Ik heb gezocht maar kon geen goed antwoord vinden op de volgende vraag. Ik heb kabelinternet en wil het een netwerkje maken tussen 3 pc's. Hoe ga ik dit het beste aanpakken. Ik heb al een switch en het lijkt me het makkelijkst om dan de kabelmodem via straigt cable aan de uplink van van swicht te verbinden. Dan nog de 3 pc's via straigt cables aan de switch. Dit zou toch moeten werken? Kan de provider hier nu iets van zien of niet? en omdat het een switch is, heb ik toch geen extreem hoge data transfer met mijn internetprovider?
Verwijderd
nee, zou ik niet doen. Chello ziet dit idd... ik zou eerder de kabel gewoon op een van de pc's aansluiten en die tevens als router / gateway laten functioneren voor de andere 2 pc's... wel kunnen ze alledrie op de switch. Met deze oplossing moet je natuurlijk in een van de pc's wel 2 netwerkkaarten hebben zitten.
Eeeh... volgens mij WERKT dit trouwens niet eens, omdat Chello uitgaat van 1 netwerkkaart, en ook het mac adres van dat ding in de gaten houd...
Eeeh... volgens mij WERKT dit trouwens niet eens, omdat Chello uitgaat van 1 netwerkkaart, en ook het mac adres van dat ding in de gaten houd...
Ik zou er toch een router/firewall tussen zetten (tussen modem en swicth) dan ziet je ISP er niets van en je bent beveiligt + dat het gaat werken of je moet meerdere Ip nummers gekregen hebben van je ISP.
But then again, I could be wrong..
heb ik inderdaad niet. Dus gewoon 1 pc met 2 netwerkkaarten erin en dan 1 naar de kabelmodem en 1 naar de switch?
dan kan je ook die switch weglatenOp maandag 15 april 2002 22:34 schreef Pinky het volgende:
Ik zou er toch een router/firewall tussen zetten (tussen modem en swicth) dan ziet je ISP er niets van en je bent beveiligt + dat het gaat werken of je moet meerdere Ip nummers gekregen hebben van je ISP.
als die in de router zit.
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Als die router meerdere aansluitingen heeft voor meerdere pc's wel ja...
een Draytek Vigor2200E doet dat prima
But then again, I could be wrong..
nee, zou ik niet doen. 1 van de machine's maak je router. Die stop je in de switch, net zoals je andere 2 machine's. Beetje NATten erbij en je bent klaar.
Je kan dit onder Windows doen, daar zullen ongetwijfeld tools voor bestaan(hou me op Windows hier niet zo mee bezig). Je kan het ook met Linux doen. Mocht je de internet PC als windows bak willen gebruiken, overweeg dan eens een 2e hands PCtje. Een 486 of een P90 is al voldoende. Meest simpele Linux installatie + IPTables erop en klaar is kees. Kant en klare IPTables scripts zijn er op internet zat te vinden( http://www.linuxguruz.org/iptables/ )
Is een kwestie van keuze...
Je kan dit onder Windows doen, daar zullen ongetwijfeld tools voor bestaan(hou me op Windows hier niet zo mee bezig). Je kan het ook met Linux doen. Mocht je de internet PC als windows bak willen gebruiken, overweeg dan eens een 2e hands PCtje. Een 486 of een P90 is al voldoende. Meest simpele Linux installatie + IPTables erop en klaar is kees. Kant en klare IPTables scripts zijn er op internet zat te vinden( http://www.linuxguruz.org/iptables/ )
Is een kwestie van keuze...
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
de meeste hebben dat welOp maandag 15 april 2002 22:43 schreef Pinky het volgende:
Als die router meerdere aansluitingen heeft voor meerdere pc's wel ja...
alleen die van sitecom niet
Verwijderd
die van sitecom is geen router, dat is een switch...
ja... maar dan moet je die pc met 2 netwerkkaarten natuurlijk nog wel configge als een router he?Op maandag 15 april 2002 22:37 schreef KabaYoshi het volgende:
heb ik inderdaad niet. Dus gewoon 1 pc met 2 netwerkkaarten erin en dan 1 naar de kabelmodem en 1 naar de switch?
nee, is een routerOp maandag 15 april 2002 23:04 schreef Ceyene het volgende:
die van sitecom is geen router, dat is een switch...
[..]
