een standaard trucje daarvoor is het containing element rechts en onder een border te geven, en de onderliggende elementen links en boven. (of andersom)

Ik weet niet of in deze situatie een border-collapse: collapse; ook zin heeft. Ik vermoed van niet, ei'k.

~ Gottfried Leibniz

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

willem169 schreef op 16 April 2002 @ 11:01:
[...]

* Not Pingu
Vandaar dus mijn vraagstelling of col- en rowspan niet te fixen is met CSS, want, als je colspan toepast, heeft dat dus consequenties voor de layout van de pagina; En dus hoe het er uitziet met CSS.
tja, als je 'hoe het eruit ziet' zo breed gaat nemen...

maar waarom zou je de col- en rowspan willen fixen met CSS? om snel cq. dynamisch die dingen te veranderen? dan zul je al gauw zien dat het geen CSS kan zijn: als je de colspan of rowspan verandert, zul je ook je <TABLE> erop moeten aanpassen: dus de <TR> en <TD> zo plaatsen dat ze overeenkomen met de col- of rowspan. en dat kun je alleen met HTML doen.

of wil je soms ook zeggen dat je de plaatsing van elementen ook dmv. CSS zou moeten kunnen doen? want ja, plaatsing van elementen heeft ook invloed op hoe de pagina eruit ziet :X

[edit] ik heb die pagina van je gezien... ah dus dat wil je ermee doen? waarom dan niet gewoon een DIV boven elke tabel? die kun je net zo breed maken als je wilt... en anders is het toch weinig moeite om per tabel COLSPAN="3" toe te voegen?

[ Voor 14% gewijzigd door Not Pingu op 15-01-2003 19:31 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 17:09:
[...]
THNX!
Da's officieel de manier om iets gestructureerd weer te geven in HTML. Dus geen tabel gebruiken.
erm sorry hoor, maar ik vind het bovenstaande van drm niet echt een goed voorbeeld..sterker nog het is een bar slecht voorbeeld. een veelgemaakte fout ook, het bijna letterlijk vertalen van html elementen naar css elementen.

In het voorbeeld is voor elke td een nieuw div element aangemaakt, met als gevolg dat je je 'probleem' ( structuur en presentatie zijn verbonden ) nu alleen maar hebt vertaald naar css. Maw er is dus geen minuut nagedacht hoe dat nu wat logischer had gekund.

"I have a carefull mother" <> "Ik heb een kar vol modder" zei mijn engelse leraar vroeger, toen hij het had over een letterlijke interpretatie van een engelse zin, en ik krijg bijna een deja-vu...

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

bron W3C HTML 4.01 hoofdstuk 11.1
Tables should not be used purely as a means to layout document content
as this may present problems when rendering to non-visual media.
Additionally, when used with graphics, these tables may force users to
scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger
display. To minimize these problems, authors should use style sheets
to control layout rather than tables.

Note. This specification includes more detailed information about
tables in sections on table design rationale and implementation
issues.

• drm

drm

f0pc0dert

[nohtml]
oh,when?:
erm sorry hoor, maar ik vind het bovenstaande van drm niet echt een goed voorbeeld..sterker nog het is een bar slecht voorbeeld. een veelgemaakte fout ook, het bijna letterlijk vertalen van html elementen naar css elementen.
Dat ben ik niet met je eens. Dat komt alleen omdat ik 'cell' en 'spanned-cell' als class-namen heb gebruikt, maar dat was enkel om te illustreren wat die css definities doen.

Wanneer je in een "wat logischere" document structuur dergelijke css ongein toe gaat passen, zou je de classnames dus niet stijlnamen geven maar contentnamen. In de zin van "ik wil die soort data er op die en die manier uit laten zien". Daar is CSS tenslotte voor bedoeld.

De classes die je aan de elementen geeft zijn "classificaties" van je content, dus je geeft aan wat voor soort data het element bevat

't zit 'm volgens mij dus gewoon in de naamgeving, verder niks.

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Dat was een interessante discussie zeg. Ik geloof wel dat het de bedoeling is om voor de colspan en rowspan attributen een css vervanger willen gaan implementeren:
Cells may span several rows or columns. (Although CSS2 doesn't define how the number of spanned rows or columns is determined, a user agent may have special knowledge about the source document; a future version of CSS may provide a way to express this knowledge in CSS syntax.)
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/tables.html
hoofdstuk 17.5

In css3 staat er ook zoiets dergelijks:
http://www.w3.org/TR/2001...col-20010118/#column-span

Ja wat het probleem van laatsgenoemde topicschopper betreft. Voorlopig is dit met css niet echt te doen volgens mij, maar als je een classname in de betreffende cellen kunt zetten, dan kun je er toch ook gewoon colspan en rowspan in zetten?

Ik wist niet dat dit ook was toegestaan:
Wat doet het precies, twee values , gescheiden door een comma?
Pagina: 1