Toon posts:

Schakelschema...

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hellup..ik moet voor natuurkunde een schakelschematje tekenen met de volgende opdracht:

Teken een schakelschema waarin met behulp van een NTC de temperatuur van een aquarium constant tussen de 30 en 32 graden gehouden wordt. Iemand hulp? Ik kom er niet echt (of echt niet :P) uit...

P.s. weet niet of dit het goede subforum is, maar dacht dat hier vast wel wat technisch aangelegde mensen zouden zitten :D

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 22:46

Greyfox

MSX rulez

Vertel eerst eens wat je zelf al gedaan hebt, voordat wij eventueel je met je huiswerk gaan helpen.

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk help ik ook alweer iemand anders >:) voorzover je het helpen kunt noemen natuurlijk, want ik kwam er ook niet echt uit, maar kijk:

Een NTC -> lage weerstand bij hoge temp... ok, daarmee zou je dus een koelelement kunnen schakelen, dat ie het water koelt als de temp te hoog wordt (dus weerstand laag, grote stroom..etc) maar als het water nu te koud wordt, moet het verwarmd worden, volgens mij heb je daar dan een PTC (lage temp lage weerstand) voor nodig, of is het echt te diep gezonken (is 3e of 4e klas stof volgens mij :?)

Verwijderd

Idd...ik zou het proberen met 2 schakelingen...1tje die bij telage temp een verwarmings element aanstuurt en een andere die bij een hoge temp een koel element aanstuurt...

Hiervoor zou ik het onderdelen nemen:

voor het verwarmen
NTC, POT-meter, Transistor, Relay (voor het daadwerkelijke schakelen)
en voor het koelen
PTC, POT-meter, Transistor, Relay (voor het daadwerkelijke schakelen)

POT-meters om fijn te stellen natuurlijk :)

IK probeer je een idee te geven hoe je het moet doen..verder kan ik je ook momenteel niet helpen..!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:52
Ntc -> warm = veel stroom

Dus als het warm is moet hij niet veel stroom geven. Invertor erop. Nu is het dus koud = veel stroom. En dan nog even eiken.

Verwijderd

Topicstarter
edit:

niet goed gelezen, sorry |:(

Verwijderd

Topicstarter
Slaat dit misschien ergens op :?

Afbeeldingslocatie: http://www.dark-blue.nl/natuurkunde.JPG

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Denk eraan dat je niet teveel stroom door die weerstanden laat lopen. Anders worden ze warm en dat stoort de meting. Misschien moet je het relais via een transistor aansturen.

Verwijderd

Topicstarter
Zou je misschien iets gedetaileerder kunnen beschrijven wat je precies bedoeld met het aansturen van de relais dmv transistors?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je gebruikt een transistor als stroomversterker. Stel dat hij 100x versterkt dan hoeft de NTC nog maar een honderdste deel van de stroom voor het relais te leveren. Dat is weinig genoeg om de temperatuur niet te beinvloeden. Een schema heb ik zo niet bij de hand, helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx! Even nog een vraagje over het bovenstaande schema, ik weet namelijk niet zeker of je een PTC mocht gebruiken of niet, laten we even uit gaan van niet...hoe dan op te lossen? NTC+Invertor? of zou het hele koelelement gedeelte misschien weg gelaten kunnen worden?

edit:

In BINAS, zie ik iets over P-N-P transistors en N-P-N transistors, wat is is precies wat etc :?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

kun je niet een koelelement gebruiken waarvan de mate van koelen afhankelijk is van de hoeveelheid stroom die dan vervolgens wordt bepaald door de NTC en dus door de temp van het water???

Als het water warmer wordt gaat er meer stroom door de NTC en dus gaat de koeling harder koelen, wordt het water te koud dan gaat er geen stroom meer door de koeler en stopt ie met koelen.

beetje de goeie weerstand en koeler pakken en klaar is kees!!!

