Toon posts:

MP3 in auto --> hoe voeding??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen!

Ik ben bezig om een computer in m'n auto te bouwen, maar nu zit ik met het volgende.
Alles draait (afstands bediening, LCD, control-panel, alles onder DOS), maar ik zit met de voeding....

Heb zelf een voeding gebouwd dmv ic's die gewoon de 12V van de auto-accu gebruikt. Werkt goed, alleen zodra ik MP3's ga afspelen (of iets anders ga doen wat meer stroom vreet) dan klappen de ic's erdoor...

Iemand nog een ander idee voor een voeding??

• basif
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-07-2021

basif

Knowledge comes first

Lache soort van KITT 8-)
Heb je een Picture ervan

Ik zal effe voor je zoeken of ik wat kan vinden

Verwijderd

Bij de lokale elektroboer zijn toch wel 12V naar 220V blokkies te koop, zodat je gewoon de stekker maar in het stopcontact van het blokkie hoeft te steken?
Worden veel gebruikt in caravans etc. en zijn er in verscillende wattages.
Ik zou zeggen, snuffel eens rond :D

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:26
Je moet eens zoeken naar een betere spanningsstabilisator. Blijkbaar gebruik je typen met een te laag vermogen.
De LMxxxx zus en zoveel is ook in zwaardere uitvoeringen verkrijgbaar. De 7812 en 7805 weet ik zo 123 niet.
En anders moet de de stabilisatoren op een groot koelblok monteren, en met een ventilator koelen indien nodig.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Topicstarter
hmmzz...

Maar als ik via 220Volt ga, dan heb ik ontzettend veel (80%) verlies ofzo, dus dat wil ik liever niet..

Ik gebruik nu de 7805 (2A), 7812 (2A), 7905 (1A) en de 7912 (1A).

de 7812 en 7805 klappen er steeds doorheen, wanneer ik iets zwaars ga doen.

Maar zou ik niet 2 ic's parallel kunnen schakelen voor meer vermogen??
:?

Verwijderd

weet het niet meer zeker maar geloof dat je dat niet zomaar mag doen. Meestal zie je bij deze parallel geschakelde ic's een extra weerstand die de (ik gerloof de gate) met elkaar verbind (herinner ik me ergens uit een ver verleden dus zal wel niks van kloppen) In ieder geval zou ik eens met deze vraag naar de elektroboer gaan en daar ff vragen of er vervang types zijn en of ze die wel tegen een fatsoenlijke prijs kunnen leveren. Je kent het nog wel denk ik een zal vol dure items en het laatste en duurste item kunnen ze niet leveren... daar sta je dan met je zakje dure componentjes...

Buz11 was een mooie sterke (mits goed gekoeld), maar die levert een zaagtand dus useless in your case.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

>Ik gebruik nu de 7805 (2A), 7812 (2A), 7905 (1A) en de
>7912 (1A).

>de 7812 en 7805 klappen er steeds doorheen,
>wanneer ik iets zwaars ga doen.

Logisch... Een gemiddelde computer trekt aan de 12V en 5V veel meer dan 2A...
Kijk maar eens op je HD voor de grap wat die al trekt.
Hij gaat meer stroom trekken naarmate je processor meer werk krijgt, dus als je bv een mp3 draait ofzo...
Schroef eens een willekeurige pc open, kijk op de voeding en lees af van de sticker hoeveel die kan leveren.
Ik denk dat je een voeding moet maken die minstens zoveel kan leveren. EN ZET ER ZEKERINGEN TUSSEN! ;) dat scheelt je weer die IC's...
En koel ze met een koelblokje.
Wat betreft parralel schakelen: ik heb het wel eens gedaan en werkte prima (3x 7812) maar of het theoretisch verantwoord is... weet ik niet... Als je het doet, is dat niet op mijn risico... Ik heb 1x gezien dat ze dan niet meer regelen maar klakkeloos spanning doorlaten (dus 12V ipv 5V output... Dat zal de mainboard en andere hardware niet oke vinden).

Alles kan stuk.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 12:34 schreef DaFoX het volgende:
hmmzz...

Maar als ik via 220Volt ga, dan heb ik ontzettend veel (80%) verlies ofzo, dus dat wil ik liever niet..

