Op maandag 15 april 2002 21:42 schreef Fantomas het volgende:
Ben ik nou gek?
Een clean install is in dit geval toch altijd beter, anders zit je achteraf met allemaal blauwe schermen.
En een clean install duurt toch maar een uurtje (bij mij dan), volgens mij ben je met het geklooi met nieuwe hardware detecteren nog veel meer tijd kwijt, en dan is het nog maar de vraag of het allemaal goed lukt.
Je zal vast niet gek zijn.
Een clean install duurt natuurlijk eigenlijk veel langer dan een uurtje omdat je alle software opnieuw moet installeren (Ik heb dat vorige week nog bij mijzelf gedaan en het duurde toch wel een dag of twee voor alles een beetje is zoals ik gewend was). Bij een repair hoeft dat niet.
Om die blauwe schermen te voorkomen adviseer ik dus ook na de reparatie (wat eigenlijk een nieuwe install is met behoud van oude instellingen en software) in safe mode op te starten.
Dan krijg je alle devices te zien. Ook die er nog van het oude moederbord in staan. Dan haal je alles weg, zowel de nieuwe als de oude devices en laat je hem netjes alles detecteren op de volgende boot.
Dat is na een echte cleane install de netste manier om het te doen en in ieder geval een stuk sneller.
Het grootste probleem is op dit moment waarschijnlijk dat de IDE controller een totaal ander is dan die op het VIA-bord. Hierdoor kan Windows zichzelf bij de boot niet meer vinden omdat die ergens anders zoekt. Ander device nummer o.i.d.
Door nu een repair uit te voeren wordt dat stukje opnieuw geinstalleerd.