Omdat ik al een tijdje het id had om een simpel, door een pc bestuurd, robotje te bouwen die bijv een object kan volgen ging ik gister wat informatie zoeken. Zo kwam ik een aantal soortgelijke projectjes tegen. Hierbij werd voor de aandrijving veelal een stappenmotor gebruikt. Deze zouden makkelijk aan te sturen zijn via de lpt poort van een pc. Nou heb ik vandaag 4 oude floppy drives gesloopt en daar de stappenmotor(tjes) uitgehaald. Nou wil ik er dus een aansluiten op m'n lpt poort maar ik heb geen id hoe ik dat moet doen (op de pagina's die ik heb gevonden op google en GoT stond wel leuk dat het kan maar niet hoe dat moet
)
Aan de 2 motortjes die ik uit 3 1/4 floppydrives heb gehaald zitten 4 draadjes (geel,zwart,oranje,bruin)(geel,wit,rood,blauw) en aan de motortjes uit 5 1/2 floppydrives zitten 5 draadjes (zwart,bruin,groen,rood,wit)(wit,geel,oranje,roze,paars)
Nou neem ik aan dat er 2 draadjes voor de stroom toevoer zijn (5v?) en 2/3 om de motor daadwerkelijk te sturen. Maar hoe sluit ik dit precies aan, is dat een kwestie van stroom eraan en de rest van de draden op een bepaalde datapoort van de lpt of heb ik bijv nog een speciale controller nodig?
Aan de 2 motortjes die ik uit 3 1/4 floppydrives heb gehaald zitten 4 draadjes (geel,zwart,oranje,bruin)(geel,wit,rood,blauw) en aan de motortjes uit 5 1/2 floppydrives zitten 5 draadjes (zwart,bruin,groen,rood,wit)(wit,geel,oranje,roze,paars)
Nou neem ik aan dat er 2 draadjes voor de stroom toevoer zijn (5v?) en 2/3 om de motor daadwerkelijk te sturen. Maar hoe sluit ik dit precies aan, is dat een kwestie van stroom eraan en de rest van de draden op een bepaalde datapoort van de lpt of heb ik bijv nog een speciale controller nodig?
vtec just kicked in yo!