Toon posts:

MSI KT3 CPU Fan Speed werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zowel in de Bios, als in Windows XP werkt de CPU Fan Speed niet.

Zet ik de fan van de processor op de aansluiting voor de systemfan, krijg ik wel waarden... De fan geeft dus wel een tacho-signaal door.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is :?? Ik ga er niet vanuit dat de aansluiting voor CPU fan (nu al) kapot is.

Bekend probleem bij de KT3 (geen ARU) bij iemand?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 08:44

Killer

Hatseflats!

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij de K7T Pro 2 van MSI, bleek uiteindelijk een defect in de fan te zijn. Hij draaide wel, maar gaf geen signaal af, zodat snelheid nniet uitgelezen kon worden. Probeer eens een fan van een oude cooller ofzo om te kijken of het dan wel werkt

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Topicstarter
Killer, heb je mijn post wel gelezen?

De koeler is OK en geeft signaal af. Sterker nog, ik heb 3 verschillende fan's gebruikt, en alle drie geven ze signaal op de System-aansluiting, maar niet op de CPU aansluiting....

Verwijderd

Heb zelfde mobo enz. met n zalman cooler en fan dus, en die fan maakt maar 2000 rpms, dus bij opstarten TOE TUU TOE TUU, zegt ie dat de fan t niet doet (terwijl ie wel degelijk 2000 rpms maakt)

Wat je moet doen is gewoon een andere fan (case-fan bijv) aansluiten op de cpu-fan-connectie-op-mobo-ding (dat witte pinnetje dus) :P) en je cpu fan zet je dan op je casefanaansluiting.

heb je ook zo'n lage rpms met bijvoorbeeld n zalman koeler, dan kan je ook n andere fan erop zetten, maakt wat meer lawaai ma dat geeft niet.
Heb r in de plaats van een 2000rpm 90mm fan van zalman een 80mm enermax @3000 rpm opgezet.
Nergens meer last van.

Dus ga ff na of je fan niet te weinig toeren maakt, kun je zien in bios bij "pc-health status"

En anders andere fan of ff aansluitingen omwisselen.

Is een bekend probleem, hadden ze me in de winkel al voor gewaarschuwd.

Verwijderd

Topicstarter
'k heb 3 identieke fan's draaien in mijn systeem. Alle 3 fan's draaien op 1550 rpm.

In Health in de bios zie ik dan het volgende:

CPU Fan Speed: 0 rpm
System Fan Speed: 1550 rpm

Omwisselen van de fan's heb ik al geprobeerd, maar de CPU blijft op 0 rpm, en alle 3 fan's geven een juiste waarde aan op de connector van de System Fan.

Ik kom er dus niet helemaal uit...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:03

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

En soms hebben ze maar 2 van de 3 uitleesmogelijkheden gegeven. Mijn Abit Be6 bijv had 3 connector's maar 2 deden het er maar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Ik heb hetzelfde probleem gehad vanmiddag, de tool van MSI gaf verkeerde waarden aan. Inmiddels heb ik er een nieuwe cooler opzitten, en tot nu toe daar geen problemen mee.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb niet de problemen als die van jouw, mar herken wel het probleem dat het tooltje van MSI niet goed functioneert met de KT3 Ultra. Der staat namelijk ook zoiets als "Auto fan control" in een van de menutjes. Functioneert dus ook niet.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een oude Sripe koeler gebruikt. Deze geeft wel waarden aan!

Het lijt er dus op dat de CPU Fan Speed niet wordt aangegevn onder een bepaald aantal RPM. Natuurlijk belachelijk, want mijn 1500 rpm fannetje houdt mijn processor keurig rond de 45 graden...

Denk dat ik zal moeten wachten op een nieuwere Bios.
Pagina: 1