[tv] verkleuring, plaatsing bij magnetisch veld

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Topicstarter
Ik heb een nieuwe TV (philips matchline 72 cm flat 100mhz geen bb).
Ik heb een beetje kloterige huiskamer, de beste plek is nou eenmaal bij mij voor een speakerzuil. Dit heeft effect op het beeld, namelijk verkleuringen (beeldkanon zit redelijk dicht bij de magneet van de basspeaker).
Nu is het zo dat deze verkleuring slechts 1 keer gebeurt, namelijk wanneer ik de TV een stukje verplaats. Na het uit en weer aan zetten van de TV zijn de verkleuringen weg. Blijkbaar korrigeerd de TV dit zelf? Hoe werk dat eigelijk?

En dan vraag ik ik me af of dit veel kwaad kan. M'n vorige TV moest een stukje verder van de speakerzuil staan voor een normaal beeld.

Verwijderd

Een tv zou ik altijd uitzetten, standby vreet namelijk energie.

Niet dat ie in de fik wil gaan, maar vanwege de spoelen en andere onderdelen in de trafo's van de TV.
Als daar altijd stroom op blijft staan (dmv stand-by) dan wordt er ook een magnetisch veld opgebouwd en daardoor kun je ook kleur vertekeningen krijgen.

Speakers moet je gewoon niet te dicht naast je tv zetten als ze niet zijn afgeschermd.

Welk type heb je ? 28PW9xxx :?

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17

mymind*

A Beautiful Mind

Ik denk dat het niet veel kwaad kan, omdat die TV waarschijnlijk een Degauss functie heeft. Als het beeld gewoon goed is (na aan en uit zetten) zal de tv er wel tegen kunnen.

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 17:11 schreef DragonLord het volgende:
Een tv zou ik altijd uitzetten, standby vreet namelijk energie.
Alleen m'n wekker,koelkast en de CV staan altijd aan :)

Gezien mymind* reply laat ik 'm maar zo staan, bedankt.

Verwijderd

Maar je weet niet dingen die ik kan weten over je tv.

Geef maar eens een typenummer op, dan kan ik na gaan wat die meeste fouten in de serie kunnen zijn.

En dan weet jij ook waar je naar moet kijken, ik neem aan, dat je em een paar daagjes hebt. En dat je tot 2 weken na aankoop mag ruilen (bij echte winkels dan).

Anders krijg je allerlei gezeik met monteurs.

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 17:21 schreef DragonLord het volgende:
Maar je weet niet dingen die ik kan weten over je tv.

Geef maar eens een typenummer op, dan kan ik na gaan wat die meeste fouten in de serie kunnen zijn.

En dan weet jij ook waar je naar moet kijken, ik neem aan, dat je em een paar daagjes hebt. En dat je tot 2 weken na aankoop mag ruilen (bij echte winkels dan).

Anders krijg je allerlei gezeik met monteurs.
Vorige week stond ie nog op de philips site, maar is nu weg. Zal thuis eens kijken naar het typenummer.
Ik ben niet helemaal tevreden met de kleur instellingen, het lijkt alsof er net ietsje teveel rood in zit. Met name gezichten zien er ietwat onnatuurlijk uit.
Digital scan heb ik ook maar uitgezet, dit ging ten kostte van de scherpte diepte.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 17:41 schreef Sponz het volgende:

[..]

Vorige week stond ie nog op de philips site, maar is nu weg. Zal thuis eens kijken naar het typenummer.
Ik ben niet helemaal tevreden met de kleur instellingen, het lijkt alsof er net ietsje teveel rood in zit. Met name gezichten zien er ietwat onnatuurlijk uit.
Digital scan heb ik ook maar uitgezet, dit ging ten kostte van de scherpte diepte.
Dan moet je de kleur instelling op koel zetten of op natuurlijk ofzo.
Standaard staan ze op 'warm' kwa kleur beeld.
Dan zie je zo'n nieuws lezer net alsof tie onder de zonnebank vandaan is. 8-)

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 18:10 schreef DragonLord het volgende:

[..]

