Toon posts:

file server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik moet voor school in een opdracht een netwerk bouwen

maar hoe doe je er een file server inzetten, wat voor soort PC en wat doet zo'n ding????

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 22:10

TeeDee

CQB 241

files serveren?

ligt er een beetje aan hoeveel.

Als je echt echt ontzettend veel verkeer op dat ding hebt kom je niet weg met een p200 mmx en je udma 33 2 gb schijfje (bij wijze van)

geef eens wat meer specs

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
het wordt een schoolgebouw

met iets van 200 pc's bvoor leerlingen en leraren, administratie

er draait ook internet op

ik wil dus ook dat leerlingen een eigen inlognaam krijgen ( hoe doe je dat )

Verwijderd

Een file server is een, meestal, centrale server dat niets meer is dan een pc waarop centrale applicaties zijn geinstalleerd.

Verwijderd

Dit kan je wel doen met een Novell Netware server.
Hierop kan je gebruikers aanmaken, deze kunnen vanaf deze server dan applicaties starten (autocad, delphi, etc).

Verwijderd

ehm, denk aan een RAID-systeem met minimaal 30 a 50 GB, DELL(.nl) heeft leuke speeltjes staan...

bij voorkeur 2 of 4 SCSI schijven...processor minimaal 500 mhz (XEON misschien?) en 512 mb ram.

met (als het ff kan) 1000mbit netwerk naar de backbone (hoofd-)switch.

hmmm, kost een aardige duit hoor, voor 300 clients :)

als operating system windows 2000 (makkelijk beheren van gebruikers e.d.), Novell netware 6 of linux met Samba

Succes... >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 21:45 schreef derrian het volgende:
Dit kan je wel doen met een Novell Netware server.
Hierop kan je gebruikers aanmaken, deze kunnen vanaf deze server dan applicaties starten (autocad, delphi, etc).
ok, en wat voor PC zou ik daar voor kunnen gebruiken?

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Ik zou denken iets van een Xeon 600mhz ofzo, iig met 512mbram, alst kan ddr maar sd kan ook wel voldoen naar mijn mening. Idd win2k erop zoals hiervoor al genoemt, en ik zou toch een paar SCSI schijven erop gooien, 2x60gb ofzo. :) succes ermee.

ps: wat voorn opleiding doe je?

Verwijderd

Topicstarter
ICT in doetinchem 1e jaars met een irri opdracht en leraar :P >:)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 22:11
Op maandag 15 april 2002 21:42 schreef HIBJ het volgende:
ik wil dus ook dat leerlingen een eigen inlognaam krijgen ( hoe doe je dat )
:?

Dit is wel erg basic niveau... :{

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 22:04 schreef MetHod het volgende:

[..]

:?

Dit is wel erg basic niveau... :{
sorry

het is de bedoeling dat leraren, leerlingen en administratie een ander soort acount krijgen maar wel overal kunnen inloggen

Verwijderd

Neem een Compaq ProLiant ML370 bijvoorbeeld:
Dual P3 1266Mhz
512MB PC133 ECC SDRAM
integrated NIC 10/100
3x 36GB in RAID5
backup unit niet vergeten

zoiets moet wel voldoende zijn, de schijfcapaciteit is afhankelijk van het quotum dat je de gebruikers toekent...

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 22:06 schreef HIBJ het volgende:

[..]

sorry

het is de bedoeling dat leraren, leerlingen en administratie een ander soort acount krijgen maar wel overal kunnen inloggen
Win2K server
Novell

een Server OS dus...

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 22:11
Op maandag 15 april 2002 22:09 schreef rrainman het volgende:
Neem een Compaq ProLiant ML370 bijvoorbeeld:
Dual P3 1266Mhz
512MB PC133 ECC SDRAM
integrated NIC 10/100
3x 36GB in RAID5
backup unit niet vergeten
Waarom geen zelfbouw? >:)
Op maandag 15 april 2002 22:06 schreef HIBJ het volgende:

[..]

sorry

Ok. Ik help je een eindje op weg.

Als je van Windows 2000 Server met Active Directory uitgaat:

Maak drie groepen aan, 'Leraren', 'Leerlingen' en 'Administratie'.

Maak vervolgens accounts aan die je lid maakt van bovenstaande groepen. Vervolgens kun je aan de groepen weer bepaalde rechten op resources geven (bijv. printen, gedeelde mappen, enz). :)

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 22:13 schreef MetHod het volgende:

[..]

Waarom geen zelfbouw? >:)
[..]
Kan ook, maar dan weet je wat een A-merk er neerzet ;)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:29

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 15 april 2002 22:13 schreef MetHod het volgende:
Als je van Windows 2000 Server met Active Directory uitgaat:
Op maandag 15 april 2002 21:37 schreef HIBJ het volgende:
ik moet voor school in een opdracht een netwerk bouwen

maar hoe doe je er een file server inzetten, wat voor soort PC en wat doet zo'n ding????
:X

Ik vrees dat uit z'n post af te leiden is dat de topicstarter niet echt de juiste expertisie heeft om een domeinstructuur op te zetten.
Dat gaat garandeerd de mist in.

Tenzij deze reeds aanwezig is natuurlijk en je prof je helpt maar het is volgens mij de bedoeling dat je het allemaal zelf doet :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 22:19 schreef Predator het volgende:

[..]

[..]

:X

Ik vrees dat uit z'n post af te leiden is dat de topicstarter niet echt de juiste expertisie heeft om een domeinstructuur op te zetten.
Dat gaat garandeerd de mist in.

