Keyboard error verhindert boot

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik heb via via een Kaimei KM-T5-1 Rev:1.31 gekregen.

Het werkt op één opzichte na prima: zodra er een keybaord in de (DIN) aansluiting gestopt wordt, piept het aanhoudend tijdens de BOOT alsof een toets vastzit. Omdat de mobo blijkbaar op 'Halt on all' errors staat komt het dus niet voorbij de POST. USB keyboard support is schijnbaar aanwezig, maar staat per default in BIOS uit.
Zonder keyboard booten zit er ook niet in :'(

Het ligt duidelijk niet aan de keyboard, 2 DIN keyboards en 2 PS/2 gevallen via DIN->PS/2 convertor hadden er allemaal last van terwijl ze het prima deden op andere systemen.

Omdat ik toch niets te verliezen had ben ik met een schroevedraaier aan het werk geweest in de buurt van de connector en iets viel op- als ik druk uitoefende in de buurt van een SMD resistor (tussen RX5 en RX6, om precies te zijn) stopte het gepiep. Niet dat de keyboard dan wel werkte, maar het is een teken van iets...

Ik heb gehoord van keyboard zekeringen die konden doorslaan, zou dit een voorbeeld daarvan kunnen zijn?

Dat zou te verhelpen zijn met een drupje solder of ander geleidende prut in de zekering. Helaas kan ik niets dat op een zekering lijkt vinden.

Helaas heb ik geen (werkende) cam of scanner en zijn er geen plaatjes online te vinden, dus dan maar een pagina uit de manual:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/dion.blake/5px2.jpg

Ff in code een detailschema:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
           C75  ||A|
            O    ||T|
  CX8    LK2   RX6  ||V|
 []=[]  [] []  []=[]    ||O|
  CX10   LK3     RX5    ||E|
 []=[]  [] []  []=[]    ||D|
                ||I|
 []=[]  [] []  []=[]    ||N|
  CX11   LK4     RX4    ||G|

Het is dus precies waar RX5 geschreven staat dat het gepiep laat ophouden. Ik zit dus NIET die weerstand (RX6) kort te sluiten. Wat wel opvalt is dat er vlak links van de 'R' van RX5 een klein gaatje is die door de gehele mobo heen gaat. Het zou kunnen dat ik twee kanten daarvan verbind ofzo.

Alle tips zijn welkom want dit is een mooie TX mobo, die helaas voor de schroot bestemd is tenzij ik deze keyb probleem opgelost krijg.

Oslik blyat! Oslik!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:09

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

geeft 'ie niet gewoon zo'n onzinnige errormelding van "Keyboard Error, press F2 to continu" wanneer je er helemaal geen KB aan hangt? Dan kun je proberen er dan een kb hot-in-te-swappen, kijken of die verder gaat?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 01:55 schreef hufkes het volgende:
geeft 'ie niet gewoon zo'n onzinnige errormelding van "Keyboard Error, press F2 to continu" wanneer je er helemaal geen KB aan hangt? Dan kun je proberen er dan een kb hot-in-te-swappen, kijken of die verder gaat?
Al geprobeerd. Zodra er iets in die DIN socket gaat begint het te piepen als een bezetene. En de F1 (in dit geval) reageert hij niet op (evenmin als een Del om setup in te gaan).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

In ieder geval eerst een Bios reset uitvoeren. (jumpertje verplaatsen, evt batterijtje eruit en PC aanzetten)

Weet je zeker dat het mobo niet verkeerd is geflashed?

Ik heb sinds 1985 geen keyboards/mobo's met zekeringen gezien (wel met in/output filters).

Een kortsluitbeveiliging is vaak wel te vinden, in SMD formaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.com/tech/techinside/images/fuse.jpg
Bron: Aopen tech

De Din-connector is nog wel heel? Maken alle stekerconnectors goed contact in de Din-connector ? Maakt de Din-connector goed contact op het mobo? Heb je +5V tussen pen 5 en pen 4 ?

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/din5df.gif
Pin Name Description Technical
1 CLOCK Clock CLK/CTS, Open-collector
2 DATA Data RxD/TxD/RTS, Open-collector
3 n/c Not connected Reset on some very old keyboards.
4 GND Ground
5 VCC +5 VDC
Bij Sun en IBM:
SUN: +5 VDC on keyboard missing : indicate a blown keyboard/auxiliary device-fuse.
IBM: +5v dc error; PS/2 keyboard fuse (on system board) error.
Er wordt gezegd dat
"unplugging and plugging in your keyboard with power on on older motherboards will blow this fuse."
het gebruik van Switches dus slecht is voor je moederbord. Ik heb ook net nog een verhaal gelezen over iemand die dezelfde problemen had en geen garantie meer had volgens de leverancier, omdat hij een switch gebruikte (ook van diezelfde leverancier) :(

Meer tips staan op http://www.geocrawler.com/archives/3/86/1997/11/0/186880/

Je kan ook het bios opnieuw flashen op een ander mobo, met de optie Halt on Keyboard uitgeschakeld, met USB/PS2 support aan. Nodig: Bioseditor, goede Bios, Flashtooltje en een mobo wat met dat bios wil starten t/m Dosprompt.