Bootprobleem : k7s5a na 3 weken toch overleden?

Pagina: 1
Acties:

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 20:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

Topicstarter
Ik heb 3 weken geleden een fijn systeempje voor mezelf in elkaar gezet met de volgende onderdelen :

Chieftec Dragon 300W
K7S5A
Athlon XP 1700+
GlacialTech cooler
Asus GF2 TI
Seagate Bara IV
en nog meer, boeit denk ik niet.

Mijn systeem heeft 3 weken goed gedraaid, rete stabiel, zonder 1 boot of installatie probleem en met een prima temperatuur ( < 55 celsius, stressed ).

Gisteren knalde hij ineens eruit, tijdens het switchen tussen 2 apps kreeg ik ineens een BSOD (duurde maar 1 seconde) en een reboot. Echter ... sinds dit voorval boot hij eigenlijk niet meer op. Ja, heel soms, als ik veel heb gerommeld, maar echt wetenschappelijk heb ik dat niet gedaan dus ik kan niet iets aanwijzen waardoor hij weer zou werken.

Als ik bij een succesvolle boot de BIOS induik, ff wat verander en weer probeer te booten gebeurt er weer helemaal niets.

Voor de duidelijkheid : tijdens het (niet) booten, gaan alle fans wel draaien, de HD's ook, power led ook en de CPU lijkt wel warmer te worden, maar er gebeurt verder helemaal niets, geen video BIOS en geen normale BIOS.

Wat kan ik hier in godsnaam nog aan doen? Zou het mobo kapot zijn, of de proc? Ik heb de search gebruikt, maar kon niemand vinden bij wie het mobo pas na 3 weken kapot ging, meestal zijn deze borden DOA, als er iets mee is.

PSN ID: Aapzak

Verwijderd

Zoals je zelf al "zei", je had het niet wetenschappelijk aangepakt. Dus je kunt het beste het volgende doen :

Alleen je moederbord met 1 dimm, CPU met fan (uiteraard), voeding er naast en videokaart op het moederbord.

BIOS resetten (meestal met jumper vlakbij de CMOS batterij en het legen van de BIOS zorgt er voor dat de BIOS in de standaard waarden komt die altijd zou moeten werken).

Nu het systeem aanzetten, uitzetten, aanzetten etc. Als hij het nou elke keer doet ligt het zeker niet aan deze onmisbare onderdelen en kun je 1 voor 1 andere onderdelen aansluiten en elke keer kijken of alles nog werkt.

Als het nog steeds mis is (GEEN BIOS instellingen aanpassen behalve misschien de FSB om er voor te zorgen dat de CPU in ieder geval op de goede snelheid loopt). Bovendien kun je meestal in de BIOS (als hij wel een keer opkomt) de voltages van de voeding controleren (5% afwijking is geen probleem) als deze voltages te veel afwijken dan is de voeding niet ok. Als de voeding wel ok is kun je (als je reserve onderdelen hebt) de videokaart, geheugen, CPU 1 voot 1 vervangen.

Suc6

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer es ander geheugen of als je 2 dimms gebruikt gebruik er 1 tegelijk. Mn broertje had ook es zo'n soort probleem (toevallig ook met ecs k7s5a). Ik heb toen 1 vd 2 dimms eruit gehaald en hij deed het weer goed.. als ik die andere dimm er alleen in deed deed ie heel vaag met bsod's etc..

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

Topicstarter
Ik heb al geprobeerd te starten met alleen proc, proc en video, proc en mem, proc en mem en video.

Volgens mij moet dat mobo gaan piepen als hij iets mist, dus als ik zonder (in mijn geval sd) ram opstart moet ie een foutmelding geven. Mijn bord geeft geen enkel teken van leven.

Ik heb CMOS gecleared, voeding eraf gehad, de CMOS battery eruit gehaald, maar niets helpt.

