• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
"Computer games doesn't affect children. If Pac-man had affect us when we
were kids, we would all be running in dark rooms, swallowing magic pills
and listening to repetitive electronic music nowadays..."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Toen ik dit las moest ik eerst effe hard lachen, pure humor!

Maar ik vraag me toch af hoe jullie hier over denken;
Wat voor invloed kunnen geweldadige PC spelen en TV programma's op de
jongelui van tegenwoordig hebben?

Als je ziet dat jeugdcriminaliteit steeds harder en geweldadiger wordt
kan je dit misschien toeschrijven aan wat de dames en heren voorgeschoteld
krijgen op de beeldbuis (PC & TV) ?

In mijn tijd had je the A-team, Dukes of Hazard, Mac Guyver enz... Daar
werd wel het een en ander opgeblazen en vol met lood gepompt maar je zag
iedereen in ieder geval nog weghinkelen of kruipen. En Golden Axe was zo'n
beetje het bruutste spel dat je op de MSX of Commodore kon spelen.

Maar wat voor effect heeft het op "de geestelijke gezondheid" van iemand
onder de 14 die effe de PC aan kan zetten en iemand in de kloten schiet
en het afmaakt met een nekschot waar de spetters van afvliegen?

Of weet iemand misschien andere redenen waarom de jongeren steeds brutaler,
grover en geweldadiger worden?

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 20:49 schreef xentric het volgende:
Veel kinderen krijgen de dag van vandaag te weinig aandacht en liefde IMO. Daardoor zoeken ze het elders en meestal loopt dat niet bepaald 'sociaal correct' af :( . Psychologen kunnen waarschijnlijk wel een helderder formulatie geven :)

Met de 3D kaart revoluties krijgen de _kinderkes_ veel te veel gore dingen te zien op te vroege leeftijd en is er veel kans dat ze die dingen normaal gaan beginnen vinden en dan ben je ver weg van huis.

Vergelijk Doom met Soldiers of Fortune en je ziet het meteen.

Verwijderd

maar hier in de meer "ontwikkelde" landen zou je het denk ik niet zo snel merken, aangezien hier de kinderen meestal wel naar behoren opgevoed zijn.

maar dat het volledig aan gamez ligt lijkt me heel erg sterk

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
"Computer games doesn't affect children. If Pac-man had affect us when we
were kids, we would all be running in dark rooms, swallowing magic pills
and listening to repetitive electronic music nowadays..."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Toen ik dit las moest ik eerst effe hard lachen, pure humor!

In mijn tijd had je the A-team, Dukes of Hazard, Mac Guyver enz... Daar
werd wel het een en ander opgeblazen en vol met lood gepompt maar je zag
iedereen in ieder geval nog weghinkelen of kruipen. En Golden Axe was zo'n
beetje het bruutste spel dat je op de MSX of Commodore kon spelen.

Maar wat voor effect heeft het op "de geestelijke gezondheid" van iemand
onder de 14 die effe de PC aan kan zetten en iemand in de kloten schiet
en het afmaakt met een nekschot waar de spetters van afvliegen?

Oudere generaties vinden altijd dat jongeren brutaler, grover en geweldadiger worden. Jongeren zijn vaak gewoon zo. Bovendien verwachten wij dat zij doen zoals wij doen, en dat kunnen ze niet, want ze zijn veel jonger. Dat er veel agressie is, is waar. Maar dat is overal, niet alleen bij jongeren (hooligans vind ik geen jongeren).

Of jongeren van games geweldadiger worden weet ik niet eigenlijk. Ik vind het sowieso niet goed dat een 14-jarige jongen SoF speelt, maar of ze er nu echt geweldadiger van worden.... Kijk...ik speel ook SoF, Max Payne, etc, ik loop ook niet moordend over straat. Het is tenslotte maar een spelletje, ik denk dat het kinderen juist kan helpen het onderscheid tussen goed en kwaad te zien.

Aan de andere kant. Games zijn idd vaak erg geweldadig. Toch vind ik dat bij films tegenwoordig meer het geval. Bij games is geweld toch vaak iets functioneler (om het realistischer te maken), in films is het soms zwaar overbodig.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:04

MaDLiVe

.-Observer-.

Op maandag 15 april 2002 21:31 schreef ReV3rEnD het volgende:
maar hier in de meer "ontwikkelde" landen zou je het denk ik niet zo snel merken, aangezien hier de kinderen meestal wel naar behoren opgevoed zijn.
En dit moet ik toch wel ten zeerste betwijfelen, omdat het leven in de westerse wereld steeds sneller gaat en we steeds minder tijd voor onze naasten overhouden, denk ik dat kinderen minder worden bijgestuurd in de dingen die ze meemaken en opdoen in de huidige maatschappij. Ik denk dat in de niet westerse wereld (daarmee doel ik op minder typische westerse beeld) het gezinsleven een grotere waarde heeft waardoor daar kinderen indien nodig wel correct kunnen worden bijgestuurd.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Ik denk niet datgewelddadigheid bij de pc-spellen of bij de tv liggen, maar bij de opvoeding. De ouders zijn steeds minder vaak thuis, en als ze al thuis zijn, willen ze die tijd voor zichzelf en hebben ze het liefst dat de kinderen maar ergens anders heen gaan (de straat op bijvoorbeeld). De sociale controle is ook nog compleet weg, dus kun je al skind lekker je gang gaan, er is toch nemand die ergens wat van zegt. Dat is mijn mening hierover, misschien heb ik het ook wel fout, maar ik denk dat de ouders eens wta meer tijd aan hun kinderen moeten spenderen :)

• RareGast
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-03-2021
Misschien een beetje offtopic.

Maar niet elk spel is geweldadig. Het spel wat mijn broertje vaak speelt is Rollercoaster tycoon. Hij vindt het gewoon leuk. Of een strategie spel of zo..

Niet iedereen vind die schiet-mekander-verrot-spellen leuk.

Ontopic.

Ik denk wel dat het invloed heeft. Ik hoor links en recht ook wetenschappelijke rapporten die zeggen dat het een verkeerde invloed op kinder heeft.

Ik denk dat kinderen er meer van moeten worden afgeschermd. In de wereld is al genoegd aggressie, je moet dat niet nog eens projecteren op de kinderen.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

vroeger hadden we toch ook "faces of death" :?
ik loop nu toch ook niet iedereen van de flat te gooien of tussen de metro :?

ik vind het gewoon onzin dat het door de pc en tv komt.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

/me vind het een beetje gezeur dat games ed. kinderen geweldadiger zouden maken..

