Nut van subwoofer bij muziek?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox_nl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-12-2021
Hi all,

Met m'n thuisbioscoopgebeuren (Denon AVR 1800 receiver, DVD1500, Phonar P200 zuiltjes, center en ander merk rear speakers) ben ik eigenlijk best tevreden. Films in DTS/DD klinken geweldig en bij muziek is 't alsof er een engeltje in je oor piest...

Op één ding na... Bij muziek heb ik het idee dat de bas die de zuiltjes produceren wat dieper zou kunnen. Midden en hoog is niks mis mee, maar ik mis wat bas.

1) Helpt een (aktieve) sub hierbij? Of heeft zo'n ding alleen maar nut om je bij films in je stoel te laten schudden bij explosies...
2) Welk merk / type raden jullie aan bij een budget tussen de 250 en de 500 euro)?
3) Is zo'n ding ergens bij een winkel in de buurt van Arnhem "te leen" voordat je beslist om 'm te kopen?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-06 22:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een actieve sub zou daar zeker bij kunnen helpen, het is bij de erg veeleisende audiofielen soms niet gewaardeerd (ik waardeer mijne soms ook helemaal niet), maar het kan weldegelijk een goede aanvulling zijn.

Voor het geld dat je beschikbaar hebt, kan je kijken naar een REL Quake, een Chario Subwoofer, een MordauntSHort sub, een paradigm PS1000 of dat soort types :).

hifiwinkels in arnhem ken ik niet.

<font size=1>Ik heb dit topic maar geopend, zie onderaan ;)</font>

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:06
Op maandag 15 april 2002 12:12 schreef JvS het volgende:
Voor het geld dat je beschikbaar hebt, kan je kijken naar een REL Quake, een Chario Subwoofer, een MordauntSHort sub, een paradigm PS1000 of dat soort types :).

hifiwinkels in arnhem ken ik niet.

<font size=1>Ik heb dit topic maar geopend, zie onderaan ;)</font>
Ik was laatst toevallig bij Smits op de Steenstraat. En daar hadden ze volgens mij iig de RelQuake en een redelijk goedkope (300 ofzo?) Mordaunt Short staan.
Anders kan je ook eens bij Versloot in de stad kijken, weet alleen niet of ze daar Subs hebben.

gl

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
dat hangt er vanaf wat voor muziek je luistert. voor klassiek heeft het weinig nut, maar ik luister bijvoorbeeld soms ouwe hardcore, en dan heeft het zeker wel nut :). maar het is bij die muziek dan ook de bedoeling dat de grond trilt.

correct rotterdam heeft momenteel een omgebouwde harman kardon sub ik de aanbieding in hun koopjeskelder. het ding kost 200 euro, en is onderdeel van een set die normaal meer dan 1000 euro kostte. ik heb er een gekocht, en ik kan je verzekeren dat het zeer veel waar voor je geld is. het ding speelt subwoofers van 400 euro er zo uit. ik heb wel wat specs en meer info beschikbaar als je interesse hebt.

edit: voorbeeldje van wat het ding doet: de buren hebben een plafond van metalen stroken, en als ik een film kijk staat dat plafond dus permanent hoorbaar te trillen :) . gelukkig gaat dit alles in goed overleg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanandu
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Xanandu

Xan!>

Misbruik van subwoofers noem ik dat :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

^ Precies, muziek luister je stereo en als je te weinig bas uit je speakers krijgt heb je volgens mij de verkeerde speakers gekocht. ;)

Maar helpen zal het natuurlijk wel, optimaal is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10

JT

VETAK y0

Op maandag 15 april 2002 16:26 schreef Courage het volgende:
als je te weinig bas uit je speakers krijgt heb je volgens mij de verkeerde speakers gekocht. ;)
Was dat nou weer voor bullshit :{ Wil je zeggen dat speakers die niet lager komen dan 50 hz klote zijn ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 15:21
Op maandag 15 april 2002 16:49 schreef JT het volgende:

[..]

