nieuwe pc gebouwd -> vreemd prob.

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
ok, ik dus helemaal blij een nieuw systeempje in elkaar geknutseld, met daarin het volgende:
MSI K7T266 Pro 2 geen-raid
AMD Athlon 1800+
2x 256DDR Ram
Hercules GF2GTS 64DDR (die mooie blauwe :P)

dit zijn zon beetje de meest belangrijke onderdelen.
nu zet ik hem aan en er gebeurd het volgende:
alle coolers beginnen te zoemen en ik krijg beeld waarop staat "update NVRAM OK" ofzo. dan gaan de koelers in een keer harder draaien en valt het systeem uit (kortsluiting?)
power werkt niet meer, dus ik trek de stekker eruit en stop deze er weer terug in. nu ik weer op power druk, weer hetzelfde probleem maar geen beeld meer.

ik heb nu al meerdere malen met del of met ins ingedrukt opgestart, maar steeds hetzelfde probleem -> fans zoemen, paar sec's ok, fans gaan steeds harder draaien en pats, hij vliegt uit

wat kan dit zijn? en/of hoe kan ik het onderzoeken?

mischien nog iets: 1 256ddr reepje had ik al en zag er als volgt uit: 4 chips links, 1 open plek, en weer 4 chips. dit aan beide kanten.
maar op die nieuwe zitten die 2x4 chips maar aan 1 kant, de andere kant is gewoon helemaal kaal? (wel contactpuntjes waar de chips op horen/kunnen) is dit een fabricage fout? of ben ik gewoon een beetje dom aan het worden?

Verwijderd

Start eens met 1 dimm op. Trek ook alle onderdelen er uit die je niet nodig hebt. Zo is er kans dat je snel bij de oplossing kan komen.

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 17:03
Op zondag 14 april 2002 18:04 schreef CU2morO het volgende:
mischien nog iets: 1 256ddr reepje had ik al en zag er als volgt uit: 4 chips links, 1 open plek, en weer 4 chips. dit aan beide kanten.
maar op die nieuwe zitten die 2x4 chips maar aan 1 kant, de andere kant is gewoon helemaal kaal? (wel contactpuntjes waar de chips op horen/kunnen) is dit een fabricage fout? of ben ik gewoon een beetje dom aan het worden?
Sorry, met je eerste prob kan ik je niet helpen. Helaas :( Maar dat van je geheugen is makkelijk te verklaren. Het ene geheugen is dubbelzijdig en het andere is enkelzijdig.

• CU2morO
Op zondag 14 april 2002 18:06 schreef M v Akkeren het volgende:

[..]

Sorry, met je eerste prob kan ik je niet helpen. Helaas :( Maar dat van je geheugen is makkelijk te verklaren. Het ene geheugen is dubbelzijdig en het andere is enkelzijdig.
maar ze zijn beide 256DDR? en de chips zitten op precies dezelfde plek en zijn even groot (alleen die 2e mist er dus de helft)

• CU2morO
Op zondag 14 april 2002 18:06 schreef Tuxus het volgende:
Start eens met 1 dimm op. Trek ook alle onderdelen er uit die je niet nodig hebt. Zo is er kans dat je snel bij de oplossing kan komen.
zou het perhaps ook een voeding prob kunnen zijn? de kast was niet echt duur dusseh... (maar wel 300Watt)

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Probeer eens zo kaal mogelijk je pc te starten.

Dus alleen 1 blokje ram
HD
Mobo
Processor
koelers of course >:)
Videokaart

Check anders je voeding effe.
Vervang hem desnoods voor een andere.

Probeer verschillende hardware uit.

Suc6, dit moet je denk ik wel op andere ideeën brengen zodra je het een beetje stabiel hebt.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Verwijderd

Je voeding trekt het mischien niet, probeer het ff met een 350watt of meer

• CU2morO
Op zondag 14 april 2002 18:11 schreef NDAsilenced het volgende:
Je voeding trekt het mischien niet, probeer het ff met een 350watt of meer
ja euhm, bedankt maar die heb ik dus niet zo maar ff in m'n binnenzak zitten

• hives
Ja dat is het nadeel van zelfbouwen... bedrijven kunnen het makkelijk oplossen door gewoon effe een andere te pakken.

