Toon posts:

Opzetten howtosite door gotters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Gotters!
Ik had een idtje:

Het leek mij wel een goed plan om een site op te zetten met zijn allen en daar allerlei howto's/docs/links op te zetten.
Het is dan de bedoeling dat gotters howto;s schrijven per distributie bv over het opzetten van een vpn,een ftp-server etc.
Zo kunnen wij gotters veel van elkaar leren,worden veel terugkomende vragen niet meer in got gesteld en hebebn we een grote bron van info voor andere linuxbeginners.
Hier in got is er genoeg kennis dacht ik zo ;-)

Laat me weten wat jullie ervan vinden!

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ik vind het op zich wel een goed idee. :)

Maar wie gaat de server draaien en als je maar een chello accountje hebt dan heb je geloof ik neit meer dan 5 GIG data door je internet en geloof me dat is zo op :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

What the hell doet dit in Non-Windows Operating Systems?? zet het gewoon in LA

Maar goed, in feite is het er al maar heet het hier FAQ.

Opzicht wel leuke extra op GoT, een apart forum howto's... maar wel in het nederlands geschreven... zelfde beestjes ander naampje...

maar dan nog lopen er hier kleuters rond die het makkelijker vinden om te vragen dan even te lezen in de hoedoe's...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op zich een goed idee, je zou kunnen voortbouwen op de FAQ's (die opzich goed zijn).

Maar zoals met wel meer dingen ben ik erg benieuwd naar de uitvoering ervan. Je moet wel een bepaald niveau handhaven dus moeten er een soort "mods" komen die howto's voor het posten gaan checken, en niet alleen voor nieuwe howto's maar ook voor wijzigingen/updates.

Maaar wel een goed idee

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik vind het wel een goed idee inderdaad om een soort guides/howto subfora te maken. Dan worden de faqs alleen een subforum survival guide.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
we hebben toch al http://www.linuxdoc.org/ met veel info, de 'Linux op de desktop' stukken hier in NOS, google en de rest van internet? Je kan het wiel wel opnieuw blijven uitvinden. Er bestaan ook nederlandstalige howto website's. Links staan vast wel in de FAQ (of VGV ;) )

• buum
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

Op zich is dit een goed idee, maar: het bestaat al. Voor zeer veel dingen bestaan er al how-to's, dus de extra inspanning zou dan zonde zijn. Wat je in dit geval wel zou kunnen doen, is de diverse site's verzamelen (linuxdoc.org bijvoorbeeld) en daar als GoT gezamenlijk een bijdrage aan gaan leveren. How-to's die niet bestaan, kunnen geschreven worden en de engelse versies kunnen vertaald worden. Op deze manier is er veel meer rendement voor de hele gemeenschap, of zie ik dat verkeerd?

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een accountje waar ik het op wil zetten.
Het is idd wel een goed id om een soort 'check'over de howto's te laten gaan.
Mij leek het het beste om het niveau op supah newbie te houden.Zo kan iedereen het lezen/leren.
Als we dan afspreken dat we per periode bepaalde onderwerpen doen etc?
En de taal op Nederlands.
De kwaliteit van veel howto vind ik erg slecht.Ik draai bv Slack en dan heb ik toch vaak dat veel howto's niet echt aansluiten op de praktijk.Daarom het idee om per dist een howto te maken.

• balk
Vraag permissie en copieer alles van deze site. klaar :)

ik bedoel, er bestaan al prima hoedoe site's met veel nederlandstalige documentatie.

Verwijderd

Topicstarter
Vraag permissie en copieer alles van deze site. klaar
ik bedoel, er bestaan al prima hoedoe site's met veel nederlandstalige documentatie.
=========================================================

BV:
Het opzetten van een vpn onder linux.
Kan je op die site een recente howto vinden icm iptables bv?
Nope.
En dan nog, je blijft problemen houden met bepaalde distributies.Erg irri als newbie........