Was dat nou weer voor bullshit :{ Wil je zeggen dat speakers die niet lager komen dan 50 hz klote zijn ?
Inderdaad... Ik vind dat ik hele goeie speakers heb... Bij muziek mis ik niets... Alleen bij films zou ik graag zien dat er nog wat meer drukgolven opgebouwd kunnen worden... Je kan het zien als verkrachting van het geluid, maar ik vind het geweldig als alles bij een heftige scene mee begint te shaken... Hierbij nog wel een beetje een oog open houdend voor de kwaliteit...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 15 april 2002 16:53 schreef Banzi het volgende:

[..]

Inderdaad... Ik vind dat ik hele goeie speakers heb... Bij muziek mis ik niets... Alleen bij films zou ik graag zien dat er nog wat meer drukgolven opgebouwd kunnen worden... Je kan het zien als verkrachting van het geluid, maar ik vind het geweldig als alles bij een heftige scene mee begint te shaken... Hierbij nog wel een beetje een oog open houdend voor de kwaliteit...
Zo denk ik dus ook :) En er is genoeg muziek die onder het frequentie bereik van goede speakers komen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

De ene subwoofer is de andere nog LANG niet dat is wel bekend.
Zelf had ik een heel kleine active sub van Magnat voor bij de computer.
Die begon al snel te rommelen, ik bedoel de "slope" oftewe de lengte van de bas kon niet worden afgekapt. Dit heeft als resultaat dat ik de bas slecht hoorde, en de deur rammelde van mij kamertje.

De winkel heeft me aan deze geholpen, de Magnat teruggegeven.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/3150374331

Deze heeft alle mogelijke instellingen, die ervoor zorgen dat de bas wél naar gelang aanwezig is, maar NIET alles in het hele huis laat rammelen.
Ik weet zeker dat je hier géén spijt van krijgt.

Technische specs.

250 mm-Basschassis
integrierter Class D-Verstärker mit 150 Watt Nennleistung
Übertragungsbereich: 20 bis 200 Hz
großer Pegelregler am Frontpanel
variable Übernahmefrequenz (60 - 200 Hz)
umschaltbare Filtercharakteristik (0 dB, -12 dB/-24 dB)
Phasenumkehrschalter
Peak-Anzeige zur Übersteuerungskontrolle
Power Save-Funktion mit automatischer Umschaltung in den Standby -Modus
Umschalter für Betriebsarten Movie / Music
Cinch-Eingang für Geräte mit Vorverstärkerausgang (links/rechts, Eingang rechter Kanal für Mono)
Lautsprechereingang zum Einschleifen in HiFi-Systeme ohne Subwoofer-Vorverstärkerausgang
abnehmbare Frontbespannung
schwarzes Gehäuse
Infrarot-Fernbedienung
Abmessungen (B x H x T): 285 x 440 x 350 mm
Gewicht: 18,0 kg
unverbindlich empfohlener Verkaufspreis in Deutschland:

409,00 Maar ik weet dat hij een stuk goedkoper is hoor, ik denk dat je dit juweeltje voor 300€ moet kunnen vinden.

Trouwens al eens aan gedacht om zoiets te proberen, dat je afspreekt voor als hij je niet zou bevallen, dat je het geld terug krijgt?

Succes ermee...{muziek fanaat}

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 15 april 2002 16:49 schreef JT het volgende:

[..]

Ik wil zeggen wat ik zeg, en het gaat hier over muziek, vergeet dat niet. Als je vind dat je te weinig bas uit je speakers krijgt bij het luisteren van muziek heb je of
• je speakers niet met jouw muziek getest
• de verkeerde speakers gekocht
• je speakers niet (alleen) voor muziek gekocht.

Heel simpel. Maar zo te zien is de 3e mogelijkheid hier van toepassing.
Wil jij dan zeggen dat een sub aan te raden is met muziek luisteren ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

Op maandag 15 april 2002 17:52 schreef Courage het volgende:

[..]

Ik wil zeggen wat ik zeg, en het gaat hier over muziek, vergeet dat niet. Als je vind dat je te weinig bas uit je speakers krijgt bij het luisteren van muziek heb je of

de meeste mensen hebben niet het budget en de ruimte om de speakers te kopen die kun muziek zo weergeeft als ze die het liefste zouden horen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Laatst online: 27-07-2020
Ik denk dat je met zo'n geval meer last van de sub hebt dan wat anders, wil je extra laagfundament in je muziek, koop dan een goeie sub, anders hoor je dat ding constant, tevens vind ik een sub voor muziek echt niet nodig.