Beetje amerikaanse (en naar mijn mening diep trieste, hypocriete) denkwijze, ouders schuiven een falende opvoeding in feite van zich af. Dat kinderen toevallig games of films zo nu en dan als voorbeeld voor een geweldadige actie nemen is misschien wel zo. Maar ach.. kijk eens een half uurtje nieuws.. voorbeelden zat.

Ik speel ook al jaren uiterst geweldadige games .. als 10 jarig jochie zat ik een spel als Rise Of The Triad te spelen.. heerlijk sadistisch een mannetje wat om z'n leven smeekt met een zwaar wapen mollen. Wie weet is het voor mij ook wel juist een uitlaatklep voor agressie.. Ieder kind moet het verschil toch kunnen zien tussen realiteit en fictie ? Zo niet is er zowiezo iets mis met het kind en heeft het imho direct behandeling nodig.

Denk dat je de oorzaak van de grotere jeugdcriminaliteit bij deze hele maatschappij mag zoeken.. en dan met name de ouders.

Verwijderd

nee, ik denk niet dat dit gedrag te danken is aan computer games of aan de tv. Ik denk eerder dat het te maken heeft met de opvoeding die de kinderen vandaag de dag krijgen...

xentric gaf aan eerst even hard gelachen te hebben over de opmerking van Nintendo. Is idd een leuke opmerking, maar ik denk wel dat er enige waarheid inzit... ik heb vroeger zo vaak spelletjes als Doom en bijvoorbeeld Mortal Kombat gespeeld... leuk, het hart uit iemands lijf rukkuh :9~ - maar dat betekent niet dat ik dat in het echt ook doe... zelfs als 10-jarig jochie wist ik het verschil, en dat weten die kinderen vandaag de dag ook wel... echt wel...

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Natuurlijk heb je altijd mensen die uit de bocht vliegen, en omdat ze een computer hebben vliegen ze door een spelletje uit de bocht en gaan ze foute dingen doen in vorm van een pc spel, als ze dat niet hadden zouden ze het wel weer doen in vorm van een film en anders wel weer in vorm van een boek.

Verder, was het niet Plato die zei dat de jeugd zo brutaal, vrij etc. werd?

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik denk écht dat het aan de opvoeding en het niveau van denken ligt. Als ik (16 jaar) op school rond loop dan zie ik dat hoe lager het niveau van opleiding is, hoe meer agressieve/patserige/"stoerdoende" mannetjes ertussen zitten.

Vat dit niet op als een flame! Ik ken genoeg mensen die ook niet zo zijn van lagere niveaus. Het ligt daarom ook denk ik aan de manier van denken. En dat wordt weer voor een groot deel veroorzaakt door de manier van opvoeden. :)

T.net gallery | V&A ads

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Op maandag 15 april 2002 22:41 schreef Ceyene het volgende:
xentric gaf aan eerst even hard gelachen te hebben over de opmerking
van Nintendo. Is idd een leuke opmerking, maar ik denk wel dat er enige
waarheid inzit...
Enige waarheid!? Zo'n beetje de helft van mijn generatie heeft geleden aan het
pacman-syndroom. Je wilt niet weten hoeveel magische pillen er in mijn mond
verdwenen zijn op mijn clubbin' avondjes terwijl ik lekker op "repetitive
electronic music" aan het dansen was. Maar natuurlijk ligt dat niet aan pacman :)

Inderdaad vind ik ook dat ouders tegenwoordig wel wat meer aandacht aan hun
kinderen zouden moeten geven. Maar het is er ook niet bepaald makkelijker op
geworden met zoveel twee-verdieners en single-parents.

En inderdaad, Faces of Death was ik helemaal vergeten... Maar dat zie ik toch
zowiezo meer als huiveringwekkend afschrikmiddel dan actief leedvermaak zoals
een potje "headshots" uitdelen in een middagje SoF.

Als je kijkt naar sex related vermaak dan zijn de regels vrij duidelijk, je moet
minstens 18 jaar zijn. En als je bijvoorbeeld bier of sigaretten wilt kopen dan
moet je minimaal 16 jaar zijn. Maar voor geweld gerelateerd vermaak (als ik even
bot benoem) liggen volgens mij geen eens beperkingen. Een soft-mode voor spellen
is meestal wel aanwezig, maar als kinderen zelf hun games installeren heeft dat
natuurlijk ook geen zin.

Nog even losstaand van het feit of geweld gerelateerd vermaak enige invloed heeft
op de kinderen, vinden jullie op z'n minst niet dat er enige regels gesteld moeten
worden, puur als preventieve maatregel !?

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 23:08 schreef xentric het volgende:

[..]

Enige waarheid!? Zo'n beetje de helft van mijn generatie heeft geleden aan het pacman-syndroom. Je wilt niet weten hoeveel magische pillen er in mijn mond verdwenen zijn op mijn clubbin' avondjes terwijl ik lekker op "repetitive electronic music" aan het dansen was. Maar natuurlijk ligt dat niet aan pacman :)
hehe.... nooit last van gehad :? - ...dat moet volgens mij door iets anders komen :P :?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

[..]

Nog even losstaand van het feit of geweld gerelateerd vermaak enige invloed heeft
op de kinderen, vinden jullie op z'n minst niet dat er enige regels gesteld moeten
ik vindt dat die er al zijn , en dat het meer de taak van de ouders is om hier op toe te zien.
kinderen wordt meestal al vroeg uit gelegt wat goed en fout is.
maar een aantal vindt het gewoon stoer om zich zo te gedragen.
maar dat ga je toch niet tegen :(

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

[..]

Inderdaad vind ik ook dat ouders tegenwoordig wel wat meer aandacht aan hun
kinderen zouden moeten geven. Maar het is er ook niet bepaald makkelijker op
geworden met zoveel twee-verdieners en single-parents.
[/b]
Jah. Alsof dietweeverdieners er niets aan kunnen doen. Kinderen worden tegenwoordig volgens mij veel vaker aan hun lot over gelaten waardoor het besef van sommige elementaire waarden als respect voor jezelf en anderen niet goed genoeg worden overgebracht (immers: de ouders tonen al zeer weinig respect voor hun kinderen door de hele dag de hort op te zijn). Eenoudergezinnen zijn natuurlijk een iets delicater probleem omdat de ouder wel moet werken en zorgen voor het kind, anders komt er weer niet voldoende geld in het laatje...

(...)
mja daar ben ik het op zich wel mee eens.

In ieder geval kan gesteld worden dat er zelfs quotes van socrates te vinden zijn waarin gesteld wordt dat 'de jeugd van tegenwoordig oh zo brutaal is'. Het heeft denk ik ook voor een deel te maken met het veranderen van de wereld...