Maar toch als je het probleem wilt oplossen zou ik toch maar effe met de leverancier gaan praten en vragen of je effe met een 350 watt of zelfs een 400 watt mag gaan bootten.

Dus probeer effe je voeding te ruilen zodra het werkt met een zwaardere voeding.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• hives
Op zondag 14 april 2002 18:10 schreef CU2morO het volgende:

[..]

maar ze zijn beide 256DDR? en de chips zitten op precies dezelfde plek en zijn even groot (alleen die 2e mist er dus de helft)
Je hebt waarschijnlijk gewoon 2 verschillende merken...
En misschien dan ook gewoon een verschil tussen de CL2 chip van DDR en de CL3 chipset.

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 20:10
Op zondag 14 april 2002 18:12 schreef CU2morO het volgende:

[..]

ja euhm, bedankt maar die heb ik dus niet zo maar ff in m'n binnenzak zitten
wat hebie dan nog meer in je pc zitten denk dat je voeding et wel trekt ,klint meer als videokaart prbleem ,probeer eens een andere

dot.blaat

• hives
Kan je misschien alle specs van je PC posten dan kunnen we misschien al weer wat meer uit het probleem opmaken.

Verwijderd

NVRAM heeft te maken met je BIOS (zeg maar het geheugen van je CMOS chip) dit lijkt dus meer te maken te hebben met een BIOS setting/probleem, wellicht een brak BIOS ?

• CU2morO
Op zondag 14 april 2002 18:29 schreef Keescpk het volgende:
NVRAM heeft te maken met je BIOS (zeg maar het geheugen van je CMOS chip) dit lijkt dus meer te maken te hebben met een BIOS setting/probleem, wellicht een brak BIOS ?
kep dus al geboot met ins ingedrukt (cleart alles)
en dit zijn dan alle spec's:
MSI K7T 266 Pro 2 (geen raid)
128 PCI sound
AMD Athlon 1800+
2x 256MB DDR (2 verschillende merken dus :?)
Hercules GF2GTS 64MB (die blauwe)
Toshiba DVD speler
Lite-on brander
Maxtor 30GB 7200 rpm hdd (die komt van mezelf en werkt dus, de rest is nieuw en weet ik dus niet)
wisecom 10/100Ethernet
wisecom 56K modem
ik heb alle usb brackets (in totaal heb ik nu 2 + 2x4 usb aansluitingen) aangesloten
ik heb ook al de brander en dvd van de voeding gehaald (die slobberen flink wat leek mij, geen effect)
de D-bracket (4 leds aan de achterkant van de pc geven steeds het eerste stadium aan (alle 4 rood) normaal hoort hij door alle 16 heen te fietsen (chipset initialisation etc...) maar dit eerste stadium (4 rood) wil volgens het boekje zeggen: no processor or damaged processor (dit kan natuurlijk van alles zijn, want van een kapotte proc krijgen je fans niet in 1x een energie stoot en stoppen ermee

• CU2morO
hij doet het nog steeds niet

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Trek eerst even ALLES eruit wat niet essentieel is
voor het überhaubt functioneren van een computer...

(dus geheugen, processor+koeler, voeding, videokaart
en uiteraard moederbord erin... doe harddisk ook maar,
want die deed het zei je...)
verder alle extra dingen eruit... branders, cdroms,
soundkaart eruit, modem eruit, netwerkkaart eruit,
usb-brackets, diskdrives etc etc... flatcables ook los,
en degenen die wel vast moeten (evt. die van de harddisk)
checken op correcte aansluiting...
Ook de aansluiting van de voeding op het moederbord
checken...

1 reeptje geheugen erin... --> computer aan... doet het
niet, dan andere reepje alleen erin...

Wat gebeurt er nu? Heb je verder nog error-boot-indicatoren
op je moederbord zitten? (LED's, lampjes?)

Alle eventuele jumpers op je moederbord goed ingesteld?
(misschien jumpers specifiek voor cpu/busspeed?)
Check ook even je gehele moederbord-handleiding...

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

Verwijderd

Hmm met een brak Bios bedoel ik dus eigenlijk een probleem met de cmos(bios) chip m.a.w. een probleem met je mobo.

• Mujo

Mujo

Nee hè?