Arnhem qua winkels heb je versloot en bender en hobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
bij sommige muziek, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

[..]

de meeste mensen hebben niet het budget en de ruimte om de speakers te kopen die kun muziek zo weergeeft als ze die het liefste zouden horen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 15 april 2002 17:59 schreef Fatboy het volgende:

[..]

Nou dan ben ik denk ik iemand die geen hoge eisen stelt, maar je kan gelijk hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Het zijn niet alleen de speakers en de electronica erachter die het geluid bepalen. De ruimte speelt ook een major rol. Met name voor het gedeelte onder de 200Hz. Daar kom je achter als je je speakers wel eens in een andere ruimte hebt staan, dan klinkt het laag ineens totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

... een sub aan te raden is met muziek luisteren ...?
Dan moet je er wel 2 of 4 hebben om je stereobeeld niet te verknallen. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48398

Ik vindt de muziek met een sub aan vaak minder. Als er een apart kanaal zou zijn die je sub zou aansturen (op je cd'tje) dan zou het wel relaxed zijn maar nu gaat ie naar mijn mening er te vaak in of laat ie niks van zich horen... Het geluidsbeeld wordt dan naar mijn mening enigszins onevenwichtig.

Test het en oordeel zelf zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox_nl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-12-2021
Waarschijnlijk heeft het verschil in luisterruimte veel gedaan met de bas. Het is niet zo dat de luidsprekers niet laag genoeg gaan, dat doen ze wel. Alleen is het (naar m'n eigen bescheiden meninkje) iets te zacht. Ik mis een beetje de, hoe zeg je het, "punch?", het onderbuikgevoel... Snappie?

Eigenlijk komt het erop neer dat ik het gewoon een keer moet proberen... En eigenlijk wist ik dat al... Maar toch bedankt voor de reacties :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ng.
Als je een goede sub hebt, bijvoorbeeld eentje uit de ST serie van REL of een M&K, ja, zeker wel in de meeste gevallen, mits goed opgesteld en afgeregeld.
Op maandag 15 april 2002 18:01 schreef aatos het volgende:

[..]

bij sommige muziek, ja.
Bij veel muziek zelfs, afhankelijk van je speakers, maar bijvoorbeeld bij hardhouse e.d. zit best een redelijk diepe ondertoon in. Zou je niet verwachtehn, maar tis echt zo en dat is ook zo met meerdere muzieksoorten.
Op dinsdag 16 april 2002 02:55 schreef basch het volgende:
Ik vindt de muziek met een sub aan vaak minder. Als er een apart kanaal zou zijn die je sub zou aansturen (op je cd'tje) dan zou het wel relaxed zijn maar nu gaat ie naar mijn mening er te vaak in of laat ie niks van zich horen... Het geluidsbeeld wordt dan naar mijn mening enigszins onevenwichtig.
Dan issie denk ik niet goed opgesteld; hij staat op een positie waar bepaalde frequenties erg extra hard uitkomen en anderen meer minder hard. Of het is een slechte sub.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rtijn
  • Laatst online: 25-06 22:18

M4rtijn

Spinnin' around

Op dinsdag 16 april 2002 02:31 schreef euss het volgende:

[..]

Dan moet je er wel 2 of 4 hebben om je stereobeeld niet te verknallen. :7
Nee hoor, lage tonen (zeker bij een subwoofer) hebben geen richtingskarakter en kunnen dus niet worden gelocaliseerd. Alleen slechte subwoofers, die hogere harmonischen produceren (bijv. door resonantie v/d kast) zijn localiseerbaar omdat je die hogere harmonischen een hogere frequentie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:49

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb zelf een JVC subwoofer, heb ik een jaar geleden voor 275 gulden bij de Expert vandaan gehaald. Ben er erg tevreden over.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Nee hoor, lage tonen (zeker bij een subwoofer) hebben geen richtingskarakter en kunnen dus niet worden gelocaliseerd.
Dan zou ik toch maar eens een nieuwe hoortest doen bij de oorarts (ipv die marketingpraat te geloven).

