Toon posts:

plextor 12/10/32 scsi problems.... :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Plextor 12/10/32 in mijn systeempje zitten.

Sinds een tijdje heeft het apparaat veel problemen met het schrijven op behoorlijke cdz. Neem ik een cheap-ass cd zoals Silver-Circle, Platinum of Princo dan gaat alles goed. Neem ik echter PDM, Verbatim, Fuji of Siemens dan gaat het mis... meteen na het schrijven van de lead-in (binnen 1sec!) krijg ik een "write error".

Ik heb reeds mijn systeem geformatteerd en getest op een schoon systeem (WinXP met SCSI drivers en CDRWin erop, verder niets), de firmware van mijn schrijver geupgrade naar de laatste versie en de lens schoongemaakt met gedestilleerd water. Dit mag allemaal niet baten...

Wie o wie kan me helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Update: het lijkt wel alsof nu helemaal geen 1 cdr meer wordt gegeten :(

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

kan ie nog wel CD's (fabriek) en CD-R's (zelf gemaakt) lezen? Of lukt dat ook niet meer?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, lezen werkt beter dan op mijn Plextor 40x cdrom (die trouwens 100% ok is en zeer goed leest)...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als je al verschillende software + herinstallatie + firmware geprobeerd hebt lijkt het toch echt een probleem met de schrijflaser, ook omdat lezen wel goed gaat (dus in principe geen IDE/BIOS/... problemen).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Schrijflaser: zou die vies zijn (ondanks mijn schoonmaakbeurt) of versleten?

Ik heb redelijk wat cds gebrandt, maar aan die 160.000 uur kom ik bijlange niet..

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Op zondag 14 april 2002 19:36 schreef Dee-ehn het volgende:
Ik heb een Plextor 12/10/32 in mijn systeempje zitten.

Sinds een tijdje heeft het apparaat veel problemen met het schrijven op behoorlijke cdz. Neem ik een cheap-ass cd zoals Silver-Circle, Platinum of Princo dan gaat alles goed. Neem ik echter PDM, Verbatim, Fuji of Siemens dan gaat het mis... meteen na het schrijven van de lead-in (binnen 1sec!) krijg ik een "write error".

Ik heb reeds mijn systeem geformatteerd en getest op een schoon systeem (WinXP met SCSI drivers en CDRWin erop, verder niets), de firmware van mijn schrijver geupgrade naar de laatste versie en de lens schoongemaakt met gedestilleerd water. Dit mag allemaal niet baten...

Wie o wie kan me helpen?
Helaas kan ik je niet helpen :( Maar ik kan enkel het probleem bevestigen, ik heb nl precies het zelfde, balen!!!
Ik heb weliswaar een Sanyo SCSI brander, maar jou Plextor is in het bezit van een Sanyo binnenwerk.

Maar idd, ik kan enkel op goedkope "rommel" branden, want zodra ik duurdere cdr's gebruik, houdt hij er na een paar seconden mee op.....whoehoeeoeoeee!! (nero-geluidje ;) )

Gisteren de firmware geupdated, maar dit had geen effect :(
(volgens de relasenotes kan ik nu ook 90min. CDRoms branden) LOL ik kan geneens 74min. branden !!
Ja gelukkig werken voor mij Thats Write Cdr's perfecto, géén enkel probleem. :)

Ow ja, de foutmeldingen bij mij zijn:

óf direct "power laser callibration error"

óf random "fixation error" dat is dan meestal bij het lead in/lead out schrijven, maar kan dus elk ogenblik optreden.

Ook heb ik de laatste Force ASPI geinstalleerd, maar dat baat dus ook niet.
Alle drivers zijn bij mij up-to-date.
Ook de laser schoongemaakt! En echt veel heb ik nooit gebrand, maar hij doet het goed hoor, enkel kieskeurig betreffende het MERK cdr's (gelukkig wel goedkope!!! ;) )
wie heeft hier een verklaring voor en dat hoeft niet eens direct een oplossing te zijn.

