Toon posts:

AthlonXP 1600+ = 60 graden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn athlon XP, en kreeg regelmatig bsod's en ton ging ik maar es kijken in m'n bios, en toen kwam ik er 8er dat mijn CPU temp 65 graden was, kan dit ook blauwe schermen geven :?

• vanderwal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 12:33

vanderwal

mathafackuh!!!

Ja is wel aan de warme kant wat voor cooler heb jij er op gemonteerd? die kun je eens proberen

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een termal take cooler, volgens mij een chrome orb, weet niet zeker, hij maakt iig gigantisch lawaai

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gigantisch lawaai? Heeft het ding twéé ventilatortjes? Dan is het de beruchte Super Orb.. Op zich geen slechte koeler, doch net te lawaaiig voor de meeste gebruikers en koelt ook niet zodanig dat je je CPU vet ver kan overklokken.

Dat die BSOD's het gevolg zijn van een schamele CPU temperatuur van 65 graden lijkt me sterk. De Athlon is ontworpen om tot 95 graden mee te kunnen. De problemen lijken me eerder veroorzaakt door te ver overklokken van de PC of door de veel te agressieve geheugentimings in de BIOS.

Probeer je CPU - indien overgeklokt - terug te klokken en de geheugentimings wat vriendelijker te zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
das het probleem, ik heb hem helemaal standaard draaien
en een vriend van me had er ook last van rond 60 graden :?

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 23:34

BNX

Misschien heb je er wat aan:

Mijn XP 1700+ @ 2000+ (1466 @ 1661) wordt idle 38C en stressed (bij DivX 3uur rippen) 49C a 50C

Specs zie beneden, de Zalman 6000cu is een toppertje kwa stilte en koeling!

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 13:52
Ik zou teneerste maar is een andere cooler kopen. Een coolermaster van ongeveer 15 euro zal wel voldoen. Koop er WEL echte koelpasta bij, want die stickers die er vaak bijzitten voldoen NIET goed. Als je een Asus moederbord hebt: die geeft vaak de temps toch wat te hoog aan, maar dan nog: koop een andere cooler

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Topicstarter
die van mij komt niet onder de 60 graden :(

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Probeer eens wat te doen aan je airflow. Ik zat met m'n 1700+ ook tgen de 60 (70 zelfs) aan, maar nu issie 40 tot 50. Verder zou ie volgens de white-papers tot 115 graden nog normaal moeten draaien :?

• Rickyboy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 16:34

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Mijn XP 1700+ @ 2000+ (1466 @ 1661) wordt idle 38C en stressed (bij DivX 3uur rippen) 49C a 50C
met stressed bedoel je toch cpu belast?? mijn athlon xp 1700+ @ 1900+ (1466 @ 1610) is idle al 50 graden :(

Steam | R★ (PC & X360) | R★ (PC Alt.) | GTA V Tools

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het lijkt me ook wat je wat meer aan je airflow moet doen. Plaats een fan in het vooronder, die koele lucht binnen de kast blaast, of een fan bovenaan de achterkant die het warme lucht uit de kast zuigt. De tweede bak hier is voorzien van een XP1700+ met daarop eveneens zo'n Super Orb. De eerste weken was de kast niet voorzien van een extra ventilator om de airflow te bevorderen. Toen was de idle temperatuur rond de 55 graden en stressed rond 65 graden.

Later had ik een extra 80mm fan aan de achterkant bijgeplaatst die al het warme lucht van de CPU weg zuigt. De temperaturen daalden toen tot respectievelijk 45 en 60 graden. Het scheelt dus wel wat :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga dus nu een paar 80mm coolers halen, en een thermaltake volcano7, en het was toch geen superorb ;)
ik heb trouwens een msi k7t133 pro LE RAID. maar ik zal het laten monteren want dat is niet mijn sterkste kant... ;)
dit zal ook gebeuren door een mede tweaker genaamd: smokey_the_bandit...

Verwijderd

Hier ook een XP (1900+) loopt 2000+, nog niet hoger getest. met daarop een Volcano 6-Cu, 34graden stressed. En ik heb er idd nogal wat fans inhangen, 4x 80MM (2x themaltake 1x chieftec 1x titan +40mm HDD cooler) allemaal op 7volt. Case temp niet hoger dan 18 graden. En idd, als je brak geheugen hebt, zou ik sowieso niet OC'en. maar, dat verklaard ook die hoge temp niet. suc6 met een nieuwe CPU koeler en misschien een paar casefans.