Men neme:
20Hz 100% links
en voila, je hoort hem alleen links;

Men neme:
20Hz 100% rechts
en voila, je hoort hem alleen rechts;

Men neme:
20Hz 50% links/rechts
en voila, je hoort hem in het midden.

Hetzelfde geldt ook voor nog lagere trillingen, alleen worden die niet verwerkt door je oren, maar door de holten in je schedel.

Er zijn ook nog van die interessante projecten met dove mensen om hun in contact te brengen met muziekbeleving etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Laatst online: 09-08-2023
Ik heb niet alle posts gelezen.
Maar heb je al eens geprobeerd de front speakers iets dichter bij een muur te zetten? De achterwand bedoel ik dan.

Als het mogelijk is om ze er dichter bij te zetten, moet je dat eens proberen. Het kan helpen.

Persoonlijk hou ik niet van subwoofer bij muziek. (alleen in de auto)

Mgoed, ik hoop dat het je wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25077

Persoonlijk zou ik ook het liefst muziek luisteren zonder the sub. Maar gezien het gebrek aan ruimte in m'n kamer ben ik toch blij dat ik m'n sub heb staan om m'n luidsprekers te completeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38072

Vindt ik eigenlijk wel raar dat jij een 20hz toon kunt localiseren in de ruimte??
Geloof me ik heb hier een subwoofer (zelfbouw, zoals men hele set trouwens) die echt een zeer mooie aanvulling geeft aan welke muziek dan ook. (ben hifi gericht, dus niet boombox en houseachtig)
Wanneer de muziek namelijk zelf niet laag genoeg gaat laat hij zich niet horen (goed gefilterd) maar wanneer er lage tonen aanwezig zijn dan worden deze mooi en warm weergegeven.

Ik ben zelf naar een optreden geweest van Apollo 440 die voor een bepaalt nummer met een dubbele drumset werkten, dat was gewoon genieten, die bas ging zo diep dat de lucht voor mijn ogen wazig werd. Dan besef je pas wat bas kan doen voor een nummer!

Bekijk het eens zo : bassen kunnen niet gelocaliseerd worden, dit is namelijk een feit van de fysica!
Als je je woofers vergelijkt met stenen en je hebt tweeweg woofers, als je deze dan laat vallen in een plas water dan krijg je een heleboel interferentie van de watergolven, dit gebeurt met geluidsgolven net zo.
Neem dan een subwoofer met één woofer, als je deze vergelijkt met een steen en je laat deze vallen dan krijg één mooie golf.
Interferentie is iets dat namelijk best vermeden kan worden in de audio wereld, het is ook daarom dat sommige bolvormige kasten zo goed klinken => op de hoeken van gewone kasten ontstaan secundaire golven die kunnen interfereren met de primaire golven wat dus een verstoring geeft.

Maar let wel op, ik geeft jullie gelijk dat een slecht afgestelde subwoofer de muziek totaal kan vernielen. Ik heb zelf ooit bij iemand thuis eens naar z'n set geluisterd, en blij dat die persoon was dat zen sub zo'n herrie kon maken, de muziek trok gewoon echt op NIKS meer.
Je kon het nog het beste vergelijken met een grote brombeer en wat muziek op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is vrij raar om te zeggen dat een sub per defenitie slecht is... Hoe duurder de speakerset is, hoe meer de behuizingen van de verschillende weergever los zijn. Eigenlijk zijn veel 3weg systemen gewoon twee weg systemen die onder de 100-200 Hz het geluid door een laagkast laten weergeven.

Dus waarom zou een sub die het geluid onder de 60Hz oppakt ineens slecht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En wat vinden jullie van een Raveland HBP 1028 passieve subwoofer om mijn b&w 302 boxen te ondersteunen ?

Mijn muziek smaak is: Era, Sylver, Lasgo, ace of base, Enigma, Clanat, beetje soft trance met melodie etc...

