Wat als onze polen wisselen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.234 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99992152

The Earth's magnetic poles might be starting to flip say researchers who have seen strange anomalies in our planet's magnetic field.

--

The last reversal happened about 780,000 years ago, over a period of several thousand years. Now Gauthier Hulot from the Institute of Earth Sciences in Paris and his colleagues think they have spotted early signs of another reversal.

--

Wat zou dat teweeg brengen aan onze aarde? Total chaos of valt het mee. Kan me zo gauw niet indenken wat voor problemen dat gaat opgeven.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49365

Tsja hier is zo weinig over bekend dat weet niemand. Misschien zien ze nu de eerste tekenen, en duurt het dan nog zesduizend jaar voor er zo'n situatie zich intstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Lullig voor de derde wereld die alleen kompas kunnen betalen. In het westen is GPS een alternatief.

Tja, natuur op aarde staat niet stil, hoe graag we dat ook willen. Rivieren en oceanen en ook de magnetische pool zijn aan verandering onderhevig of wel willen of niet. Geologisch gezien is ompoling de normaalse zaak van de wereld.

Het belang van het kompas was volgens mij een precies besef van richting, bruikbaar voor de grote ontdekkingsreizen, verder niet zoveel. Zeevaart gebruikt dus GPS en wij zelf kunnen wel mbv de zon zien waar we ongeveer heen kunnen.

't wordt anders als het magnetisch veld ook licht wijzigt zodat opeens die ion-stormen van de zon een andere invloed op de atmosfeer hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Zoiets gebeurt alleen "snel" op geologische tijdsschaal...Over de samenleving tegen de tijd dat de ompoling voltooid zou zijn, valt zowiezo weinig te zeggen, en al helemaal niet of ze dan nog kompassen nodig hebben. In echt kritieke situaties wordt zowiezo geen magnetisch kompas maar een gyroscoopkompas gebruikt, omdat die betrouwbaarder is en exact naar de geografische noordpool wijst, ipv naar de magnetische noordpool (dit scheelt een paar graden). En daarnaast is ook altijd GPS nog een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Kan heel toevallig zijn, maar hier loopt ook een draadje
over op FOK Forum. draadje is genaamd "poolshift".

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
ik denk dat tegen de tijd dat dat klaar is we er toch allang niet meer zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Zou verwarrend zijn voor vogels heb ik gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22342

Nou, ja het zou verveelend zijn voor de zoveel vogels en vissen die gebruik maken van de dipool, voor elke voorstelbare doel. En natuurlijk alle menselijke systemen die hier gebruik van maken. Bijvoorbeeld compas en sommige robotische orientatie inzichten.

Maar het ergste is dat in het proces de magnetische polen helemaal verdwijnen voor een tijdje. Daarna zullen er veel onwillekeurige polen op de aarde ontstaan als gevolg van de rerotatie van de magma stroom.
Bij het verdwijnen van de polen, zullen onze systemen figuurlijk in de stront zitten. Omdat op die "korte" periode de Van Allen gordels ophouden te bestaan of reduceren in intensiteit. Met als gevolg dat hoog energetisch geladen kosmische stralen de aarde kunnen bereiken. Wat dat nou echt aanricht op onze aparaten, geen flauw idee. Iemand die daarvan verstand heeft?

Het volgende: de magmastromen gaan anders lopen. Iedereen kan dan inzien dat dan aardbevingen als de t**** gaan lopen. Het is ook al een beetje de laatste tijd zo dat er een stijging is in aardbevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7379

Nicap :
Wat zou dat teweeg brengen aan onze aarde? Total chaos of valt het mee. Kan me zo gauw niet indenken wat voor problemen dat gaat opgeven.
Voornamelijk klimaatveranderingen, maar ik kan me indenken dat er ook veel aardbevingen en vulkaanuitbartingen zullen plaatsvinden. De mensheid zal er niet verschrikkelijk veel hinder van ondervinden, want zoals eerder vermeld gebeurt het niet ineens maar over een periode van vele duizenden jaren. De mensheid heeft dus voldoende tijd om zich aan te passen aan het nieuwe klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Aardbevingen, vulkanen en omgelegde vogeltrek: boejuh.

