Toon posts:

Dual P3 of P4???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
k ben heel erg aan het twijfelen of k voor een pentium 3 systeem moet gaan met dual procesor of een pentium 4.
k had de volgende systemen in gedachte.

dual Pentium 3 1000 MHz
met een epox EP-D3VA mobo.
en met 512 mb intern.(sd-ram)

of een pentium 4 processor 2 GHz
met 512 mb intern.
welk mobotje weet k dan nog niet.

k wil er vooral video decoding mee gaan doen en video opnemen en andere multimedia toepassingen..
en ook soms wat games.

welk systeempje kan k dan het beste nemen?
k ben zelf heel erg aan het twijfelen vooral nu k las dat de prijzen van pentium 4 heel erg gaan dalen.

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 13:16
ik heb een dual P3 1Ghz systeem met een MSI 6321 Pro-@ir 694D mobo.... Ik ben hier zeer tevreden over, vooral met 3d applicaties, niet met spelletjes dus! Die ondersteunen die tweede cpu toch meestal niet.... jammer, maar ook niet echt nodig.

Maar ja, ik ben niet bekend met dual P4 systemen en daar kan ik dus weinig nuttigs over zeggen... Net zo min als over dual AMD combinaties....

Succes met je keuze!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Als de video encoder gebruik kan maken van dual cpu's lijkt me een dubbele P3 sneller als een P4. Zowiezo is een P3 per megahertz sneller als een P4. Een 1Ghz P3 is even snel als een P4 1.4 of iets dergelijks.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 13:16
Inderdaad bij video decoding/encoding win je erg veel snelheid met een dual P3 combinatie. Ook alle andere programma's die multithreading ondersteunen vliegen :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Ik ben niet zo erg thuis in het video en- & decoding gebeuren, maar ik dacht dat die tools steeds beter gebruik maakten van SSE2. Daarnaast heeft een P4 een factor drie aan geheugenbandbreedte (mits met RDRAM) t.o.v. een dual P!!!, iets wat geloof ik ook erg belangrijk is met videotoepassingen. Dus om zo te stellen dat twee P!!!'s sneller zijn.... ik durf het niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ik denk dat je beter voor p4 kan gaan als je veel spellen speelt en voor een dual systeem voor als je veel 3d applicaties doet

Verwijderd

Waarom geen dual p3-s met 512KB en clocksnelheid van 1133 - 1400 vette speed, houd die p4 makkelijk bij.
Een vet plus punt is de hoge klocksnelheid die de tualatin's halen 1600Mhz is normaal, alles daarboven zit er met gemak in. en vanaf 1600Mhz wordt een P4 vet ass gekickt. en van bijvoorbeeld een 1133 met een 166Mhz FSB, dus dan is ie overclocked, maar vette geheugenspeed enz.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Ik sluit me bij Abbadon aan. Het is een stuk goedkoper btw een p4-systeem, je hoeft ook niet per se een 2.0 of een 2.2 te kopen, een 1.6 loopt met het juiste mobo geheid 2.4.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Bij mijn weten heb je alleen maar wat aan een dual systeem als je met winNT win2000 of winXP Pro draait. Doe je dat niet dan heb je zoiezo al niks aan die dubbele processor dus dan zou ik voor de P4 gaan. Als je dat wel doet dan zou ik voor de Dual P3 gaan want je kan dan de rekenkracht verdelen over de twee processors waardoor je meer tegelijkertijd kan berekenen.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 16:23 schreef apen-nootjes het volgende:
Bij mijn weten heb je alleen maar wat aan een dual systeem als je met winNT win2000 of winXP Pro draait. Doe je dat niet dan heb je zoiezo al niks aan die dubbele processor dus dan zou ik voor de P4 gaan. Als je dat wel doet dan zou ik voor de Dual P3 gaan want je kan dan de rekenkracht verdelen over de twee processors waardoor je meer tegelijkertijd kan berekenen.
als je zo'n bruut systeem gaat kopen zet je er zowieso geen win9x op lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
k draai nu ook al win 2000 want dat is veel stabieler dan die andere microsoft shit.
en k ga vooral video bewerking doen en minder games.
dus dan lijkt mij 2x PIII toch wel beter.
en voor spellen heb k dan nog altijd 1000 MHZ en dat is voorlopig nog steeds genoeg voor spellen.

k ben ook niet echt van plan om te gaan over clocken enzo heb k allemaal niet zo heel erg veel verstand van.
k heb geen zin om hem op te blazen ook
:)

maar alvast bedankt allemaal..