Tis een passieve sub die ik op mijn versterker wil aansluiten. Tis een Sansui AU-117 II versterker met 2 uitgangen. Nu wil ik de sub op 1 zo'n uitgang aansluiten samen met mijn speakers.

hier de specs van de sub:
Bandpass-home subwoofer met resonantievrije behuizing van 18 mm MDF (middeldichte vezelplaat) en zwarte foliebedekking. Grote plexi-glasplaat, ingebouwde lage- en hogetonen-doorlaatfilter. Bass-speakers met dubbele spoelen. Basreflexpoorten met zeer lage stromingsruis door de exponentiële ronding. Te combineren met elke 8 W luidsprekerbox. Door het ingebouwde hogetonen-doorlaatfilter wordt de aangesloten satellietbox in het basbereik ontlast en wordt de belastbaarheid en weergavekwaliteit verhoogd.
Technische spec.: Belastbaarheid muziek-/sinusvermogen 2 x 200/120 W · Frequentiebereik 20 - 120 Hz · Gevoeligheid 2 x 93 dB · Uitgerust met 250 mm bas, 2 x 8 W · Afm. (bxhxd) 550 x 360 x 320 mm.
120 watt € 86,95

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/338/G1/338010G1.JPG

is dit wat ? Mijn budget is namelijk beperkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat is je budget? Dit soort subs zijn niet echt muziekaal verantwoord, om het zo eens te noemen. :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op woensdag 17 april 2002 23:43 schreef JvS het volgende:
Wat is je budget? Dit soort subs zijn niet echt muziekaal verantwoord, om het zo eens te noemen. :o.
Ik zoek gewoon een sub die niet al te duur is en toch lekker klinkt. Denk zo'n F400,- max als t kan...

Maar wat bedoel je met muziekaal verantwoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik weet niet of ik hier uberhaupt op moet reageren, het heeft een redelijk hoog "DUH"-gehalte, maar daar gaan we dan....
Op woensdag 17 april 2002 21:27 schreef euss het volgende:

[..]

Dan zou ik toch maar eens een nieuwe hoortest doen bij de oorarts (ipv die marketingpraat te geloven).

Men neme:
20Hz 100% links

Men neme:
20Hz 100% rechts

Men neme:
20Hz 50% links/rechts

Hetzelfde geldt ook voor nog lagere trillingen, alleen worden die niet verwerkt door je oren, maar door de holten in je schedel.

Er zijn ook nog van die interessante projecten met dove mensen om hun in contact te brengen met muziekbeleving etc...
Kortom: hierin heb je volledig gelijk.
Alleen dan heb je het nu over geluiden die rechstreeks, en alleen "in" één oor worden gedeponeerd. In een ruimte ligt dat totaal anders, lange golven, dus basgeluid, "vouwen" zich (natuurkundig gezien) om objecten heen, waar korte golven dat niet doen. In de praktijk betekent dat dat een lange golf in in een ruimte (als de sub goed is opgesteld, en goed van kwaliteit is) niet te localiseren is.
Je hebt dan ook maar een subwoofer nodig om je stereogeluid aan te vullen met wat punch.

edit:

Ik zie dat Captain_Carnage ook al iets soortgelijks heeft gezegd, maar niet precies hetzelfde, hoop dat het zo duidelijk is...

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 17 april 2002 23:49 schreef jhead22 het volgende:

[..]

Ik zoek gewoon een sub die niet al te duur is en toch lekker klinkt. Denk zo'n F400,- max als t kan...
Doet u mij maar een splinternieuwe Jaguar voor 20000 gulden :+

Snap je hem?
Maar wat bedoel je met muziekaal verantwoord ?
KUT kwaliteit. Bonken: ja. Mooi: nee.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20784

Op maandag 15 april 2002 17:14 schreef Extra300s het volgende:
De ene subwoofer is de andere nog LANG niet dat is wel bekend.
Zelf had ik een heel kleine active sub van Magnat voor bij de computer.
Die begon al snel te rommelen, ik bedoel de "slope" oftewe de lengte van de bas kon niet worden afgekapt. Dit heeft als resultaat dat ik de bas slecht hoorde, en de deur rammelde van mij kamertje.