't is niet de eerste keer, maar gebeurt gewoon om de zoveel 100.000 jaar. Aangezien de laatste keer geen miljoen jaar geleden was en er nog ongelooflijk veel vogels rondvliegen en andere beesten rondlopen zal het wel loslopen met natuurschade. Schade aan gebouwen is een ander punt, maar zoveel beschaving is er niet in aardbevingsgebieden (californie en Japan, de rest boeit echt niet voor de wereldeconomie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 14 april 2002 18:35 schreef Vertex het volgende:

[..]

De mensheid zal er niet verschrikkelijk veel hinder van ondervinden, want zoals eerder vermeld gebeurt het niet ineens maar over een periode van vele duizenden jaren. De mensheid heeft dus voldoende tijd om zich aan te passen aan het nieuwe klimaat.
niet veel hinder? Geen vliegtuigen, TV, verre afstand telefoon, GEEN INTERNET ;(
Geen informatie verwisseling, nou ja tenminste niet op een snelle manier. En misschien zelfs geen stroom vanwege de doordringende zonnewind die de stroom generatoren waarschijnlijk van streek brengt. Maar dat laatste is zeker een twijfelgeval.

En dit is wat ik nu even snel kan bedenken, ik denk wel degelijk dat er hinder gaat komen op het tijdstip dat de polen ophouden te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Araneae, hoe kom je er eigenlijk bij dat we geen electriciteit meer zullen hebben? Volgens mij draaien de polen alleen om, ze zullen niet tijdelijk verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

But the way minerals are aligned in ancient rock shows that the planet's magnetic dipole occasionally disappears altogether, leaving a much more complicated field with many poles all over the planet. When the dipole comes back into force, the north and south poles can swap places
ze zullen wel degelijk tijdelijk verdwijnen, nou ja verdwijnen, er zullen ongeregeldheden voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zondag 14 april 2002 17:12 schreef Ecteinascidin het volgende:
Lullig voor de derde wereld die alleen kompas kunnen betalen. In het westen is GPS een alternatief.
ach, gewoon een terugroepactie, en dan alle naaldjes er achterste voren op zetten ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als dat stukje wat je net liet zien werkelijk waar is dan hoeft dat nog niet te betekenen dat we geen electriciteit meer hebben. Zoals in het stukje staat zullen de huidige polen tijdelijk verdwijnen, maar daar komen dan een heleboel kleinere polen voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47

spok9

Groen...

Met natuurkunde op de havo heeft mijn leraar hier eens wat over vertelt, als de magnetische polen omdraaien zal dat verstrekkende gevolgen hebben:

Stromingen in zeëen en oceanen zullen verranderen, met als gevolg dat ook de klimaten zullen verranderen in verschillende delen van de wereld. Denk je in dat waar eerst een warme stroom liep nu een koude stroom kan gaan lopen, dit zal het klimaat in dat gebied drastisch verranderen

Ook zal dit gevolgen kunnen hebben met betrekking tot de draaiïng van de maan rond de aarde, wat ook weer verstrekkende gevolgen zal hebben.

Kortom een verwisseling van de polen zal catastrofaal zijn...

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31786

De veranderingen in het magneetveld van de aarde kunnen naast de hierboven genoemde veranderingen ook direct een effect hebben op mensen:

[quote]
Bron: Magnetic fields and the central nervous system, editorial letter in Clinical Neurophysiology vol. 111 (2000): 1934-1935
...

Although humans are not aware of magnetic fields, studies by Graham et al. and Sastre et al. strongly suggest that magnetic fields affect the human central nervous system, including changes in REM sleep and autonomic cardiosvascular control.

...