Verwijderd

Coolermaster voor een 1600+ werkt altijd en is ook niet duur ;)

Is gewoon een standaard koeler...

Heb ik hier ook werken..,.48 graden :)

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als de topicstarter, alleen loopt mijn pc superstabiel. Vind de temperatuur toch wel hoog, vooral omdat de zomer er nog aankomt. Mijn vraag is alleen hoeveel lawaai zo'n extra casefan maakt. Mijn spire is zo ook al luid genoeg :(.

Verwijderd

Topicstarter
aan brak geheugen ligt het bij mij iig niet... ik haal toch maar ong. 3 - 4 80mm fans :) en die volcano7 voor processor. lijkt me geen slechte keuze dan toch :?

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:19
XP 1800+ -/- Volcano 7

Idle Temp - Tussen 38 - 42
Stressed - Tussen 45 - 52
Case Temp - Tussen 24 - 28

1x 80mm intake -/- onder, voorin
2x 80mm outtake -/- boven, achter (zitten 2x 77200rpm maxtor in raid0 voor)
1x 60mm outake -/- hoogte cpu, achter

Heb ze wel lager gehad.. denk dat ik laatst per ongeluk m'n volcano een tikje gegeven heb en dat de arctic silver niet echt 100% vlak meer is :'(

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Verwijderd

65 graden is redelijk normaal. Heb je trouwens koelpasta gebruikt. Er is een reeks XP processors die warmer worden dan andere xp,s. Mischien kun je een nieuwe koeler kopen bijv: een koperen koeler (goede warmte geleider)

mvg,

Verwijderd

Topicstarter
nu je het zegt... geen koelpasta |:( maarja, ik doe iig een nieuwe proc cooler, en wat xtra coolers voor de airflow.
en gister avond was ie btw wel 65 - 70c...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu wel 3x 80mm fans besteld dus die doe ik er iig op, en kijken wat dan het resultaat word, en anders toch ook maar een andere proc koeler... en idle is ie trouwens nu nog 60 - 65 graden :?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Op dinsdag 16 april 2002 10:24 schreef AgeOfPAnic het volgende:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als de topicstarter, alleen loopt mijn pc superstabiel. Vind de temperatuur toch wel hoog, vooral omdat de zomer er nog aankomt. Mijn vraag is alleen hoeveel lawaai zo'n extra casefan maakt. Mijn spire is zo ook al luid genoeg :(.
mijn spire cpucooler houd het , met de bijgeleverde silverpasta, toch op 40C stressed...

• TDLofCC
  • Laatst online: 23-06 09:27
Op dinsdag 16 april 2002 12:18 schreef Daedalus18 het volgende:
nu je het zegt... geen koelpasta |:( maarja, ik doe iig een nieuwe proc cooler, en wat xtra coolers voor de airflow.
en gister avond was ie btw wel 65 - 70c...
Ehm ... zonder koelpasta had hij het niet lang uit gehouden hoor ... dus er zit wel degelijk iets van pasta onder.
Misschien wel zo'n stickertje idd. (K*T dingen)

Misschien als je Smokey Liev aankijkt hij wat AS2 bij je cpu & koeler smeert ;)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 11:06 schreef TheDarkLord666 het volgende:

[..]

Ehm ... zonder koelpasta had hij het niet lang uit gehouden hoor ... dus er zit wel degelijk iets van pasta onder.

klopt, kheb zo'n stickertje, en hoef niet bang te zijn voor smokey hoor, want dat doet ie wel denk ik, zit nl bij mij in de klas, en help hem ook met andere dingen >:)

Verwijderd

Hehe, m'n eigen AMD Athlon XP 1900 was op een gegeven moment zelfs 87 graden bij het opstarten, en toen draaide hij nog op 1200 MHZ!

Cooler zat er verkeerd om op, daar moet je echt heel erg voorzichtig mee zijn!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

/me heeft fans :P :D

Misschien krijg je een BEETJE As 2 van me ;)

Maare Daedelus18 het komt helemaal goed als ik me erover buig >:)

Gaan we dat ding nog Ocen ook :9

Turn it off and on again.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 12:34 schreef Smokey_The_Bandit het volgende:
/me heeft fans :P :D

Misschien krijg je een BEETJE As 2 van me ;)

Maare Daedelus18 het komt helemaal goed als ik me erover buig >:)

Gaan we dat ding nog Ocen ook :9
is goed maarreuh... moet ie dan niet ulocked zijn :?