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ik heb nu DE oplossing:

neem een spanningsbron, een NTC, twee comparatoren, een invertor, een koeler en een verwarmingselement.

stel de comparatoren zo in dat Vref van nr1 overeenkomt met 30 graden en Vref nr2 met 32 graden bijv 3,0 volt en 3,2 volt (kies dus ook een spanningsbron en een NTC die daarbij passen)

plaats achter de comparator met de laagste Vref een invertor en sluit die dan aan op het verwarmingselement, de andere comparator sluit je direct aan op de koeler (daarmee bedoel ik dus op de schakelaars die die aparaten aan en uit zetten)

klaar is kees

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ik heb alleen zo'n beetje het vermoeden dat je een NTC het verschil nie echt voelt tussen 30 of 32 graden, dan zou je wel heel precies moeten kunnen meten om dat verschil in weerstand te kunnen merken

Verwijderd

Kunt het maken door een als comparator geschakelde opamp met hysteresis te gebruiken.
Hysteresis zorgt er voor dat het in- en uitschakelpunt niet hetzelfde is. Je zorgt voor hysteresis door een meekoppelweerstand te gebruiken.

Je doet het als volgt:

Op de niet-inverterende ingang(+) een weerstand naar plus,
op de niet-inverterende ingang(+) een weerstand naar min,
op de inverterende ingang(-) een weerstand naar min,
op de inverterende ingang(-) een NTC naar plus,
op de niet-inverterende ingang(+) een weerstand naar uitgang opamp (meekoppelweerstand).
Op de uitgang van de opamp een transistoreindtrapje die het verwarmingselement in en uitschakelt.

Dit schemaatje komt wel in de buurt, meekoppelweerstand er even bij gekrabbeld, want tekenen is niet mijn sterkste punt.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1225426732

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit inelkaar getekent:

Word doc

Ik weet dat het niet helemaal klopt, want ik heb een beetje gesmokkeld met die 2 waarden, kwam er anders even niet uit, en die reply hierboven, ik geloof het graag, maar dit nivieau wordt niet verwacht van de mensen die het moeten maken (ik ben dat zelf niet even voor de duidelijkheid, ik probeer (mede dankzij jullie) iemand te helpen). Als de temp nu gewoon minimaal 30 graden moest zijn klopte die geloof ik wel zo, maar tussen 30 en 32 is wel lastig vind ik...

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 23:54 schreef TonD het volgende:
Ik heb dit inelkaar getekent:

Word doc

Ik weet dat het niet helemaal klopt, want ik heb een beetje gesmokkeld met die 2 waarden, kwam er anders even niet uit, en die reply hierboven, ik geloof het graag, maar dit nivieau wordt niet verwacht van de mensen die het moeten maken (ik ben dat zelf niet even voor de duidelijkheid, ik probeer (mede dankzij jullie) iemand te helpen). Als de temp nu gewoon minimaal 30 graden moest zijn klopte die geloof ik wel zo, maar tussen 30 en 32 is wel lastig vind ik...
Is in feite dezelfde schakeling als die van mij, enkel zonder de hysteresis.
Dankzij de hysteresis kan het in- en uitschakelen van het element bij verschillende temperaturen gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 00:10 schreef exter het volgende:

[..]

Is in feite dezelfde schakeling als die van mij, enkel zonder de hysteresis.
Dankzij de hysteresis kan het in- en uitschakelen van het element bij verschillende temperaturen gebeuren.
Zou je misschien de werking van zo'n hysteresis nog wat toe willen/kunnen lichten ?

Verwijderd

De meekoppelweerstand zorgt voor de hysteresis.
Het gaat om de spanningsdeler op de niet-inverterende ingang van de opamp.
Als de uitgang van de opamp hoog is staat de meekoppelweerstand parallel aan de bovenste weerstand en als de uitgang van de opamp laag is staat ie parallel aan de onderste weerstand van de deler.
De referentiespanning op de niet-inverterende ingang verandert dus elke keer als de opampuitgang omklapt.
Dit zorgt er voor dat de uitgang van de opamp bij 2 verschillende spanningsniveaus omklapt, dus bij 2 verschillende temperaturen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, ga nu slapen en als ik het morgen nog es lees snap ik het wel denk ik :) (ben nu te moe...)

