Toon posts:

Kleine fullrange speakers, een compromis?

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat vinden jullie van deze stelling? Dus boekenplank modellen vs zuiltjes.

Ik zeg dat je geen supergrote kast nodig hebt om voldoende bas, en met name mooie bas weer te geven. Sterker nog, zuilen hebben soms de neiging mee mee te klinken zeg maar....ze gaan vaak wel iets dieper, maar iets minder strak. Ik neem mijn KEF Q1 als voorbeeld, ze gaan ongelofelijk door, ik dacht voor mijn dvd's een sub nodig te gaan hebben, maar ik prop star wars erin. Dikke bas, mooi weergegeven, en dat met een kleine speaker.

Maar wat zeggen jullie?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zeker in de goedkope prijsklasse is een kleine speaker bijna altijd veel mooier en vooral netter dan een grote.

Alleen wil niet iedereen een nette speaker, of een 100% strak laag. Veel mensen geven de voorkeur aan meer laag, waarbij de eisen niet zo hoog liggen. Dat is wel begrijpelijk, want laag maakt een speaker gewoon warm en dat luistert in principe wel prettig. Vaak storen die mensen zich dan ook niet aan het minder strakke laag.

Je kan dus niet stellen dat een zuiltje minder is. Veel mensen vinden dat namelijk mooier. Mensen die een stuk kritischer zijn (zoals ondergetekende) vindt goedkope zuiltjes vaak toch minder...

Kleine fullrange speakers zijn IMO dus in 80% van de gevallen beter,, maar ze zijn het niet per defenitie :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg ook niet dat zuilen slecht zijn, maar wat ik heb gehoord ze vaak erg meeklinken. Ik vond de zuilversie van mijn speaker aanmerkelijk minder klinken dan de boekenplank versie. Wel wat meer laag, maar minder mooi en de hoge tonen kwamen er niet al te best uit.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op maandag 15 april 2002 19:59 schreef JvS het volgende:
Veel mensen geven de voorkeur aan meer laag, waarbij de eisen niet zo hoog liggen.
Je bedoelt ditte? [topic=465745]
Op maandag 15 april 2002 19:55 schreef neographikal het volgende:

Maar wat zeggen jullie?
* Raymond sez: desktop speakers heerschen

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/monitorspeaker/finished1.jpg

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 15 april 2002 20:10 schreef Lampje het volgende:

* Duck-Twacy sez: desktop speakers heerschen
Bijzonder fraai geworden (al ben ik niet zo'n fan van houtnerfjes)

Zelf zit ik te denken aan t bouwen van zo'n Wilson Cub replica, de Proteus van Tony Gee:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/Proteus_bestanden/image003.jpg

Ik heb een groot buro :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:34

JT

VETAK y0

Ik vind m'n zuilen zeker mooier klinken dan de boekenplank versies, maar ik heb dan ook gesloten zuilen, dat zal ook wat uitmaken voor de strakheid van de bas. Voor de rest heb ik geen vierkante zuil, maar een soort van driehoek.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Je kaart hier een mogelijk probleem aan voor zuilspeakers, maar de betere speakermakers kennen dit probleem vele malen beter en weten daar dan dus ook mee om te gaan.

In het topsegment zie je overigens wel best vaak kleine tweeweg speakers, waarvan de kastconstructie natuurlijk een stuk minder moeilijk is. Het mid en hoog van die speakers doet het enorm goed. Echter: je mist gewoon het diep doorlopende laag, en ik vind dat persoonlijk een groot gemis. Ik heb zelf dan ook mooie drieweg zuilen, die zowel goed hoog, midden en laag neerzetten; in balans dus, en niet zoals de kleinere speakers beter hoog en minder laag.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kaart hier een mogelijk probleem aan voor zuilspeakers, maar de betere speakermakers kennen dit probleem vele malen beter en weten daar dan dus ook mee om te gaan.
Ook de zuiltjes van de "grotere" merken in het erg goedkope segment hebben vaak last van het wat mindere laag...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Raymond
Op maandag 15 april 2002 19:55 schreef neographikal het volgende:
Ik zeg dat je geen supergrote kast nodig hebt om voldoende bas, en met name mooie bas weer te geven.
Niet helemaal mee eens, eigenlijk. Ik ben vandaag de hele dag aan het lezen geweest in het boek van J D'appolito (luidspreker meettechniek) en daarin wordt aan de hand van een berg formules uit de doeken gedaan welke invloed de verschillende parameters hebben. En in 1 van de formules komt expliciet naar voren wat de relatie is tussen de eigenschappen van een luidsprekerchassis en het benodigde kastvolume. En daarmee bedoel ik niet een formule om aan de hand van Cms, Fs en Vas een volume te bepalen, maar een wiskundige relatie tussen de verschillende eigenschappen van het chassis en Vas (de paramater die grotendeels bepalend is voor het kastvolume)

Met andere woorden: Voor een diepe bas heb je een grote driver nodig, die op zijn beurt een grote kast nodig heeft.

Maar uit bovenstaande kan je ook iets anders afleiden: Wanneer een luidsprekerfabrikant probeert de basweergave op te krikken door het kastvolume flink te vergroten (groter dan geschikt is), krijg je inderdaad wel een dieper doorlopende bas, maar de kwaliteit ervan laat flink te wensen over (en dat heb jij dus nu persoonlijk ervaren)
Op maandag 15 april 2002 20:32 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Zelf zit ik te denken aan t bouwen van zo'n Wilson Cub replica, de Proteus van Tony Gee:

Ik heb een groot buro :)
Dan kan je deze er ook wel op kwijt >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.magico.net/images/Model_3_web/DSC00276.JPG

Ter info: de basunit is een 15", klik op het plaatje om meer te zien. (en haal model_3.html weg om op dir niveau te bladeren en meer lekkers te zien)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Magico?

