[Gentoo]Ruimtegebrek /var=emerge gestopt, verder?

Pagina: 1
Acties:

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, Xfree en KDE gaat niet 1-2-3 op m'n Pentiumke 200 dus ik werd wakker vanmorgen en zag dat 'ie de compilatie had geaborteerd omdat het niet meer in /var/tmp kon schrijven.
'df' liet zien dat /var/tmp propvol zat.
Nou heb ik de dir tijdelijk verplaatst naar een partitie met meer ruimte een een symlink ernaar geplaatst. Mijn vraag is nu:
1) Kan ik "zomaar" hetzelfde ebuild commando nogmaals intypen en gaat 'ie dan door waar het was gebleven of begint het weer vanaf het begin? Is er een speciale switch nodig voor 'emerge' dan?
2) Is er een manier om de verschillende processen die geassocieerd zijn met een emerge/ebuild te stoppen en laten resumen?
3) Wat schatten jullie een "safe" omvang voor /var in het vervolg met gentoo? (Uit ervaring weet ik bijv. dat Slackware in ruim een jaar nooit over de 100MB nodig heeft gehad, da's ook zijn partitie. Mijn Gentoo bak heeft 342MB.)

• MBMarduk
  • Niet online
O ja, elke keer na een emerge zegt het dat eer minstens 1 bestand in /etc aangepast moet worden en geeft vervolgens een hint om 'emerge --help config' te typen maar ikword er niet veel wijzer van. Welk bestand bedoelt het?

Verwijderd

ieder pakket heeft natuurlijk zo z'n eingen config files. soms worder er meerdere dingen aan toegevoegd. ik raad je aan om dir ff te doen.

'emerge rsync'
'emerge gentoolkit'

als dat klaar is.

etc-update en _GOED_ Lezen.

• MBMarduk
  • Niet online
Thanks...maareh kan ik wel "doorgaan" met de compile waar het achterbleef?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
De compilatie begint helemaal opnieuw. Helaas. Je kan wel /var/tmp helemaal leegdonderen om ruimte te besparen. X compileren heeft geloof ik 1GB /var/tmp ruimte nodig.

Ik heb een / van 2.1 GB (incl /var ex /usr en /home)

helaas moet je dus alles opnieuw compileren. Je zou wel precompiled pakketten op kunnen halen van de gentoo site. Moet je wel goed letten waar hij voor gecompileerd is. Het haalt wel een beetje het idee van gentoo onderuit.

• MBMarduk
  • Niet online
MTHRFCKR!!! Helemaal overnieuw?!?!?!?!
:'( :'(

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 11:07 schreef MBMarduk het volgende:
O ja, elke keer na een emerge zegt het dat eer minstens 1 bestand in /etc aangepast moet worden en geeft vervolgens een hint om 'emerge --help config' te typen maar ikword er niet veel wijzer van. Welk bestand bedoelt het?
Ik wil niet heel vervelend doen hoor, maar "emerge --help config" geeft toch echt de volgende output:
[knip]

In addition to protecting overwritten files, Portage will not delete any files
from a protected directory when a package is unmerged. While this may be a
little bit untidy, it does prevent potentially valuable config files from being
deleted, which is of paramount importance.

Protected directories are set using the CONFIG_PROTECT variable, normally
defined in /etc/make.globals. Directory exceptions to the CONFIG_PROTECTed
directories can be specified using the CONFIG_PROTECT_MASK variable. To find
files that need to be updated in /etc, type:

# find /etc -iname '._cfg????_*'

[knip]
kortom de ._cfg* files in de (sub)dir /etc zijn de nieuwe config files. Je moet ze altijd goed controleren. voorheen deed ik handmatig een diff -u op die files. Tegenwoordig is er een handig commandline-tooltje die dat al voor je doet en daarna vraag om alles te updaten (etc-update).
Zoals reeds eerder gezegd, let enorm goed op bij het vervangen van bestanden!! Dingen als /etc/passwd etc. kunnen namelijk er ook tussen zitten en tja die wil je echt niet vervangen ;)

/var/tmp kan in principe elke keer geleegd worden. /var/tmp/portage is de werkplaats voor het installeren/compileren van de packages en zal dus afhankelijk van de packages die je compileert veel tot zeer veel ruimte nodig hebben. Packages als openoffice kunnen makkelijk 3 tot 4 GB nodig hebben.

