am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!
Deze lijken mij ook wel belangrijk :Op zondag 14 april 2002 20:39 schreef Jobah het volgende:
...ik gok dat ik nog iets nodig heb....
12 Vlc Liquid crystal driving voltage
13 Vss GND
14 Vdd Power supply voltage + 5 V
Hij moet in ieder geval +5V hebben. "Vlc" zou wel eens een negatieve spanning kunnen zijn, maar dat zou je in de datasheet op moeten zoeken.
Maat het LCD moet in ieder geval nog gevoed worden.
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
ik wil het graag zeker weten anders sloop ik mijn schermpje misschien
kan ik anders gewoon dit schema aanhouden : http://home.hccnet.nl/bja.droppers/LCD2.JPG
en dan 17 18 19 en 20 weglaten, omdat ik maar 16 aansluitingen hep op mijn schermpje
en dan 17 18 19 en 20 weglaten, omdat ik maar 16 aansluitingen hep op mijn schermpje
de VLC stuit je via een potje van 10kOhm aan op 5 volt, hiermee regel je het contrast, VSS is niets meer dan de min pool van de voeding (de Ground) en de VCC is de voedingsspannig voor de electronica op het lcd zelf (voor de IC's).
In principe is het zo dat als je deze 3 aansluit, het lcd 1 (bij een 1 of 2 regel LCD) of 2 (bij een 4 regel LCD) zwarte balken zal laten zien. Hoe zwart, licht aan de stand van het potje van 10kOhm.
De rest van de aansluitingen is voor de data overdracht (pin 1 t/m 11, 15) en led verlichting (17,18). Het potje van 100Ohm regelt alleen de lichtsterkte.
Als je dus en verlichting hebt, en de zwarte balken, krijgt het lcd de goede voeding, anders zit daar nog iets fout. Zorg dat dat eerst werkt, anders zal je nooit iets te zien krijgen (zonder voeding geen beeld)
[EDIT]
als je maar 16 aansluitingen hebt, dan moet je een ander schema gebruiken. Waarschijnlijk is jou scherm 20 karakters of minder breedt. zoek dan ff op lcd 4x20 en dan zal je wel een geschikt schema vinden.
In principe is het zo dat als je deze 3 aansluit, het lcd 1 (bij een 1 of 2 regel LCD) of 2 (bij een 4 regel LCD) zwarte balken zal laten zien. Hoe zwart, licht aan de stand van het potje van 10kOhm.
De rest van de aansluitingen is voor de data overdracht (pin 1 t/m 11, 15) en led verlichting (17,18). Het potje van 100Ohm regelt alleen de lichtsterkte.
Als je dus en verlichting hebt, en de zwarte balken, krijgt het lcd de goede voeding, anders zit daar nog iets fout. Zorg dat dat eerst werkt, anders zal je nooit iets te zien krijgen (zonder voeding geen beeld)
[EDIT]
als je maar 16 aansluitingen hebt, dan moet je een ander schema gebruiken. Waarschijnlijk is jou scherm 20 karakters of minder breedt. zoek dan ff op lcd 4x20 en dan zal je wel een geschikt schema vinden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
hij is 4X40 hoor
en dan maar 16 aansluitingen???Op zondag 14 april 2002 21:42 schreef Jobah het volgende:
hij is 4X40 hoor
heeft wel een hd47780 controller???
controleer dat goed, want als je je voeding verkeerd aansluit kan je lcd in rook opgaan
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Pagina: 1