Tja, ik heb er ondertussen behoorlijk wat tijd en moeite in gestoken, jammer genoeg zonder veel positief resultaat. Het lijkt me dat MSI-Aldi-Medion het zaakje behoorlijk dichtgespijkerd heeft op dit moment. Maar lees vooral verder, misschien dat andere mensen met betere ideeën nog verder kunnen gaan op de (doodlopende?) wegen die ik ondertussen al bewandeld heb.
Ik herhaal nogmaals dat ik niet in het bezit ben van deze laatste Aldi machine, wat het me wat lastiger maakt omdat alles "op afstand" moet gebeuren.
Alle tooltjes die ik gebruikte zijn te vinden op
www.biosmods.com in de Download sectie.
Een goede Engelstalige uitleg met een introductie over bios modding vind je
hier. Voor de rest zijn er nog wel pagina's, maar die zijn veelal in het Russich of in een verre Aziatische taal.
Aan de slag.
1. Aan de hand van de gegevens die J0YR1D3R (bedankt, credits) postte, blijken er toch al een aantal verschillen te zitten tussen het Aldi moederbord MS-6513 en de vergelijkbare
MSI MS-6507. Het Aldi bord heeft Realtek RTL_8139 LAN en CMI8738 sound onboard. Het MSI bord heeft RTL_8100L LAN en AD1885 sound onboard. Zomaar het ene in het andere flashen geeft zo goed als zeker een dode pc.
2. Dat er grote verschillen zitten blijkt ook uit wat cbrom uitspuwt over aldibios.bin die ik kreeg van EgoH (ook bedankt, credits).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| F:\>cbrom aldibios.bin /d
CBROM V2.01A (C)Award Software 1999 All Rights Reserved.
******** aldibios.bin BIOS component ********
No. Item-Name Original-Size Compressed-Size Original-File-Name
================================================================================
0. System BIOS 20000h(128.00K) 1256Bh(73.35K) 6A69VM4B.BIN
1. XGROUP CODE 0D5C0h(53.44K) 09229h(36.54K) awardext.rom
2. CPU micro code 02000h(8.00K) 01FEDh(7.98K) CPUCODE.BIN
3. ACPI table 03CACh(15.17K) 0185Eh(6.09K) ACPITBL.BIN
4. EPA pattern 0168Ch(5.64K) 0030Dh(0.76K) AwardBmp.bmp
5. Other(4029:0000) 02970h(10.36K) 014BCh(5.18K) _EN_CODE.BIN
6. VRS ROM 02274h(8.61K) 014ACh(5.17K) ANTI_VIR.BIN
Total compress code space = 31618h(197.52K)
Total compressed code size = 21C54h(135.08K)
Remain compress code space = 0F9C4h(62.44K)
** Micro Code Information **
Update ID CPUID | Update ID CPUID | Update ID CPUID | Update ID CPUID
------------------+--------------------+--------------------+-------------------
SLOT2 03 0F12 | SLOT2 01 0F21 | SLOT2 08 0F23 | SLOT2 07 0F24 |
Misschien eerst wat uitleg over wat dit allemaal is.
System bios 6A69VM4B.BIN is wat de naam zelf zegt. Bij elke bios die ik al heb gezien is deze in ongecomprimeerde vorm altijd exact 128kB groot. Bij MS-6507 heet dit trouwens 6A69VM4D.BIN. Een klein verschil, maar zeker een extra aanwijzing dat je niet zomaar de ene in de andere moet gaan flashen.
XGROUP CODE, hierover iemand wat meer uitleg? Nauw verwant met System bios veronderstel ik.
CPU micro code bevat de microcode patches voor de (familie van) processors waarvoor het moederbord ondersteuning biedt.
ACPI table heeft betrekking op de Advanced Configuration and Power Interface.
EPA pattern is de tekening rechtsboven in beeld wanneer de pc boot. Meestal is dit het Energy Star label.
Other is niet altijd aanwezig en heeft volgens mij in dit geval betrekking op onboard ondersteuning voor sound en LAN.
VRS ROM bevat de antivirus code voor bescherming tegen boot- en biosvirii.
Omdat De System BIOS al verschilt lijkt het me ook geen goed idee om delen uit de Aldi en MSI bios te halen en te hercombineren (met cbrom gaat dit namelijk perfekt). Ik heb trouwens die hercombinatie uitgeprobeerd met een bios die uiterlijk veel meer voor de hand ligt, maar daarover meer in stap 5.