Ga dus voor een flinke partij ruimte voor die dir ;)
De huidige omvang van mijn /var/tmp dir is 1,3 GB op een werkstation wel te verstaan met daarop KDE3 en GNOME1.4

Je kunt ebuilds niet resumen. Wel heb je de mogelijkheid om op te geven dat ebuilds niet hercompileerd moeten worden. Stel voor dat je meerdere packages als argument geeft aan emerge (altijd eerst kijken met de --pretend optie!!) dan kun je met de -n optie opgeven dat reeds geinstalleerde packages niet opnieuw gecompileerd worden.

Op deze manier zou je asl het ware emerge kunnen laten resumen/stoppen. Dit kan je doen door het emergen af te breken net nadat een packages geinstalleerd is. De volgende package zal dan uitgepakt gaan worden om vervolgens geconfigureerd te worden. Als je dan het proces afbreekt en vervolgens je emerge commando op een later tijdstip opnieuw ingeeft met de -n switch dan zal hij verder gaan waar jij hem afgebroken hebt.

• balk
Je zou het op http://forums.gentoo.org/ of in een mailinglist kunnen vragen/zoeken. Volgens mij kan het wel maar moet je dan aangeven in een configuratiefile dat je developer bent. Zoek ook eens naar 'compilercache', moet je wel een zwik ruimte hebben. Dat slaat je tijdelijke compilerbestanden op en hergebruikt die later.

[update]
bekijk http://lists.gentoo.org/pipermail/gentoo-user/2001-November/000220.html eens. Misschien heb je er wat aan

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 11:58 schreef MBMarduk het volgende:
MTHRFCKR!!! Helemaal overnieuw?!?!?!?!
:'( :'(
Mjah een pentium200 is nou ook niet echt een ideale machine om een distro als Gentoo te draaien zonder binary packages te gebruiken.

Daarnaast mag je je world-file / package-mask wel in de gaten houden wil je niet bij elke revisie van een bestand opnieuw aan het compileren slaan met je machine.

• MBMarduk
  • Niet online
Hmm...zou het verstandig zijn om /var/tmp te linken met /dev/null als je het toch kan deleten??

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 12:16 schreef MBMarduk het volgende:
Hmm...zou het verstandig zijn om /var/tmp te linken met /dev/null als je het toch kan deleten??
Lees mijn 1e post nog eens goed door en dan mag je mij jouw conclusie vertellen

• balk
Bekijk http://www.ibiblio.org/gentoo/releases/packages/1.0-i686/ eens voor precompiled pakketten. En snoei je /var/cache/edb/world file om zo niet elke 'emerge rsync' en 'emerge --update world' 25 dagen bezig te zijn met het compileren van alle nieuwe of gereviseerde pakketten.

[pas op]
dit zijn i686 pakketten. Er bestaan ook i586 versies, moet je even zoeken. ligt dus aan je proc

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 12:25 schreef balk het volgende:
Bekijk http://www.ibiblio.org/gentoo/releases/packages/1.0-i686/ eens voor precompiled pakketten. En snoei je /var/cache/edb/world file om zo niet elke 'emerge rsync' en 'emerge --update world' 25 dagen bezig te zijn met het compileren van alle nieuwe of gereviseerde pakketten.
i686 wil niet zo hard werken op een pentium machine hoor ;)

• balk
Op maandag 15 april 2002 12:27 schreef nelske het volgende:

[..]

i686 wil niet zo hard werken op een pentium machine hoor ;)
Ik zag het ook ja. Bestaan er geen PII 200 MHz'ers?