Als je je pc aanzet, dan krijgen fans en eventueel de
harddisk een stroomstoot zei je? :?
En direct nadat je fans eventjes gingen draaien stopte
de boel weer? Fans dus? Gaat een harddisk wel gewoon een
tijdje door met spinnen? Zo nee, dan moet ik denken
aan een kortsluiting (whereever dan ook). Een ATX voeding
kan bij kortsluiting weer uit gaan...

Anders weet ik het ook effe niet... post eens wat
meer ervaringen van je pogingen om met zo min mogelijk
hardware op te starten (dus zoals door mij en 2-tal andere
posters hierboven gesuggereerd)...

Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
Je hebt op het moederbord 4 D-leds zitten die de status van het systeem geven, kijk eens wat die dingen voor kleur zijn tijdens het starten.
En check dan je manual voor de code die er bij hoort.
Wie weet..

• CU2morO
Op zondag 14 april 2002 20:32 schreef Sanchezzz het volgende:
Je hebt op het moederbord 4 D-leds zitten die de status van het systeem geven, kijk eens wat die dingen voor kleur zijn tijdens het starten.
En check dan je manual voor de code die er bij hoort.
Wie weet..
had ik al verteld :P
ikke schreef
de D-bracket (4 leds aan de achterkant van de pc geven steeds het eerste stadium aan (alle 4 rood) normaal hoort hij door alle 16 heen te fietsen (chipset initialisation etc...) maar dit eerste stadium (4 rood) wil volgens het boekje zeggen: no processor or damaged processor (dit kan natuurlijk van alles zijn, want van een kapotte proc krijgen je fans niet in 1x een energie stoot en stoppen ermee

• CU2morO
nog een update

ik heb nu alles eruit gehaald op de vga en de hdd na, en nog nix. ook met een andere voeding nix

Verwijderd

Maakt je mobo geen contact met je kast (op een verkeerde manier) of zit de voeding niet goed er in. Je pc schakelt namelijk uit bij een te hoog voltage. Misschien mobo omruilen als dat kan voor een andere om het zeker te weten. Anders kast proberen bij iemand die je kent :). Gewoon pc mee naar die dude en voedingskabels in jouw systeem.

• CU2morO
final note:
ok, ik ben er nu uit. ik had ff een andere PSU gepakt, geen effect. alles eruit gehaald, geen effect. toen ff de CPU omgewisseld en poef, ik had beeld.
ze hebben me dus gewoon een brakke CPU verkocht! :(

ik kan hem niet zelf kapot hebben gemaakt, want de eerste keer dat ik beeld kreeg zou hij dan doorgebrand moeten zijn, maar ik nou net ook weer beeld (met de brakke cpu) maar hij slaat na 1 of 2 sec's meteen weer af

dit is toch gewoon garantie neem ik aan?

Verwijderd

Guten tag,

Wat je kan proberen is kijken naar de LEDjes op je bracket die je als het goed is bij je mainboard hebt gekregen. Bij deze bracket zat ook een sticker met beschrijving. Wat ik ook nog zou proberen is je bios clearen doormiddel van een jumper op het bordje (dit staat wel in je boekje). Dit jumpertje moet je even op het ander pinnetje zetten en weer tegugzetten (op deze manier gaat het altijd gaat met clearen. Als dit ook niet lukt zou ik echt alles ontkoppellen en dan bedoel ik ook echt alles. Vervolgens sluit je volgende aan.
-hd + idekabel + stroom
-videokaart
-geheugen
-stroom kabel moederbord
-en natuurlijk de cooler van je processor.

Meer sluit je niet aan zelfs je ledjes niet en ook je usb rotzooi niet. nergens geen stroom op zetten niks op de flatkabels. Je probeert dit met eerst met het ene geheugen en dan met het andere, en dan in een andere geheugenbankjes.

Als dit allemaal niet lukt dan zo snel mogelijk terug naar die winkel en ruilen voor een ander bordje.