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Op vrijdag 19 april 2002 12:54 schreef Daedalus18 het volgende:

[..]

is goed maarreuh... moet ie dan niet ulocked zijn :?
Hoeft niet....maar je komt minder ver :( als dat je hem wel unlocked hebt.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 20:20 schreef BalusC het volgende:
Gigantisch lawaai? Heeft het ding twéé ventilatortjes? Dan is het de beruchte Super Orb.. Op zich geen slechte koeler, doch net te lawaaiig voor de meeste gebruikers en koelt ook niet zodanig dat je je CPU vet ver kan overklokken.

Dat die BSOD's het gevolg zijn van een schamele CPU temperatuur van 65 graden lijkt me sterk. De Athlon is ontworpen om tot 95 graden mee te kunnen. De problemen lijken me eerder veroorzaakt door te ver overklokken van de PC of door de veel te agressieve geheugentimings in de BIOS.

Probeer je CPU - indien overgeklokt - terug te klokken en de geheugentimings wat vriendelijker te zetten :)
Hmz dat klopt niet helemaal.... Ik heb met mijn Swiftech blok een keer gehad dat mijn Delta Fan het niet meer deed ;)

Mijn TB 1.33 @ 1466... in XP BSOD.... Reboot BSOD... ik kijk in BIOS CPU TEMP 65C, toen zag ik dat die fan nier draaide...

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 11:06 schreef TheDarkLord666 het volgende:

[..]

CPU & Cooler??? jongen smeer het nou alleen op je core... gladstrijken met iets hards.... anders zit er veel te veel op...

Ook adviseer ik een "NORMALE" cooler te kopen... er zijn tegenwoorig zat coolermaster die goed presteren... 50 piekies... dat is je CPU toch wel waard :?

By the way... sticker eraf is GARANTIE kwijt... meldt eerst je verhaal bij de winkel dat de sticker de warmte afgifte hindert

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 13:42 schreef -KOD- het volgende:

[..]

CPU & Cooler??? jongen smeer het nou alleen op je core... gladstrijken met iets hards.... anders zit er veel te veel op...

Ook adviseer ik een "NORMALE" cooler te kopen... er zijn tegenwoorig zat coolermaster die goed presteren... 50 piekies... dat is je CPU toch wel waard :?

By the way... sticker eraf is GARANTIE kwijt... meldt eerst je verhaal bij de winkel dat de sticker de warmte afgifte hindert
ik heb die sticker er niet afgehaald, maar ik koop waarschijnlijk roch een volcano7 cooler, is ook 23 euro :)

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 13:45 schreef Daedalus18 het volgende:

[..]

ik heb die sticker er niet afgehaald, maar ik koop waarschijnlijk roch een volcano7 cooler, is ook 23 euro :)
zijn die wel goed dan??? dacht dat die behoorlijk crap waren

waarom haal je niet deze Coolermaster DP5-7 H53 F-01, kan je geloof ik ook nog regelen qua RPM... kan je zelf bepalde hoeveel herrie eruit komt

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 13:49 schreef -KOD- het volgende:

[..]

zijn die wel goed dan??? dacht dat die behoorlijk crap waren

waarom haal je niet deze Coolermaster DP5-7 H53 F-01, kan je geloof ik ook nog regelen qua RPM... kan je zelf bepalde hoeveel herrie eruit komt
op die site stond dat ie tot een XP2000+ nog compatible moest draaien, en aangezien dat ik een 1600+ heb, denk ik toch dat ie het wel goed moet kunnen doen... ;)

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 13:52 schreef Daedalus18 het volgende:

[..]

op die site stond dat ie tot een XP2000+ nog compatible moest draaien, en aangezien dat ik een 1600+ heb, denk ik toch dat ie het wel goed moet kunnen doen... ;)
Zegt die site ja... check nou maar ff wat tests want zover ik kan herinneren is het een pruts cooler

• TDLofCC
Op vrijdag 19 april 2002 13:42 schreef -KOD- het volgende:

[..]

