Heyz,
Als onderdeel van mijn afstudeerstage ben ik bezig met het onderzoeken van de optimalisatie-mogelijkheden van het netwerk binnen een bedrijf.
Op het gebied van de switches zou ik graag wat feedback willen:
Er staan hier 3 Nortel Baystack 350-24T 's en 1 Cisco Catalyst 2924XL.
(Op korte termijn nog een switch (waarschijnlijk Cisco Catalyst 3524 XL))
Op dit moment zijn ze aan elkaar gekoppeld dmv crosslinked UTP kabels.
Wat ik eigenlijk wil, is de onderlinge doorvoersnelheid tussen de switches vergroten (liefst zonder nog meer VLAN's te definieren.)
Wat ik vaag vind: trunking wordt vrijwel altijd in 1 adem genoemd met VLAN's. (bijv op de Cisco site).
De Nortel handleiding heeft 't echter over een techniek genaamd MultiLink Trunking (Nortel eigen) waarbij NIET wordt gepraat over VLAN's.
(trunk lijn = lijn waarover verkeer van meerdere VLAN's loopt, afaik)
Daarnaast wil ik STP (Spanning Tree Protocol) gaan gebruiken om de continuiteit te vergroten.
Hoe kan ik de beide soorten switches het slimste koppelen ?
Zijn er trunk-mogelijkheden (icm STP) zodat ze allemaal met elkaar communiceren ?
Tips, trucs en suggesties zijn welkom !
Als onderdeel van mijn afstudeerstage ben ik bezig met het onderzoeken van de optimalisatie-mogelijkheden van het netwerk binnen een bedrijf.
Op het gebied van de switches zou ik graag wat feedback willen:
Er staan hier 3 Nortel Baystack 350-24T 's en 1 Cisco Catalyst 2924XL.
(Op korte termijn nog een switch (waarschijnlijk Cisco Catalyst 3524 XL))
Op dit moment zijn ze aan elkaar gekoppeld dmv crosslinked UTP kabels.
Wat ik eigenlijk wil, is de onderlinge doorvoersnelheid tussen de switches vergroten (liefst zonder nog meer VLAN's te definieren.)
Wat ik vaag vind: trunking wordt vrijwel altijd in 1 adem genoemd met VLAN's. (bijv op de Cisco site).
De Nortel handleiding heeft 't echter over een techniek genaamd MultiLink Trunking (Nortel eigen) waarbij NIET wordt gepraat over VLAN's.
(trunk lijn = lijn waarover verkeer van meerdere VLAN's loopt, afaik)
Daarnaast wil ik STP (Spanning Tree Protocol) gaan gebruiken om de continuiteit te vergroten.
Hoe kan ik de beide soorten switches het slimste koppelen ?
Zijn er trunk-mogelijkheden (icm STP) zodat ze allemaal met elkaar communiceren ?
Tips, trucs en suggesties zijn welkom !