Toon posts:

Potmeter en CCFLtje, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een week of 2 geleden had iemand een topic geplaatst dat je een ccfltje niet op een potmeter kon zetten. :'(
Dit weekend had ik dus een ccfltje met een collega van me gekocht en het aangesloten op mijn baybus en het werkt perfect.:9
Ik weet niet of dit ten kostte gaat van de levens duur van de ccfltje :? , maar misschien weet een van jullie dat wel.

Ik wou het ff met jullie delen.

Verwijderd

Ik was erbij en het zag er best koel uit...

Verwijderd

en toen je de potmeter een beetje dicht draaide, dus het voltage werd minder, wat gebeurde er toen??? lijkt mij dat bij een lager voltage die ccfl helemaal gaaat flippen :?

Verwijderd

Topicstarter
hij ging niet flippen, hij werd gewoon minder fel, bij lagere voltage en dat is toch de bedoeling dacht ik zo.
Hij gaf een stuck minder licht. Op zijn laagste stand
(4-6V) was het schermer licht en op zijn hoogste stand
(9-12v) echt super fel. Maar hem aansluiten op die fanbus is super gaf, lekker dimmen of uit zetten. Wel makkelijk.

Verwijderd

Wat voor potmetertje had je ertussen gezet dan?

Verwijderd

Topicstarter
100 ohm denk ik maar ik ben nu mijn werk kan het dus niet zien.

www.fanbus.com

"Rheostat Project"
dat is het schema wat ik gebruikt heb. dus het zal wel 100 ohm zijn

Maar dan keer 2 dus 2 aan en uit knoppen en 4 potmeters

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Volgens mij kan het geen kwaad, hij zal heus niet doorbranden van te weinig stroom. Het kan wel zo zijn dat hij niet aanwil als de potmeter laag staat, dus dat je hem altijd in de hoogste stand moet starten. Verder heeft het volgens mij geen nadelige gevolgen. Zo'n ccfl is gewoon een buis met daarin gas onder een lage druk waar stroom doorheen wordt gejaagd.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51

CBA

een vat, een vat, een vat !

Op maandag 15 april 2002 10:38 schreef TT79 het volgende:
hij ging niet flippen, hij werd gewoon minder fel, bij lagere voltage en dat is toch de bedoeling dacht ik zo.
Hij gaf een stuck minder licht. Op zijn laagste stand
(4-6V) was het schermer licht en op zijn hoogste stand
(9-12v) echt super fel. Maar hem aansluiten op die fanbus is super gaf, lekker dimmen of uit zetten. Wel makkelijk.
Euhm normaal zou dit niet kunnen, een ccfl heeft echt 12V nodig om aan te sluiten, van zodra ik die thuis op 6V aansluit geven de uiteinden een héél klein beetje licht, meer niet ...

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 15 april 2002 13:20 schreef CBA het volgende:

[..]

Euhm normaal zou dit niet kunnen, een ccfl heeft echt 12V nodig om aan te sluiten, van zodra ik die thuis op 6V aansluit geven de uiteinden een héél klein beetje licht, meer niet ...
Waarschijnlijk omdat hij dan niet 'gestart' wordt op dat lage voltage. Nu start hij hem op 12V en gaat dan dimmen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:08
Op maandag 15 april 2002 13:20 schreef CBA het volgende:

[..]

Jah, das bij mij ook. :?

w00t

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Klopt, het kan wel, als je bij 6V nog een werkende hebt heb je wel een van de beter te pakken... Zolang hij idd start op 12V dan werkt hij, en daarna moet je de meeste CCFL's inderdaad tussen in 8 en 12 kunnen varieren... 6V is wel een uitzondering en haal je niet met elke ccfl...

edit:

Effe vergeten erbij te zetten, het kost je wel een redelijk deel van de maximale leeftijd van je CCFL... Net als het dimmen van TL en halogeen enzo, de levensduur verkort aanzienelijk

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon fantastische kwaliteit gekocht 8-) .

"Nu ff naar de reclame en daarna vlug weer terug"

Nu bij Display te Amsterdam, ccfltje die op 6-8 v kan draaien. het werkkkellijk gweeeldigg, want vind jij er van Jim. What kreijg je allemaal bij, Jim!!
Je kunnen kiezen tussen een 10 cm en 30 cm ccfltj en een convurtere datvoor ongelovelijk voor de prijs van 12 euro.

Dit was het reclame bericht, geniet maar schijn met mate!!

Maar ik wou ff zeggen dat het bij me werkt en daar ben ik blij om.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Ik heb ok een ccfl op een baybus zitten. Hij komt van stuutenbruin af. Op 7volt is hij minder fel en hij knippert iets.
Pagina: 1