JE HEBT ECHT PECH WANT DIT IS ECHT FANTASTISCH GOED BORDJE DIE MSI K7T266PRO2 (KT266A)

Verwijderd

wanneer je de ledjes hebt ontkoppelt kun je de pinnetjes van de powerled contact laten maken door met een schroevendraaier deze pinnen contact te laten maken om de computer aan te doen. S

SUC6

• CU2morO
Op zondag 14 april 2002 21:48 schreef bragokillah het volgende:
wanneer je de ledjes hebt ontkoppelt kun je de pinnetjes van de powerled contact laten maken door met een schroevendraaier deze pinnen contact te laten maken om de computer aan te doen. S

SUC6
bedank voor je 2 reacties, maar als je het hele topic had gelezen was je tot de conclusie gekomen dat:
1-ik heb zo'n d-bracket, en ik heb al beschreven wat ze doen
2-een voorganger maakte al dezelfde fout door niet te lezen
3-lees ook ff mijn final note
:P toch bedankt :P

• Mujo

Mujo

Nee hè?

Op zondag 14 april 2002 21:38 schreef CU2morO het volgende:
final note:
ok, ik ben er nu uit. ik had ff een andere PSU gepakt, geen effect. alles eruit gehaald, geen effect. toen ff de CPU omgewisseld en poef, ik had beeld.

ik kan hem niet zelf kapot hebben gemaakt, want de eerste keer dat ik beeld kreeg zou hij dan doorgebrand moeten zijn, maar ik nou net ook weer beeld (met de brakke cpu) maar hij slaat na 1 of 2 sec's meteen weer af

Dat ligt er maar net aan... jij kan hem best zelf
gesloopt hebben... kocht je mobo+koeler kant en klaar of
heb je cpu los en koeler los gekocht en zelf erop gezet?

Wellicht heb je die core zelf gesloopt bij het monteren
(als je het dus zelf hebt gedaan) en net niet genoeg
gesloopt om helemaal niks meer te doen, maar een fractie
is al voldoende om de hele zooi te ontregelen.

Als je dat mobo met cpu+koeler kant-en-klaar hebt gekocht
(dus jij hebt die zooi er niet zelf opgezet) kan je teruggaan
voor garantie ja...

Heb je het WEL zelf verkloot dan zou ik als ik jou was
mijn onschuldigste gezicht opzetten, terug gaan naar de
winkel en de totale newbie uithangen..., ga naar een
andere verkoper toe van diezelfde winkel en zeg dat je
niet weet wat er aan de hand is maar dat je toen je
thuiskwam geen krimp uit die computer kon krijgen...
(dus niet gaan zeggen dat je wel eerst beeld had :) )

Anyway... succes, en mocht je het zelf stukgemaakt hebben,
geeft niet (wel beetje qua geld), maar met vallen en
opstaan leert men (8>

• CU2morO
Op zondag 14 april 2002 22:16 schreef Mujo een moralistisch verhaal
das waar, nou ik kijk wel of ik het op kan sturen (woon 150km van amsterdam af) of raden jullie dat af? (dan kunnen ze van alles verzinnen @ winkel)

iig bedankt iedereen en wat mij betrefd kan dit topic op slot

Verwijderd

Iemand al bedacht om op de D-Led te kijken? :)

• CU2morO
Op zondag 14 april 2002 22:36 schreef mystic-gohan het volgende:
Iemand al bedacht om op de D-Led te kijken? :)
IIIIAAAAARRRRRRGGGGHHHH!!!! :D :D

Verwijderd

Je kunt de processor gewoon terug brengen. Je zegt gewoon dat je alles volgens het boekje hebt geistalleerd en anders heb je nog fabrieksgarantie. Zeg wel dat alles hebt gedaan antistatisch polsbandje. en breng de processor wel terug met een antistatisch zakje erom heen. En zeg ze ook maar dat je al jaren ervaring hebt. Als ze je vragen of je de processor hebt aangeraakt zonder dat bandje zeg je nee!!!!!!!!!!!!!!!!!.