Sjongejonge

Verwijderd

Ik denk ook dat het allemaal wel mee valt wat betreft geweldadigheid door b.v. t.v en p.c, wat ik laatst hoorde over deze kwestie :

Een Amerikaan was in het journaal aan het vertellen dat de kinderen die 3d shooters spelen met menselijk ogende tegenspelers, dus in b.v CS en Quake door die spellen een soort van automatisme krijgen een soort robot gedrag ze knallen die mensen af zonder er bij na te denken (lijkt mij ook niet nodig want het is maar een hoopje pixels) maar vertelde die beste man, hierdoor zouden ze ook in het echt, minder moeite hebben om zoiets te flikken, ze zouden dan als ze in een situatie komen waar ze beschikken over de wapens en de aanleidng zonder enig nadenken "overschakelen" op gameïng mode, met dus het gevolg dat ze iedereen aanzien als dat hoopje pixels, hier schuilt volgens de man het gevaar in...

De kinderen leren keer op keer mensen neer te knallen en gewoon verder te lopen zonder na te denken, de hersenen kunnen dat onderschijdt niet of moelijk maken tussen realtime en ingame omdat de games steeds realistischer worden, hierdoor onstaat er volgens de onderzoeker/woordvoerder de toename van de agressiviteit.

Nu mijn mening :

Ik denk dat het misschien in de V.S voor opschudding heeft gezord omdat er schietpatrijen in die scholen waren, ook hier werden dat soort games op afgerekend, indirect heeft het er misschien wat mee te maken maar het directe probleem is in de V.S dat iedere Amerikaan ongeveer wel een vuurwapen bezit waar de kinderen totaal geen moeite hebben om er bij te kunnen. Als dat nou eens opgelost werd zou je gelijk van heel het gedonder af zijn om het zo maar te zeggen.....

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Op maandag 15 april 2002 22:04 schreef metalass het volgende:
Ik denk niet datgewelddadigheid bij de pc-spellen of bij de tv liggen, maar bij de opvoeding. De ouders zijn steeds minder vaak thuis, en als ze al thuis zijn, willen ze die tijd voor zichzelf en hebben ze het liefst dat de kinderen maar ergens anders heen gaan (de straat op bijvoorbeeld). De sociale controle is ook nog compleet weg, dus kun je al skind lekker je gang gaan, er is toch nemand die ergens wat van zegt. Dat is mijn mening hierover, misschien heb ik het ook wel fout, maar ik denk dat de ouders eens wta meer tijd aan hun kinderen moeten spenderen :)
Zo'n verhaaltje wilde ik ook al typen... scheelt me weer wat typewerk :P

Ik denk namelijk ook dat het hieraan ligt... ouders die er geen tijd voor nemen hun kinderen op te voeden. Veel twee-verdieners tegenwoordig... dat was vroeger minder.

[mening]
Volgens mij worden allochtone kinderen ook anders (of helemaal niet) opgevoed want agressie is bij deze groep een groter probleem dan bij autochtone jongeren...
[/mening]

:)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
[mening]
Volgens mij worden allochtone kinderen ook anders (of helemaal niet) opgevoed want agressie is bij deze groep een groter probleem dan bij autochtone jongeren...
[/mening]
Ik denk dat die agressie ook deels ontstaat uit een psychologische behoefte om geaccepteerd te worden. Dat forceren 'ze' met geweld. Die groep heeft denk ik meer ouderlijke supervisie dan de gemiddelde nederlandse jeugd waarvan de ouders of beide voltijd of 1 voltijd en de ander deeltijd werken.

Verwijderd

Ouders en opvoeoding
hoeveel boeken zijn hierrond niet geschreven

Normale gang van zaken:
ouders zijn verliefd, zien elkaar graag, maken kindje, voeden kindje deftig op, kind wordt met wat moeilijkheden volwassen en kent rond 8 a 9 jaar (in de ontwikkelingspsychologie) het verschil tussen goed en kwaad (ervoor is dat: dit mag ik van papa en/of mama en dit niet)

idealistisch he?

Er zijn heel veeel maatschappellijke factoren die agressiviteit (om het eng te houden) beinvloeden bij jongeren en kinderen
elke afwijking van bovenstaand idealistisch patroon is of kan daar 1 van zijn, of oorzaak
als eeen kind van 12 jaar niet weet wat goed en slecht is, het zit in een gewelddadig milieu en grote broer heeft als persoon met opvoedende functie de mening dat je elkaar mag overhoop schieten of ff een rammeling geven in een game, dan kan het zijn dat het nog gevoelige kind dat op school wordt gepest, zijn niet-zo-close-vriendjes ook best af en toe eens een pak rammel geeft... omdat het ok is thuis, waarom daar niet

je hoort me niet beweren dat SoF en dergelijke oorzaken zijn van agressiviteit bij jongeren, maar het is wel een ernstige oorzaak die mag toegevoegd worden aan een lange lijst van andere oorzaken, zoals vb. slagen krijgen thuis, stress bij kinderen (!!!) tengevolge van oa prestatieplicht ed, pesterijen op school, slecht opvoedpatroon, stoornissen in de ontwikkeling van het kind, invloeden van tv ed, noem maar op

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 21:13 schreef taranis het volgende:
...
Met de 3D kaart revoluties krijgen de _kinderkes_ veel te veel gore dingen te zien op te vroege leeftijd en is er veel kans dat ze die dingen normaal gaan beginnen vinden en dan ben je ver weg van huis.
...
Heb je ooit sprookjes gelezen? Ik heb hier een heel dik boek liggen: "Sprookjes van moeders gans". Daarbij vergeleken zijn die computerspellen echt niks hoor. Mensen worden vrolijk onthoofd, gevierendeelt. Iemand vind een magisch zwaardje en hakt zo duizend man in stukjes. En het wordt ook nog eens redelijk gedetailleerd beschreven. Dit werd vroeger dan allemaal voorgelezen aan de kindjes.

Mijn punt: Door dat geweld worden kinderen voorbereidt op onze maatschappij. En dan bedoel ik niet dat die kinderen iedereen in elkaar gaan stampen, maar ze worden wel een stukje weerbaarder. Dus als je geweldadige computerspellen wilt verbieden moet je ook sprookjes verbieden.

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Op dinsdag 16 april 2002 10:41 schreef Melkor het volgende:

[..]

