Hoe fan op 24 V?

Pagina: 1
Acties:

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Ik heb net op de beurs in EHV een hele dikke 12-28V fan gekocht [een 120x120x39mm Pabst >:) ]. Nu zou ik graag willen weten hoe ik die op 24V [of zelfs 28V] kan laten draaien. :?

Weet iemand een link naar een page waarop staat uitgelegd hoeveel volt de verschillende kleuren van draadjes zijn van je voeding.
Dus ik moet ff weten wat de voltages zijn van de gewone connectors die rood/zwart/zwart/geel zijn en de mobo connector die allerlei kleuren heeft.

Maar eerst moet ik dit weten: belast het mijn voeding niet teveel als ik die fan op 24V zet? Ik heb nl. geen zin om m'n voeding [en daarmee m'n mobo/proc/etc.] op te blazen?
Ik heb een 300W voeding en daar lopen een vol mobo [5 PCI + AGP gevuld met GeForce DDR + 4 fans + 1 DIMM], AthlonClassic CPU, brander, CDROM, DVD, 2 HDD, ZIP, floppy en 5 12V fans op. *D
Kan daar dus nog wel 24V bovenop?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Je kan er toch altijd nog een 235wattertje bijzetten ?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Ja, maar als dat niet hoeft, liever niet...

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
OK, gewone voedingsdraadjes weet ik nu: Geel=+12V/Zwart=0V/Zwart=0V/Rood=+5V.
Maar kan iemand mij helpen met de mobo-draadjes, zodat ik die fan op 24V kan krijgen... PLEAZZZ ;(

Verwijderd

Meten is weten :)

Ik denk niet dat de voeding gemaakt is om 24V te leveren, 12V is het max wat gelevert wordt.
Of je zou het moeten proberen door twee 12V draden in serie te zetten, (eem gele en zwarte draad van twee stekkers verbinden, en de overige twee op de fan) net zoals bij accucellen in je walkman, maar ik denk dat je dan je voeding opblaast :D

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Ik heb alleen geen meter ;)
En het is makkelijker om het meteen ergens in een schema te zien, want het is echt niet de eerste keer dat iemand zoiets moet weten?!
Maar na een speurtocht heb ik toch de gegevens gevonden :) : http://www.teleport.com/~ffsupprt/spec/atx/atxps09.pdf en dan sectie 4.5.1 op blz.24.

Zoals het daar staat is Geel +12V en Blauw -12V. Dus een potentiaal van 24V. Correct me if I'm wrong.
Of is er nog een andere manier; condensator ofzo? Ik weet weinig van elektronica, dus als met dit iets heel doms zeg......

Dan rest nog de vraag of het iig wel kan zonder mijn voeding over te belasten of zelfs op te blazen. Volgens jou kan het dus niet, hmmm, bummer. Maar ik sta open voor second opinions [en third/fourth/...].
Dus nog iemand een idee of dit wel of niet kan?

• Skippy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-12-2023

Skippy

Down Under

ik zou als ik jou wa gewoon een 24v adapter kopen en die op je kastn zetten en dan het snoertyje nar binnen leggen. maar ik snap niet waar om je die fan wil gebruiken.
en anders heb je op de maark ook nog system koolers die hang je in een slot en die sluit je aan op je voeding en dat gaat wel maar om nu een 24 door te lussen lijkt me geen strak iedee ik heb het ook geprobeert maar het gaat niet heel simpel het kan niet je voeding zegt ploef en hij doet niks meer.
andere sugestie koopt een grote fetilator en zet je kast gewoon open en laat die fentilator er in blazen!!!

Groeten Skippy

- = [ en ik huppel weer verder ] = -

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Nou dit is een 120x120x39mm Pabst [waarschijnlijk uit een kopieermachine ofzo], die ik in het vooronder heb geplaatst als enige intakefan voor mijn systeem.
Op 12V doet'ie het ook al, maar natuurlijk niet zo hard als op 24V of zelfs 28V >:) .

Ik wilde dit graag "integreren" in mijn systeem, dus zonder nog extra adapters of voeding te moeten plaatsen. Maar als jij al je voeding [was die ook 300W?] hebt opgeblazen, dan ga ik het maar niet op deze manier proberen denk ik...
Of is er iemand dit wel gelukt?