Ik kan wel mijn buro blad (200 * 80) erop leggen, maar das zonde van het hoog.

Vind btw ook de JM Lab's Micro Utopia's erg fraai (en kostbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.focal.tm.fr/gb/home/utopia/zoom/images/umicro.jpg

Frustrerend, deze speakers zijn geloof ik dik 5000 euro per paar. De units koop je los voor een 500 - 600 euro.

ed. herstel 4600 euro in Dl.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op maandag 15 april 2002 21:33 schreef Duck-Twacy het volgende:
Magico?

Ik kan wel mijn buro blad (200 * 80) erop leggen, maar das zonde van het hoog.

Vind btw ook de JM Lab's Micro Utopia's erg fraai (en kostbaar)

[afbeelding]

Frustrerend, deze speakers zijn geloof ik dik 5000 euro per paar. De units koop je los voor een 500 - 600 euro.

ed. herstel 4600 euro in Dl.
Kost dat ding zo duur !?
Ik vind hem gruwelijk lelijk.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 15 april 2002 21:39 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Ik vind hem gruwelijk lelijk.
Hij is ook gruwelijk goed (als je laag onder 55 Hz even vergeet :) )

• Raymond
Op maandag 15 april 2002 21:33 schreef Duck-Twacy het volgende:
Magico?
Ook een zelfdoe-ert, maar dan eentje die goed doorheeft hoe het moet (als z'n speakertjes net zo goed klinken als dat ze eruit zien)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

En iemand met een groot buro :+

edit. beetje zwaar offtopic

lachen, het frankenstein lab

Hij houdt ook van tubes
Afbeeldingslocatie: http://www.magico.net/Speakers/Frankenstein%20Lab/DSC00047.JPG

edit2. ben best onder de indruk. een bezig en creatief baasje :)

edit3. voor de liefhebber
Afbeeldingslocatie: http://www.magico.net/SpeakersImages/63.JPG

o, t ging over kleine speakers. sry ;)

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Op maandag 15 april 2002 21:58 schreef Duck-Twacy het volgende:
En iemand met een groot buro :+

edit. beetje zwaar offtopic

lachen, het frankenstein lab

Hij houdt ook van tubes
[afbeelding]

edit2. ben best onder de indruk. een bezig en creatief baasje :)

edit3. voor de liefhebber
[afbeelding]

o, t ging over kleine speakers. sry ;)
wat voor merk speakers is dat???

en wat kost dat zooitje bij mekaar wel niet???

MidiMaze moet even naar het toilet... (niet om te plassen)

blabla

• Raymond
Op maandag 15 april 2002 22:32 schreef MidiMaze het volgende:

[..]

1wat voor merk speakers is dat???

2en wat kost dat zooitje bij mekaar wel niet???

3MidiMaze moet even naar het toilet... (niet om te plassen)
1 Heeft die man zelf gebouwd. Hij is erg goed daarin, zoals je ziet.

2 Aangezien die speakers zijn opgebouwd uit Focal audiom units en een raven, mag je wel uitgaan van een kleine 4000 euro aan units per speaker. Voor zover ik kan zien doet hij aan quadamping, dus geen filterkosten per speaker. Maar er zit wel voor een vermogen aan MDF in die dingen (ze zijn gemaakt door allemaal platen MDF op elkaar te stapelen en een figuur eruit te zagen) en het spuitwerk is ook niet goedkoop.
Ik gok op zo'n 7000 tot 10000 euro/speaker

3Waarom?

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 15 april 2002 23:18 schreef Lampje het volgende:

[..]

2 Aangezien die speakers zijn opgebouwd uit Focal audiom units en een raven, mag je wel uitgaan van een kleine 4000 euro aan units per speaker. Voor zover ik kan zien doet hij aan quadamping, dus geen filterkosten per speaker.

3Waarom?
2. Quadamping ????

3. uithuilen met een rol wc papier ?

Jammer dat die Magico niet zo'n man van veel woorden is..

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

je hebt waarschijnlijk wel een heftruck nodig om even je kamer speakers opzij te zetten.

[ontopic]
ik ben erg content met mijn 'kleine speakers'. Zolang er maar enigszins een kast is, en de speaker zwaar is, kan er een prima bass uitkomen.
[/ontopic]

Verwijderd

Mijn gesloten zuilen geven een mooi geluid als ze niet al te hard staan ... maar zodra ik het volume flink open zet overheersen de hoge tonen en wordt de bass plankerig.... :?

Geef mij maar kleine speakers

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb een setje magnat vintage 710's en moet zeggen dat ik nog steeds onder de indruk ben van de mooie, volle bas die deze boekenplank speakertjes weergeven! Ik heb ze zelf met een speciale beugel set in de hoeken van de muur bevestigd. Ik zou alleen nog een sub erbij willen hebben voor een andere 'beleving' bij films, maar bij muziek mis ik het absoluut niet! Ook het midden en hoog is wat mij betreft niks op aan te merken. Alleen vind ik de speakers incombinatie met mijn (erg rotte!!!! versterker) soms wel een beetje 'Duits' klinken :)

Verwijderd

Topicstarter
yup, kastgrootte zegt dus duidelijk niet alles. Die kef's gaan tot 40hz door ook nog.... das erug netjes voor een kastje met een kleine inhoud. Wil je extra bas, dan zou een losse muzikale sub een oplossing kunnen zijn.
Pagina: 1