Heb je ooit sprookjes gelezen? Ik heb hier een heel dik boek liggen: "Sprookjes van moeders gans". Daarbij vergeleken zijn die computerspellen echt niks hoor. Mensen worden vrolijk onthoofd, gevierendeelt. Iemand vind een magisch zwaardje en hakt zo duizend man in stukjes. En het wordt ook nog eens redelijk gedetailleerd beschreven. Dit werd vroeger dan allemaal voorgelezen aan de kindjes.
Deze sprookjes heeft mijn moeder me nooit verteld :(

Ik wist wel dat ze iets achterhielden >:) :P

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Ik kan een voorbeeld nemen waarbij een jongeman daadwerkelijk verklaarde het spel "Carmageddon" nagedaan te hebben.
Bij de rotonde in Klijndijk reed deze over de stoep, de verkeerde richting over de rotonde, reed over de begroeiing op de rotonde en knalde vervolgens tegen een paal. :)

Verwijderd

tv/film/pc-games etc zijn een afspiegeling vd samenleving. veel van het entertainment is geweldadig omdat er veel mensen zijn die dat vermakelijk vinden. als er een keer geen schietpartij of achtervolging in zit dan vinden veel mensen het saai.

geweld als thema van vermaak dus, vaak in één verpakking samen met humor en 'cool zijn'. de westerse cultuur is geobsedeerd door geweld.

er valt wel wat voor te zeggen dat een aantal geweldadigheden mogelijk niet hadden plaatsgevonden als de daders niet zoveel geweldadige films en/of games hadden gezien/gespeeld.
maar een overgrote meerderheid wordt daardoor niet zo beinvloed.

ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat we er op uitgekeken raken. niet dat geweld dan helemaal uit de media zal verdwijnen, het hangt er ook vanaf hoe het gebracht wordt. bvb een film als "apocalyps now" laat niet zien hoe cool oorlog is, maar eerder hoe vervelend het is.

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 10:41 schreef Melkor het volgende:

Heb je ooit naar Japanse anima gekeken sommige zijn erg onschuldig maar titels als bezerk en Rurouni Kenshin zijn een stuk erger dan de meeste spellen die ik ken zelfs SoF.
het ligt volgens mij niet aan wat je ziet of het nou een film is of een comp. spel de jeugd is altijd al zo geweest alleen vergeet de oudere generatie het meeste van wat zij deden. De samenleving verandert ik vind dat we blij mogen zijn dat er hier in Nederland geen wapens te koop zijn want dan krijg je taferelen als in Amerika

Verwijderd

Volgens mij verschilt dat per kind. Ik heb een hoop kleine neefjes en die groeien in totaal verschillende gezinssituaties op. De ene helft heel beschermd en gedisciplineerd, de andere helft heeft zichzelf opgevoed en krijgt veel liefde, maar ook op jonge leeftijd al de huid volgescholden. De laatste "groep" bestaat uit twee jochies, de een is nu 13, de andere 5.

Wat mij opvalt, is dat deze twee totaal anders zijn in gedrag dan mijn andere neefjes die beschermd zijn opgevoed. Ik was geschokt om te zijn dat mijn neefjes toen de kleinste net anderhalf was (hij kon al traplopen met ongeveer 10 maanden en praten - ik weet niet hoe normaal dat dat is maar mij leek het wat vroeg) anyway, ik was dus geschokt toen ik die twee toen ze in Nederland waren, naar de Hellraiser films zag kijken... Dat zie ik de andere neefjes dus niet doen zonder bedplassen.

Ik denk dat het per kind verschilt hoeveel ze kunnen hebben en ik denk ook dat dat meer is dan wat de ouders soms denken. Ik denk niet dat een kind er gewelddadig gedrag door gaat vertonen, zolang je als ouder altijd maar een soort controle houdt erover.

Nou ja, de oudste komt nu in de pubertijd, ik zal jullie op de hoogte houden als 'ie wordt opgepakt voor zijn eerste diefstal of mishandeling! >:)
krijgen op de beeldbuis (PC & TV) ?Of weet iemand misschien andere redenen waarom de jongeren steeds brutaler,
Ik denk dat dit een verwijt moet zijn naar de maatschappij in het algemeen. Is het niet zo dat er tegenwoordig van kinderen veel meer eigen verantwoordelijkheid en initiatief geëist wordt? (bijv. op school) Dat lijkt me een verklaring (gedeeltelijk) voor die grote bek. Ook is het zo dat ouders tegenwoordig weinig tijd hebben voor hun kinderen, of dat ze in een totaal verschillende "wereld" leven en daarom totaal hun eigen weg gaan. Soort paralelle dimensie ( *schrijf ik dat goed zo???* :? ) Ze zien mekaar wel maar ze begrijpen mekaar niet (meer).

Ik denk wel dat normen en waarden van "vroeger" door de TV programma's van tegenwoordig er vervagen en (te) snel verschuiven of verschoven zijn.

Verwijderd

Toen er nog geen pc spellen waren liepen we buiten cowboy vs indiaantje en soldaatje te spelen en zwaaiden we met speelgoed pistolen op jacht naar onze vriendjes om ze zogenaamd af te schieten

je had zelfgemaakt blaaspijpen om alles wat bewoog op een pijltje te trakteren

De mens heeft een ingebouwd jagers instinct die zich gewoon op jonge leeftijd uit en wat je eigenlijk instinctiefmatig op een speelse manier traind

Het enigste nadeel van de PC is dat je lichamelijk niks doet terwijl je vroeger uren door de straten en parken renden en daarmee je physieke conditie ook op peil hield

Verwijderd

Ik heb dat ook met mijn familie, van me vaders kant zijn ze ik heb het er over 2 vrij rustig ze zijn wel opgegroeid met pc's en consoles maar ze zijn nooit aggerssief oid. terwijl ze toch mij doom ooit nog eens aan hebben gesmeerd :P

Van me moeders kant zijn ongeveer 15 van me 35 neefjes en nichtjes totaal onhoudbaar voor zowel ouders als zeker andere familie leden, deze kinderen zijn juist totaal zonder pc oid opgegroeid, maar hebben ook ongeveer zichzelf opgevoed, hier geld dus niet dat het door de pc of de tv komt, wat is het dan wel........?

Ik denk gewoon dat je op straat hard wordt en niet achter pc of tv, ik zit gelukkig in de midden mode :)

Verwijderd

Volgens mij zit het zo:

1e De ouders hebben geen controle meer op de kinderen, dit komt omdat bij veel gezinnen bijde ouders werken dus als de kinderen uit school komen gaan ze maar wat achter de tv hangen of computeren, op latere leeftijd buiten hangen en komen ze met criminele dingen in aanraking en aangezien meeste jongeren veel geld verdienen en dat ook kunnen uitgeven kopen ze daar allemaal rommel van.