Verwijderd
aaah... keej... heb ik niks gezegdOp maandag 15 april 2002 23:08 schreef chucky666 het volgende:
[..]
nee, is een router
Verwijderd
heeeeeeeel erg (not)Op maandag 15 april 2002 23:22 schreef KabaYoshi het volgende:
btw hoe erg vind chello het?
niks...wat zou er gebeuren?
zo goed als... eeh... nieten hoe vaak pakken ze iemand?
maar ze zien ut wel... denk alleen niet dat het gaat werken ook omdat Chello, zoals ik zei, uitgaat van 1 netwerkkaart en ook continu het mac adres van de netwerkkaart in de gaten houd...
hey maar trouwens, ik ben nog maar net lid van chello, en de nieuwe leden hebben geen vast ip adres. Die wordt elke keer automatisch toegewezen. Betekent dit dat ik dus ook geen vast mac adres kan hebben, en dat het dus gewoon moet werken?
IP adres => adres wat je van Chello krijgt zodra je je PC opstart (vrijwel altijd hetzelfde)
MAC adres => het hardwarematige adres van je kabelmodem/netwerkkaart. Dit adres is UNIEK. Chello kan dus zien dat er meerdere IP's worden aangevraagd op 1 Kabelmodem MAC adres...
MAC adres => het hardwarematige adres van je kabelmodem/netwerkkaart. Dit adres is UNIEK. Chello kan dus zien dat er meerdere IP's worden aangevraagd op 1 Kabelmodem MAC adres...
als ik ga zoeken bij mijn geavanceerde netwerkkaart instellingen zie ik bij netwerkadres (is dit het mac adres, volgens de faq wel geloof ik) "niet aanwezig.." dus is het er niet of ligt dat aan mij?
Verwijderd
Wissel je switch om voor een router. Ga niet lopen kloten met éen van de PC's als 'goedkope' router of als proxy-server. De enige betrouwbare oplossing die ALTIJD werkt en NOOIT vastloopt is een hardwarematige router. Ik heb zelf jarenlang een computer als server/router/firewall/proxy gebruikt in verschillende configuraties, maar pas nu ik een simpele router heb gekocht kan ik rustig achterover leunen want het werkt fatsoenlijk.
En ja, dan werkt het direct op Chello, en nee, ze kunnen dan niet meer detecteren dat je meerdere computers hebt aangesloten. Succes.
PS - mijn router van E-tech was maar 130 euro, meteen 4-poorts switch.
En ja, dan werkt het direct op Chello, en nee, ze kunnen dan niet meer detecteren dat je meerdere computers hebt aangesloten. Succes.
Welk OS heb je? als het WinXP/2k is dan moet je maar eens onder dos (run cmd) het commando "ipconfig /all" doen, dan staat daar het mac adress. Elke NIC heeft een mac adres. Dat je die niet ziet onder gevaenceerde instellingen betekend alleen dat jij er geen hebt gespecificeerd. Bij sommige NICS kan je hem namelijk zelf aanpassen...Op dinsdag 16 april 2002 00:18 schreef KabaYoshi het volgende:
als ik ga zoeken bij mijn geavanceerde netwerkkaart instellingen zie ik bij netwerkadres (is dit het mac adres, volgens de faq wel geloof ik) "niet aanwezig.." dus is het er niet of ligt dat aan mij?
nou en als ik dan op alle netwerkkaarten binnen het netwerk hetzelfde mac adres invoer, dan kan chello het toch niet zien?
en sorry maar ik zie het mac adres niet. Wel andere dingen zoals DNS server enzo maar geen MAc. dit zie ik:
verbindingsspec.
DNS-achtervoegsel: CHello.nl
beschrijving: realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #2
Fysiek adres: 00-05-FC-50-25-OE
Dhcp ingeschakeld: ja
Autom. Configuratie ingeschakeld: ja
Ip adres: 62.163.210.xxx
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 62.163.210.x
Dhcp server: 213.xx.xxx.xx
Dhns servers: 62.108.x.xx en 213.99.128.xx
Lease verkregen : maandag 15 april 2002 20 :13 :19
Lease verlopen : dinsdag 16 april 2002 20:13:19
verbindingsspec.
Dat bolde ding is dan dus je mac adres, als je alle kaarten in je netwerk het zelfde IP hebben dan snapt je switch het allemaal niet meer. Het is gewoon niet mogelijk, net als het hebben van 2 dezelfde IPs in een netwerk. Je moet maar gewoon de raad van hierboven opvolgen en een router regelen of een servertje met windows/linux erop installenOp dinsdag 16 april 2002 00:48 schreef KabaYoshi het volgende:
en sorry maar ik zie het mac adres niet. Wel andere dingen zoals DNS server enzo maar geen MAc. dit zie ik:
verbindingsspec.
ok, sorry dat ik bijdehand ben
dan maar ff me switsie omwisselen voor een routertje... als al mijn netwerkkaarten van sitecom zijn, ook maar een sitecom routertje?
