Toon posts:

CPU/Cooler probleem - CPU 88 Graden!

Pagina: 1
Acties:
  • 326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleem 1: CPU wordt 88 Graden (en nee niet farhenheit, dit heb ik met m'n bios gechkd- hardwaremonitor).
Probleem 2: Soundlags (geluid blijft 1/2 hangen en gaat weer verder wat leidt tot crashs).
-
Specs: 1,4 AMD Athlon, 256 DDram, GEF2 MX, SB512, MB A7V266 (vrij oud, ondersteunt geen XP cpu's denk ik, wel Athlons).

Ik heb me soundcard eruit gehaald om te kijken of ik nog steeds "soundlags" krijg. Bleek wel zo te zijn dus mn sb 512 is in orde.

Dus moet er iets mis zijn met m'n CPU/Cooler. Ik heb nog geen nieuwe cooler gekocht/geprobeerd (wel van plan, aanraders?)
M'n cooler draait gewoon (5120 RPM), maar die heatsink (ijzer stuk?) is wel superheet.
Wat is er hier mis dan?

Zou het ook aan m'n kast (tower) kunnen liggen? Da voeding geval ligt net boven de cooler dus al het heette lucht wordt tegen m'n voedingkast geblaasd. Dit lijkt my niet echt goed?

Dus myn vraag:
Kan het aan m'n Cooler en of CPU liggen? En dus zou ik een nieuw cooler halen?
Of ligt het aan myn kast?

PS. Ik heb 3 verschillende OS's geprobeerd (Win98SE/Win2k en XP) maar probleem deed zich overal voor.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Op maandag 15 april 2002 14:10 schreef C0w het volgende:
Probleem 1: CPU wordt 88 Graden (en nee niet farhenheit, dit heb ik met m'n bios gechkd- hardwaremonitor).
Probleem 2: Soundlags (geluid blijft 1/2 hangen en gaat weer verder wat leidt tot crashs).
-
Specs: 1,4 AMD Athlon, 256 DDram, GEF2 MX, SB512, MB A7V266 (vrij oud, ondersteunt geen XP cpu's denk ik, wel Athlons).

Ik heb me soundcard eruit gehaald om te kijken of ik nog steeds "soundlags" krijg. Bleek wel zo te zijn dus mn sb 512 is in orde.

Dus moet er iets mis zijn met m'n CPU/Cooler. Ik heb nog geen nieuwe cooler gekocht/geprobeerd (wel van plan, aanraders?)
M'n cooler draait gewoon (5120 RPM), maar die heatsink (ijzer stuk?) is wel superheet.
Wat is er hier mis dan?

Zou het ook aan m'n kast (tower) kunnen liggen? Da voeding geval ligt net boven de cooler dus al het heette lucht wordt tegen m'n voedingkast geblaasd. Dit lijkt my niet echt goed?

Dus myn vraag:
Kan het aan m'n Cooler en of CPU liggen? En dus zou ik een nieuw cooler halen?
Of ligt het aan myn kast?

PS. Ik heb 3 verschillende OS's geprobeerd (Win98SE/Win2k en XP) maar probleem deed zich overal voor.
Wat voor merk koeler heb je dan? mijn fan draait @ 3000rpm maar m'n cpu blijft onder de 50 graden.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
geen of een slechte airflow -> warmte ophoping, heb het ook gehad, temperatuur was hiero 75+

na 1 x 90x90mm outtake was het direct 55graadjes op een thunderbird 1,4

Verwijderd

Tot die het nog doet :D
Heb je de bios settings al eens op default gezet?
Het kan zijn dat je voltage's niet goed staan.
Zet het er anders eens ff bij.

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
ik had hier een amd 1,2 en een amd 1,4 allebij op 70+ granden ff een chasis koeler erin en hij blijft nou rond de 55 - 60 graden hangen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

88 graden is inderdaad erg hoog. Maar het zou ook kunnen dat de temperatuursensor een beetje brak is. Probeer eens met je vingers tegen de cooler te houden, als het dusdanig heet is dat je je vingers er niet meer dan 15 tellen op kan drukken, dan weet je genoeg :)

En over welke PSU beschik je? Vastlopers en overbelaste CPU's kunnen ook het gevolg zijn van dat je PSU het niet meer trekt. Gezien je configuratie (Athlon, GeForce2) is minstens een 300W PSU aanbevelenswaardig.