Vroeger toen ik "klein" was kwam je thuis van school en ging je lekker buiten spelen of in het bos enzo (tv kijken en computeren (386dx --> keen 4 etc) deed je pas savond omdat je savonds niet meer naar buitne mocht van je ouders

2e De commercieele sector (reclame) weet dat de jeugd veel geld te besteden heeft en speelt daar heel handig op een door hun te beinvloeden en te "hersespoelen"

3e Nu er steeds meer buitenlanders zijn (wil niet discrimineren) en de ouders daar van geen nederlands spreken of onze normen/waarde kennen en hun zoon/dochter bepaalde dingen vraagd met het argument dat hebben ze hier allemaal of zo hebben die eerder de neiging om ja te zeggen.

3e de scholen zijn ronduit FLUT het is een groote puinzooi in het onderwijs TERWIJL DAAR NET EEN VANGNET MOET ZIJN VOOR SOCIAALE WAARDE EN NORMEN... dus daar moet je ook naar kijken.

Ik denk zelf niet dat de hangjongere/geweldadige van tegenwoordig zo zijn geworden door de pc dan meer dan 2% er van. natuurlijk als ze tegenwoordig om 22.00 al "sex films/series laten zien beinvloed dat de jeugd/gedrag maar dat ligt niet zo zeer aan de tv zenders maar aan het optijd naar bed gaan en dat ligt weer bij de opvoeders....

dus: het meeste ligt gewoon aan het totaale normen en waarde / regels princiepe (ouders-school-familie-vrienden)

Hoop dat jullie het er een beetje mee eens zijn..

a.u.b normale reacties

Thanx

Verwijderd

Even een paar voorbeeldjes van geweldadige sprookjes. Ik heb ze natuurlijk niet allemaal overgetyped, dan wordt dit wel een heel lange post, alleen de leuke stukjes >:)
Het meisje zonder handen
...
'Geen wonder dat mijn kind huilt, als jij spelden in zijn lijfje steekt.'
...
De zondag daarop ging de vrouw op visite, maar eerst had ze de twee mooiste paarden uit de stal laten doodsteken.
...
Hij greep zijn mes, sneed haar de rechterhand af een gooide die weg. Toen sneed hij ook haar linkerhand af en smeet die zover hij kon. Griet klaagde steen en been, maar hij gaf geen gehoor aan haar gejammer.
...
Griet vergaf Jan alles, maar het boze wijf werd gevangen genomen en veroordeeld om door vier paarden in stukken te worden gescheurd.
Behoorlijk hard moet ik zeggen. En dit is het soort verhaaltjes dat je aan kleine kindjes voorleest voor het slapengaan.
En er zijn er nog veel meer, bijvoorbeeldt "Het zigeunermeisje aan de galg". Daarin steelt een klein meisje een goudstuk en wordt daarom opgehangen. (Wordt je meteen een beetje vreemdelingenhaat aangeleerd)
Of "De verbrande molenaarsvrouw".
...
Maar de vrouw greep hem, sneed hem de poot af waarmee hij naar de pannekoek had gegraaid en gooide die in de kokende olie.
De sprookjes komen allemaal uit "Alle Sprookjes van de Lage Landen". In de bijna helft van de verhalen wordt wel iemand op gruwelijke wijze vermoord of verminkt.
Dus al dat geweld tegenwoordig is niets nieuws hoor.

Verwijderd

het ligt misschien niet aan de spellen op zich, dat denk ik ook niet, maar meer aan de ouders/opvoedenden.

Houdt er rekening mee dat niet alleen de ouders dit doen, maar iedereen die bij zo'n kind in de omgeving is.

Een kind z'n "grote broer/zus" is zijn/haar voorbeeld bijv.]

Ook de school speelt hier een hele grote rol in.

Als jij als pa/ma/broer/zus toestaat dat een klein kind van een jaar of 6 porno zit te kijken, of geweldadige films/spellen kijkt/doet, dan ligt het daaraan.
Dit is gewoon niet normaal.
Als een kind van 6 al weet hoe bijv. de liefde bedreven wordt, en daarbij al van alle schuttingtaal thuis is, dit klopt gewoon niet.

Ik vind het ook niet normaal dat kinderen van 14 a 15 jaar, 's nachts om 4 uur 's nachts buiten dronkend liggen te spugen in de goot. DIT mag je als ouders/opvoeders gewoon NIET toestaan.

Tegenwoordig zijn het echt de ouders/opvoedenden dit het fout doen, dit zal zo gauw niet aan de spellen liggen of tv. Maar kleine kinderen horen deze spellen gewoon NIET te doen.

Verwijderd

Als het neit aan d espellen ligt dan zouden kleinere kinderen het ook kunnen doen. Ik ben het met je eens dat je kleine kinderen weg moet houden van dit soort geweld maar dat ligt wel degelijk aan de mate van geweldadigheid in de spellen en films.
Jonge kinderen kunnen niet goed het verschil zien tussen realiteit en films en daarom moet je ze weg houden.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 20:21

Brons

Fail!

Ik denk dat het zelfs goed is om geweldadige games/tv series te kijken want het is een uitlaatklep.
Als ik thuis kom van school en heb weer eens een rot dag gehad of ik had een slecht cijfer op school.
Ga ik 8er mijn pc zitten te gamen, als ik dan dat 'hoopje pixels' heb gemolt voel ik me een stuk beter.

BTW, een beetje oftopic maar geweldadige games kunnen 'ze' niet verbieden want games produceren meer geld dan goed verkopende holywood titels, en die belasting centen willen ze niet kwijt raken...
En je kan nu zeggen dat niet alle games geweldadig zijn, nou geef mij eens 5 goed verkopende niet geweldadige games en ik noem er zo 10 die wel geweldadig zijn.

Verwijderd

Het heeft veel meer met de opvoeding te maken hoe druk/geweldadig kinderen worden dan met welke spellen kinderen spelen of wat ze op tv zien.
Dit gebeurt zowel met te strak als met te los opvoeden is mijn ervaring.
Zo komen er hier bij mij zat kinderen op bezoek die Quake3 niet mogen spelen en zelfs niet eens naar mij mogen kijken als ik het speel en toch zijn ze druk.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 20:21

Brons

Fail!

Op dinsdag 16 april 2002 18:17 schreef ferryvanderheide het volgende:
...
Zo kom en er hier bij mij zat kinderen op bezoek die Quake3 niet mogen spelen en zelfs niet eens naar mij mogen kijken als ik het speel en toch zijn ze druk.
Ja inderdaad, computer spellen hebben nix, nouja soms wel een beetje, te maken met hoe een kind opgroeit het is vooral hoe hij opgevoed word.
Als je in een 'rijk' land in nederland kijkt zie je ook vaak dat bijde ouders werken, dit kan natuurlijk veroorzaken dat je een 'probleem' kind krijgt.
Er moet gewoon meer aandacht gegeven worden aan kinderen, en jongeren *D

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:12

Wildfire

Joy to the world!