Dan moet je de kleur instelling op koel zetten of op natuurlijk ofzo.
Standaard staan ze op 'warm' kwa kleur beeld.
Dan zie je zo'n nieuws lezer net alsof tie onder de zonnebank vandaan is. 8-)
Na het lezen van handleiding |:( blijken er ook voorkeurs settings te zijn, de setting 'eco' geeft het leukste beeld. Ik had zelf al zoveel lopen kloten met de settings maar kreeg het niet zoals ik wilde.
Afijn.
Probleem is ook dat op een betere tv de beroerde kwaliteit van de diverse zenders pijnlijk aan het licht komt, wat op m'n oude tv veel minder zichtbaar was.

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 12:22 schreef Sponz het volgende:

[..]

Na het lezen van handleiding |:( blijken er ook voorkeurs settings te zijn.
Hehe, eindelijk iemand waarbij we niet hoeven te zeggen RTFM. :D :)
Op dinsdag 16 april 2002 12:22 schreef Sponz het volgende:

[..]
Probleem is ook dat op een betere tv de beroerde kwaliteit van de diverse zenders pijnlijk aan het licht komt, wat op m'n oude tv veel minder zichtbaar was.
Kan ook een probleem van de kabelaar zijn, hoewel deze vaak weer het spelletje speelt dat het je kabels zijn en vice versa.

Hebbie ie em al eens als enige tv op de kabel gezet ?

Ik vindt het altijd zo vertekenend, je ziet in de winkel een prachtbeeld, vaak mede door de dvd-speler die mooie plaatjes laat zien.
En je komt thuis, en je moet em ook gebruiken op de bagger kabel van de ranzige kabelmaatschappij. |:( :r

Je kan afstellen wat je wil, maar de kabel blijft klote. Mede ook door de digitale uitzendingen (digispriet ofzo).

Een investering in HF-dichte kabels kan (herhaal KAN) verbetering geven. ;)

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13

almightyarjen

When does the hurting stop?

Op maandag 15 april 2002 17:06 schreef Sponz het volgende:
Ik heb een nieuwe TV (philips matchline 72 cm flat 100mhz geen bb).
Ik heb een beetje kloterige huiskamer, de beste plek is nou eenmaal bij mij voor een speakerzuil. Dit heeft effect op het beeld, namelijk verkleuringen (beeldkanon zit redelijk dicht bij de magneet van de basspeaker).
Nu is het zo dat deze verkleuring slechts 1 keer gebeurt, namelijk wanneer ik de TV een stukje verplaats. Na het uit en weer aan zetten van de TV zijn de verkleuringen weg. Blijkbaar korrigeerd de TV dit zelf? Hoe werk dat eigelijk?

En dan vraag ik ik me af of dit veel kwaad kan. M'n vorige TV moest een stukje verder van de speakerzuil staan voor een normaal beeld.
Als je je tv aanzet, dan maakt ff een zooi herrie, "Pengng" oid. Dan word de beeldbuis gedemagnetiseerd. Als je je tv draait wanneer hij aanstaat, verandert het magnetisch veld en dat zie je dan weer. Het lijkt misschien dat het geen kwaad kan, maar er gebeurt zeker wel wat op langer termijn. Na een paar jaar zal je beeldbuis toch wat gaan vervormen. Mijn advies: druk er een metaalplaat of een paar dikke boeken tussen. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 00:07 schreef DragonLord het volgende:

[..]

Kan ook een probleem van de kabelaar zijn, hoewel deze vaak weer het spelletje speelt dat het je kabels zijn en vice versa.

Hebbie ie em al eens als enige tv op de kabel gezet ?

Ik vindt het altijd zo vertekenend, je ziet in de winkel een prachtbeeld, vaak mede door de dvd-speler die mooie plaatjes laat zien.
En je komt thuis, en je moet em ook gebruiken op de bagger kabel van de ranzige kabelmaatschappij. |:( :r

Je kan afstellen wat je wil, maar de kabel blijft klote. Mede ook door de digitale uitzendingen (digispriet ofzo).

