Peltier wel of niet gebruiken in deze combo??

Pagina: 1
Acties:

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:17

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Zit te denken aan een peltier op me amd core, maar direct hierna komt me koeling voor me vga kaart, vraag me dus af of het slim is om dit te doen aangezien het water volgens mij aanzienlijk stijgt in temperatruur en dus de vga kaart niet meer goed koelt. Klopt dit?? Weet iemand misschien hoe warm dat water ongeveer word nadat het over de peltier is gekomen?? En nog een vraag, wil me core hoogstens op 2.05 volt laten draaien, is een peltier dan niet een beetje overdreven??

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Verwijderd

2 TEC's kan. Zolang je maar een goede radiator hebt met fans erop. Zorg dat je een goede TEC PSU hebt en TEC's die voldoende warmte kunnen verplaatsen.

Verwijderd

AMD T-bird 1333 @ 1520 + Volcano 7 I

ik zeg: :?

Zul jij niet eens beginnen aan waterkoeling voordag je droomt over een peltier!

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
hahaha
krijg over 2 weken me swiftech kast binnen uit de usa mot dus ff wachten :( maar wil het nu eens in 1 keer goed aanpakken, dus vraag ik effe of het kan, die waterkoeling komt dik in orde nu dus ff de vraag over de peltier, waarom lopen jullie altijd zo te muggenziften hierzo??Als ik wat vraag wil ik een antwoord op die vraag en geen ge..we...us..er over koetjes en klafjes, voor hetzelfde geld was het voor me 2de of 3de computer waar ik mee bezig was, zo das duidelijk en nu dus de vraag........als meteen na me amd core een vga kaart komt, koelt dat dan nog wel voldoende?? Wil op me vga geen peltier nl. DANK U!!!!

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Verwijderd

eerst je videokaart ( produceert toch niet zo veel warmte ) en dan naar de proc.. :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

volgens mij is dat wel mogelijk, desnoods maak je een parallel watercircuit voor je videokaart :) Of gewoon idd eerst langs je videokaart...

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Gewoon in een serie zetten die blokjes en eerst naar je videokaart zoals eerder hiervoor is gemeld. Is volgens mij het meest praktische :7

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
hehe eindelijk een beetje serieuze reakties :)
Maar heb een probleem, heb optioneel een koolance waterblok erbij gekocht, en die is 1/4 inch en de rest van het systeem is 3/8", dus begin ik zeg maar met 3/8 naar 1/4 naar 3/8, als ik eerst langs me vga ga verliest ie volgens mij al metten een berg flow (correct me if im wrong), en als ik paralel ga via een t-stuk (neem ik aan) dan scheelt dat natuurlijk alweer 50 %flow waardoor hij weer minder koelt. Zit echt nog te twijfelen over een peltier, vraag me ook steeds meer af waarom eigenlijk?? Voor 10 mhz meer?? Kan iemand misschien eens vertellen wat zijn winst ermee was toen ie vanaf waterkoeling naar wc+peltier overging?? 20 mhz kan mij nl niet echt boeien :)
Bovendien geeft me gf3 wel degenlijk veel warmte af !! Is nu met crystal orb stressed 64 C en dan ga ik dus dit weekend voltage-mod doen, zal dus best wel wat warmte afgeven (alhoewel ik dus nog niet weet hoe dit uitpakt met waterkoeling)

Verwijderd

videokaart geeft geen ruk warmte af, echt niet, zal misschien 35Watt (denk zelfs nog minder) zijn ofzow (kan er wat naast zitten) dat is echt helemaal niets vergeleken met je 70Watt TB.
en het is van te vooren niet te zeggen wat je er mee gaat winnen

(ook moet je niet zo geiriteerd worden als iemand zich iets af vraagd, genoeg onzin spuiers rondgehangen hier, en eisen stellen moet al helemaal niet doen :) )

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
oke je hebt gelijk, zijn genoeg mensen die hier stomme vragen stellen, maar was nu al de 3de keer op rij dat dit gebeurde (ja komt omdat ik me spullen nog niet heb :( (zie verhaaltje boven)) Daarom was ik een beetje pissed, vat het ook niet te zwaar op hoor (ben ook maar een mens met zwakke momenten :)) En eisen stellen?? Is niet mijn bedoeling als dat zo overkomt, zeg maar zo eis eis ijs....darr schaats je op :) Ja ik weet dat het altijd maar afwachten is of het veel nut heeft (in dit geval om een peltier te gebruiken) maar ik d8 als iemand er ervaring mee heeft of het nou veel scheelt, iedereen weet dat je met een grotere koeler meer kans op overklokken hebt, maar of het verschil geeft of je overstapt van waterkoeling naar wk+peltier hoor ik nooit wat over. Maar ben eens gaan denken (kon er vanacht dus weer niet van slapen :? :?) en ga eerst eens kijken wat waterkoeling alleen al doet, als ik dan niet tevreden ben probeer ik wel een peltier :) Maar als er nog iemand positief nieuws heeft over peltiers hoor ik het toch graag, Hehe kan wel een boek gaan schrijven :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Op dinsdag 16 april 2002 20:24 schreef Hiro Shima het volgende:
videokaart geeft geen ruk warmte af, echt niet, zal misschien 35Watt (denk zelfs nog minder) zijn ofzow (kan er wat naast zitten) dat is echt helemaal niets vergeleken met je 70Watt TB.
en het is van te vooren niet te zeggen wat je er mee gaat winnen