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

nu ja hij kan vies zijn (maar je hebt em al schoongemaakt) en ja hij kan stuk zijn / te zwak worden.

Verwijderd

Topicstarter
Extra300s: een Sanyo is geen Plextor hoor. Een gedeelte van de electronica in een Plextor is van Sanyo (zeg maar de chipset), de rest is van Plextor zelf!

De error die ik krijg is gewoon "write error", hetgeen eigenlijk veel vager dan "power calibration error" of "fixation error".

Het kan natuurlijk zo zijn dat de laser versleten is, waardoor de intensiteit afneemt of de afbuiging van het licht niet meer perfect is (ingebrande lens..).

Ik ben bang dat dat ook hier het geval is. Heb/had alleen de hoop dat iemand hier dit kon ontkrachten!

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Ik ben bang dat dat ook hier het geval is. Heb/had alleen de hoop dat iemand hier dit kon ontkrachten!
Als dit zo zou zijn, is dat wel erg vervelend, maar ik begrijp niet waarom hij het dan wel goed doet met goedkope cdr's, daar heb ik géén verklaring voor, jij wel?

Misschien kan je dit ook nog eens proberen, dit is voor XP, ik had eerst toch nog een andere versie: http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.html?cat=%2fProduct%2fASPI-4.70&prodkey=ASPI-4.70

Wat dat binnenwerk betreft, ik heb dat hier ergens gelezen, dat Sanyo de binnenwerken voor Plextor levert, trouwens ook eens in een tijdschrift, wellicht vroegere cdrwriters of zo?

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

Topicstarter
Het toeval wil dat al deze cd's lichter van dye-kleur zijn... wellicht dat daar minder laser-power voor nodig is om "doorheen" te komen..?

Maareuh ik heb zonet eventjes mijn Plextortje opengemaakt en bekeken met een speciaal lampje (extreem helder wit xenon lampje, monteurswerktuig) en zag op de lens een minuscuul vlekje (d=0,1mm?)... dat heb ik weggepoetst en op Platinum's branden werkt weer, nu ga ik eventjes op andere media testen

edit:

PDM doet het ook weer!! :):):)

Nog even over de Sanyo kwestie: hoe het vroeger zat weet ik niet, maar ik kan je vauit een extreem vertrouwbare bron vertellen (sorry, kan niet zeggen wie of wat) dat sinds de 8x Plextor drives alleen de chipset Sanyo is.
Eerder wellicht ook, dat was voor mijn "knowhow" tijd hieromtrent :0

• ThaHandy
  • Laatst online: 16:05

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb een plex 12x4x32 SCSI en krijg vaak de melding "SCSI/IDE bus reset" (nero) ofzow ....weer een cd mislukt |:( iemand die weet hoe ik dit kan voorkomen?

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Op maandag 15 april 2002 09:56 schreef Dee-ehn het volgende:
Het toeval wil dat al deze cd's lichter van dye-kleur zijn... wellicht dat daar minder laser-power voor nodig is om "doorheen" te komen..?
Ja, dát zou idd een mogelijkheid kunnen zijn.

Maareuh ik heb zonet eventjes mijn Plextortje opengemaakt en bekeken met een speciaal lampje (extreem helder wit xenon lampje, monteurswerktuig) en zag op de lens een minuscuul vlekje (d=0,1mm?)... dat heb ik weggepoetst en op Platinum's branden werkt weer, nu ga ik eventjes op andere media testen

Hmm dat is interessant!!! ik ga die van mij tzt ook openen en eens kijken, ik heb het pas gedaan, maar je weet nooit hé :P

edit:

PDM doet het ook weer!! :):):)

Nog even over de Sanyo kwestie: hoe het vroeger zat weet ik niet, maar ik kan je vauit een extreem vertrouwbare bron vertellen (sorry, kan niet zeggen wie of wat) dat sinds de 8x Plextor drives alleen de chipset Sanyo is.
Eerder wellicht ook, dat was voor mijn "knowhow" tijd hieromtrent :0
Ik geloof je wel hoor :) Als jij het zegt!!

Pagina: 1