3. Verder aan de slag met modbin. Modbin is een tool waarmee je de System bios (in dit geval 6A69VM4B.BIN) kan bekijken en eventueel aanpassen. Met aanpassen wordt dan bedoeld opties die wel in de bios zitten, maar door de fabrikant onzichtbaar werden gemaakt, terug zichtbaar maken voor de eindgebruiker. Ik had modbin al een paar keer gebruikt om te snuffelen in biossen die fabrikanten voor download beschikbaar maken. Altijd vrij succesvol. Hoopvol laat ik dus modbin los op aldibios.bin, MAAR ik geraak er gewoon niet in. Veel proberen en uiteindelijk is het modbin 1.00.03 die de foutcode uitspuwt "Boot Block not found".
(noot: Het bootblock is dat deel van de bios dat een pc tot leven wekt. Het zorgt ervoor dat bij een mislukte biosflash de pc toch nog kan herflashed worden zonder beeld, enkel gebruik makend van het diskettestation. Tenzij natuurlijk het boot block ook beschadigd is, dan blijft ie helemaal dood.)
Ik kan hier niet anders uit concluderen dan dat bij het backuppen van de bios op de manier zoals ik eerder aangaf het bootblock hier niet mee gebackupt werd ... iets waar ik toch nog wel wat langer over ga doorbomen. Ik zal dit probleem eens voorleggen aan wat andere mensen.
4. Met cbrom heb ik eens zitten neuzen in de biossen die beschikbaar zijn voor de MS-6507. De verschillende FSB instellingen zijn hier vrij beschikbaar. Je kan het eenvoudig zelf eens bekijken. Je moet alleen modbin en de bios downloaden. MAAR nergens zie ik instellingen om het voltage te veranderen. Dan de pdf handleidingen nagelezen en hier wordt ook weer nergens melding gemaakt van enige aanpassing aan Vcore edm. Waarschijnlijk heeft dit voor de budgetmarkt bedoelde µATX plankje gewoon geen voltage instellingen aan boord. Is het dan logisch te veronderstellen dat het afgeleide Aldi plankje deze ook niet heeft? Dat je maw met SoftFSB al aan de maximaal haalbare overklok zit voor je Aldi pc?
5.
Rondneuzend op de Duitse Aldi support site merkte ik dat er een biosupdate beschikbaar is voor de vorige Aldi pc MD-3000 (P4-1.8GHz). Buiten het feit dat deze met SDRram werkt is er eigenlijk niet zoveel verschil. Uit interesse even met modbin de bios bekeken en op het eerste zicht zijn hier de FSB instellingen vrij toegankelijk, echter hier ook geen voltage instellingen. Even gekeken wat cbrom als resultaat geeft. En wat zie ik? System BIOS 6A69VM4B.BIN, dus dezelfde als deze in de aldibios.bin, maar wel met een andere gecomprimeerde grootte. Dan met cbrom aan de slag en een nieuwe aldibios.bin gemaakt met daarin System BIOS 6A69VM4B.BIN van de vorige Aldi pc en voor de rest alle componenten (XGROUP CODE, CPU micro code, ...) van de huidige Aldi pc. Het nieuwe resultaat bekeken met cbrom, maar nee hoor. Als je je bios echt wil vernielen moet je hem maar ineens flashen met deze zelf samengestelde bios.
Btw is er eigenlijk een Nederlandse Aldi support site? Voor België is dit
www.gsc.be.
6. Stap 3. lijkt me de meest aangewezen weg om mee verder te gaan. Maar omdat blijkbaar het boot block ontbreekt is het wachten tot de Aldi support zelf met een bios uitkomt die wel kan bekeken worden. Uit ervaring weet ik dat Aldi niet erg vrijgevig is met bios updates, enkel maar in geval van noodzaak zijn ze er snel bij (zoals met het P3-667 debacle). Wat betreft die geupdate P3-667 bios daar is het volgens mij mogelijk de FSB instelling te ontgrendelen, maar dit maar tot een schamele 139Mhz (standaard al op 133MHz). Dit terwijl er
personen zijn die beweren dat ze via SoftFSB veel hoger kunnen geraken.