(ook moet je niet zo geiriteerd worden als iemand zich iets af vraagd, genoeg onzin spuiers rondgehangen hier, en eisen stellen moet al helemaal niet doen :) )
reken maar op een 200watt aan warmte met een peltier

maar als je dat even gaat berekenen
water heeft een warmte capaciteit van 4,18 KJ*KG-1*K[sup]-1[sup]

Stel, je hebt een pompje van 600l/u
dan stroomt er 10 liter/min, oftewel 0,167 liter per seconde langs je blokje.

verder had ik ff geen zin om het uit te rekenen want ik kom net uit bed (jah, kijk maar raar, maar ik had het ff nodig)

Verwijderd

Ik heb zelf tijden met een 172W TEC gedraaid. Je water word er behoorlijk wat warmer van, en ik betwijfel of dat Koolance blokje goed met de stoot hitte om kan gaan die een dikke peltier produceert. Plus: snappen de bevestigingsklemmen (leuk spul, btw) van de Koolance een peltier met coldplate eronder?

Wat het water betreft: het maakt niet echt iets uit hoe je het aansluit. Het water warmt boven de peltier een tiende graad op, en koelt in de rad weer een tiende graad af. Dat werk dus. Ik zou de boel in serie zetten, gewoon omdat het makkelijker is. Ik ga het ook doen.

Over de flow hoef je je niet zo druk te maken. Toen ik van 120L/uur naar 500L/uur ging merkte ik nauwelijks een echte verbetering.

Hoeveel scheelt het? Even twee voorbeelden:

- XP 1800+ -> zonder ca. 1750MHZ, met 1860MHz.
- TB900 -> zonder ca. 1150MHz, met 1551.

Het scheelt dus wel.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
dat scheelt zeker Dabit!!!Heb je er zeker meer voltage op kunnen gooien??, op welk voltage draai jij eigenlijk?? En effe voor de duidelijkheid. Zal bij het begin beginnen, Heb zo'n swiftech kast besteld met standaard swiftech waterblok, hieraan koppel ik een koolance vga cooler blok.
Nu wil ik die vga cooler dus gewoon zo houden en dan bij de ocshop een swiftech 172watt peliter upgrade kit kopen, Dus maak van dat swiftechblok op me core een swiftech U-tec. Heeft dus niks met die koolance te maken, is een kit met alles erop en eraan (ex voeding moet dus een 250 watt voeding bij) Wist niet dat het zoveel kon schelen :)

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 21:29 schreef justifire het volgende:
dat scheelt zeker Dabit!!!Heb je er zeker meer voltage op kunnen gooien??, op welk voltage draai jij eigenlijk??
Mijn XP vind alles boven de 2.05V niet lekker. Mijn TB vond 2.3V nog heerlijk, maar dat vond ik iets te gortig worden.

De overklok was het resultaat van zowel meer spanning als betere koeling. Ik heb niet getest wat ze los doen (ik vmod altijd meteen mijn bord als ik het binnen krijg. Dan hoef ik het tenminste niet later nog eens los te schroeven. Jaja, ik ben lui :) )
Nu wil ik die vga cooler dus gewoon zo houden en dan bij de ocshop een swiftech 172watt peliter upgrade kit kopen, Dus maak van dat swiftechblok op me core een swiftech U-tec.
Ah, ok. Nu snap ik het.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
oke dus na het plaatsen van de peltier heb je het voltage omhooggegooid ?? Nu word het vor mij weer duidelijker, toch maar wel een peltier bestellen??

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 22:26 schreef justifire het volgende:
oke dus na het plaatsen van de peltier heb je het voltage omhooggegooid ?? Nu word het vor mij weer duidelijker, toch maar wel een peltier bestellen??
Nee hoor. Voor het plaatsen ook al >:)

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Oke heb me broekzak nog eens nagekeken en toch maar een swiftech peltier kit besteld (duurt weer minstens 3 weken voor het U-type blok) en een voedinkie, en nu maar eens zien wat we eruit trekken :) Bedankt allemaal voor de info jullie hebben me toch over de streep getrokken (thanx Dabit) Kan niet w8en tot me spullen er zijn :) Meteen een mooie test voor de abit at7 max :) Jullie horen nog van me
ps Iemand ergens de peltier upgrade kit voor een swiftech mcw 462-u blok al gezien?? Voor het B-blok zijn er zat zaken die het verkopen maar dus niet voor het nieuwe U-type als iemand hem ziet laat het ff weten Greetzzz

Pagina: 1