Toon posts:

[XP-win98]Hoe je netwerk goed beveiligen?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op ons bedrijf worden we wel eens gespamt met e-mails met virusen, laatst is ons helenetwerk gecrasht. door zo'n stom virusje :(

Het virus heeft zich zelf over het netwerk versprijd,:(
Het zat dus in alle computers.

Ik had zo bedacht dat we een e-mail server maken met een zeeer goede beveiliging zowel voor virussen als "Hackers"
Er staat veel bedrijfs informatie op de computers.
Op dit moment is het een beetje een amateur netwerk.
we hebben 2 werkstations en eigelijk is 1 een beetje een internet servertje :( gedeelt door sygate. allemaal leuk en aardig. maar het is een groot zootje nu :( (althans dat vind ik,)

Het loopt allemaal niet zo lekker nu had ik bedacht om een linux server tegaan gebruiken om alles te goed dicht te timmeren voor mensen van buiten af.

Is dit mogelijk? of weet iemand anders een beter idee?

alvastbedankt

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 11:44

Acmosa

...no comment.

Linux firewall op een oud pctje en een goede virus scanner kopen voor de 2 werkplekken.

Al het andere is veel te duur voor 2 werkplekken.

But then again, I could be wrong..

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:01

beany

Meeheheheheh

Goed plan.

Stel van te voren een plan op, hoe je het wil hebben en zo. Hoe wordt de structuur van het netwerkje, wie gaat wat doen etc etc. Hoe klein een netwerk ook is, het is altijd nuttig om van te voren even na te denken hoe het moet gaan worden.

Pak linux, en ga aan de slag met iptables. Mocht het budget wat groter zijn, dan kan je gaan kijken naar een hardware firewall.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 22:47 schreef Pinky het volgende:
Linux firewall op een oud pctje en een goede virus scanner kopen voor de 2 werkplekken.

Al het andere is veel te duur voor 2 werkplekken.
Tja maar er zitten wel veel klanten bestanden op de servers. het liefst een degelijk netwerk wat altijd goed werkt want er komen meer pc's bij dat is wel zeker.

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 11:44

Acmosa

...no comment.

Je kan met deze opstelling altijd uitbreiden met een degelijke filserver (novell bv :) waar een goede backup mogelijkheid op zit.

But then again, I could be wrong..

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 22:50 schreef Pinky het volgende:
Je kan met deze opstelling altijd uitbreiden met een degelijke filserver (novell bv :) waar een goede backup mogelijkheid op zit.
dat zou ook zeker handig zijn ja.
Maar linux is gratis dus ik ga denk ik even zoeken naar een backup mogelijkheid in linux...

En het is met iptables mogelijk dat een virus zich niet over het helenetwerk versprijt?

het zou mooi zijn dat alle e-mails die binnen komen eerst gescan zijn voordat ze op de werkstations binnen komen.

Verwijderd

Topicstarter
en welke Linux kan je dan het best nemen? Redhat of iets anders?

[sorry, ik had deze beter in mijn vorig post er bij kunnen zetten]

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik zo dram, maar wat is nou het beste OS wat ik hier voor kan gebruiken ik dacht zelf aan Linux RedHat 7.2

dat kan je geloof ik wel gebruiken voor internet delen en Bestanden backupen toch?...

Of moeten we dan toch maar de novell kant op het zijn 3 werkstations en daar moet dus een degelijke server bij die er voor zorgt dat de bestanden veilig zijn,
  • [b]Hij moet dit kunnen:[/b]
  • <li>Internet delen
</li>
  • <li>Bestanden delen
</li>
  • <li>E-mail scannen opvirussen
</li>
  • <li>Elke avond een backup maken van alle PC's of alleen server
</li>

Verwijderd

Topicstarter
niemand verder?

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

Tja, dit soort dingen komen wel vaker langs.

Op zich is RH 7.2 prima om mee te beginnen, maar later zal je voorkeur naar een wat meer "back to basic" distro gaan. Zoals Slackware, Debian, LFS, Gentoo enz. enz. Schaam je niet hoor, ik heb ook hele tijd met RH gewerkt en ik moet zeggen dat ik er nooit echt problemen mee heb gehad.

• jms
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

jms

sme-server (www.e-smith.com)
Kan je gratis downloaden van www.e-smith.org alleen zit er dan geen virus-scanner bij.

Verwijderd

Zo te horen zit het grootste beveiligingslek bij de gebruikers zelf.
Als je rotzooi opzoekt komt het vanzelf naar je toe.
Als je gewoon 1 machine dedicate dwz zeggen dat daar niemand op mag werken.
Deze beveilig je met een e.v.t firewal/packet filter
en deze proxy je en stelt daar regels op in.
dus geen www.sexsite.nl kan niet
en www.warez.nl kan niet

dan moet je maar is kijken hoeveel last je nog hebt ;)
Pagina: 1