Toon posts:

Wat te doen bij horizontale kromming??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een NEC FE 950 over te nemen. Wat ik vaak zie bij monitoren (ook bij deze NEC) is dat de onder en bovenrand hol zijn. Ook bij nieuwe monitoren in de winkel zie ik dat vaak. Is daar iets aan te doen? Ik kan het nergens bijstellen in het normale menu!

Zijn er (trinitron of daimondtron)monitoren die horizontaal helemaal strak zijn?

alvast bedankt

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

is dat niet gewoon omdat je een niet plat scherm gewend bent. dan lijkt zo'n plat scherm altijd een beetje hol.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
Als het alleen maar zo lijkt, dan zou de onderrand toch gelijk moeten kunnen lopen aan de onderrand van het beeldscherm! Maar dat is niet zo, Als de hoeken tegen de onderrand aanzitten zit er 2 a 3 mm ruimte in het midden!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je zal er wel een speciaal service menu voor moeten gebruiken. Die leiden altijd nogal een verborgen bestaan om dat je een monitor er helemaal mee kan verknoeien en het niet de bedoeling is dat iedereen erbij kan.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik die verborgen instelmogelijkheden vinden??

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
tegen horizontale kromming is heel weinig te doen, instellingen schieten te kort

als je beeld ingedeukt is, moet je meestal je garantie raadplegen, veel kan je er zelf niet aan doen...

en die showmodellen in de winkel, zijn niet bedoeld voor verkoop, dus dat zijn geentomodellen, en staan meestal ook heel lang aan...

Verwijderd

Je ziet eigenlijk bij elke monitor dat de bovenkant doorhangt en dat de onderkant ook niet recht is. Als je dan met de OSD het beeld bv omhoog schuift zie je dat het beeld soms maar een halve of een mm naar beneden hangt. (in het midden) Het ziet er echter uit alsof het veel meer doorhangt. (hangt ervan af wat er op je scherm staat trouwens)

Ik heb dit bij alle flatron monitoren gezien, ik zit nu zelf achter mijn 3de LG795FT+ en elke vorige had het ook (en die hadden nog meer problemen, daarom zijn ze ook teruggegaan natuurlijk). Op school hebben we Philips 107T21 schermen staan (trinitron) en die hebben er ook last van.

Wil je echt een superrecht beeld dan moet je een TFT kopen, daar zit ik zelf ook aan te denken. Maar ja je kent de voor- en nadelen.

• floduR
  • Niet online
over een mm of een halve mm val ik niet, dat is niet te verhelpen denk ik

mijn flatron is wel recht (op wat halve mm's na) maar die zie je echt niet, dan moet je er bovenop gaan zitten en een lineaal er naast leggen

als de afwijking meer dan een mm wordt, gewoon teruggaan, dat hoort niet...

(jeedee: ik heb tegenwoordig het probleem bij m'n monitor, dat bij een dikke zwarte rand op een witte achtergrond een paarse schaduw heeft, heel licht maar hij is er toch... heb jij daar ook last van?)

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op dinsdag 16 april 2002 09:29 schreef ruub het volgende:
Waar kan ik die verborgen instelmogelijkheden vinden??
Dat verschilt per monitor. Zoals ik al zei, het is verstopt. Dus ik zou het niet weten.

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 09:51 schreef floduR het volgende:
(jeedee: ik heb tegenwoordig het probleem bij m'n monitor, dat bij een dikke zwarte rand op een witte achtergrond een paarse schaduw heeft, heel licht maar hij is er toch... heb jij daar ook last van?)
Ja daar heb ik ook last van, dat heb ik toen in mijn eigen topic ook genoemd. Bij mij zie je naast de zwarte balk op tweakers.net (home) een lichtblauwe vlek onstaan. Als je dan snel Word opstart dan zie je die vlek nog even maar dan verdwijnt ie langzaam. Ik zie het eigenlijk alleen als die zwarte balk er is. Als ik mijn beeld met de OSD heen en weer schuif zie dat de vlek wel ongeveer blijft staan :?
Volgens mij veranderd er tijdelijk wat op de achterkant van het scherm.

Verwijderd

Ik denk dat het meer aan de kwaliteit van de monitor ligt. Naar die 2 tot 3 mm is de greens. M.a.w. top kwaliteit monitoren zitten normaal daar onder, en mindere kwakiteit daar op of nog meer.

Hier heb ik een 21" Dell Trinitron, die zit daar onder. YYiama normaal ook, maar dan de wat duurdere modellen.

Of een TFT scherm nemen ja.. ;)

Verwijderd

Mijn Dell 991 trinitron is wel helemaal vlak :9

Verwijderd

Vlak ja, maar daar gaat het niet over. Of het beeld (horizontaal)recht is is weer heeeeeel wat anders...