Jij hebt vast nog nooit op de AS webpagina gekeken hoe je dat spul moet aanbrengen heh |:(
Ga daar eerst maar eens kijken, DAARNA mag je je post herzien >:)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 13:54 schreef -KOD- het volgende:

[..]

Zegt die site ja... check nou maar ff wat tests want zover ik kan herinneren is het een pruts cooler
waar zou ik die tests kunnne checken dan :?
want nou ga ik toch wel ff nadenken :P

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 13:55 schreef TheDarkLord666 het volgende:

[..]

Jij hebt vast nog nooit op de AS webpagina gekeken hoe je dat spul moet aanbrengen heh |:(
Ga daar eerst maar eens kijken, DAARNA mag je je post herzien >:)
Dan ga jij toch lekker 2-zijdig AS aanbrengen... heb het al tig keer gedaan, denk toch wel dat ik weet waar ik het over heb...

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 13:55 schreef Daedalus18 het volgende:

[..]

waar zou ik die tests kunnne checken dan :?
want nou ga ik toch wel ff nadenken :P
Kan het niet zo 1 2 3 vinden,

hier is bv een test van coolers
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q2/010521/index.html

http://www6.tomshardware.com/cpu/01q1/010306/index.html

http://www6.tomshardware.com/cpu/00q4/001211/index.html

En hier nog veel meer TEST: http://www.anandtech.com/cooling/index.html

Verwijderd

hmmmmm...AMD XP1900@1780 Idle 36° en stressed 41° B-)

het hangt allemaal af van je cpu-koeler...airflow zorgt er uiteindelijk niet voor dat je cpu 15° koeler wordt. (alhoewel een goede airflow in je kast wel beter is, maar het begint bij een goede koeler)

kijk een beetje rond wat betreft die koelers....Alpha is goed, Zalman is ook goed en zo zijn er nog wel een paar....alleen zijn die duurder dan de 'normale' koelers. Ik zelf heb een Alpha 8045 (80mm koelblok) met een 80mmFAN, werkt perfect...GEEN plakkertjes gebruiken, maar koelpasta, liefst Arctic Silver, kun je vinden in de pricewatch...HEEL erg dun erop smeren, want teveel pasta geeft ook slechte koeling en dan koelblok erop :)

ik vind 60° veel te veel :( ...moet idle eigenlijk niet meer dan 40° zijn en stressed [zonder overclocking ;) ] niet meer dan 45°) (8>

Verwijderd

Spread the Arctic Silver thermal compound over the CPU core as shown in the photo to the right. The small amount from the photo in step 5 above has been carefully spread over the top of the core using a single edge razor blade. A razor blade or the clean edge of a credit card can be used as the application tool. You may use whatever tool you choose as long as it is CLEAN and allows you to control the application area and thickness.

Verwijderd

Een ander punt is misschien ga je niet echt overclocken en wil je gewoon een stabiel en STIL systeem... die regelbare Coolermasters doen dan hun werk erg goed...

Mijn Swiftech blok bv cooled mijn TB @ 1466MHz met een Delta 80HP fan, die maar op 4.76Volt draait... anders is t een pokke herrie (op 12V). Hij cooled meer dan goed genoeg, mijn kast is aan 1 kant open, CPU is nu 40C kamer T is 19C

• TDLofCC
Op vrijdag 19 april 2002 14:06 schreef -KOD- het volgende:

[..]
Stukje verder lezen vriend >:)

Tint the bottom of the heatsink in the area where the CPU core will contact it. Put a finger into a plastic bag and thoroughly rub the compound into the base of the heatsink using both clockwise and counter-clockwise circular motion. This will insure optimum filling of the microscopic valleys in the metal.
DO NOT use your bare finger to apply or smooth the compound (skin cells, and oils again)

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 14:36 schreef TheDarkLord666 het volgende:

[..]

