Toon posts:

Prijsverschillen 4/5/6/8/9 en 12 cm ventilatoren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
http://www.aconto.de/info/infpapst.htm

Kan iemand mij uitleggen waarom een 12cm ventilator meer dan 20 euro (44 gulden!) duurder is dan een 4/5/6/8cm ventilator, en meer dan 11 euro (24 gulden) duurder dan een 9cm ventilator?

Volgens mij zijn de motoren hetzelfde (misschien iets dikker draad in de zwaardere motoren). Het bouwen is evenveel werk.
Dus zitten die gigantische prijsverschillen in de 4 of 2 cm extra plastic!
Ik vind het gewoon absurd.

(Hetzelfde zie je ook bij auto's: een iets grotere motorinhoud of één cilinder extra, en je betaalt zo 5000 euro meer voor dezelfde auto).

Verwijderd

Die paar CM van die bladen moet ook rondgeslingerd worden + ze hebben meer kracht nodig om door al die lucht heen te "hakken." Sterkere motoren dus..

Prijsverschil vind ik trouwens ook wel belachelijk hoor ;)

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Als je de oppervlaktes van de fans berekent, voor 9cm = 4.5*4.5*3.14= 63.585 en voor 12cm = 6*6*3.14= 113.04. Dat is dus bijna 2 keer zoveel oppervlakte. Dus minimaal ook 2 keer zoveel power hebben de motortjes nodig. En dan heb ik het nog niet over de luchtwrijving die kwadratisch toeneemt (hier heb ik niet zo veel verstand van). Dus zo gek is het nog niet.

En wat auto's betreft, voor zo'n iets grotere motor of extra cilinder moeten zowat alle onderdelen in die motor steviger worden, dus ook dat is niet verwonderlijk.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is er werkelijk geen één duidelijke reden voor die prijsverschillen:
-de verschillen in materiaalkosten zijn verwaarloosbaar.
-de productiekosten zijn vergelijkbaar.
-de opslag en transportkosten zijn vergelijkbaar.

De enige reden voor die gigantische verschillen is volgens mij pure prijspolitiek.

Dat zie je ook bij auto's!
Mercedes heeft bijvoorbeeld vier dezelfde auto's, met precies dezelfde opties maar steeds andere motoren:
-1,5 liter 4 cilinder 19.000 euro
-2 liter 4 cilinder 24.000 euro
-2,5 liter 6 cilinder 35.000 euro
-3 liter 6 cilinder 45.000 euro

Die paar extra kilo's aluminium noch de constructiekosten, verklaren die 25.000.

Ik denk dan dat die goedkoopste auto bijna onder de kostprijs verkocht wordt om mensen te lokken, in de hoop dat ze toch voor de duurdere kiezen, en dat enkele rijke patsers altijd kiezen voor de grootste en veel te dure auto: hoeveel hij ook kost.