Toon posts:

[Theorie] Chroomoxide om heatsinks te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik las zojuist in 'De Ingenieur' een artikeltje over raketbouw waar ze het hadden over de vorming van chroomoxide op een oppervlak, en dat dat spul zeer goed warmte afstraalde. Het straalde bijna net zo goed als een black body.

Nu weet ik dat in heatsinks (en WC radiatoren ook) de meeste warmte door convectie afgevoerd word, maar toch vraag ik me af of het zou kunnen schelen. Ik weet nog wel dat mijn zwartgespoten koellichamen op mijn versterkers en vermogenselektronica het altijd beter deden dan de koellichamen gemaakt van blank aluminium.

Het is een rare zijsprong, maar kan een materiaalkundig iemand eens zeggen of het al dan niet iets uit zou halen, en ook waarom wel/niet?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Klint interessant, maar als het goedkoop en goed mogelijk is, denk ik dat slimme mensen bij bijv. coolermaster allang zoiets gemaakt zouden hebben, die zijn tenslotte ook niet op hun achterhoofd gevallen. Maar goed, ben benieuwd :)

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Hmmmm, erg interresant dit. Ben benieuwd of het wat oplevert.

Dabit, de ingenieur... Is dat een tijdschrift ofzo, zoja hebben ze een internetsite, of kan je het ff scannen ofzo?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 15:26 schreef -=MOL=- het volgende:
Dabit, de ingenieur... Is dat een tijdschrift ofzo, zoja hebben ze een internetsite, of kan je het ff scannen ofzo?
Ik zal straks wel even kijken of ze een inetsite hebben. Zal wel. Scannen kan ik het niet wegens gebrek aan een scanner en het copyright-probleem.

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op maandag 15 april 2002 15:36 schreef DaBit het volgende:

[..]

Ik zal straks wel even kijken of ze een inetsite hebben. Zal wel. Scannen kan ik het niet wegens gebrek aan een scanner en het copyright-probleem.
Copyrights :P had ik niet aan gedacht!
Ik zie het wel als je de internetsite hebt gevonden.

Mag je ook niet een stuk scannen of overtypen ofzo als je de bron erbij vermeld enzo?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
inetadres is:
www.ingenieur.nl

Ik heb er zelf overigens niet gekeken.

Zo interessant is het artikel waar ik naar refereer ook weer niet voor tweakers, alleen die opmerking over dat chroomoxide dan.

• m-m
  • Niet online

m-m

*schopje*
topic was helemaal weggezakt uit de topiclijst en ben nog steeds wel nieuwsgierig wat een aantal users van dit idee te zeggen hebben :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:28
Is het niet zo dat het effect bij een stroom helemaal wegvalt? Ik heb ooit iets gelezen dat een passief zwart moet zijn omdat dat beter uitstraalt, maar een met fan of water gekoelde heatsink moest zo min mogelijk isolatie hebben.
Ik denk dat het zoiets is als gewoon
blank passief = 10
blank actief = 20
zwart passief = 15
zwart actief = 40
waarden zijn relatief en hebben niets met temperatuur te maken
theorietje maar hoor :)

Verwijderd

maar daBit had bevonden dat Zwart Pasief beter werkte dan dat blank dat deet...
dan zou je gaan richting, hier onder, waar Blank Actief het het beste zou doen....?

Blank A
Zwart A
Zwart P
Blank P

kan.. maar lijkt me onwaarschijnlijk

Verwijderd

Word al gebruikt door div. koeler fabrikanten.
Teminste als het zo`n laag is die nu momenteel standaart op de MSI TI4600 GPU cooler, blok van alu, dan een laagje koper en dan een laagje chroom.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 00:01 schreef a.p.versteeg het volgende:
Word al gebruikt door div. koeler fabrikanten.
Teminste als het zo`n laag is die nu momenteel standaart op de MSI TI4600 GPU cooler, blok van alu, dan een laagje koper en dan een laagje chroom.
Hmmz, dacht ik weer slim te zijn :(

Of chroom zelf ook die eigenschappen heeft weet ik trouwens niet.
Pagina: 1