Leuk Proefje, maar wat gebeurt er?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:26
De zoon van een collega had hem een simpel proefje laten zien en dat heb ik ook maar ff gechecked.

Men neme een diep bord met koud water.
Strooi er wat peper in.
Pak een lucifer en dompel het einde van de lucifer even goed in wat zeep/afwasmiddel, ff goed indompelen.

Steek nou de lucifer met de zeep in het water: en huiver...

de peper gaat zover mogelijk van de lucifer af bewegen..

Hoe kan dit?

Het heeft natuurlijk wat met die zeep te maken, maar worden er heel snel heel veel micellen gemaakt of zo?

Het ziet er zo vreemd uit.....

IJsdikte op de Elfstedentocht

Verwijderd

idd, micellen, tons of em.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op het water ligt een vlies dat oplost wanneer het in contact komt met zeepsop.
Omdat het oplossen vanaf de lucifer gebeurt zal de peper altijd van de lucifer af gaan. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

er zullen geen micellen gevormd worden. De eerste zeep die in het water terecht komt, zal aan het water-lucht grensvlak gaan zitten. Als je meer zeep toevoegt komt die in de oplossing, tot de CMC (critical monomer concentration) bereikt is - dan stijgt de concentratie zeep niet verder en worden micellen gevormd. Het lijkt me sterk dat het kleine beetje zeep op een lucifer genoeg zou zijn om de CMC te bereiken, dat zal dus ook niet gebeuren.

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 11:36
Tja, ik kan natuurlijk wel doen alsof ik heel slim ben, vanwege mijn studie precies weet hoe dit allemaal werkt ( wat natuurlijk ook zo is ;) ) en hier een hele lange uitleg gaan geven, maar het is veel minder werk om gewoon deze link te geven:

http://www.abc.net.au/science/sweek/karl/pepper.htm

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Niet echt een topic die aan de W&L policy voldoet, valt niet echt over te discussieren als je het antwoord hebt ben je klaar. En dit is redelijk makkelijk op Google te vinden en zie ook de link die Sphandor geeft.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.