• MBMarduk
  • Niet online
OK, hartstikke bedankt mensen.
'Tis wennen...

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 12:28 schreef balk het volgende:

[..]

Ik zag het ook ja. Bestaan er geen PII 200 MHz'ers?
Ik geloof van wel, maar ik mag aannemen dat MBMarduk dat wel in openingspost neergezet had anders :)

Overigens zal ik de vraag maar beantwoorden of /var/tmp gelinked mag worden aan /dev/null...
Natuurlijk mag dat niet. In /var/tmp/portage/<package_versie> en de subdirs daarvan worden packages uitgepakt bij het emergen. Vervolgens wordt er daar gecompileerd en daarna worden de packages van daaruit geinstalleerd naar hun uiteindelijke plek. Er zal weinig gebeuren als jij /var/tmp naar /dev/null linked ;)

Als het zou mogen dan zou de hele /var/tmp/portage dir eigenlijk overbodig zijn ;)

• balk
Op maandag 15 april 2002 12:30 schreef MBMarduk het volgende:
OK, hartstikke bedankt mensen.
'Tis wennen...
hehe

maarre, je onderschrift, is dat nog steeds van toepassing? :P

• MBMarduk
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 12:32 schreef balk het volgende:

[..]

hehe

maarre, je onderschrift, is dat nog steeds van toepassing? :P
Ik ben het er altijd van bewust om het zo te zeggen....
Tot de tijd dat dit visje leert zwemmen in de Gentoo-wateren hou ik 'm zo.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 12:34 schreef MBMarduk het volgende:

[..]

Gehehe :)

Dat gaat snel genoeg zul je merken ;)
/me heeft Gentoo nu inmiddels een maandje of 4 denk ik en ik moet zeggen dat het inmiddels Debian op m'n werkstation verdrongen heeft :X :P

• balk
Op maandag 15 april 2002 12:34 schreef MBMarduk het volgende:

[..]

Dan is het goed :)
Gentoo komt beter tot z'n recht op snellere machine's vanwege het compileren van pakketten. Ik heb een weekje geen update uitgevoerd en nu staat mijn XP1700+ al een dik uur te pompen en er komen nog wat uurtjes bij. QT, Mozilla, Wine, een paar kde3 dingen. Gaat een tijdje duren.

Maar slack heeft toch ook geen precompiled pakketjes? Of heb ik het dan mis?
Op maandag 15 april 2002 12:39 schreef nelske het volgende:
* balk heeft Gentoo nu inmiddels een maandje of 4 denk ik en ik moet zeggen dat het inmiddels Debian op m'n werkstation verdrongen heeft :X :P
:) ik ook sinds 4 maanden geen deb maar gen. En wat is het hard gegaan he de afgelopen tijd! :)

• MBMarduk
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 12:43 schreef balk het volgende:

....

Maar slack heeft toch ook geen precompiled pakketjes? Of heb ik het dan mis?
????
Zover ik weet is Gentoo de enige ZONDER pre-compiled packages. Alle andere distro's hebben alles al "pre-compiled and packaged" in deb's, rpm's, slp's of tgz's

• balk
Op maandag 15 april 2002 12:46 schreef MBMarduk het volgende:

[..]

????
Zover ik weet is Gentoo de enige ZONDER pre-compiled packages. Alle andere distro's hebben alles al "pre-compiled and packaged" in deb's, rpm's, slp's of tgz's
OK, kan, ik heb geen slackware ervaring. Gentoo is begonnen als source-based dist maar je kan optioneel ook precomiled packages binnenhalen. Kijk maar op de gentoo website.

Verwijderd

het had (sorry beetje laat) niet helemaal overnieuw gemoeten maarja ;) te laat :P
Pagina: 1