Een investering in HF-dichte kabels kan (herhaal KAN) verbetering geven. ;)
Ik ben geloof ik gezegend met een behoorlijk signaal; dat heb ik bij anderen wel eens slechter gezien. Maar een beter kabel kan natuurlijk geen kwaad om eens te proberen. Ik split overgens niks.

En bij het uitkiezen van de TV moet je je inderdaad niet laten verleiden door mooie DVD filmjes, zeker als daar thuis meestal niet naar kijkt.
Op woensdag 17 april 2002 10:05 schreef almightyarjen het volgende:

[..]

Als je je tv aanzet, dan maakt ff een zooi herrie, "Pengng" oid. Dan word de beeldbuis gedemagnetiseerd. Als je je tv draait wanneer hij aanstaat, verandert het magnetisch veld en dat zie je dan weer. Het lijkt misschien dat het geen kwaad kan, maar er gebeurt zeker wel wat op langer termijn. Na een paar jaar zal je beeldbuis toch wat gaan vervormen. Mijn advies: druk er een metaalplaat of een paar dikke boeken tussen. :)
Klopt,
Een loden plaat, zou dat wat zijn? Want op den lange duur worden sommige metalen magnetisch op onder een magnetisch veld. Lood niet toch?

• almightyarjen

almightyarjen

Op woensdag 17 april 2002 11:38 schreef Sponz het volgende:
Klopt,
Een loden plaat, zou dat wat zijn? Want op den lange duur worden sommige metalen magnetisch op onder een magnetisch veld. Lood niet toch?
Nee, lood niet, Alu niet (goedkoper), koper niet. Maar of de werking even goed is als bij een magnetiseerbaar metaal weet ik niet, je kan het proberen...

Verwijderd

HEHEHE LOL,

Loden plaat, hou op zeg, een plaat voor je hoofd zul je bedoelen.

TV's hebben een eigen 'degaus' en een plaat om je tv plaatsen lijkt me een overkill.

Als je zorgt dat je afgeschermde speakers hebt en ze niet te dichtbij je toestel plaatst (max. 25 cm) dan is er niets aan de hand.

• almightyarjen

almightyarjen

jahaa, maar als ze er nou zeer dicht tegen de tv aan staan? door wat voor omstandigheden dan ook... Dan keil je er een alu plaat tussen...

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 15:15 schreef almightyarjen het volgende:
jahaa, maar als ze er nou zeer dicht tegen de tv aan staan? door wat voor omstandigheden dan ook... Dan keil je er een alu plaat tussen...
UUhm, okay dan heb je dat.

Maar dan rijst erbij mij de vraag:

Gebruik je dat bij een home-cinema opstelling :?

Da's dan wel een lekkere opstelling of je moet er 2 meter vandaan zitten, dan merk je de kanaalscheiding nog wel.

Als het 1 speaker betreft, dan plaats je deze maar ietsje verder van je tv af, totdat je geen problemen meer hebt.

• Looki
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ik had een verslag gemaakt over over televisies.. stond alles precies in.. maar ja mijn schijf is (door een foutje in linux) gewist. kan het verslag nog wel op papier krijgen als je het precies wilt weten. staat alles in, over de kanonnen tot electronica.

CD-speler heb ik ook nog wel liggen.. wel leuk om te weten hoe dat werkt.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 00:23 schreef jeuuron het volgende:
ik had een verslag gemaakt over over televisies.. stond alles precies in.. maar ja mijn schijf is (door een foutje in linux) gewist.
Linux maakt geen fouten (wordt mij altijd verteld hiero), dat doet de gebuiker. :+

Verwijderd

Dit is zeer ongezond voor de beeldbuis! Ik heb zelf jaren lang 'n center-speaker boven op de tv gehad, met 'n metalen plaat eronder, op aanraden vd. verkoper. Ik zit nu dus met 'n kromgetrokken beeld :(
Pagina: 1