[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37240

Als de magnetische polen te veel verschuiven gaat dat problemen geven voor sommige elektrische apparaten zoals crt-monitoren. Die zullen rare kleurverschuifingen geven omdat die niet meer aangepast zijn aan het goede magnetische veld. En de elektriciteit voorziening zal ook in gevaar komen doordat op de plek waar de polen zich bevinden het noorderlicht ook zal zijn en bij een hoge activiteit daarvan zal het elektriciteits net overbelast raken zoals een flink aantal jaren geleden in canada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
Op zondag 14 april 2002 19:31 schreef Vertex het volgende:
Araneae, hoe kom je er eigenlijk bij dat we geen electriciteit meer zullen hebben? Volgens mij draaien de polen alleen om, ze zullen niet tijdelijk verdwijnen.
Er is geloof ik ooit eens een gigantische power-out geweest
in Canada. De reden was dat er een grote explosie op de zon
was geweest en dat grote hoeveelheden zonnedeeltjes de
aarde bombardeerden.
Normaal houd het magnetisch veld van de aarde deze deeltjes
tegen en dat kunnen wij zien als noorderlicht. Dus dat is
niet alleen een mooi schouwspel maar ook nog eens reuze
nuttig.

Als die deeltjes niet voldoende worden tegengehouden, dan
veroorzaakt dat fluctuaties en overbelasting in electrische
systemen op aarde. En als electrische apparaten ergens
allergisch voor zijn, dan is het dat wel ;)

En dat gebeurde in Canada toen dus ook... ik geloof dat ze
enkele dagen in het donker zaten totdat alles weer gefixed
was.

Het omslaan van het magnetisch veld moet je idd zien als een
langdurig proces van duizenden jaren. Maar als dat beschermende
magnetisch veld dus afdoende aanwezig is, dan kan een piek
periode van zonnevlekken al genoeg zijn om onze electrische
systemen om zeep te helpen.

(Zonnevlekken hebben eens in de 11 jaar ofzo een maximum
waarbij er veel meer deeltjes worden uitgestoten dan normaal)

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xentric, dat we eens in de 10 jaar problemen hebben met de zon weet ik. Het gaat mij hier om; ik denk dat er niet veel zal veranderen met betrekking tot electriciteit voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
Op zondag 14 april 2002 20:54 schreef Vertex het volgende:
Xentric, dat we eens in de 10 jaar problemen hebben met de zon weet ik. Het gaat mij hier om; ik denk dat er niet veel zal veranderen met betrekking tot electriciteit voorziening.
Electriciteits voorziening zal precies hetzelfde gaan, alleen
zal het netwerk het zwaar te verduren krijgen...
Wat voor soort problemen bedoel jij dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 14 april 2002 20:17 schreef xentric het volgende:

[..]

Er is geloof ik ooit eens een gigantische power-out geweest
in Canada. De reden was dat er een grote explosie op de zon
was geweest en dat grote hoeveelheden zonnedeeltjes de
aarde bombardeerden.
Normaal houd het magnetisch veld van de aarde deze deeltjes
tegen en dat kunnen wij zien als noorderlicht. Dus dat is
niet alleen een mooi schouwspel maar ook nog eens reuze
nuttig.

Als die deeltjes niet voldoende worden tegengehouden, dan
veroorzaakt dat fluctuaties en overbelasting in electrische
systemen op aarde. En als electrische apparaten ergens
allergisch voor zijn, dan is het dat wel ;)

En dat gebeurde in Canada toen dus ook... ik geloof dat ze
enkele dagen in het donker zaten totdat alles weer gefixed
was.

Het omslaan van het magnetisch veld moet je idd zien als een
langdurig proces van duizenden jaren. Maar als dat beschermende
magnetisch veld dus afdoende aanwezig is, dan kan een piek
periode van zonnevlekken al genoeg zijn om onze electrische
systemen om zeep te helpen.