[heel verhaal over TV/games veroorzaken aggresiviteit]
Ik zal je één ding zeggen: ik heb in heel mijn leven tienduizenden mensen neergeschoten/mishandeld zien worden en heb zeker miljoenen kogels langs zien vliegen, maar ik doe geen vlieg kwaad.

Een normaal mens ondervind geen negatieve invloed van geweld op TV en in games, anders zou heel de wereld allang in chaos zijn vervallen...

Zo, nu ga ik maar weer in Medal of Honor een hoop Duitsers afslachten... :)

In werkelijkheid jaag ik Duitsers dus geen kogels door de kop... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Alles wat je ervaart doet iets met je, naar mijn beleving kan het zeker kwaad als een kind een beeld van de wereld vormt die hoofdzakelijk gebaseerd is op tv en game materiaal. Maar als een kind binnen een gezien 'goed' word opgevoed, (praten, uitleg, aandacht etc.) dan kan een kind veel dingen wel zien/spelen zonder ernstige gevolgen, zo zie ik het.

Als een spel iemand aanzet tot een misdaad, dan is het in mijn beleving al in een vroeger stadium mis gegegaan.

Ik ben niet een voorstander voor geweld, maar als ik soms zie hoe gemakkelijk zinloos geweld word toegepast in films en spellen, dan krap ik me wel eens achter de oren.

Al met al, de opvoeding is de hoofdsleutel in een kind's zijn belevingswereld.

Zo zie ik het.

Verwijderd

kan het niet laten: >:)

...........en die oudjes van vroeger........... *D

Verwijderd

en nu even serieus

Door de jaren heen is de manier van opvoeden veranderd, waardoor er bepaalde normen en waarden verdwijnen. de vooruitgang in de maatschappij is daar ook een onderdeel van. Maar ik denk dat het iets is wat wij moeten accepteren 'tuurlijk zijn er probleem gevallen en die moeten worden aangepakt. Maar was er in de zg. flowerpower ook niet zoiets?

Verwijderd

Het ligt hem helemaal niet aan 'die jongelui van tegenwoordig' die zijn namenlijk helemaal niet anders dan 'die jongelui van vroeger' en vast ook niet zo anders als straks jullie kinderen, de 'jongelui van de toekomst'... :(

Het ligt hem aan de ouders die vergeten dat ze zelf verantwoordelijkheid dragen voor de door hun op de wereld gezette schapen....

Het is niet de taak van de school de kinderen op te voeden maar ze leerstof bij te brengen...

Normen en waarden zijn altijd veranderd en zullen dat ook blijven doen, immers verandering is inherent aan 'leven' en daar niet van los te zien.

Verantwoordelijkheid moet je kunnen en willen dragen en dat vraagt offers die ouders zich vaak niet willen laten opleggen en JA, ik voed zelf een meisje op -zij het 'part time'... ;)

Verwijderd

Ik heb laatst een stuk gelezen in de libele (geloof ik) op aanraden van mijn ouders, daar stond een ingezonden brief in van een vrouw die samen met haar moeder naar (schatgraven (geloof ik) van tv gelderland) was geweest. Dan moet je eerst in een of ander restaurantjewachten en dat was geen probleem. Zij zag in een overvol restaurant twee lege stoelen aan een tafel, waar alleen twee jassen op lagen, toen er gevraagd werd of dieplaatsen vrij waren, werd er boos gereageerd: nee natuurlijk niet, dat kunt u toch zien!!!

op de terugweg in een volle trein werden door twee jongens twee zitplaatsen aangeboden!!

Die vrouw zegt en wilde dus zeggen met haar brief: ga niet af op uiterlijk, want twee keurig bekakte dames geven een stoel niet af, terwijl ze er zelf niet op zitten, twee jongens met petjes en piercings staan op en bieden hun plaats aan.

Weer een voorbeeld dathet niet aan de jongeren op zichzelf ligt, maar aan de opvoeding. Als de twee bewuste dames kinderen zouden hebben zouden dat probleemkinderen zijn. Dit ligt dan toch niet aan de pc of aan de tv, maar toch aan de ouders :?

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
[crosspost]
Ik vind het altijd sneu voor de kinderen van gescheiden ouders dat ze als logisch gevolg geen aandacht krijgen (ma/pa moet werken) en daardoor een ander karakter krijgen dan een kind die wel gewoon met liefde in de armen genomen werd en waar mee gespeeld werd.
Het spijt me echt voor die jongeren dat zij dat niet gekregen hebben. Die moederliefde.
Thuiskomen van de basisschool en er staat een glaasje ranje voor je klaar. Je kunt bij moeder op schoot springen in de stoel en lekker omarmd Sesamstraat kijken.

Ik heb dat gelukkig wel beleefd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat jongeren die niet zo'n jeugd hebben gehad zich momenteel ongelukkig voelen of aandachttrekkerig/crimineel zijn.
Het ligt niet aan hun.
Het ligt aan de maatschappij.
[/crosspost]

Ik heb echt medelijden met kinderen van gescheiden ouders.
Ik denk het me namelijk even in: Je bent 7 jaar en je ouders maken ruzie. Echt supervervelend zou me dat lijken.
Je hebt geen geloof dus je kunt niet naar God bidden (ook al is ie volgens velen fake).
Daar kun je dus niet naar toe.
Ze gaan scheiden en je moet dan naar je pa toe en dan naar je ma.
Maar echt aandacht krijg je niet.
Je kunt nauwelijks lekker knuffelen met een van je ouders.
Dan KRIJG je gewoon een ander karakter.
Als je wel ("werd wijsgemaakt") dat God bestond hadden ze tenminste nog iets om tegen te praten.
acj wat boeit het me ook.

Verwijderd

Mastermind schreef onder anderen:

(...) Ze gaan scheiden en je moet dan naar je pa toe en dan naar je ma.
Maar echt aandacht krijg je niet.
Je kunt nauwelijks lekker knuffelen met een van je ouders.(...)

Nou dat zie je wel wat somber in....
Het zal wel 'es voorkomen maar ik maak ook veel kinderen mee die dat eerste helemaal niet zo erg vinden en die bijna doodgeknuffeld worden door zowel mamma als pappa.

