Toon posts:

[RedHat 7.2] RPM verwijdert?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde vanmiddag een packet verwijderen met de command:
rpm -e 'packet naam'
Ik had de packet naam geselecteerd en gekopierd via rpm -qa.
Maar toen ik wou plakken kwam er dit te staan (zonder nog op enter te duwen):
[root@router mysql]# rpm -e [root@router mysql]# rpm
error: package [root@router is not installed
error: package mysql]# is not installed
groupdel: group rpm does not exist
error: execution of %postun scriptlet from rpm-4.0.3-1.03 failed, exit status 6
het probleem nu is dat rpm commando niet meer werkt :( . Komt dit doordat ik hem (perongeluk) heb verwijdert????

En als dat zo is, weet iemand dan hoe ik RPM weer kan installeren ????

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

Verwijderd

Niet zo snel schoppen. :)
Heb je een compiler geinstalleerd ? Dan kun je de sourcecode van RPM ergens vandaan plukken en mm zelf compileren. Heb je geen compiler dan wordt het lastig om een package te installeren van een packagemanager zonder packagemanager.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kom je erachter dat ik een compiler geinstalleerd heb???

Verwijderd

gcc -v
make -v
Als die geen reply geven of een fout dan kun je wachten op een tweaker met een slim plan of er zit niets anders op dan opnieuw beginnen. Maar ik zou dan maar even wachten totdat een RH7.2 kenner langskomt en die wellicht betere adviezen kan geven.

Verwijderd

Topicstarter
make -v doet het wel. Dus dan moet het mogelijk zijn om een ingepakte RPM te installeren. Maar nu moet ik alleen weten waar ik die kan vinden.
Dus .tar.gz ofzo en geen .rpm.

Ik probeer al een goede site te zoeken, maar misschien weet iemand een linkie.

Verwijderd

Topicstarter
Om die rpm***.tar.gz uittepakken heb ik de volgende regel ingetoets.

gzip -dc rpm-4.0.4.i386.tar.gz | tar xf -

Mare nu blijkt dat er geen configure in staat ofzo, en alles meteen installeert. Maar de directories en bestanden die geinstalleerd worden worden allemaal in de zelfde directory geinstalleerd als dat de .tar.gz staat. Dus bijv. /bin/rpm staat dus in /home/shared/bin/rpm.
Wat moet ik aan deze command toevoegen om hem vanuit de root te laten installeren ???

Verwijderd

Ik weet niet wat voor een bestand je nu hebt aangezien rpm-4.0.3 de laatste stable versie is. Maar, probeer eens met die rpm de rpm van je RH cd opnieuw te installeren. Als dat lukt kun je de hele dir weer weggooien.

Uitpakcommando is makkelijker met
tar -zxvf bestand.tar.gz

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt!!!!

ik heb ff een paar bestanden van tar.gz file gecopierd naar de betreffende directory's, zodra rpm werkte heb ik de officiele rpm geinstalleerd van redhat. Alles werkt weer.

Nog bedankt voor de moeite :P.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb maar wat ?? weggehaald uit je topictitel :)
Zeker nu het gelukt is heb je die extra ??? niet nodig denk ik :)
Pagina: 1