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zolang je voor Tualatiin Procjes gaat zou ik persoonlijk voor de Dual P3 gaan, dat werkt erg prettig, vooral voor apps die gebruik kunnen maken van 2 cpu's :)

Maar, heb je al een Dual Athlon overwogen (ja, natuurlijk wil je dit niet)

Ik heb persoonlijk ook de afweging gemaakt, en ga voor een Dual XP 1800+, ipv Dual P3-1266 of P4 2,2

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Erg lastige vergelijking.. Maar als ik voor Dual PIII zou gaan, dan zou ik voor Dual Tualatin gaan. Dan heb je in totaal ook nog flink meer cache dan een enkel P4'tje. Een single 512K Tualatin doet al niet veel onder voor een P4/100. Hier heeft ome Tom een leuk artikeltje over geschreven :)

Daar staat dan wel tegenover dat een Dual Tualatin systeem best wel prijzig is.. Extra cache kost al een handvol euro's en dan heb ik het nog niet over de moederbord.. Aangezien je om budgettaire redenen naar een P4 afkijkt, dan zou ik je eerder de P4 aanraden. Maar mocht het budget niet zo'n groot probleem zijn, dan zou ik voor Dual Tualatin gaan.

offtopic:
Abbadon, ik zag dat je opeens bij machte was topics te sluiten.. Nog gefeliciteerd met je nieuwe taak, past goed bij je! Nu alleen nog een rooie nickname ;)

edit:

Hmm.. de veranderingen zijn zojuist al doorgevoerd :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Op maandag 15 april 2002 16:39 schreef BalusC het volgende:.......
offtopic:
Abbadon, ik zag dat je opeens bij machte was topics te sluiten.. Nog gefeliciteerd met je nieuwe taak, past goed bij je! Nu alleen nog een rooie nickname ;)

edit:

Hmm.. de veranderingen zijn zojuist al doorgevoerd :)
Thnx :) Ben nu niet meer 'undercover' zag ik daarstraks. Werd gisteren aangekondigd in het Mededelingenforum, alleen als dat net zo goed als de FAQ wordt gelezen :D ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Spice

Spice

tis wel een beetje patsen maar ik haal 2.71 uit een 1.8a.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2884805143
Geeft die extra ruimte misschien een voordeeltje aan de p4?
btw het is low-budget vergeleken met een dual-tualatin systeem. Ik was 490 euro een maandje geleden kwijt voor: plank, processor en 512 mb geheugen. Voor dikke bandbreedte kun je wel beter een plank met de i850 nemen.

edit: http://www.computerbase.de/news.php?id=3029

tualatins wel stukkie goedkoper binnenkort

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• ElemenTAL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2025

ElemenTAL

Tweaking the elements

Dual p4 is toch zo ie zo geen optie omdat je dan xeons moet kopen en die zijn een beetje duur, je zit dan in een andere prijsklasse wanneer je dat vergelijkt met dual p3.

Nuff Said

Verwijderd

Topicstarter
k was niet echt van plan om die Tualatin te gaan kopen.
k dnek dat k gewoond e normale coppermine ga doen.
k heb zo ook mijn budged en k denk dat k er ver boven uit kom als k voor de Tualatin ga.

en dat epox moederboardje ondersteund dat ook niet.

maar is die Tualatin dan zo veel beter dan coppermine?
k heb me daar nog niet echt in verdiept enzo.
k zoek gewoon een stabiel systeem voor video bewerking dus volgends mij is coppermine dan ook wel ok.

• Spice

Spice

maar is die Tualatin dan zo veel beter dan coppermine?
CIIAW: 512 kb cache (dat is je winst) en een kleinere core 13 micromm.

Verwijderd

Topicstarter
aha ok weet k dat ook weer *D

past die in elke mobotje of niet?
want epox zelf zei van niet of kan je dat wel laten runnen op een bepaalde manier?

want k lees net ook wel weer dat het een gewone PIII is allen dan die verschillen die jij net zei.
allen dan zou die dus ook in elk mobotje voor PIII moeten passen lijkt me.
of heb k het nu weer helemaal mis?