Die 'soundlags' zijn een typisch kenmerk van de VIA686B bug. Search hier maar eens naar (PCI Latency bugfix enzo, zie www.viahardware.com) :)

Verwijderd

Topicstarter
Tis zo'n coolermaster geval :)
Ik d8 zelf ook aan airflow, maar wat kan ik hier tegen doen? (Voedingskast is 3/4 CM verwijdert van mn cooler).

Ik probeer de default settings van mn bios om te kijken of het daar aan ligt.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:04

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Hmmm zag dit vraagje net ook al op Clanbase....... (8>

Probeer eens een de fan die op je cooler zit om te draaien. Dus i.p.v. lucht naar je cpu te blazen nu ligt daar weg te zuigen.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
zit de koeler mischien scheef of zo
(door veel verplaatsen)
en anders de kast opengooien zakt de temp veel dan is het de flow

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:01
pasta gebruikt?

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Verwijderd

Er zijn een reeks AMD athlon versies geweest die veelste heet werden (vorig jaar zomer naar mijn weten). Maar wat je nog kan proberen is het aanschaffen van een AMD 2.2ghz cooler + coolpasta. En je kan nog proberen een biosupdate te gebruiken. Een biosupdate is naar mijn weten nog het beste wat je kan proberen.

laat me wel even weten of het gelukt is (en hoe).

(Als dit allemaal niet lukt dan zo snel mogelijk terug naar de winkel om dat ding te ruilen voor een andere.)

Verwijderd

Ik zou hem trouwens maar direct terugbrengen als de biosupdate niet werkt. Want je processor kan al flinke schade opgelopen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan een biosupdate m'n CPU tmp verlagen? :)

• richard_kraal
Op maandag 15 april 2002 14:53 schreef C0w het volgende:
cewl :D

Verwijderd

De bios geeft de temperatuur aan van je processor. Bij heel veel moederborjes word de temperatuur verkeerd weergegeven. Een biosupdate kan tevens ook zorgen voor andere voltages en andere dingen waardoor de temperatuur kan dalen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij deze kreet moet je meer denken aan een fix van de foute temperatuurweergave door de temperatuursensor :)

hmm dubbelpost.. ben ik weer eens te laat |:( ;)

Verwijderd

Topicstarter
Uhm als ik de heatsink aanraak dan is die 88 wel degelijk bevestigd :D
Niet om te lachen natuurlijk :|
Zal ik die cooler eraf halen en weer erop zetten? Zou dat kunnen helpen? :S

Verwijderd

Zit er trouwens wel koelpasta op. Kun je me de omvang van je processor eens omschrijven.

Heb je het doosje nog van de cooler

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

toastingnow:
pasta gebruikt?
Maar wat stond er al in de vraag?
C0w:
de heatsink is wel superheet.
Lijkt me dus niet dat de pasta vergeten is, waarom zou anders de heatsink heet worden.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm geen pasta gebruikt :) <-- Ik heb alle onderdelen los gekocht (mobo,cpu etc) en inelkaar gezet. Ik weet niet of je koelerpasta los moet kopen.
Een groendoosje met cooler master erop(werd zelfs aangeraden door Vobis)

Verwijderd

sukkel, als je niet snapt hoe een pc werkt laat em dan in de winkel in elkaar zetten.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op hoeveel volt loopt die Athlon?
Indien standaardvoltage, dan zou ik koelpasta uitproberen.

• The_Greater
  • Laatst online: 14-08 15:47
Je moet wel de beschermlaag onder de roze pasta/kougum weg halen. Dan kan de warmte beter worden afgegeven.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Bagger: Ben ik aan het tweaken? Leer eens lezen sukkel.

PS. Edit d0rk

• The_Greater
  • Laatst online: 14-08 15:47
Ik heb het idee dat jouw koeler misschien niet tot AMD 1400Mhz is gesertiviseerd.

He cow, we zitten op de 2e pagina

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• richard_kraal
Op maandag 15 april 2002 15:11 schreef Bagger het volgende:
sukkel, als je niet snapt hoe een pc werkt laat em dan in de winkel in elkaar zetten.
Bagger: eens moet de eerste keer zijn, niet :?

jij wist alles zeker in 1 x......

je leert het beste door zelf te rommelen enzo, en soms gaat er wel eens wat fout ;)

Verwijderd

Op het doosje staan ergens voor welke processors hij geschikt is. Coolerpasta kan er al opzitten of die moet je speciaal aanschaffen. Gewoon even langs gaan bij een computerzaak. Maar dan nog 88 graden - ongeveer 10 graden is 78graden.

