Partitie advies?!

Pagina: 1
Acties:

• chux
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-04 11:47
Heyello,

Ik ben binnenkort eens van plan format c weer eens te doen, en voor het eerst WinXP te proberen. Nu heb ik twee 40Gig hdd's in Raid0, kortom een 80Gig hdd, en hier wil ik eigenlijk een beetje logisch partities mee gaan maken.
Ik wil dus WinXp gaan draaien, veel software installen (o.a. 3dsMax, Premiere, After Effects, Photoshop etc.), een aantal games (o.a. Half-Life, MOHAA, RTCW etc.), video capturen en veeeel downloaden. Mijn vraag is dus: hoe jullie die schijf zouden partitioneren? Ik heb het wel eens eerder gedaan, maar weet toch niet zo goed wat het ideaalste is denk ik. Is bijvoorbeeld een xtra schijf voor software nou echt handig/nodig, of kan ik het net zo goed bij mijn OS zetten.
Anyways, alvast bedankt!!
Greetz

Verwijderd

gewoon niet.

gedoe altijd met lui die 40 partities op één schijg hebben staan.

Over inefficientie gesproken.

Gewoon één grote, dat werkt het beste vind ik :) (wel altijd je pc netjes afsluiten dan).

Verwijderd

XP op een kleine partitie, program files en temporary spul apart en dan een joekel voor data-opslag,..wat heb je nog meer nodig? :+

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
gedoe altijd met lui die 40 partities op één schijg hebben staan.
ik ben het met je eens dat veel partities niet handig is in verband met inefficientie. maar 1 partitie is ook erg onhandig. je wil toch eens in de zoveel tijd je c schijf weleens formatteren, en als je dan maar 1 partitie hebt moet je eerst al je data op cd gaan backuppen (wat dan misschien niet eens meer kan omdat je windows in de soep ligt)
ik zou dus idd niet allerlei partities aan gaan maken voor data, programma's en een aparte voor films ofzo, maar wel gewoon een c en een d partitie.
ik zou voor winxp een c partitie van 15 gig aanhouden ofzo iets dergelijks, waar je ook al je programma's op zet. (aangezien je 80 gig hebt is 15 niet teveel)
voor onderverdeling van films en mp3 etc kun je imo het beste gewoon mappen op je d schijf maken.

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

iig niet te veel partities.. t'is erg irritant als je een film van 800 mb wil wegschrijven en je hebt op alle 4 partities slechts 250mb vrij.. :{

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik maak meestal minimaal 3 partities; C voor het OS, D voor apps en E voor data. (C houdt ik altijd het liefst zo clean mogelijk dus bijna alles komt in D:\Program Files\...)

Momenteel heb ik daar nog wat andere partities bij; 1 voor Usenet en alle downloads, 1 voor Multimedia, 1 voor Games, 1 voor alle tempzooi (/temp, /temporary internet files, pagefile.sys, dumpfile, nero-cache etc.) en 1 kleinere partitie speciaal om cd-images op te slaan die ik nog moet branden. Deze 2 laatste hoef ik nu nooit te defraggen.

Ikzelf vind dit erg prettig werken. Met Drive-Image kan ik heel simpel een kopie van mijn OS-partitie terugzetten als ik toch weer eens wat verkloot op C. (via4in1 anyone? :))

Ik maak gebruik van Boot Magic (op een 1,5 gig fat partitie met w98se, om evt. andere OS-sen te kunnen testen + dat ik dan nog altijd bij mijn schijven kan), Partition Magic, Drive Image en Diskeeper om alles strak te houden.

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
hoe ik het zou doen?
ik heb het zo:

Win XP: 3,4 gig
Program Files: 9,75 gig
Data: 24 gig

En dan nog 2 data van 28,6 gig, maar das op HD 2 :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 15 april 2002 02:34 schreef smvs het volgende:
je wil toch eens in de zoveel tijd je c schijf weleens formatteren, en als je dan maar 1 partitie hebt moet je eerst al je data op cd gaan backuppen (wat dan misschien niet eens meer kan omdat je windows in de soep ligt)
code:
1
2
3
C:\>ren winnt oud_win
C:\>ren "program files" oud_progs
C:\>ren "documents and settings" oud_docs

Re-install, oude gegevens overzetten, en klaas is Kees.

Siditamentis astuentis pactum.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50
Op maandag 15 april 2002 03:05 schreef Azrael het volgende:
hoe ik het zou doen?
ik heb het zo:

Win XP: 3,4 gig
Program Files: 9,75 gig
Data: 24 gig

En dan nog 2 data van 28,6 gig, maar das op HD 2 :)
dat vind ik dus te onoverzichtelijk. 3 data partities ?! 1 is toch zat? Ik doe het zelf zo:

c:\ win98 2GB
d:\ win2k 3GB
e:\ proggies/spellen/archief/etc 35GB

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
Op maandag 15 april 2002 09:13 schreef Breepee het volgende:

[..]

dat vind ik dus te onoverzichtelijk. 3 data partities ?! 1 is toch zat? Ik doe het zelf zo:

c:\ win98 2GB
d:\ win2k 3GB
e:\ proggies/spellen/archief/etc 35GB
1 kan niet eens |:(

en dan nog: 60 gig niet verdelen is niet echt slim, als je dan een keer wil formatteren ben je veel te lang bezig met het verplaatsen van data.
Pagina: 1