[iMac] hoe te openen

Pagina: 1
Acties:

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb hier een iMac staan die ik graag open wil hebben. Ik krijg dat echter niet voor elkaar. Aangezien ik heb begrepen dat er meerdere revisies zijn hier even wat specs:
-350mhz
-64mb ram
-6gb hdd
-24x Slot-In cd-rom

Ik heb de 2 schroeven aan de onderkant al los, en het plaatje waar het geheugen achter zit is er ook al af.

Wie kan me verder helpen :?

Alvast bedankt.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 17:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon proberen, en NIET hard trekken/duwen/rukken/rammen. Met geweld neuk je een ezel :P

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 22:18 schreef sebastius het volgende:
Gewoon proberen, en NIET hard trekken/duwen/rukken/rammen. Met geweld neuk je een ezel :P
Ok, alles leuk en aardig, maar welk gedeelte kan er nou af, de onderkant of de bovenkant?

• Timmert
  • Niet online
Ben er inmiddels achter dat de onderkant eraf moet, zie ook

Afbeeldingslocatie: http://www.papier.nu/papier/images/externemon2.jpg

Maar hoe in hemelsnaam :?

• Timmert
  • Niet online
Hijs er nu af, maar deze is totaal anders als op bovenstaande foto.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:22
Op de website van Apple staat een demontatie (is dat een goed woord?) artikel. Ff zoeken, dan vind je 'm zo. Waarom wil je die 350 uit mekaar hebben dan? VOor het geheugen niet, daar kan je heel makkelijk bij met een speciaal klepje...

No production networks were harmed during this posting

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 23:07 schreef paella het volgende:
Op de website van Apple staat een demontatie (is dat een goed woord?) artikel. Ff zoeken, dan vind je 'm zo. Waarom wil je die 350 uit mekaar hebben dan? VOor het geheugen niet, daar kan je heel makkelijk bij met een speciaal klepje...
Nee, 't geheugen is het punt niet.

Ik heb het ding gekregen van mijn moeders werkgever. Er is iets stuk aan (wat ga ik nog vragen), maar ze hebben iig de harddisk eruit gehaald.
Kan er een gewone ide schijf in een iMac?

Ik mis trouwens bij deze mac de aansluiting voor de monitor zoals die op het plaatje te zien is. Kan het zijn dat die aan de beeldbuis kant zit? Kan ik die kant zonder gevaar openmaken?

'T maccie zit nu weer keurig netjes dicht, in afwachting van de antwoorden op mijn vragen hierboven en het antwoord op de vraag wat er stuk is laat ik hem ook even dicht :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik durf het bijna niet te zeggen maar "met een hamer past alles"

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Misschien staat er wel wat op Knowledge Base voor je.
http://kbase.info.apple.com/

• Timmert
  • Niet online
Mja... dat was ook het enige wat J0YR1D3R wist te melden via msn :P

Aangezien het best nog wel een leuke dingie is wil ik hem wel graag heel houden ;)

• paella
  • Laatst online: 15-02 21:22
Niet alle iMacs hebben een externe monitor aansluiting.

No production networks were harmed during this posting

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43

almightyarjen

When does the hurting stop?

Nou moet ik ff heel hard denken: als stagiair heb ik 4 jaar geleden Imac's gefixed. Hij was toen net uit, dus heb ik de eerste revisies alleen meegemaakt, maar volgens mij is het principe hetzelfde gebleven:

Leg de mac op zijn beeldbuis.
Schroef de twee schroeven los die ergens bovenaan zitten (normaal aan de onderkant dus, volgens mij had je deze al los).
Nu zit er een handvat bovenaan, waar je net de schroeven hebt losgeschroefd. Dit handvat zit vastgeklikt, dit kan je naar voren schanieren. Als je het handvat vast hebt, moet je een ferme ruk aan het handvat geven (echt geen gein hoor) waardoor de onderkant los kan. Als je deze er af hebt, zitten er aan de voorkant onder de beeldbuis twee schroeven, schroef deze los en je kan het plastic aan de voorkant eraf halen.
Nu kan je de gekleurede kan eraf halen (of je moet ergens nog wat schroeven los halen, weet ik niet meer).

Maar, waarom wil je hem eigenlijk los hebben?