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:39

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op maandag 15 april 2002 13:11 schreef DealahZ het volgende:
Vraag permissie en copieer alles van deze site. klaar
=========================================================

BV:
Het opzetten van een vpn onder linux.
Kan je op die site een recente howto vinden icm iptables bv?
Nope.
En dan nog, je blijft problemen houden met bepaalde distributies.Erg irri als newbie........
Het woord 'newbie'' zegt het al... NIEUW. Alles is een kwestie van vallen en opstaan. Je kan niet verwachten dat je voor mensen mbv een aantal docs een bijbel in elkaar krijg.
Door zelf te zoeken en veel te proberen (en af en toe vragen naar de juiste weg) kom je het verst.

Je bent geen systeembeheerder na het volgen van een cursus Netware/MSCE/Linux.... Je weet dan waar je kan beginnen en meer niet.

M.a.w. het idee is goed (puur als naslag werk) maar meer ook niet, want ik neem aan dat er geen FAQ over ls komt te staan :) .

DUS.... Oefenen, oefenen en nog eens oefenen

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
Het woord 'newbie'' zegt het al... NIEUW. Alles is een kwestie van vallen en opstaan. Je kan niet verwachten dat je voor mensen mbv een aantal docs een bijbel in elkaar krijg.
Door zelf te zoeken en veel te proberen (en af en toe vragen naar de juiste weg) kom je het verst.
=======================================================
Daar heb je zeker gelijk in.
Maar als je er niet uitkomt of geen tijd hebt ofzo is en blijft het makkelijk als het in goede nederlandse en recente howto's op internet staat.
Voor jezelf is het trwns ook erg makkelijk.Heb je iets voor elkaar weet je de volgende keer niet meer precies hoe...Komt iemand vast wel bekend voor?

• buum
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

offtopic:
Zeg, balk, paradimethylaminobenzaldehyde, dat is toch geurstof ofzo???

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

• balk
Op maandag 15 april 2002 13:33 schreef buum het volgende:
offtopic:
Zeg, balk, paradimethylaminobenzaldehyde, dat is toch geurstof ofzo???
nee, nou ja, misschien :) Maar ik denk van niet, geurstoffen hebben vaak een andere opbouw. (het zijn vaak esters)
het is onderdeel van het eerste couplet van het lied van mijn studievereniging.

Verwijderd

leuk idee....

MAar je snapt het vast zelf ook wel: dit is onuitvoerbaar. Je hebt honderden, zo niet duizenden mensen nodig om dit te realiseren. En daarna moet je het uptodate houden...

Help liever mee aan nl.linux.org/doc/ up-to-date houden ofzo, begin niet met iets nieuws, dan wordt het alleen maar verstrooider...

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt honderden, zo niet duizenden mensen nodig om dit te realiseren
===========================================================
Leg mij eens uit waarom?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
[topic=395099/1/25] :? dit is A al een begin en B er was al zo iets geloof ik opgezet. dit is het begin van dat "project".

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Omdat er zo ontzettend veel onderwerpen zijn waar mensen problemen mee kunnen hebben. Het LDP (recent verhuisd van www.linuxdoc.org naar www.tldp.org) is er al jaren mee bezig met heel veel mensen en ook daar komen nog wekelijks nieuwe HOWTO's en dergelijke binnen. Een dergelijke hoeveelheid werk kan NOS niet afleveren, het is dan ook beter als mensen die dit graag doen gaan meehelpen aan het grote project van LDP. Ze hebben nog altijd nieuwe teksten nodig en de vertalingen zijn ook nooit af, dus niemand hoeft zich te vervelen :). En het is effectiever dan zelf wéér een nieuw project beginnen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 15:47 schreef DealahZ het volgende:
Je hebt honderden, zo niet duizenden mensen nodig om dit te realiseren
===========================================================
Leg mij eens uit waarom?
Zie Odysseus' reactie...

Mogelijke onderwerpen:
• Samba (SMB)
• Apache/Tux (HTTPD)
• proFTPd/wu-FTPd (FTPD)
• <insert hier andere honderden servertoepassingen>
• X
• Gnome
• Gnome applicaties
• Gnome email applicaties
• Gnome multimedia applicaties
• Gnome browsers
• Gnome IDEs
• Gnome beveiligingsapplicaties
• Gnome office-programma's
• <insert hier andere honderden desktoptoepassingen>
• <insert hier dezelfde lijst voor KDE
• <insert hier de lijst van enkele tientallen window managers>
• <insert hier alle toepassingen voor embedded linux>

etc.etc.etc. }:O

Verwijderd

Topicstarter
Niet ALLES hoeft toch behandeld te worden?
Bv alleen veel gebruikte dingen/applicaties.....

