[linux]partities resizen

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 15:21
weet iemand een mogelijkheid om van de ene partitie wat ruimte af te halen en dat op een andere te plaatsen

ik heb m'n root / bijna vol, en op m'n /data is nog 600 mb over. Ik wil dus 300 mb van die partitie afhalen en die bij de / doen. Weet iemand of dit mogelijk is?

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 17:36
Kan je d8 ik met GNUparted doen. Alleen geen garantie dat data behouden blijft. Partition magic kan dat ook natuurlijk.. maarja als je geen windows ernaast hebt.. :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 10:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het makkelijkste is om dit soort dingen met Partition Magic te doen, dit is echter niet gratis. Het is ook mogelijk met ext2resize, maar dat is niet de meest gebruiksvriendelijke manier om het zachtjes uit te drukken. Parted is daarentegen wel een heel goed bekend staande en bovendien vrij verkrijgbare partitie-resizer.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 15:21
ik heb dus altijd het gevaar om mijn data te verliezen? dan backup ik vannacht ff alles ofzo

maar met gnuparted kan het dus? :)

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zondag 14 april 2002 20:22 schreef RooT het volgende:
Kan je d8 ik met GNUparted doen. Alleen geen garantie dat data behouden blijft. Partition magic kan dat ook natuurlijk.. maarja als je geen windows ernaast hebt.. :)
je hoeft geen windows te hebben voor partition magic als je die twee boot disks van partition magic heb is genoeg

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 20:29 schreef yeadder het volgende:

[..]

je hoeft geen windows te hebben voor partition magic als je die twee boot disks van partition magic heb is genoeg
Maar hoe maak je die bootdisks? Juist... Heel goed: met windows :P

Verwijderd

Hehee... als je de orginele Partition Magic hebt, dan heb je de opstart diskette's erbij zitten.... :)

Verwijderd

Als je het echt goed wilt aanpakken, gebruik dan LVM. Hiermee kun je dynamisch je partities resizen. Het is zelfs mogelijk om meerdere partities aan je volume te koppelen.

En wil je het echt grof aanpakken gebruik dan EVMS (Enterprise Volume Management System) van IBM. Dit is volledig opensource en is LVM compatible. Je kunt zelfs de bestaande LVM-commando's blijven gebruiken! Tevens heb je de mogelijkheid om je partities te resizen in een gui-applicatie. Het lastigste is dat IBM wat andere termen gebruikt dan LVM.
Pagina: 1