BTW: suc6 :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 23:19 schreef tborgdorff het volgende:
Mja... dat was ook het enige wat J0YR1D3R wist te melden via msn :P

Aangezien het best nog wel een leuke dingie is wil ik hem wel graag heel houden ;)
Echt niet man, ik noemde ook nog een klauwhamer, lkkr wrikken :P
Maarre, er moeten toch wel enige vorm van schroeven aanwezig zijn ofzo?

• Timmert
  • Niet online
Ik heb hem dus als volgt open gekregen.

1. Ding op zijn (of haar :?)) beeldbuis gelegd.
2. Schroeven aan de onderkant verwijderd (de voorste, plm. 5cm van de voorkant)
3. Klepje voor het geheugen open gemaakt en verwijderd.
4. Klepje aan de achterkant (net onder de powerconnector) geopend. Daaronder zaten 4 schroeven, die heb ik verwijderd.

Toen kon ik de witte kap er zonder geweld afkrijgen en kon ik bij het moederbordje of wat het ook moge zijn.

Waarom ik hem open wil maken staat trouwens een paar posts hier boven :)

Ik heb alleen nog geen processor ontdekt, zou het kunnen dat die aan de andere kant van het moederbord zit?
En nogmaals, kan er een gewone IDE schijf in?

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43

almightyarjen

When does the hurting stop?

D'r kan een gewone IDE schijf in, maar of Mac OS daar blij mee is weet ik niet. De processor is niet zoals bij een PC een chip, maar een kaartje. Het zit in een slotje, je kan hem d'r uit halen. Ik kan niet uitleggen hoe dat zit, sorry. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 11:12

Quicksilver

Catch these hands

Nou ik heb hier een roze ( :r ) iMac en daar zit (volgens mijn vader die heeft m er namelijk ingezet) een 'gewone' IDE schijf in want deze is nog een ouwe iMac (333MHz) en daar zaten standaard 4 of 6 Gb schijven in en deze schijf is 20Gb.
Maar ik weet verder ook niet veel van die macs af dusse.. hopelijk heb je hier wat aan...

PS dit is nog een vrij oude MACOS (8.6) maar t werkt allemaal prima.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 23:19 schreef sjuk het volgende:
Misschien staat er wel wat op Knowledge Base voor je.
http://kbase.info.apple.com/
er staat een handleiding, compleet met foto's in de knowladge base, moet je even zoeken :)

• Timmert
  • Niet online
Op dinsdag 16 april 2002 17:03 schreef almightyarjen het volgende:
D'r kan een gewone IDE schijf in, maar of Mac OS daar blij mee is weet ik niet. De processor is niet zoals bij een PC een chip, maar een kaartje. Het zit in een slotje, je kan hem d'r uit halen. Ik kan niet uitleggen hoe dat zit, sorry. :)
Hoe bedoel je dat van Mac OS precies?
Als ik er nou een nieuwe schijf in stop, zeg een IBM.
Hoe kan ik dan Mac OS installen? Tis wel een beetje offtopic, maar misschien dat iemand het weet :)

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op dinsdag 16 april 2002 17:36 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat van Mac OS precies?
Als ik er nou een nieuwe schijf in stop, zeg een IBM.
Hoe kan ik dan Mac OS installen? Tis wel een beetje offtopic, maar misschien dat iemand het weet :)
Heel simpel, nieuwe disk erin en van je MACOS cd booten en daar staan tools op om te formatten.

Volgensmij vreten die macs alles wat maar IDE is.
Qua maximale grootte zou ik het niet weten trouwens.

• RVW
  • Laatst online: 16-02 10:03

RVW

Alle IDE harde schijven passen gewoon in je iMac. Ik heb zelf pas een 40 GB Maxtor D740X HD in m'n G3 gezet, gewoon formatteren met Apple's Disk Setup en binnen no-time werkt ie.

Op Xlr8yourmac.com staat een Drive Compatibility Database, daar kun je andere mensen hun ervaringen met het upgraden van jouw type iMac kunt lezen.

http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

Staan ook tips bij hoe dat ding open te krijgen.

Edit: met veel moeite zelfs nog een heel stappenplan tevoorschijn getoverd:

http://web.archive.org/web/20011005191546/http://www.imac2day.com/installhd.shtml

Is nog hetzelfde type ook, alleen andere kleur.

Met plaatjes! B-)

• Timmert
  • Niet online
Toppie mensen!!!

Hier heb ik echt wat aan :)
Pagina: 1