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 17:28 schreef DealahZ het volgende:

De dingen die hij noemde zijn allemaal veelgebruikte applicaties hoor. En dat zijn er nog veel en veel meer. En ik ben het met beelzububu en odysseus eens dat je beter die energie in bestaande projecten kunt steken, ipv helemaal opnieuw te beginnen.

Verwijderd

Okee, ik heb expres een tijdje gewacht totdat ik me in deze discussie zou mengen. DealahZ heeft mij via e-mail gevraagd voor plaatsing van dit topic. Ik heb in onze e-mail uitwisseling al ongeveer hetzelfde duidelijk gemaakt als wat eenieder in dit topic ook al roept.

Voor ik het vergeet heb ik nog even een huishoudelijke :+ mededeling voor DealahZ: Je kunt mensen quoten door gebruik te maken van hetvolgende knopje op ieders post: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/quote.gif
Dat is voor jou makkelijker en het leest voor ons ook makkelijker ;)

Zoals reeds gezegd is het in de vorm zoals jij voorstelt waarschijnlijk verspilde moeite. Jouw idee is om van elk veelgebruikt programma voor elke grote distributie een uitgebreide HOWTO te maken. Ik zeg uitgebreid, omdat je aangeeft dat je de meeste HOWTO's niet duidelijk genoeg vind (iets waar ik het overigens absoluut niet mee eens ben).
Er is ook al gezegd dat er enorm veel veelgebruikte applicaties zijn. Om ziets te willen realiseren heb je een heleboel mensen met ook nog eens kennis en zeker niet te vergeten schrijfkunst nodig. Niet iedereen is daar even begaafd in. Dat is echt een onmogelijke taak en daarnaast zal het ook nog eens enorm veel overlap hebben met de bestaande documentatie.

Het review project waar we hier op NOS mee bezig zijn is waarschijnlijk een veel beter alternatief dan. Dit is meer geschreven vanuit het oogpunt van het dagelijks gebruik i.p.v. letterlijke installatie of achtergrond kennis.

Uit een tussenstand van de enquete ( http://enquete.tweakers.net/index.php?enqueteid=4 ), die jullie neem ik aan inmiddels allemaal ingevuld hebben (zo niet snel doen dan :P ;) ) komt duidelijk naar voren dat er best veel vraag is naar deze reviews. Er is zelfs veel interesse om deze reviews op de frontpage in een of ander vorm te zien en er is zeer zeker ook vraag naar een "Linux op de server" review-serie. Kortom ik denk dat we daar met NOS al een leuk gezamelijk project hebben, waarvan de NOS-bezoeker alleen maar kan profiteren.

Zoals sommigen van jullie misschien wel gemerkt hebben ben ik afgelopen 1,5 maand wat minder aanwezig geweest, aangezien ik het nogal duk had (irl zaken gaan nog altijd voor hier ;) ). Dit betekende helaas ook dat ik het hele review idee wat heb laten sloffen. Ik kan echter mededelen dat ik vanaf nu meer tijd heb en dus naar alle waarschijnlijkheid ook weer wat meer aanwezig zal zijn en in ieder geval sowieso weer verder zal gaan met het review project. :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het idee is leuk, maar reeds gerealiseerd door LDP
als je LDP niet goed genoeg vind, ga dan aan LDP bijdragen.
Een nieuwe site met zooi draagt alleen maar meer bij aan de grote verstrooiing van Linux gerelateerde zaken en dat is absoluut niet constructief!!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Als er zo weinig animo voor is heeft het jammer genoeg geen zin.......

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 17:28 schreef DealahZ het volgende:
Niet ALLES hoeft toch behandeld te worden?
Snap ik, maar zelfs dan is het verschrikkelijk veel...

Het zou natuurlijk leuk zijn als je, zoals Nelske voorstelde, meehelpt aan het review-project(je) op GoT. :). Daar is alle hulp ook al bij nodig (en het wordt ook eens tijd dat we weer wat nieuws daar in dat topic gaan gooien. :P.
Pagina: 1