• Spice

Spice

past die in elke mobotje of niet?
Nee, heeft 10 extra pinnetjes, koop nu maar een p4 :)

Verwijderd

Topicstarter
ja zo te horen is dat ook beter ja..

maarja dat lijkt me ook weer zo onstabiel als de tering..
uhmz.. nog steeds een moeilijke keuze... |:(

is P4 dan trouwens beter dan een dual pentium 3 coppermine?

en die Tualatin is die heel veel duurder dan de coppermine?
en het moederboard word die dan ook gelijk weer stukken duurder?
en welke kan k dan het best nemen?

weet k dat ook gelijk maar allemaal

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Ik miste ff een reply (en niet als flamewar start bedoeld) van Abaddon eigenlijk, waarom niet gaan voor een dual AMD XP 1800+, is qua prijs momenteel ook niet zo erg duur meer.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Op maandag 15 april 2002 22:36 schreef igg het volgende:
Ik miste ff een reply (en niet als flamewar start bedoeld) van Abaddon eigenlijk, waarom niet gaan voor een dual AMD XP 1800+, is qua prijs momenteel ook niet zo erg duur meer.
Omdat de hedendaagse XP's gedisabled zijn voor SMP, je moet dus MP's kopen. En rara wat daarvoor het probleem is :) (hint: als je het op de grond gooit rinkelt het ;))

Verwijderd

omdat een p3@1266 tualatin(sdram) al net zo snel is als een xp1700+ met DDR.
PR van tualatin is 1600+ aldus sisoft

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als ik zou moeten kiezen tussen dual PIII-1000 of single P4 2GHz zou ik absoluut zonder twijfel de P4 nemen (bdw: ik draai zelf dual Athlon). Als je toch dual wilt gaan zou ik een dual AMD kiezen, dan zit je in de buurt van de hoogste single proc performance en heb je altijd een goede performance, ook in het merendeel van de applicaties die nauwelijks profiteren van multi-processing.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Omdat de topicstarter daar niet om vroeg :)
Op maandag 15 april 2002 22:11 schreef DaveS het volgende:
uhmz.. nog steeds een moeilijke keuze... |:(

1) is P4 dan trouwens beter dan een dual pentium 3 coppermine?
2) en die Tualatin is die heel veel duurder dan de coppermine?
3) en het moederboard word die dan ook gelijk weer stukken duurder?
4) en welke kan k dan het best nemen?

weet k dat ook gelijk maar allemaal
1) Ja, een P4 + RDRAM is zeker een stukken beter dan een Dual PIII Coppermine.
2) Helaas wel, zie de Pricewatch en Prijsindex
3) Correct, een afwijkend architectuur voor een kleinere markt kost weer wat euro's
4) De keuze is geheel aan jou, je hebt hier zeker meer dan genoeg meningen, adviezen en suggesties gehad :)

Verwijderd

'k draai zelf met een P4, doe eigenlijk alleen maar video bewerking.
Loopt als een trein. 400 Mhz bus. Alleen zijn alle onderdelen nog een beetje duur.
Vergeet vooral niet een snelle schijf.
Minstens 7200 toeren, en als je geld over hebt waarom geen 10.000 toeren.

Omzetten van AVI naar MPEG gaat perfect met P4, de rest moet de schijf doen

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op maandag 15 april 2002 15:15 schreef DaveS het volgende:
k ben heel erg aan het twijfelen of k voor een pentium 3 systeem moet gaan met dual procesor of een pentium 4.
k had de volgende systemen in gedachte.
De vraag is of jouw software SMP afhankelijk is en er goed gebruik van maakt. ook is de afhankelijk heid van die software tov Bandbreedte.
dual Pentium 3 1000 MHz
met een epox EP-D3VA mobo.
en met 512 mb intern.(sd-ram)
Het blijft 'n SDRAM platform en is hier de bottleneck.
of een pentium 4 processor 2 GHz
met 512 mb intern.
welk mobotje weet k dan nog niet.
Deze schalen goed door dus je hebt iig 'n upgrade pad.
k wil er vooral video decoding mee gaan doen en video opnemen en andere multimedia toepassingen..
en ook soms wat games.
PIII mist data prefetch en bandbreedte hiervoor en veel van die software gebruikt ook SSE2 van de P4
trek dan nu je conclusie P4 dus.
welk systeempje kan k dan het beste nemen?
k ben zelf heel erg aan het twijfelen vooral nu k las dat de prijzen van pentium 4 heel erg gaan dalen.
DUAL Xeon 2Ghz maar de P4 is hier ook zeer geschikt voor.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Denk een beetje aan de toekomst. De PIII gaat eruit en het zal niet lang duren voordat de P4 de 3 GHz haalt. Zeker met 533 MHz quad-bus lijkt het me de snelste oplossing.

Maar ja, aan de andere kant; ik heb ook altijd een zwak gehad voor duals...pentium Pro ;)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dual Xeon is idioot duur. Een plank kost alleen al minimaal 750 euro.

Voor hetzelfde geld van een P4 2,2GHz koop je bijna een dual Athlon XP 1800+. Met die laatste oplossing heb je zeker meer power in huis. Het voordeel van dual CPU is dat je lekker kunt doortreinen als één processor volledig belast wordt.
Pagina: 1