ALS IK JOUW WAS ZOU IK DIE PROCESSOR SNEL TERUG BRENGEN EN ZEGGEN DAT HIJ NIET GOED IS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Verwijderd

Cow: sorry dat ik je zo hoog inschatte.

Verwijderd

Als die biosupdate niks doet aan die hoge temperatuur dan moet je die processor echt terug brengen. Want die processor kan al ernstige schade hebben. Want als jij de temperatuur checkt in de bios staat die niet gelijk wanneer je hem volledig gebruikt met applicaties enzo.

Verwijderd

Als je hem terug brengt en ze vragen hoe je hem hebt geintalleerd zeg je dat je alles hebt met een polsbandje voor het weg laten geleiden van statische electricity. Zo kunnen ze niks aanmerken op je kapotte processor

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op maandag 15 april 2002 15:21 schreef Bagger het volgende:
Ik meld dit maar in SU, want de manier waarop jij met mensen omgaat slaat nergens op :r .

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Cow: Zat er op de cooler aan de onderkant ook zo'n gele plak (Net kauwgum) ?

Als dat erop zit is het ook goed, dat ook een soort koelpasta.

Maar omdat je aangeeft dat het blok heet word zit dat wel goed, als je processor heet is en het blok lauw dan is het erger want dan is er echt wat met de geleiding van de warmte mis.

PS, als je in de kast zelf voelt is de lucht dan ook warm, lauw? Zo ja, dan moet je even wat extra ventilators in de kast plaatsen, dat is tegenwoordig echt een must, vooral met snelle videokaarten en snelle harddisks, zeker als je meerdere disks hebt.

Verwijderd

volgens mij denkt cow dat er niemand meer reageerd omdat we nou op 2 pagina,s zitten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op maandag 15 april 2002 15:21 schreef Bagger het volgende:
Wil je dat soort woorden en flamende opmerkingen achterwege laten? Daar zijn we hier niet van gediend, laten we het gezellig houden zeg.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Op maandag 15 april 2002 16:17 schreef Abbadon het volgende:

[..]

[..]

Wil je dat soort woorden en flamende opmerkingen achterwege laten? Daar zijn we hier niet van gediend, laten we het gezellig houden zeg.
amen :)

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Wat ik denk, is dat je mobo onjuiste waardes aangeeft. Aangezien het een Asus bord is en die wijken vaak veel af, denk hierbij aan 10-20 graden. Verder moet je ff voelen aan he cooler, verbrand je je fikken dan kom je idd wel aan die 88 graden :P :(

..::System Specs::..

Verwijderd

Topicstarter
Thanks guys :)

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Flink domme post zullen we maar zeggen :z :Z

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Op maandag 15 april 2002 18:58 schreef marzzman het volgende:

[..]

Flink domme post zullen we maar zeggen :z :Z
--> en marzzman ziet weer niet dat dit topic TWEE pagina's lang is |:(

:P afijn.

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

ik heb deze koeler

een spire

type 5u213c1h3g/r

www.spire.nl

deze heeft een ingebouwde temperatuur sensor
deze koeler pas zich aan de proc zijn temperatuur

goed gekeurt voor

amd
duron 1,3g
athlon 1,4g
xp 2100+

intel
celeron 2,2g
pentium3 ,13g
pentium3t 2,2g

kosten van deze koeler is 20euro

deze koeler houd mijn duron 1,3g netjes op 40graden
ook met vol gebruik blijft hij op 40graden (de fan gaat dan harder draaien)

Verwijderd

Topicstarter
K ik heb het!!!
Ik heb mn mobo los geschroefd en koeler eraf gehaald. Wat bleek nou, hij zet helemaal gevuld met stof. Nadat ik die stof eruit had gehaald zakte het temp naar 50 C :):):):)

• Wolfje666
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

Een hoop stof in je kast...
Ik weet niet of helpt, maar misschien een goede airflow in je kast maken dat stof zo snel mogelijk er weer uitgeblazen wordt. :?

Bij mij heeft dat iig geholpen (zat ook bij mij een redelijke laag stof in mijn fan).

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

PhD i.o.

zelf zou ik kiezen voor deze koeler:

Thermaltake Vulcano 7+ die kost rond de 41,05 euro

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Lightah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 20:57

Lightah

Strikes Again

Ik zou kiezen voor de Whisperrock II houd mijn amd xp 2100+ op 50 graden stressed, als het warm is ietsjes hoger. En ik had hem van de lokale hardwareboer voor maar 12 euro.

The Unpredictable Striker!

Pagina: 1