• Skippy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-12-2023

Skippy

Down Under

die voeding was 300 watt dus helaas maar wat voor kast heb je dan zou je hem misschien de voeding inde kast zetten. maar anders zou ik het ook niet weten

- = [ en ik huppel weer verder ] = -

Verwijderd

Hehe je moet dus NEVER een gele en een zwarte draad verbinden he ;)
Kijk eens naar:
http://www.teleport.com/~ffsupprt/spec/ATX_ATX12V_PS_1_1.pdf
hier kan je ongeveer alles vinden over ATX voedingen.
Als je de aarde van je fan aan de -12 pin hangt en de positieve aansluiting van je fan aan een willekeurige gele draad, dan heb je een potentiaalverschil van 24 volt over je fan.
De vraag is alleen of de -12 volt van je voeding dit aankan, aangezien deze meestal maar weinig hoeft te doen.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Ik wil het misschien toch ff proberen, maar dan zonder dat er iets aan m'n voeding hangt.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat m'n voeding aangaat [welke twee draadjes moet ik daarvoor kortsluiten? De groene en een zwarte?] zonder dat'ie op m'n mobo is aangesloten?

Of is er nog iemand met theoretische/praktische kennis omtrend dit soort zaken die mij uitsluitsel kan geven of het nu wel of niet kan?
Alvast THNX voor de [al geboden] hulp.

Verwijderd

je kan ook een adapter kopen, en die vervolgens doorlinken naar je voeding, dus dat je maar 1 stekker in het stopkontact hoeft te doen om én je voeding én je adapter aan te zetten. En daarna bouw je die fan + adapter in je kast.

• riffey#4
  • Laatst online: 03-09 17:30

riffey#4

aka Beever#4

Ik haak hier mooi even op in, hoef ik geen nieuwe thread te starten ;)
"Geel=+12V/Zwart=0V/Zwart=0V/Rood=+5V"
Klopt dit?
En klopt het dan ook dat daarom mijn kastkoeler weinig doet?
Ik heb zaterdag ook 2 fans gekocht, en de ene die op het mobo geplugd zit blaast veel harder dan de andere die rood/rood zwart/zwart aangesloten is.
Het moet dus rood(fan)/geel(voeding) zwart zwart zijn?

(update: laat maar, gewoon geprobeerd.
Niet rood op rood, maar geel op rood dus)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 21:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Groen -> zwart is idd voeding aan...
Bij mij wel tenminste.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09
Als je op de gele en op de rode draad een diode zet en daarachter ze bij elkaar bindt (tegen kortsluiting ofzo), krijg je dan geen leuke spanning? Ik heb er niet zo veel verstand van hoor;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>je kan ook een adapter kopen, en die vervolgens doorlinken naar je voeding, dus dat je maar 1 stekker in het stopkontact hoeft te doen om én je voeding én je adapter aan te zetten. En daarna bouw je die fan + adapter in je kast.[/quote]24V adapters kun je niet zo 1 2 3 in de elektronica zaak kopen (ik spreek uit ervaring). Ze staan zelfs niet in de Conrad.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Da's mooi klote dan! :( ;(
Dus als het niet gaat lukken met mijn huidige voeding, zal ik er nog een extra bij moeten kopen.

Ik hoop dat die fan het waard is, want anders ga ik toch mooi een 12V-model halen.

-update-
Ondertussen heb ik deze specs ergens gevonden op een wazige fan-advertentiesite [ www.73.com/a/0056.shtml ]:
Pabst 4214GM. 119 X 38 MM(4.7 X 1.5) DC Brushless. 75 cfm & sleeve bearing. 12.2 awg 22 leads.

Hmmm. Zo groot en toch "maar" 75 CFM [op 28V?]. Looks like this baby's not worth the effort ;( . Morgen ff testen door 'm alleen aan de voeding te hangen, maar ik denk dat ik toch snel maar zo'n Sanyo ga bestellen in de States.
Of nog wachten tot OC-Shop hun aangekondigde Delta AFB-120HP [vast heel erg >:) >:) >:) ] gaat verkopen... :)

Trusten... :Z

• picobyte
  • Laatst online: 28-08 11:54

picobyte

MhIHIHI!

Hmm 't is heel gevaarlijk voor je computer om een aansluiting voor negatieve spanning in serie te zetten met een aansluiting voor een positieve spanning!!
Dit is vanwege de opzet van een schakelende voeding!!
Je kan beter van een tweetal oude netwerk kaarten de DCDC converter slopen geeft 9v en een goeie 100mA per blokje :)
dan heb je 21v is genoeg voor een leuke storm in je PC (heb zelf een tangentiaal fan in me PC ook op 21v)

Powered bij meergranenbrood.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Ik heb het ff geprobeerd op 24V, en hij draaide netjes z'n rondjes zonder problemen. Ik heb het alleen niet aangedurfd de rest er aan te hangen, dus of het kan i.c.m. mijn setup weet ik niet.

Wel heb ik'm nu draaien in m'n volledige setup op 17V [+12 & -5] en dat gaat vooralsnog goed. ;)

Maar als ik die opmerking van picobyte lees, dan ga ik toch maar weer over op 12V. Ook al kan ik dan onderhand net zo goed zelf af en toe in m'n kast blazen :) , want dat brengt bijna geen luchtstroom teweeg.
Pagina: 1