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-> [forum=6] ->> [forum=22] :).

Verwijderd

Topicstarter
^^^ Schopje ^^^^

Iemand anders nog iedeeeeeeeeeen misschien :9 ?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb ideeen genoeg, maar weiger je hiermee te helpen. Zoals je zelf al aangeeft is dit een huiswerkopdracht.

Deze opdracht is niet bijzonder moeilijk (ik heb hem in Havo 5 ook gedaan), en je bent al bijna klaar. Lukt het niet verder, ga dan naar je leraar, maar kom niet hier om een kant-en-klare oplossing vragen.

[offtopic edit]
1,1,2,3,3,3-hexafluor? bestaat dat wel? Wat wil je daar me doen?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 12:27 schreef AcouSE het volgende:
Ik heb ideeen genoeg, maar weiger je hiermee te helpen. Zoals je zelf al aangeeft is dit een huiswerkopdracht.

Deze opdracht is niet bijzonder moeilijk (ik heb hem in Havo 5 ook gedaan), en je bent al bijna klaar. Lukt het niet verder, ga dan naar je leraar, maar kom niet hier om een kant-en-klare oplossing vragen.

[offtopic edit]
1,1,2,3,3,3-hexafluor? bestaat dat wel? Wat wil je daar me doen?
Smart-ass t is niet eens voor mezelf, als je niet wil helpen, rot dan op uit deze topic! BTW tuurlijk bestaat het, het is Fomblin, nooit van gehoord? :r

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Zeg smartass... je hoeft mensen niet uit te schelden hoor. Maak je niet te sappel man.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Excuse moi!? Nederlands wil wel eens helpen...zie jij hier iemand iemand anders uit schelden? Nee precies, ik ook niet...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Op dinsdag 16 april 2002 17:21 schreef TonD het volgende:
Excuse moi!? Nederlands wil wel eens helpen...zie jij hier iemand iemand anders uit schelden? Nee precies, ik ook niet...
Een dergelijke houding valt mischien niet onder schelden, maar kan hier behoorlijk verkeerd vallen.
Je komt hier met een vrij simpele vraag, die je ook vrij eenvoudig kunt vinden op het internet.
Sterker nog, ik heb een dergelijk schema wel eens zien staan in het natuurkunde boek van de MAVO.
Wanneer iemand zijn mening geeft over het stellen van huiswerkvragen, kun je het daar mee eens zijn, of niet. In het geval je er niet mee eens bent, kun je dat rustig kenbaar maken, of negeren, maar niet op deze manier de stemming verpesten.
De algehele mening over huiswerkopgaven hier op tweakers, kun je ook in de FAQ terugvinden.

Verder wens ik je succes met je opgave.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Om de sfeer nog een beetje op pijl te houden, zal ik me inhouden >:) toch nog even voor de duidelijkheid, het is niet MIJN opgave...maargoed, algemene houdingen en faqs (over dit soort dingen wel te verstaan) vind ik echt onzin, op een forum communiceert men met elkaar, mee eens? Ok, sommige mensen hebben wel eens een vraag, ook mee eens? Is het dan zo veel moeite om hier of op te antwoorden, of gewoon je mond te houden? Dit lijkt mij niet meer dan logisch...maargoed, verder mag er best een slotje op dit topic, want het draait verder toch nergens op uit, en de gene die deze opgave moest maken heeft het vandaag al ingeleverd geloof ik....

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

TonD-> We zijn hier niet om je te helpen met je huiswerk.. of je het nou voor jezelf doet of voor iemand anders kan me eigenlijk ook niet zoveel schelen.
Huiswerk is iets waar je wat van moet leren door het zelf uit te zoeken, niet door hier vragen te gaan stellen, te verwachten dat het je op een presenteerblaadje aangeboden krijgt en ook nog eens tegen regulars te vlammen.

Daar maak je geen vrienden mee hier.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.