Ik gebruik nu de 7805 (2A), 7812 (2A), 7905 (1A) en de 7912 (1A).

de 7812 en 7805 klappen er steeds doorheen, wanneer ik iets zwaars ga doen.

Maar zou ik niet 2 ic's parallel kunnen schakelen voor meer vermogen??
:?
Ik weet niet hoe je je voedingsschakeling hebt opgebouwd, maar is je ingangsspanning voor de 7812 wel hoog genoeg?
De benodigde minimale ingangsspanning is ca 15 Volt.
Komt de ingangsspanning daar onder, dan regelt het IC niet meer en zakt de uitgangsspanning naar beneden de 12V.
Van een stabiele spanning is dan zeker geen sprake meer.
Bovendien kunnen die dingen maar 1A leveren, hangt er van af hoeveel spanning hij moet "wegwerken".

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 10:33
Zie ook even

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=62

In plaats van de trafo, gebruik jij de accu!

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-06 18:12
Waar wil jij die accu dan aansluiten :

AC voeding weg, gelijkrichter weg, en dan de accu 'over' C1 plaatsen :?

Ik kan niet zien wat voor trafo die TR2 is (komt daar 12V uit?)

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:18
Gewoon dit in je je sigarettenaansteker (of ander aansluitpunt waar-dan-ook in de auto) en daar de voeding van je computer op aansluiten ...

KLIK!

• winand
Kijk hier eens:
http://cybersake.www.cistron.nl/carmp3
Wel vrij complex, ik hou het liever simpel

Edit:
en hier
http://www.sorgonet.com/trashing/car2pc/index_en.php

• winand
Kant en klaar te koop in duitsland:

http://www.bicker.de/html/pcnetz/prepcnet/bes.htm

Weet niet wat ie kost, maar is wel ideaal!

• memphis
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De 5v moet goed zijn, haal daarvoor een 10A versie van de 7805, ik geloof de 78H05 (hij is er wel). 12 volt hoeft niet zo nauwkeurig te zijn en kan ke een simpele lowvoltage-drop regulator voor de 12v gebruiken.
-5 en -12 volt heb je volgens mij niet nodig tenzij je een serieel device gebruikt...

Uiteindelijk ben ik voor een laptop gegaan:
[topic=412528]

Er is ook een filmpje van gemaakt tijdens de GoTBall meeting:
http://tweakers.net/~crew/sint/automeeting/opel_gsi_1.avi

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 21:28 schreef Sinclair het volgende:
-5 en -12 volt heb je volgens mij niet nodig tenzij je een serieel device gebruikt...
hmmz.... Ik heb een IR-module (home-made ;) ) aan m'n comm-poort... Moet ik dan wel of niet de negatieve voltages gebruiken??

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

je moet over die 7815 een 2n3055 zetten dan kun je meer amperes doorzetten. Tip: bij de electronicadumpshops liggen vaak grote koelblokken voor een habbekrats met een stuk of 6 van die dingen erop.

laat je even voorlichten over de juiste aansluitmogelijkheden, ik weet dat niet meer.

Verwijderd

Weer 0,7 Volt spanningsverlies :'(

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/3141442469

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik het zo hoor kan het wel met (meerdere) 7812 zolang ik maar goede koeleing heb??

Nou ja, back to the soldeerbout dan maar! ;)

En heb ik die negatieve voltages nog nodig voor comm-poort aansturing??

Allemaal (alvast) bedankt voor de reacties!

• memphis
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 7812 is niet economisch, die wil namelijk minimaal 2 volt over zich heen hebben om goed te funtioneren, anders gezegd, daar moet dus minimaal een 14-15 volt op de ingang staan.

Kan je beter een switched powersupply nemen of uitkijken naar een low voltagedrop regulator.

www.national.com kan je je zoekterm invullen en daarna de PDF'jes met specs en applicatieschema's downen van allerlij IC's.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

meer 7805/7812 parralel werkt perfect wel goed koelen :P

• Quarks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08-2024
Misschien dat ik hier een beetje simpel over denk maar is het niet een stuk eenvoudiger om gewoon een bestaande voeding te pakken en daar de begin trap uit te slopen die zie het namelijk ook om naar een spaning die rond de 14 Volt zal liggen das ook ongeveer de spanning die je accu levert... en dan gewoon de rest van de schakeling te gebruiken

Powershot S30

Pagina: 1