De winkel heeft me aan deze geholpen, de Magnat teruggegeven.
afbeelding

...
hey, die hebben wij hier thuis ook staan :)
tis een erg mooi ding, vooral de optie [cinema]<->[music] is erg mooi, dan dreunt nl tijdens muziek niet zo lang door en komt de bass niet te veel naar voren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Laatst online: 15-05 18:42
Misschien is een paradigm pdr8 of 10 wat? die zijn te koop voor 229 EUR en 296 EUR respectievelijk.. bij richersounds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16209

De Mordaunt-Short ( ben het typenummer effe kwijt ) met 30cm unit is een erg mooie subwoofer voor het geld. Muzikaal is het zeker een verantwoorde subwoofer, alleen wil je echt hard spelen dan zou ik voor een REL gaan. De Mordaunt-Short kost ongeveer 350-400 euro naar mijn weten, en is dit geld zeker waard. Hij is vast wel ergens goedkoper te krijgen. Moet je alleen wel goed zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Hoe stel je de " slope dan in" zit dat gewoon als een knop je subwoofer.... ik heb het nl niet op 1 van mn woofers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:26
[..]
Men neme:
20Hz 100% links

Men neme:
20Hz 100% rechts

Men neme:
20Hz 50% links/rechts
[..]
Ik denk anders wel dat je het een stuk minder hoort als in de iets hogere tonen, en dat er praktisch in muziek niet zo'n grote variatie in het stereobeeld van de lage tonen voorkomt.

Als je een subwoofer bijplaatst, kan je die dan ook instellen zodat hij perfect je bestaande speakers aanvult en dus niet dat bepaalde frequenties te hard doorkomen of juist ontbreken?

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47964

[..]

...ik neem even als voorbeeld mij en mijn vader. Wij zijn beide zeer gehecht aan het merk Onkyo. Goed merk en zeer goede kwaliteit. Ikzelf ben voor mijn boxen naar Speakerland gegaan aan de bergweg in rott' . Hier kun je zelfbouw boxen halen. Afhankelijk hoe duur je ze afwerkt kunnen ze tot 50% goedkoper zijn als ik de winkel. Ik heb daar een set gekocht voor f800,= per stuk, die heb ik zelf gebouwd en door spuiterij laten spuiten, in de winkel kosten deze 1500,= per stuk! Ik heb echt een geweldig geluid, maar t is wat werk.

Mijn vader heeft niet deze moeite genomen en is bij B&W wezen shoppen. Heel goede boxen van F1200,= per stuk, hele goede versterker (nog duurder als mijn onkyo) maar de combinatie is niet geweldig, hij heeft alsnog een yamaha 160blabla woofer gehaald om de bas te benadrukken, die was gewoon veel te weinig.

CONCLUSIE: het ligt niet aan hoe duur je boxen zijn, hoe duur je versterker is, maar aan de combinatie. je kunt hele dure spullen kopen, maar als het niet samengaat klinkt het gewoon niet goed genoeg en dan kan een woofer uitkomst bieden. Ik moet zeggen dat die woofer echt een aanwinst voor hem is geweest en zijn set doet nu echt niet veel meer onder voor die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47964

[..]

Men neme:
20Hz 100% links

Men neme:
20Hz 100% rechts

Men neme:
20Hz 50% links/rechts

50% links en rechts kan niet...

center (normaal) is 100%/100%
links wegdraaien is 0%/100%
rechts wegdraaien is 100%/0%

center is niet 50%/50% omdat dit zou betekenen dat als je links wegdraait, rechts harder wordt, dit is niet waar, probeer het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Mijn bescheiden mening over subwoofers met Home Hi-fi: niet genoeg je best gedaan met je reguliere speakers....

Een home sub vind ik nou echt een teken van niet goed aankopen (of bouwen) van je normale speakers. Een beetje speaker produceert meer dan genoeg bas. Een sub is daarmee totaal overbodig. Kom bij mij film kijken en je krijgt voldoende bas te verduren met mijn goedkope maar effectief beukende speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 18 april 2002 22:48 schreef Wekkel het volgende:
Mijn bescheiden mening over subwoofers met Home Hi-fi: niet genoeg je best gedaan met je reguliere speakers....

Een home sub vind ik nou echt een teken van niet goed aankopen (of bouwen) van je normale speakers. Een beetje speaker produceert meer dan genoeg bas. Een sub is daarmee totaal overbodig. Kom bij mij film kijken en je krijgt voldoende bas te verduren met mijn goedkope maar effectief beukende speakers...
Mjah. Zie jij maar is kerkorgel bas volledig af te spelen op je gewone speakers. Wel vette speakers als ze dat kennen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mmmm dat Kenwood geval ergens picture in de voorgaande berichten heeft Correct in de aanbieding.. van 400 voor 99 (n)eurootjes

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

No problem. Een sub pakt die echt niet meer dan mijn uitstekend knallende 20 cm's.