Tenzij deze reeds aanwezig is natuurlijk en je prof je helpt maar het is volgens mij de bedoeling dat je het allemaal zelf doet :)
hoeo het gaat de mist in: veel lui in de klas weten geeneens wat RAID is :P en die moeten dan zo'n groot netwerk opbouwen

dat gaat zekers de mist in :(

Verwijderd

No offence, maar als dit een opdracht is waar straks productie op gedraaid wordt, dan zou ik het NOOIT door een leerling laten bouwen.

Ik ga er van uit dat het dus een huiswerkopdracht is, die nooit uitgevoerd gaat worden, of ze zijn errug dum op school daar.

verder is het inrichten van een AD verre van eenvoudig. Wat komt er in het kort bij kijken?

users
groepen
shares
scripts
policies
OU's
DFS?
sites misschien?
DNS
DHCP
RIS
routers
swtches
netwerken dus
internet toegang
etc, etc.

Je leraar vroeg echter om een FILEserver.

Kader je opdracht strak af, alleen een fileserver dus.

Wees vervolgens origineel en bouw een robuuste Linux-doos met daarop een (aantal) Sambashare(s). :(

• Predator
  • Laatst online: 14:29

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 15 april 2002 22:22 schreef HIBJ het volgende:

[..]

hoeo het gaat de mist in: veel lui in de klas weten geeneens wat RAID is :P en die moeten dan zo'n groot netwerk opbouwen

Ik bedoel het niet kwaad hoor.

Maar als je nog totaal niets van AD kent heb je wel aardig wat studiewerk voor je uberhaupt al eens aan AD installeren mag denken.

Vraag eens aan jouw prof of AD de bedoeling is.
Ik denk van niet hoor ;)
Op maandag 15 april 2002 22:32 schreef abreemjathuis het volgende:
Je leraar vroeg echter om een FILEserver.

Kader je opdracht strak af, alleen een fileserver dus.
indd
Wees vervolgens origineel en bouw een robuuste Linux-doos met daarop een (aantal) Sambashare(s). :(
Dat is aan de opdrachtgever om dat te beslissen ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Zit jij (topic starter) toevalling op het Windesheim? :D

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 22:32 schreef Predator het volgende:

indd
[..]

Dat is aan de opdrachtgever om dat te beslissen ;)
Hebbie gelijk in. Lijkt mij zelf wel eens een leuk projectje om te doen, ik zit heel de dag al te Windozen...

[edit]
typo
[/typo]

• AlKoholiK
  • Laatst online: 17-08 14:05

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Ik denk dat je heel simpel moet beginnen

maar een lijstje

-hardware:(gewoon een sterke PC, eventueel RAID, maar je moet het gewoon niet te moeilijk maken)
-OS: gebruik gewoon windows, tenzij je met linux om weet te gaan. windows is gewoon de makkelijkste keuze voor "beginners".
-services: Deel wat files en printers met het netwerk, en zet desnoods een FTP-server op. Dat hoeft niet moeilijk te zijn.

Gewoon lekker simpel houden, en goed documenteren wat je doet, dan komt het best goed :P

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 21:59 schreef Novah het volgende:
Ik zou denken iets van een Xeon 600mhz ofzo, iig met 512mbram, alst kan ddr maar sd kan ook wel voldoen naar mijn mening. Idd win2k erop zoals hiervoor al genoemt, en ik zou toch een paar SCSI schijven erop gooien, 2x60gb ofzo. :) succes ermee.

ps: wat voorn opleiding doe je?
scsi schijven van 60 Gb ? mag je mij vertellen waar je die kan halen ? :P

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Op dinsdag 16 april 2002 11:35 schreef Timmy-i het volgende:

[..]

scsi schijven van 60 Gb ? mag je mij vertellen waar je die kan halen ? :P
Nou, volgens de pricewatch, hier of hier.

Wees consequent, maar niet altijd

• ocke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-04 18:26
ik zou graag van plek willen ruilen, maar ik denk idd dat het te veel voor je is. Niet omdat ik je plek wil inpikken hoor :), maar omdat je gewoonweg bar weinig weet (niet kwetsend bedoeld hoor, ik wist op die leeftijd ook nix over netwerken). En dan nog 1 dingetje: meet je nooit af met je klasgenoten, want dan ben ik god :D.

Verwijderd

heb niet alles gelzen: :P :)

ik zou het zo doen. het is voor een school zeg je dus zou ik dit doen:

Een server met novell, op elke client Novell software, dan heb je een goed netwerk kan je iedereen eigen rechten geven,
voor server spec. zou ik dit nemen:
voor novell 5

Dual pIII 1000Mhz en 200Gig Hdd iedereen een accountje geven met Space. iets van 15mb per leerling ofzo :P

zo hebben wij het op school

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:39

St@m

@ Your Service

Op maandag 15 april 2002 22:22 schreef HIBJ het volgende:

[..]

Ik wist ook nog niet in de eerste wat RAID is, nu weet ik het wel, maar het is volgens mij niet zo erg dat je niet een weet wat RAID is, je kan beter eerts weten hoe je windows 2000 installeert, werkt met de AD enz, enz, enz. Dan komt RAID later wel, maar voor die opdracht van jou, is het blijvend of is het alleen maar om te zien hoe het gaat, anders kun je er natuurlijk WEL een p200 voor gebruiken oid.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Pagina: 1