• floduR
  • Niet online
Op dinsdag 16 april 2002 10:16 schreef JeeDee het volgende:
Ja daar heb ik ook last van, dat heb ik toen in mijn eigen topic ook genoemd. Bij mij zie je naast de zwarte balk op tweakers.net (home) een lichtblauwe vlek onstaan. Als je dan snel Word opstart dan zie je die vlek nog even maar dan verdwijnt ie langzaam. Ik zie het eigenlijk alleen als die zwarte balk er is. Als ik mijn beeld met de OSD heen en weer schuif zie dat de vlek wel ongeveer blijft staan :?
Volgens mij veranderd er tijdelijk wat op de achterkant van het scherm.
bij mij is het geen vlek, alleen een schaduw, die je ziet bij zwart-wit overgang, heel licht en eigenlijk alleen bij een dikke zwarte verticale rand, bijvoorbeeld als je in excel een rand verdikt, zovaak heb ik er dus geen last van...

maar ja, monitoren blijven problematisch...

Verwijderd

Minder goede convergentie is dat toch? Volgens mij is het dan een exemplarisch geval want ik (en volgens mij ook anderen) heb er geen last van, en ook in die test met tig 17" monitoren kwam de LG er ook met de convergentie goed uit.

• floduR
  • Niet online
Op dinsdag 16 april 2002 16:46 schreef JeeDee het volgende:
Minder goede convergentie is dat toch? Volgens mij is het dan een exemplarisch geval want ik (en volgens mij ook anderen) heb er geen last van, en ook in die test met tig 17" monitoren kwam de LG er ook met de convergentie goed uit.
kweet niet hoe het heet, maar het is ook maar sinds kort, misschien dat m'n stopcontact niet helemaal goed geaard is, want toen het een keer heel erg was (3-4 schaduwen) en toen ik m'n comp uitdeed en m'n stekker er ff opnieuw indeed was het weer over (nog een klein beetje over...)

ik heb voorlopig nog garantie dus als het erger wordt, lever ik em in...

Verwijderd

Je weet wat voor garantie he? Je laat hem ophalen door teleplan en dan kun je kiezen tussen het terugkrijgen van een gerepareerd model van een ander of lang wachten op reparatie van je eigen.

Beide opties zijn kut; of lang wachten op een reparatie die meestal niet helpt of een monitor van iemand anders...

Zijn wel topics over teleplan te vinden.

Verwijderd

Ik heb met mijn philips 107P geen probleem kan je met de instellingen allemaal aanpassen.

Verwijderd

Je kunt met de OSD van die Philips toch niet het beeld in het midden onafhankelijk van de buitenkant omhoog trekken of uitrekken?

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Op dinsdag 16 april 2002 22:32 schreef JeeDee het volgende:
Je kunt met de OSD van die Philips toch niet het beeld in het midden onafhankelijk van de buitenkant omhoog trekken of uitrekken?
Dat kan met geen enkele monitor omdat je daar geen invloed op uit kan oefenen zelfs niet met een Eizo...helaas. Het is gewoon hopen dat je niet meerdere mm's verschil hebt. Meeste Trinitrons hebben een afwijking van ongeveer 0.5mm doorhang, dat is vrijwel niet te zien, alleen als je er daadwerkelijk op let.

Verwijderd

Maar het vreemde vind ik dat je als je het meet (mbv OSD beeld langs zwarte balk aan bovenkant schuiven) het maar 1 mm is, maar dat het veel meer lijkt. Ik erger me er wel een beetje aan eigenlijk.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Tja, het probleem is de zogenaamde "kussenvervorming", veroorzaakt doordat de afstand tussen elektronenkanon en scherm toeneemt met de afbuighoek. Vroeger werd dat gecorrigeerd met signaaltjes die werden toegevoegd aan de afbuigspanningen. Tegenwoordig wordt veelal een niet-lineare afbuigspoel toegepast, dat is goedkoper. Helaas kun je daar niets aan bijstellen.

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08 10:26
Dude, wele eens onder de knoppen OP je beeldscherm gekeken? mijn philips had dat ook, en nu isie helemaal gelijk met de onderrand van mijn monitor.........

editorial note:
het is ook gewenning aan een nieuwe monitor. ELKE monitor is anders

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Verwijderd

Ik kijk alleen naar de knoppen aan de voorkant van het scherm, de OSD, verder zijn er geen knoppen onder handbereik.

Verwijderd

Maar het antwoord dus op je vraag: (liever niet) geirriteerd worden.

Maar dat word ik dus wel eigenlijk, maar de enige optie is een TFT. Gelukkig is mijn monitor wel erg scherp, dus daar heb ik niets over te klagen.
Pagina: 1