Toon posts:

probleem met Maxtor HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo,

Heb een serieus probleem met mijn Maxtor harde schijf; tis een 5T040H4 (ATA 100, 40Gb), 6 maanden oud.
Heb geen fouten op het oppervlak gevonden.
Al 3 keren heb ik Windows XP moeten herinstalleren omdat ik bij het opstarten telkens een fatale crash voorhad (bsod)! :(
Ik kon in geen enkel van de gevallen nog in veilige modus opstarten en moest dus een repair uitvoeren of de eerste 2 keren zelf een volledig herinstallatie van windows omdat de repair geen oplossing bood.
De eerste keer was het een HIVE file (ivm het register) die corrupt of onvindbaar was, de 2e keer was het een dll die corrupt was en de laatste keer een bsod tijdens het booten dat het boot volume niet mountable was, hoewel hij begon met booten :?.
Heb al enige tijd problemen met disk als ik opstart, verschillende keren is hij onvindbaar en moet ik ofwel 10 keer opnieuw opstarten (zelfs met alleen die HD, dus geen stroomprobleem) ofwel de kabel uittrekken en weer insteken (ook enkele malen nodig soms).
Ik heb een KT7A-RAID moederbord.
Nog iemand met dat probleem of kan iemand mij helpen?
Sorry voor de lange post maar alle info is noodzakelijk denk ik om het probleem te omschrijven!
Bestaat er trouwens iets als Spinrite voor NTFS partities?

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
Da's lullig.
Spinrite? Kenk niet..

Probeer es op IDE 2..
Of een andere ide kabel wil soms ook wonderen doen.

Gaat 't nog steeds niet goed;
Kijk dan es of er iemand is die je een HD wil/kan lenen.
Win XP installen, kijken of dat goed gaat.
Gaat goed, dan is je eigen HD defect = terug brengen / garantie.
Gaat niet goed, dan mobo = fux0red up

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Verwijderd

Topicstarter
Die dingen die jij voorstelde heb ik al allemaal geprobeerd. Ik weet dat het aan de Maxtor ligt maar ik had graag geweten van andere mensen of dat dit veel voorkomt en of dat er een programmaatje is dat de schijf volledig onderzoekt (bad sectors en zo)
En eventueel een tool om de gezondheid van de HD in het algemeen te bepalen zoals iet van IBM dacht ik (maar werkt dit ook op een Maxtor?)
In Windows zegt ie dat alles OK is dus daar heb ik niet veel aan! Een programma zoals Spinrite kan veel beter analyseren en repareren maar alleen FAT partities, is dus niet bruikbaar bij NTFS.
Voordat ik inruil wil ik wel weten of er een andere oplossing is.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Haal even een proggie van de site van Maxtor en laat dit eens naar je schijf kijken. Dat kan misschien beter zeggen of het aan de schijf ligt.

Wanbeleid is ook beleid.

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Misschien ligt aan jouw WinXP CD!

Ik had het ook zo een probleem maar toen ik andere WinXP PRO CD had gepakt en geinstalleerd, nu geen probleem meer.

Als je een kopie gebruikt, probeer het met CloneCD te kopieeren.

Lucky Goldstar

Verwijderd

Topicstarter
Zal dat effe proberen, we hebben hier wel een megasnelle verbinding van 128 kbps voor iet van een 200 man dus tkan ietwat duren :Z
Thanx

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 11:39 schreef DJkim het volgende:
Misschien ligt aan jouw WinXP CD!

Ik had het ook zo een probleem maar toen ik andere WinXP PRO CD had gepakt en geinstalleerd, nu geen probleem meer.

Als je een kopie gebruikt, probeer het met CloneCD te kopieeren.
Kopie, kopie! Wat denk je wel van mij :9
Nee het ging een hele tijd goed tot de harde schijf af en toe niet meer verscheen tijdens het booten. Dus denk nie dat dat het probleem is.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 16 april 2002 11:45 schreef TweakViper het volgende:
Nee het ging een hele tijd goed tot de harde schijf af en toe niet meer verscheen tijdens het booten. Dus denk nie dat dat het probleem is.
Mjah, toch is dat wel wazig.. Het herkennen van een harde schijf in de bios wordt puur door de elektronica gedaan. De firmware die op je schijf zit dus.. Bad sectors hebben daar eigenlijk niks mee te maken..
(een schijf die gecrashed is, zal nog steeds herkend worden in de bios!)

Wat ik zo lees doet mij toch meer denken aan slechte contacten.. Misschien in de powerconnector, misschien in de ide-kabel, of misschien wel op de drive zelf..

En die slechte contacten kunnen ook wel die vreemde windows-problemen veroorzaken.. Als een schijf wegvalt tijdens het booten kan hij gewoon bepaalde files niet vinden, of geeft read-errors..

Verwijderd

Topicstarter
Tja, denk uiteindelijk dat dit wel de oorzaak zal zijn.
De IDE kabel heb ik al verwisseld, de powerkabel nog niet. Zal deze nog eens checken maar ik denk wel dat hij altijd opspint hoor (alhoewel hij zo stil is dat je dat bijna niet kunt horen boven het CPU-koeler-geluid).
Telkens hij niet herkent wordt geeft hij 2 korte biepjes (de schijf, niet het mobo) voordat de HPT370 de apparaten zoekt.
Op de website en in de handleidingen is er niets over betekenis van die biepjes te vinden.
Misschien eens de helpdesk hierover raadplegen?
Het zal wel aan de hardware van de schijf zelf liggen zeker?

Verwijderd

Topicstarter
Het progie PowerMax (van Maxtor zelf) geeft een error bij de SMART test (nee, niet die belachelijke auto's ;9).
Zou dit een oorzaak kunnen zijn van mijn problemen?
En zou dit een inruil in garantie rechtvaardigen?
De andere schijf (een seagate) slaagt wel voor de test.
Pagina: 1