(en trouwens die standaard firewall die daarop zit, gaat die niet dingen blokeren die ik wel nodig heb ofzo, zoals icq, msn blablabla...)
(en trouwens die standaard firewall die daarop zit, gaat die niet dingen blokeren die ik wel nodig heb ofzo, zoals icq, msn blablabla...)
Verwijderd
ik heb hier dus ook een hele tijd mee gelopen, ik vind t namenlijk niet zo erg om een xtra pc aan te laten staan als router, maar ja de stroom rekening vind dat niet echt zo prettig, als jullie me begrijpen.
Mar nou adverteren ze dus met van die routers voor adsl en kabel.
ik dus ff vragen en die vent zei dus dat je die router op 1 of andere manier het mac adres kan laten klonen zodat chello niet merkt dat de i-net kabel eerst via een router gaat.
Wat denken jullie zou dat kunnen ??
ik dus ff vragen en die vent zei dus dat je die router op 1 of andere manier het mac adres kan laten klonen zodat chello niet merkt dat de i-net kabel eerst via een router gaat.
Verwijderd
Ja, dat kan. Ik heb zelf een SMC Barricade router/switch (ook 4-poorts), en op de configuratiepage van dat ding zit gewoon een knop met "clone mac-adres". En ja hoor, als je daarop klikt neemt je router naar buiten toe hetzelfde mac-adres aan als de netwerkkaart in de PC waar hij aanhangt. En ja hoor, dat functioneert probleemloos! Zo zijn er ook handige knopjes voor support van allerlei speciale applicaties zoals MSN gaming zone etc. Voor vele router/switch vragen en tests kun je hier terecht: http://www.practicallynetworked.com/pg/router_guide_index.aspOp dinsdag 16 april 2002 01:08 schreef pointer het volgende:
ik heb hier dus ook een hele tijd mee gelopen, ik vind t namenlijk niet zo erg om een xtra pc aan te laten staan als router, maar ja de stroom rekening vind dat niet echt zo prettig, als jullie me begrijpen.
Inderdaad .. mijn idee.Op dinsdag 16 april 2002 00:21 schreef Wouter.Doc het volgende:
Wissel je switch om voor een router. Ga niet lopen kloten met éen van de PC's als 'goedkope' router of als proxy-server. De enige betrouwbare oplossing die ALTIJD werkt en NOOIT vastloopt is een hardwarematige router. Ik heb zelf jarenlang een computer als server/router/firewall/proxy gebruikt in verschillende configuraties, maar pas nu ik een simpele router heb gekocht kan ik rustig achterover leunen want het werkt fatsoenlijk.
Ik heb de Draytek Vigo 2200E .. veilig, snel en eenvoudig.
Kosten: EUR 163
Verwijderd
Hoi,
Zorg dat je een hub hebt, een ouwe 486 met floppy 8mb intern, 2 netwerkkaarten, en installeer www.freesco.com erop.. Klaar.. Problem solved!!..
Eric
Zorg dat je een hub hebt, een ouwe 486 met floppy 8mb intern, 2 netwerkkaarten, en installeer www.freesco.com erop.. Klaar.. Problem solved!!..
Eric
precies.Op dinsdag 16 april 2002 09:33 schreef Serum het volgende:
[..]
Inderdaad .. mijn idee.
Ik heb de Draytek Vigo 2200E .. veilig, snel en eenvoudig.
Kosten: EUR 163
ik heb de unex nexIP ISO50p....veilig,snel en eenvoudig.
kosten: EUR 120
Ik had laatste een Router en die stelde ik zodanig in om via een functie in de router de DHCP automatisch te ontvangen dus zoals de netwerkkaart het doet in de pc. Alleen nam de router de instellingen niet over via DHCP en hij nam het MAC adres ook niet over. Handmatig deed ie het ook niet.
Volgens een vriend van me die overigens netwerkbeheerder (met veel certificaten is), had het te maken met het type abonnement van Chello, zakelijk werkt ie wel met een router en handmatig instellen, wordt wel ondersteunt. Maar normaal abo dus niet
Iets wazigz dus weer
Volgens een vriend van me die overigens netwerkbeheerder (met veel certificaten is), had het te maken met het type abonnement van Chello, zakelijk werkt ie wel met een router en handmatig instellen, wordt wel ondersteunt. Maar normaal abo dus niet
Pagina: 1