Toon posts:

KR7A-RAID.. raid dood????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
okeej,dit gebeurde me dus net.
Ik zat beetje aan werkstuk te bouwen,had alles mooi en netjes op m'n 80 GB raid (2x40 gb Maxtor) schijf gezet (en gelukkig op een floppy als backup) toen ineens windows vastliep en totaal niet meer door wilde starten (bleef hangen op die lopende balk)

Nu wist ik al dat m'n win2000 een beetje brak aan het worden was door het vele gewissel van hardware,dus ik opnieuw installeren.
Toen de installatie klaar was en ik de RAID drivers geinstalleerd had,en opnieuw wilde booten kwam het probleem weer terug!
Het HDD ledje blijft wel knipperen,en hij laad nu heeeeeeeeeeeeeeeel traag door. (na 30 mins nu eindelijk een groene achtergrond en een muis,meer niet)

Wat ik nu wel af en toe hoor is een zachte tik. wat uit mijn eigen ervaring meestal betekend dat een schijf verrot is.
Maar wat ik me dus afvraag: is het de raidcontroller of is het een van de schijven die dood is?
Of iets heel anders??? (geen van de schijven heeft een tik gehad,en heb ze voordat dit gebeurde niks vreemds gehoord,of zelf iets vreemds gedaan)

Iemand suggesties?? (ik ben al bezig de firmware (?) van die hotrod chip te zoeken,maar heb nog niks gevonden)
[kleine edit] voordat dit gebeurde had ik alle bios instellingen weer op standaard gezet,omdat alles niet lekker liep,ook moet ik erbij zeggen dat tijdens een benchmark van sandra 2002 mijn raid config langzamer was dan een ATA66 RAID config (VEEL langzamer zelfs) [/kleine edit]

• Marc Veen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 19:02
Misschien problemen met raid gedeelte in de bios?
Bios even flashen? (naar 6N versie)

AMD Ryzen 7 7700X | Arctic Freezer 36 | ASUS B650-PLUS WIFI | 16GB Kingston Fury Beast | GeForce RTX 3060 Ti EAGLE OC 8G | Lexar NM790 2TB | WD Gold 6TB+4TB | be quiet! Pure Base 501 | Corsair RM650e | 2x Iiyama G-Master GB2741HSU-B1 | Win 11 Edu 64bit

Verwijderd

Hey Sjaak,
Volgens mij kan je in ieder geval niet meer je schijven
normaal aanspreken als je raid defect is, dus ik denk dat het iets anders is.
Check inderdaad je bios ff op alle instellingen, alle drie
je startups moeten bv ook op 133raid staan ipv bv
a, c, cdrom etc.. Verder eerst ff de boel checken met bv norton of powerquest spul (of gewoon checkdisk) of die je schijven nog ziet (of 1 grote dus).
Zo ja en de boel wil nog niet starten ff je OS eraf en
opnieuw erop zetten. Verder kan die bench mark inderdaad
wel kloppen... je moet bv niet met een half volle schijf
gaan benchen dat pakt anders uit dan de "ideale" cleane
bench die sandra doet met een lege schijf waar alleen os opstaat!!!

Successss :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ik had ook een dergelijk probleem met me raid (msi kt266 ru pro2 onboard promise fastrack100) zat ik lekker te putteren, kreeg ik een in me systray een gele driehoek met een uitroep teken erin! arghh raid arry "offline" tja het is toch 80gb aan mp3's, films en spellen, dan schrik je wel effe, na een update van de promise drivers (van 200.14 naar 200.24 ofzo) heb ik geen problemen meer gehad. maar het is wel schrikken!

beetje offtopic trouwens.. het bleek trouwens 1 schijf te zijn die aan het hikken was...gelukkig ook geen problemen meer (tot nu toe, het gebeurde 2dagen terug)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 15 april 2002 22:40 schreef Sjaak-Dude het volgende:
ik ben al bezig de firmware (?) van die hotrod chip te zoeken,maar heb nog niks gevonden
Dat zit geintegreerd in de BIOS bestand voor de moederbord.
Dus gewoon effe afhalen van de website van je mobobakker :)

Verwijderd

Topicstarter
okeej,ik ben al wat verder.
Ik kreeg na een aantal keren opnieuw opstarten de melding "RAID ARRAY 0 (Stripe) HAS DETECTED PROBLEMS ON DISK MAXTOR *typenummer* *serienummer*"
ik heb dus vanochend die schijf uit m'n comp gehaald,en net omgeruild voor een nieuwe.
Dus ik ga vanavond eens testen of dat wat uithaald. :)
Pagina: 1