Mobo vervangen-windows installeren?

Pagina: 1
Acties:

• Vodgen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 18:34
Ik heb hier voor de kids een gebruikt mobo gekocht met processor erop. (ASUS CUSL2C+PIII 866)
Na plaatsing in kast krijg ik een blauw scherm tijdens het opstarten van Win XP. Is het nodig om na plaatsing van ander mobo Windows opnieuw te installeren? Of ligt het ergens anders aan?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Soms is dat wel noodzakelijk, met name als er een andere chipset op zit (hoewel het dan ook nog wel goed kan gaan). Windows herinstalleren is iig wel het eerste wat ik zou proberen in zo'n geval.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Eigenlijk moet dat inderdaad. Verreweg het grootste deel van alle devices in je PC zitten namelijk op je moederbord en die heb je nu in één keer allemaal vervangen.

Je kunt twee dingen proberen:

- Probeer op te starten in Safe-mode, verwijder dan in je device-manager/apparaatbeheer alle apparaaten en reboot. Alles zal dan opnieuw gedetecteerd worden.

- Als dat niet lukt start dan op van CD en probeer een repair, niet via de recovery-console maar door eerst install te kiezen en dan later selecteren welke installatie je wilt repareren. Als dat lukt zou ik voor de stabiliteit in de toekomst toch ook mijn eerste tip een keer uitvoeren.

P.S. Als je je hand niet omdraait voor een BIOS-update zou ik dat even doen voordat je WinXP repareert. Dat kun je het beste doen vóór een Win2K/XP installatie. Voor jou mobo is 1009 de meest recente.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Vodgen
Ook in Safe mode krijg ik hetzelfde blauwe scherm.
Oh ja, het vorige mobo was een DFI met VIA chipset en het huidige Asus heeft een Intel chipset

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 10:36 schreef vweereld het volgende:
Oh ja, het vorige mobo was een DFI met VIA chipset en het huidige Asus heeft een Intel chipset
Dat is dus een wereld van verschil. Het is niet zo vreemd dat Windows er moeite mee heeft.

Ik zou mijn tweede tip uitvoeren. Dat moet bijna altijd een oplossing bieden zonder dat je al je programma's opnieuw hoeft te installeren.

• TakTiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10-2023

TakTiX

Busy@GoT

Met andere chipset lijkt het me zo goed als noodzakelijk. Maar uit mijn ervaringen met WinXP denk ik dat WinXP ook al soms iets te vlug zegt als je iets veranderd dat ie ermee ophoud. Ik had bv Bios geflashed en dat vond XP al nix.
Zou ff reinstall doen, ben je van al het gedonder af

ThE GaThErInG of a BuNcH of PpL

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 10:43 schreef TakTiX het volgende:
Maar uit mijn ervaringen met WinXP denk ik dat WinXP ook al soms iets te vlug zegt als je iets veranderd dat ie ermee ophoud.
Dat kan kloppen. Win2K en WinXP zijn veel hardware intensiever als Win9x. Daarom is een up-to-date BIOS bij die twee een stuk belangrijker als bij Win9X.

• Vodgen
Maar moet ik nu een clean install doen van Windows of kan ik hem bijwerken cq eroverheen gooien.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt het er in principe wel overheengooien. Als dat nog niks oplost, dan is een clean install de laatste optie.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Zoals ik al zei, gebruik de repair optie die in de setup zit. Niet de recovery console maar die andere.

Daarna even die safe-mode tip die ik gaf doen en alles zou moeten werken.

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ben ik nou gek?
Een clean install is in dit geval toch altijd beter, anders zit je achteraf met allemaal blauwe schermen.
En een clean install duurt toch maar een uurtje (bij mij dan), volgens mij ben je met het geklooi met nieuwe hardware detecteren nog veel meer tijd kwijt, en dan is het nog maar de vraag of het allemaal goed lukt.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op maandag 15 april 2002 21:42 schreef Fantomas het volgende:
Ben ik nou gek?
Een clean install is in dit geval toch altijd beter, anders zit je achteraf met allemaal blauwe schermen.
En een clean install duurt toch maar een uurtje (bij mij dan), volgens mij ben je met het geklooi met nieuwe hardware detecteren nog veel meer tijd kwijt, en dan is het nog maar de vraag of het allemaal goed lukt.
Je zal vast niet gek zijn. ;)

Een clean install duurt natuurlijk eigenlijk veel langer dan een uurtje omdat je alle software opnieuw moet installeren (Ik heb dat vorige week nog bij mijzelf gedaan en het duurde toch wel een dag of twee voor alles een beetje is zoals ik gewend was). Bij een repair hoeft dat niet.

Om die blauwe schermen te voorkomen adviseer ik dus ook na de reparatie (wat eigenlijk een nieuwe install is met behoud van oude instellingen en software) in safe mode op te starten.
Dan krijg je alle devices te zien. Ook die er nog van het oude moederbord in staan. Dan haal je alles weg, zowel de nieuwe als de oude devices en laat je hem netjes alles detecteren op de volgende boot.
Dat is na een echte cleane install de netste manier om het te doen en in ieder geval een stuk sneller.

Het grootste probleem is op dit moment waarschijnlijk dat de IDE controller een totaal ander is dan die op het VIA-bord. Hierdoor kan Windows zichzelf bij de boot niet meer vinden omdat die ergens anders zoekt. Ander device nummer o.i.d.
Door nu een repair uit te voeren wordt dat stukje opnieuw geinstalleerd.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 15 april 2002 22:34 schreef MauritsvanBaerle het volgende:
Een clean install duurt natuurlijk eigenlijk veel langer dan een uurtje omdat je alle software opnieuw moet installeren
Precies, een clean install is inderdaad nooit de snelste manier. Daar komt ook nog bij dat je dan van alles en nog wat moet backuppen (mailbox, IRC instellingen/scripts, favorieten, documenten, savegames, etc..), tenzij je ze op een andere partitie hebt staan ;)

Verwijderd

Het is altijd raadzaam om je documenten en settings op een anders schijf, partitie of CD-RW op te slaan. En een verse install van XP is ook geen overbodige luxe. Er blijft altijd zooi in je win dir staan. Wat je wel kan doen is zeggen dat hij de bestaande installatie moet vervangen. Dan gooit hij je hele XP dir leeg, maar de rest blijft staan. Ook je Startmenu vindt je terug in het mapje Documents and Settings. Met goed zoeken zet je alles weer op zijn plek terug en heb je een verse installatie.

• Vodgen
Heb mobo inmiddels gewisseld en heb maar gekozen voor de beste weg.
Een clean install dus. Enigste nadeel is inderdaad veel software opnieuw installen maar dat is na een paar uurtjes stoeien ook weer gebeurt. Alles draait naar tevredenheid.
Bedankt voor de hulp!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 16 april 2002 21:19 schreef vweereld het volgende:
Bedankt voor de hulp!
You're welcome ;)
Pagina: 1