Stukje verder lezen vriend >:)

Tint the bottom of the heatsink in the area where the CPU core will contact it. Put a finger into a plastic bag and thoroughly rub the compound into the base of the heatsink using both clockwise and counter-clockwise circular motion. This will insure optimum filling of the microscopic valleys in the metal.
DO NOT use your bare finger to apply or smooth the compound (skin cells, and oils again)
Oke dat hoeft dus niet bij mijn Swiftech koelblok... lees dat ook maar op Swiftech ;)

• TDLofCC
Maar hij heeft geen Swiftech ;)
En ik ook niet ... * TDLofCC is Alpha Cooled :D

Maareh, zullen we het topic maar niet verder vervuilen >:)

We hebben ALLEBEI gelijk ... (ik een beetje meer als jij B-))

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

De Alpha is gewoon qua prijs /prestatie een veel beter keus dan de Swiftech.

Hij koelt wel beter maar de prijs is gewoon asociaal hoog :(

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 16:03 schreef TheDarkLord666 het volgende:
Maar hij heeft geen Swiftech ;)
En ik ook niet ... /me is Alpha Cooled :D

Maareh, zullen we het topic maar niet verder vervuilen >:)

We hebben ALLEBEI gelijk ... (ik een beetje meer als jij B-))
HEhe I agree :*

En ff op dat andere... die nieuwe Alpha coolers zijn zeker okay... maar die goedkopere Swiftech is ook niet meer zo duur...

En die dure coolermaster die t/m 2000+ is certified met regelbare RPM lijkt me ook wel zeker ok voor de gemiddelde tweakers

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
hmm, als ik dit allemaal zo lees moet ik ook maar eens naar een nieuw cpu-coolertje zoeken

Ben begonnen met alleen een Spire WhisperRock (certified tot 1900+), het ding is idd fluisterstil, maar van een cpu temp (stressed) van 68 graden word je ook niet echt vrolijk ;(

heb inmiddels twee Zalman ZM-F1 80mm casefans bijgeplaatst, cpu nu stressed max 57 graden, maar denk toch dat ik mn spire coolertje ga vervangen, ik zal die cpu temp onder de 50 krijgen :P

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Verwijderd

57C valt toch wel mee???

Moet je is voor de grap de zijkant van je Case eraf halen.... kijken hoe warm die dan wordt...

kijk rond de 65C... is gewoon teveel, maar wat je nu hebt overleeft die wel hoor ;) Kan tuurlijk ook een dure Swiftech kopen... maarja de vraag is maar of dat het geld wel waard is voor die paar C naar beneden... want dat maakt toch geen ruk uit

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
temp gaat met een graadje of 3 naar beneden als ik de kast openschroef, valt mee (of juist tegen?) ;)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

Scatman_II

R9500 Pro >:)

zit je koelprut wel goed? Mijne duz niet, heb et net (10 mins geleden) goed uitgesmeert:
temps:
voor: 62 stressed, 54 idle
na: 54 stressed, idle nog unknown ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Zou een andere cooler nemen en de airflow in je kast beter maken. (dit laatste scheelde mij 10 graden).

Heb nu mijn Xp 1600 @ 1900 op 47 graden stressed. (niet OC en je mag er 10 graden af halen)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

ik zie het probleem niet hoor van die koelpaste van dat stikkertje achter op je koeler. ik heb er namelijk inet eens extra past aop gedaan(naast dat stikkertje. verder heb ik een gewone koeler van coolermaster die goed is voor processoren tot een xp 2000+.
zelf heb ik een xp1800+ en die draait meestal rond de 40 graden en stessed 50.

op het moment draaid is bij gewoon gebruik zelfs maar rond de 33 graden want ik heb voor-onder in mijn kast een fan geztie die luch nar binnen haald en achter-boven een fan die de luct er weer uit blaast. beide draaiend ie op 7volt en als ik het nodig vind kan ik die ook op 12 volt zetten :P

dus ik vind een 1600+ met een duurdere koeler draaien op een temp van 60 graden veel te warm. overigens hoorde ik dat zelfde probleem ook van een klasgenoot die had ook een 1700+ op 60 graden draaien. dus misschien is het wel nogmaar voor die dingen (je weeet maar nooit)

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

Verwijderd

Heheh Net weer BSOD...

mijn TB.133@1.466 @ 1.74V... te warm :D Delta fan stond weer eens uit... conector is niet helemaal lekker...

Verwijderd

temps van mijn thuisbakkies

AMD XP 1500+ (mijn comp)

Idle: case 35 cpu 47
Stressed: case 38 cpu 51/52

AMD XP 1600+ (vader)

Idle: case 41 cpu 51
Stressed: case 44 cpu 55/56
Pagina: 1