Kwestie van goed bouwen en niet je folderneus achterna gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 18 april 2002 22:59 schreef Wekkel het volgende:
No problem. Een sub pakt die echt niet meer dan mijn uitstekend knallende 20 cm's.

Kwestie van goed bouwen en niet je folderneus achterna gaan.
Um....ik heb het hier over bassen van 20hz...dat trekken jouw speakertjes denk ik niet, en de meeste speakers niet. Dus dan is het helemaal niet verkeerd om er een sub bij te pakken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Voor het superlage werk is een sub inderdaad behulpzaam. Voor mij is het normale werk (40Hz) meer dan voldoende voor een prima experience.

Met een sub krijg je al snel problemen met plaatsing en zwevingen, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Op donderdag 18 april 2002 23:33 schreef JT het volgende:

[..]

Um....ik heb het hier over bassen van 20hz...dat trekken jouw speakertjes denk ik niet, en de meeste speakers niet. Dus dan is het helemaal niet verkeerd om er een sub bij te pakken.
Volgens mij zit 'm dat meer in het ontwerp van de kast; mijn speakers zie ik flink trillen op 20hz, maar hoor niks.
Op donderdag 18 april 2002 11:16 schreef Adion het volgende:

[..]
Als je een subwoofer bijplaatst, kan je die dan ook instellen zodat hij perfect je bestaande speakers aanvult en dus niet dat bepaalde frequenties te hard doorkomen of juist ontbreken?
Ja, das een interessante vraag, want 20hz hoor ik dus niet, maar 31.5 weer wel. Kan je dus een filter maken maken die uitsluitend dat gebied pakt? Ik heb nog 2 oude 15" PA speakers die een nieuw huisje willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Op donderdag 18 april 2002 13:54 schreef miessie het volgende:

[..]

...ik neem even als voorbeeld mij en mijn vader. Wij zijn beide zeer gehecht aan het merk Onkyo. Goed merk en zeer goede kwaliteit. Ikzelf ben voor mijn boxen naar Speakerland gegaan aan de bergweg in rott' . Hier kun je zelfbouw boxen halen. Afhankelijk hoe duur je ze afwerkt kunnen ze tot 50% goedkoper zijn als ik de winkel. Ik heb daar een set gekocht voor f800,= per stuk, die heb ik zelf gebouwd en door spuiterij laten spuiten, in de winkel kosten deze 1500,= per stuk! Ik heb echt een geweldig geluid, maar t is wat werk.

Mijn vader heeft niet deze moeite genomen en is bij B&W wezen shoppen. Heel goede boxen van F1200,= per stuk, hele goede versterker (nog duurder als mijn onkyo) maar de combinatie is niet geweldig, hij heeft alsnog een yamaha 160blabla woofer gehaald om de bas te benadrukken, die was gewoon veel te weinig.

CONCLUSIE: het ligt niet aan hoe duur je boxen zijn, hoe duur je versterker is, maar aan de combinatie. je kunt hele dure spullen kopen, maar als het niet samengaat klinkt het gewoon niet goed genoeg en dan kan een woofer uitkomst bieden. Ik moet zeggen dat die woofer echt een aanwinst voor hem is geweest en zijn set doet nu echt niet veel meer onder voor die van mij.
Het is niet de combinatie van versterker en speakers die het grote verschil veroorzaken, het is de ruimte die veel verschil maakt. Ruimtes hebben een enorme invloed op de weergave onder ongeveer 200Hz. Dus je kan beter zeggen: het maakt niet uit hoe duur je speakers zijn, als je ze verkeerd opstelt of in de verkeerde ruimte zet heb je er nog weinig aan.
Overigens maakt het type speaker wel uit: hoornluidsprekers en dipolen zijn minder gevoelig voor de ruimte waarin ze staan.

Overigens kan een sub in sommige situaties best wel wat compenseren voor een akoestisch slechte luisterruimte. Maar dat zal over het algemeen wel ten koste gaan van max output.
Pagina: 1