[KDE] Anti aliased fonts problemen

Pagina: 1
Acties:

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Ik heb KDE3/Qt3 geinstalleerd (zelf gecompiled) op slackware 8.0. Tevens XFree86 4.2.0 (slack-packages) geinstalleerd.

Alles werkt perfect, behalve het feit dat m'n fonts niet anti-aliased zijn. De checkbox waarmee je deze functie aanzet, bevint zich netjes in het konfig panel, en is ook aangevinkt (uiteraard) maar de fonts blijven gewoon niet-anti-aliased. :(

Ik behoorlijk op internet gezocht, maar kan niet echt een oplossing vinden.. iemand een ideetje?

Verwijderd

Ik heb hier precies hetzelfde probleem sinds ik de KDE3 rpms voor MDK8.2 van Texstar ( www.ibiblio.org ) heb geinstalleerd.. :{

Daarvoor had ik de boel zelf gecompileerd, maar daar zat geen KDevelop bij en die wou ik er wel bij hebben omdat ik daar iedere dag mee werk.
Maar omdat ik te lui was om opnieuw alles te compileren heb ik de voorgebakken rpms maar geinstalleerd waardoor ik ditzelfde probleem kreeg.

Wat me wel opvalt is dat bij mij de 'Luxi Serif' lettertypen allemaal WEL ge-anti-aliased zijn maar de rest niet :?

Sorry dat ik je niet verder kan helpen, als ik de oplossing heb gevonden zal ik die wel posten.. maar ik ben al een week bezig met zoeken dus dat kan nog wel ff duren :{

Heb eigenlijk al zo'n beetje alles geprobeerd... alles staat goed in de config files, maar toch werkt 't niet (behalve voor dat ene lettertype).

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Om Anti-Aliasing bij de meeste fonts te krijgen, moet je in de truetype directory 3 bestanden hebben:

fonts.dir
fonts.scale
fonts.cache

deze drie bestanden zijn hetzelfde qua inhoud, en maak je met "ttmkfdir".

Daarna zorg je dat er in /etc/X11/XftConfig een verwijzing naar de directory met truetypefonts is. Bij mij ziet dat er zo uit:

dir "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/TrueType"

En dan X herstarten, en het moet werken.

succes!

• Martin Sturm
Op zondag 14 april 2002 17:48 schreef Remenic het volgende:
Om Anti-Aliasing bij de meeste fonts te krijgen, moet je in de truetype directory 3 bestanden hebben:

fonts.dir
fonts.scale
fonts.cache

deze drie bestanden zijn hetzelfde qua inhoud, en maak je met "ttmkfdir".

Daarna zorg je dat er in /etc/X11/XftConfig een verwijzing naar de directory met truetypefonts is. Bij mij ziet dat er zo uit:

dir "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/TrueType"

En dan X herstarten, en het moet werken.

succes!
Dat had ik dus al :P TrueType fonts werken gewoon (daar zijn bovenstaande stappen nl. voor noodzakelijk.. niet voor font-aa). Maar de anti-aliasing werkt gewoon NIET... ik zal inderdaad eens even checken of het bij ALLE fonts het geval is.. dat heb ik namelijk nog niet gedaan..

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op zondag 14 april 2002 18:00 schreef Martin Sturm het volgende:

[..]

Dat had ik dus al :P TrueType fonts werken gewoon (daar zijn bovenstaande stappen nl. voor noodzakelijk.. niet voor font-aa). Maar de anti-aliasing werkt gewoon NIET... ik zal inderdaad eens even checken of het bij ALLE fonts het geval is.. dat heb ik namelijk nog niet gedaan..
Ik had hetzelfde probleem. Een aantal fonts werkten wel, maar de meeste niet. Kwam er achter dat XFT fonts.dir nodig had (ipv fonts.scale, of juist die ipv fonts.dir, weet niet meer precies ;)).

Na deze drie bestanden aangemaakt te hebben werkte het magisch wel. Zie ook qtconfig (das een programmatje dat bij Qt komt).

Verwijderd

Slackware 8 heeft geen Freetype2 mee (zo uit mijn hoofd) en ik -denk- dat de XFree 4.2.0 standaard een oude versie mee heeft. Installeer een nieuwere versie, en voila.. zou beter moeten zijn..

Verwijderd

Heb je QT met font anti aliasing gecompileerd? (Moet eigenlijk wel, anders is de checkbox niet zichtbaar volgens mij). Je kunt ook proberen de environmentvariable QT_XFT=1 te setten in een xterm en dan een QT app op te starten, dan zou die toch echt aa moeten hebben.

• Martin Sturm
Het is al opgelost :)

Na ff wat lezen her en der en het bekijken van qtconfig kwam ik tot de conclusie dat het gewoon een configuratie fout moest zijn.. AA support zou gewoon moeten werken (ik had Qt met -enable-xft gecompiled, freetype 2.0.9 geinstalleerd enz.). In qtconfig kon je zien dat er een enkele font WEL aa gerenderd werd, dus was ik gaan kijken welke dat waren. Die fonts die wel antialiased gerenderd werden stonden in /usr/X11R6/lib/fonts/TTF
De meeste andere fonts stonden in /usr/X11R6/lib/fonts/TrueType
Ik had XftConfig gechecked, en dacht dat beide directories er goed instonden.. NIET dus.. er stond ipv TrueType truetype |:(
Nadat ik die regel had gewijzigd en X gerestart, werkt het als een zonnetje :)

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

[tip]Probeer deze ook eens voor nog wat mooiere anti-aliased fonts:

http://www.cs.mcgill.ca/~dchest/xfthack/
[/tip]

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Martin Sturm