Vandaag gaat het bord met proc terug naar 1to0, dan mogen zij checken welk van de 2 nou kapot is en dat dan vervangen. Ik moet alleen wel een k7s5a terug, want ik heb nog geen ddr en geen pci geluidskaart (en ff niet de middelen om dat aan te schaffen, anders was ik wel voor de Epox 8KHA+ gegaan)

• Palomar
  • Niet online
Op dinsdag 16 april 2002 10:30 schreef Aapzak het volgende:
Volgens mij moet dat mobo gaan piepen als hij iets mist, dus als ik zonder (in mijn geval sd) ram opstart moet ie een foutmelding geven. Mijn bord geeft geen enkel teken van leven.
als er geen geheugen in zit geeft ie inderdaad geen teken van leven, dat klopt wel.

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

lol. :)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• Palomar
  • Niet online
Op dinsdag 16 april 2002 15:51 schreef schnumi het volgende:
lol. :)
:)

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

Topicstarter
Ik wist niet zeker oftie zonder geheugen zou piepen of niet, kennelijk niet dus. :-)

Maargoed, aangezien ik ook met geheugen (sdr) heb getest en hij toen ook geen sjoege gaf, heb ik 'm gisteren met TNT teruggestuurd naar 1to0, ik had nog garantie, dus ik wacht gewoon ff af wat er gebeurt (maar werken op een P366 laptop ipv een Athlon 1700+ is wel een drama)

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 10:49
'k hoop dat je ook geen "slecht" mobo hebt.

Heb zelfde mobo }:O, retelang stabiel en plots naar de haaien.
ligt waarschijnlijk aan't mobotje :'(

meer info:

http://www.geocities.com/mrathlon2000/

http://pub65.ezboard.com/fk7s5amotherboardforumfrm10.showMessage?topicID=2.topic

'k hoop dat je'r iets mee bent.

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

Topicstarter
Het was dus toch de processor die kapot was, 1to0 heeft mij diezelfde week nog mijn mobo + nieuwe proc teruggestuurd, klasse afgehandeld

het zooitje draait inmiddels weer prima ...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

ECS did it again :P

Sorry, maar ik heb trauma's aan ECS overgehouden.. 'k heb zo 3 mobo's versleten.. heb nu een ietwat instabieler KT266A bord, maar die doet het tenminste.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Dat is dus een risico als je een PCchips moederbord koopt. Je mag nog blij zijn dat hij binnen de garantieperiode kapot is gegaan, de helft van de moederborden van PCchips begeeft het na 1,5 a 2 jaar.

• SimonBenson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 22:51
Op woensdag 24 april 2002 16:46 schreef Gabriel-LG het volgende:
Dat is dus een risico als je een PCchips moederbord koopt. Je mag nog blij zijn dat hij binnen de garantieperiode kapot is gegaan, de helft van de moederborden van PCchips begeeft het na 1,5 a 2 jaar.
Lezen is ook een kunst-vorm geworden merk ik....

Aapzak; verder nog problemen gehad met die ECS-mobo?
Sta op het punt de mobo + Duron 1200 te halen..

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:05
Op woensdag 24 april 2002 16:59 schreef SimonBenson het volgende:

[..]

Lezen is ook een kunst-vorm geworden merk ik....

Aapzak; verder nog problemen gehad met die ECS-mobo?
Sta op het punt de mobo + Duron 1200 te halen..
As ie iets meer geld heb koop dan een EPoX

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 17:02 schreef maartenb het volgende:

[..]

As ie iets meer geld heb koop dan een EPoX
Mijn ECS doet ut anders prima. Maar daar help ik niemand mee. Die epoxjes zijn idd wel heel fijn ja.
ontopic: Heb je alles heel goed aangedrukt (Proc, koeling (Ja duh niet te hard), videokaart,ram)? Is bij ECS wel nodig nl. bij de mijne iig

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

Topicstarter
Mijn proc was dus inderdaad stuk, het mobo is niet vervangen en werkt nogsteeds prima.

Dit mobo is perfect als je wilt overstappen naar een AMD proc maar nog ff geen geld hebt voor DDR of een PCI geluidskaart (jaja, ik heb nog een ISA kaart), want op dit bord kan je dus sdram kwijt en heeft geluid onboard.

Ik ben heel erg blij met dit moederbord en ja , een epox zal wel veel mooier zijn, maar dat zou mij nog wel €200 extra kosten denk ik, das veel geld.

Pagina: 1