• CU2morO
Op maandag 15 april 2002 15:38 schreef bragokillah het volgende:
Je kunt de processor gewoon terug brengen. Je zegt gewoon dat je alles volgens het boekje hebt geistalleerd en anders heb je nog fabrieksgarantie. Zeg wel dat alles hebt gedaan antistatisch polsbandje. en breng de processor wel terug met een antistatisch zakje erom heen. En zeg ze ook maar dat je al jaren ervaring hebt. Als ze je vragen of je de processor hebt aangeraakt zonder dat bandje zeg je nee!!!!!!!!!!!!!!!!!.
maar is opsturen dan geen optie? (wonen 150/200km van a'dam af en nieuwe proc is dan goedkoper dan de trip heen en terug >:))

Verwijderd

probeer eerst eens met een geheugen dimetje en als het dan niet werkt moet je best de stroom eens meten met een multimeter 12 en 5 v en opschrijven en met deze formule het vermogen bereken P=U*I P=het vermogen U= de spaning
I= het ampère als p groter is dan het vermogen van de voeding ( aangegeven in watt ) is het dat wat er scheelt
anders licht het aan het moederbord of geheugen ofwel je kijkt best de instellingen ven de jumpers op het moederbord na :)

• CU2morO
Op maandag 15 april 2002 19:55 schreef digi128pci het volgende:
probeer eerst eens met een geheugen dimetje en als het dan niet werkt moet je best de stroom eens meten met een multimeter 12 en 5 v en opschrijven en met deze formule het vermogen bereken P=U*I P=het vermogen U= de spaning
I= het ampère als p groter is dan het vermogen van de voeding ( aangegeven in watt ) is het dat wat er scheelt
anders licht het aan het moederbord of geheugen ofwel je kijkt best de instellingen ven de jumpers op het moederbord na :)
NA 3 X HETZELFDE BLIJF IK NIET VRIENDELIJK:
LEES HET HELE TOPIC NONDEKENON! :(

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 21:38 schreef CU2morO het volgende:
final note:

Als je je koeler zelf hebt gemonteerd, dan is er een goede kans dat je GEEN garantie krijgt... ;( Je kunt namelijk niet bewijzen dat de cpu al stuk was voordat je hem kreeg.

Ik heb alles zelf ingebouwd, maar ik heb de cpu koeler door het bedrijf op mijn bord laten zetten. Ik had hetzelfde probleem als jij. Ben teruggegaan, en de cpu was kapot. Ze hebben me een nieuwe moeten geven, omdat ZIJ de koeler hadden gemonteerd. Voor het monteren vroegen ze maar 5 euro. Dat is niet veel geld om het risico van een cpu-breuk (om en nabij 175 euro of zo) op de winkel af te schuiven. >:)

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Op woensdag 17 april 2002 02:34 schreef FirePower het volgende:

[..]

Als je je koeler zelf hebt gemonteerd, dan is er een goede kans dat je GEEN garantie krijgt... ;( Je kunt namelijk niet bewijzen dat de cpu al stuk was voordat je hem kreeg.

Ik heb alles zelf ingebouwd, maar ik heb de cpu koeler door het bedrijf op mijn bord laten zetten. Ik had hetzelfde probleem als jij. Ben teruggegaan, en de cpu was kapot. Ze hebben me een nieuwe moeten geven, omdat ZIJ de koeler hadden gemonteerd. Voor het monteren vroegen ze maar 5 euro. Dat is niet veel geld om het risico van een cpu-breuk (om en nabij 175 euro of zo) op de winkel af te schuiven. >:)
Onzin!!

Ik heb ook garantie gekregen en ik heb ook de cooler er zelf opgezet.
Ze kijken gewoon of er sprake is van user abuse, dus dat je duidelijk kan zien dat de end-user dat gedaan heeft.

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 03:35 schreef Xof het volgende:

[..]

Onzin!!

Ik heb ook garantie gekregen en ik heb ook de cooler er zelf opgezet.
Ze kijken gewoon of er sprake is van user abuse, dus dat je duidelijk kan zien dat de end-user dat gedaan heeft.
Als jij met een cpu komt aanzetten die een gebroken kern heeft, krijg je niet echt garantie denk ik... die gebroken kern zouden ze gezien hebben, en de cpu zou nooit zijn verkocht. "Dat was al zo toen ik hem van u kreeg." Jaja, dat kan iedereen zeggen.

Maar het is natuurlijk wel waar dat je garantie krijgt als er geen zichtbare schade aan de cpu is als je hem terugbrengt. Dan kan er intern wat fout zijn; dat is natuurlijk niet te zien in de winkel.

• CU2morO
FYI: ik ben gister terug gegaan naar de winkel en ik heb mooi een nieuwe terug gekregen.
opsturen kon niet ivm gevoeligheid van de proc :(
de trip was denk ik duurder dan dat ding zelf :D
Pagina: 1