Je kunt niet de stelling waarmaken dat echtscheiding logischerwijs gevolgd wordt door liefdeloosheid naar het kind toe... ;)

Verwijderd

De belangrijkste waarden die eenieder mee moet krijgen in de opvoeding zijn die van de; - gelijkheid
- openheid, - solidariteit, - integriteit
Het is belangrijk dat kinderen beseffen dat iedereen het voordeel van de twijfel verdient, dat schijn vaak bedriegt, dat niemand bepaalt wat goed of slecht is, dat niemand het recht heeft om je leven te bepalen als jij dat zelf kan.....enzenz...voor een kind hele moeilijke dingen,
dit ga je natuurlijk niet letterlijk zo bespreken maar je gaat het met hele kleine dosis toedienen...heeel langzaam als alles goed gaat dan moet het wel lukken.
Om dat basis en geloofwaardigheid te geven is liefde en tijd nodig, veel liefde en veel tijd.

belangrijk is:
- afname aandacht van ouders voor complexe waarden en normen ivm werk...ivm het moeten presteren, een duidelijke trend van de afgelopen jaren, is de toename van het aantal tweeverdieners. Verder is er een stijging in het aantal echtscheidingen, vaak door werk; een kind zou het idee kunnen krijgen dat werken belangrijker is dan liefde e.d.

- afname zelfbezinning van kind ivm, 1) toename afleiding door exponentiele groei van speelmogelijkheden, bedenk dat zoiets als een computer met alle mogelijkheden al een hele kluif is.
2) toename druk op kinderen om de informatie die ze krijgen te verwerken en te weten, bedenk dat een groot deel van kinderlijke frustraties voortkomt uit jaloezie, een kind die meer weet kan natuurlijk niet jij moet dat ook weten. Buiten de jaloezie, is het gebrek aan relativeringsvermogen van kinderen er de oorzaak van dat ze groeimogelijkheden en alle kansen het liefst tegelijk willen aanpakken..zoiets als afweging is nog niet (dominant) aanwezig,, dit leidt uiteraard tot frustraties.

- commercialisatie van de maatschappij staat in zekere zin in direkt verband met : a) de verharding; uiterlijk en andere trivialiteiten worden steeds belangrijker, ben je niet goed bedeeldt dan heb je pech...dit is een algemeen en overheersend verschijnsel wat door kinderen uiteraardt wordt opgepakt.
b)vervlakking van de maatschappij; een zekere normalisatie van gedrag, uiterlijk en levenstijl. Het algemeen geaccepteerde neigt steeds meer naar wat commercieel normaal is.
c) simplificatie van de maatschappij; hier weer de invloed van de commercie en dan vooral de media:
-)Het opdelen in hokjes, vooral merkbaar aan bijv. generaliserende krantkoppen en het vermelden van ogenschijnlijk irrelevante details als geslacht, ras, uiterlijk enz. In zekere zin het efficient benutten van de zendtijd; alles en iedereen toelichten en specificeren kost teveel tijd (en dus geld)..dus weer de factor tijd.
-)hoofdzakelijk aandacht besteden aan de onderwerpen die als entertainment worden ervaren; een sure thing..levert geld op, een documentaire over zeldzame parende witstip leeuwen :? boeit niet...nou vooruit om 12 uur 's middags
---> is in zekere zin simplificatie van de werkelijkheid, bedenk dat veel mensen weinig lezen en de werkelijkheid die ze op tv voorgeschotelt krijgen is vaak hun referentie (buiten hun eigen leven)...complexe dingen worden geschuwt omdat dat saai en ontoegankelijk zou zijn.

De realiteit in de media, is het nieuws..op het nieuws zien we dat whitney houston opgenomen is in een afkickkliniek, dat er 10 doden zijn gevallen in Biersum met een auto-ongeluk, dat maxima haar been heeft gebroken, dat een vrouw 50 miljoen dollar vangt omdat ze ongewaarschuwd door de fabrikant haar kat droogt in de magnetron, dat een of andere film een oscar heeft gewonnen, dat Bush jr. de zoveelste dumbass taalfout heeft gemaakt, ...dat er een massagraf is gevonden in rwanda, dat 50000 mensen op sterven na dood zijn in bolivia en dan nu het weer.
..als het nieuws weergeeft wat belangrijk is in de wereld en bepaalt wat meer of minder zendtijd verdient......dan geef ik mijn kind nog liever Doom3 met een 21" scherm dan dat ik hem/haar naar het jeugdjournaal laat kijken.

..maarja het is maar een mening

• bananenbuurman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05-2024
jongelui van tegenwoordig!

loslopende gefatsoeneerde burger spreekt...
opgenomen na het illegaal betreden van Floriade 2002

zie ook: bijbehorende video

dit wilde ik even met jullie delen...

• Nielsz
  • Niet online
Ik geloof niet meer in die zin: "de jeugd van tegenwoordig". Ik heb namelijk zo'n ongelovelijke klerehekel aan die ouderen :r

Altijd maar neerkijken op ons, altijd die zin: "als je ouder wordt begrijp je het wel", denken dat je gelukkig bent als je 3 keer op vakantie kan, en dan godverdomme als ik per ongeluk voor een dichte parkeergarage sta, en aan die vent vraag of hij ff achteruit wil rijden hij gewoon star zegt: "neuh dat doe ik niet", zodat ik gewoon 10 minuten stil moet staat terwijl ik haast heb. Stelletje eikels.

Zo, mijn frustratie is er weer uit :)

Verwijderd

Hahahahaha! Ja, oude mensen die MIJ aanspreken over DÉ JEUGD VAN TEGENWOORDIG... Sorry maar ik ben zelf nog jeugd dus van mij krijgen ze weinig sympathie...

En oudjes die op de snelweg 60 blijven rijden en dan het liefst linkerbaan want daar is het lekker rustig.... Of van die die-hards >:) die gewoon zonder op of omkijken de weg oversteken voor je fiets zodat je zelf bijna op je bek gaat... Of oudjes die van mij eisen dat ik voor ze opsta in de trein terwijl er een miljoen andere mensen zitten die wél kunnen blijven staan van Utrecht tot Eindhoven ofzo... :r

Verwijderd

Mijn mening over dit onderwerp is gewoon zo: je moet mensen die (nog) niet volwassen kunnen nadenken gewoon niet aan zulk soort onzin blootstellen. Ze zeggen dat veel mensen crimineel gaan doen door van die rare films en games, maar ik denk dat dat gewoon komt doordat ze daar te jong
mee in aanraking zijn gekomen. Ze beseffen nog niet dat het geen lolletje is om mensen kapot te maken

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 19:58 schreef BroxTheMan het volgende:
Mijn mening over dit onderwerp is gewoon zo: je moet mensen die (nog) niet volwassen kunnen nadenken gewoon niet aan zulk soort onzin blootstellen. Ze zeggen dat veel mensen crimineel gaan doen door van die rare films en games, maar ik denk dat dat gewoon komt doordat ze daar te jong
mee in aanraking zijn gekomen. Ze beseffen nog niet dat het geen lolletje is om mensen kapot te maken
Waarom moeten we in godsnaam volwassen gaan nadenken. Het is inderdaad geen lolletje om mensen dood te maken, maar als je het verschil niet ziet tussen een hoopje pixels en een mens dan is er iets meer aan de hand dan een overdosis doom.

Verwijderd

Omdat, zoals ik al zeg, kinderen, die dus nog niet volwassen kunnen nadenken, nog niet snappen dat dat wat ze op het scherm zien niet in het echt mag gebeuren

Verwijderd

Ik denk zelf ook dat het een combiantie van opvoeden en geweldadige games zijn. Ik heb zo'n strenge moeder dat wil je niet weten (Het lieft vermoord ik haar maar dat mag niet ;)), ik denk eerst wel na voordat ik iets jat op kapot maak. En andere met geen strenge moeders jatten wat er te jatten valt.
Maar als jij de hele das SoF speelt dan denk je niet anders meer in doodknallen, dan ga je het ook zelf doen

• -_D_-
  • Laatst online: 14-01 18:19

-_D_-

Polsbandje

Op dinsdag 16 april 2002 09:11 schreef Upperscore het volgende:
Ik denk ook dat het allemaal wel mee valt wat betreft geweldadigheid door b.v. t.v en p.c, wat ik laatst hoorde over deze kwestie :

Een Amerikaan was in het journaal aan het vertellen dat de kinderen die 3d shooters spelen met menselijk ogende tegenspelers, dus in b.v CS en Quake door die spellen een soort van automatisme krijgen een soort robot gedrag ze knallen die mensen af zonder er bij na te denken (lijkt mij ook niet nodig want het is maar een hoopje pixels) maar vertelde die beste man, hierdoor zouden ze ook in het echt, minder moeite hebben om zoiets te flikken, ze zouden dan als ze in een situatie komen waar ze beschikken over de wapens en de aanleidng zonder enig nadenken "overschakelen" op gameïng mode, met dus het gevolg dat ze iedereen aanzien als dat hoopje pixels, hier schuilt volgens de man het gevaar in...

De kinderen leren keer op keer mensen neer te knallen en gewoon verder te lopen zonder na te denken, de hersenen kunnen dat onderschijdt niet of moelijk maken tussen realtime en ingame omdat de games steeds realistischer worden, hierdoor onstaat er volgens de onderzoeker/woordvoerder de toename van de agressiviteit.

Nu mijn mening :

Ik denk dat het misschien in de V.S voor opschudding heeft gezord omdat er schietpatrijen in die scholen waren, ook hier werden dat soort games op afgerekend, indirect heeft het er misschien wat mee te maken maar het directe probleem is in de V.S dat iedere Amerikaan ongeveer wel een vuurwapen bezit waar de kinderen totaal geen moeite hebben om er bij te kunnen. Als dat nou eens opgelost werd zou je gelijk van heel het gedonder af zijn om het zo maar te zeggen.....
Hier dacht ik dus ook gelijk aan... ik denk dat mensen in het algemeen (niet alleen jeugd) door dit soort games meer gewend raken aan geweld. Alleen is de jeugd hier iets gevoeliger voor denk ik.

Natuurlijk is dit geen absolute oorzaak want als je van huis uit meekrijgt dat geweld gewoon heel erg fout is, of als je dat leert bij een vechtsport dan ben je er veel minder gevoelig voor en mensen die dit niet hebben/ontvangen zullen er dus meer last van hebben denk ik.

- - Ik draai en maak muziek :) - -
It's not far back to sanity
At least it's not for me
And when the wind is right you can sail away
And find serenity

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 21:57 schreef Kick het volgende:
Ik denk zelf ook dat het een combiantie van opvoeden en geweldadige games zijn. Ik heb zo'n strenge moeder dat wil je niet weten (Het lieft vermoord ik haar maar dat mag niet ;)), ik denk eerst wel na voordat ik iets jat op kapot maak. En andere met geen strenge moeders jatten wat er te jatten valt.
Maar als jij de hele das SoF speelt dan denk je niet anders meer in doodknallen, dan ga je het ook zelf doen
Dat is jouw mening, maar dat maakt het nog geen feit. Je kunt pas tot een conlusie komen als je het wetenschappelijk onderzoekt.

Ik denk dat mensen die bv iemand doodschieten omdat ze dat op de computer ook kunnen zoiezo gestoord zijn. Het is gewoon een kwestie van tijd voor ze zo iets doen en het heeft niets met geweld op de tv/computer te doen.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Ik denk dat het op zich best meevalt.

ueberhaupt als je een die hard gamer bent heb je heel de tijd niet om op straat rond te gaan lopen en mensen in elkaar te timmeren, het lijkt mij dus dat er gewoon de verkeerde conclusie getrokken wordt en er 2 dingen gecombineerd worden die eigenlijk best los van elkaar staan.
Macho neuroten die overal ruzie zoeken en die hard gamers passen mijns inziens gewoon niet in 1 straatje.

Verder vind ik het ook hypocriet dat alles steeds op die games wordt gegooid. Als jij je kind van 4 op judo doet leert ie ook onvoorwaardelijk vechten, en dan heeft ie op zijn 16e ook minder remmingen als het op een ruzie aankomt, en natuurlijk past die dan ook die technieken toe. Voetbal word je ook agressief van, en moord en doodslag op tv is er al jaren, en dat is vooralsnog nog steeds realistischer dan welke pcgame dan ook.

Als ouder is het gewoon je taak en plicht om ervoor te zorgen dat je je kind tegen slechte invloeden beschermt, want ik wil die moord en doodslag games zeker niet goedpraten, en je hebt te zorgen dat je kind geen dingen meemaakt, ziet of doet, die die niet objectief kan beoordelen alszijnde echt, nep goed of slecht. als je daarin faalt ben je gewoon een slechte ouder en krijg je een verknipt kind. Een beetje normen en waarden besef heet dat, dat is iedereen prima aan te leren.
Als je ziet waartoe sommige mensen in staat zijn... :{

Ik game zelf ook, schiet andere spelers overhoop, hak ze in stukken, gooi ze in afgronden, veroorzaak ongelukken en weet ik niet wat allemaal, maar ik ga ook niet met een attitude de straat op.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Pagina: 1