(Zonnevlekken hebben eens in de 11 jaar ofzo een maximum
waarbij er veel meer deeltjes worden uitgestoten dan normaal)
Jep dat is de zonnenwind. Deze komt doordat de zon elke 11,1 jaar een periode heeft van een maximale zonnevlekken activiteit en zonnewinden activiteit. Vanwaar deze cyclus is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk wat een zonnevlek is en zonnewind. De zonnenvlek is een verschijnsel wanneer de elktromagnetische krachten van de zon rel. sterker worden en de convectie stroom het oppervlak van de fotosfeer niet bereikt. Het omgekeerde gebeurt bij zonnewinden, dan is de elektromagnetische kracht kleiner en ontsnapt een stroom van gas en elektronen naar buiten. Deze intense hoog energetische hitte-stroom wordt doormiddel van de magnetosfeer van de aarde gekaatst of opgevangen. Maar bereikt zelden of nooit het oppervlak van de aarde. Alleen in de polen, waar geen magnetisch-veld bescherming is bereikt een zonnewind deze.
Het fenomeen hiervan is het poollicht.

Stel dat we dus veel polen op aarde zich zouden bevinden ipv. een dipool. Wat dus de overgangsfase is van de omkering van polen. Dan beschikt de aarde niet over een volledige magnetosfeer en Van Allen gordels maar eentje die vol met stralingsholtes zit.

Dat is het probleem.

Wel leuk, overal ter wereld poollichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oops.....ik neem mijn eerdere uitspraak ('ik denk dat de mensheid er niet veel hinder van zal ondervinden') terug.
During a pole shift, there are hurricanes, earthquakes (8.2 in stable areas like Scandinavia during the last one. Imagine what happened in what is now Los Angeles!), volcanic eruptions (from the stress of the continental plates), and, worst of all, huge tidal waves, miles high, at the speed of sound.
First, as the field weakens, so does what many believe is the natural navigatory force for many living creatures. Studies have shown that whales, dolphins, birds and even mollusks and mice use the geomagnetic field as a guiding device. Some, like mice, use it as a directional guide[7]; while cetaceans use the total geomagnetic field as a map, not for directional information, as we would use a compass, but by navigating the contours of magnetic "hills and valleys" in a field that is anything but uniform.[8]

Without it, whales and dolphins would beach in record numbers, birds and other creatures would be 'lost', unable to find their home.
The effect of a magnetic reversal on humans is less known. Confusion might reign, and some theorize a complete 'reboot' of the human mind - the brain IS known to contain magnetite - might occur.
Without that field, high-energy particles -- including dangerous gamma-, and X-rays -- would penetrate completely, to the surface. If television or radio were still in use at that point in the future, transmissions would become impossible. Electric power grids would be off-line indefinitely.
Niet echt de fijnste vooruitzichten als je het mij vraagt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bskibinski
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-11-2024

bskibinski

Frontend Developer

Mensen, wij praten nou over een tijd van pakweg 6000 jaar ofzo?
ten eerste, wij zullen dan al allemaal dood zijn dus relax :7
(behalve voor diegene die er een studie van willen maken :+ )
Ten tweede, de technologie van tegenwoordig gaat hard vooruit
ik neem als voorbeeld computers, dat hun mghz snelheid per jaar
verdubbelt! Dus ik neem aan dat er dan al wel velen malen
betere of helemaal andere technieken zijn. Zelf denk ik dat dieren
en mensen er weinig van zullen merken op biologisch gebied.
ik vertrouw wel op de evolutie >:)
En als het waar is van die vloedgolven met geluidsnelheid (wat ik zwaaar betwijfel)
tsja... misschien hebben wij dan al force-fields, of sterkere materialen
die als muur kunnen dienen? en anders zoeken we wel een andere planeet :7
maarja, misschien zijn we dan allang uitgestorven, en wordt
de strontvlieg het domineerende ras :'(

Accessibility first

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6927

hmmmm
ik had ooit het plan om een kooi van faraday van mijn kamer te maken, zou dat nog nut hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
Op maandag 15 april 2002 00:18 schreef [YR]paladin het volgende:
hmmmm
ik had ooit het plan om een kooi van faraday van mijn kamer te maken, zou dat nog nut hebben?
Die zonnewind hou je daar niet mee tegen volgens mij !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog te zwijgen over vloedgolven die zich met geluidssnelheid voortplanten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bskibinski

bskibinski

Frontend Developer

wat is (een) faraday }:O

fareday dubbel }:O

Accessibility first

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Faraday was een natuurkundige, en een kooi van faraday is een van fijnmazig metalen gaas gemaakt omhulsel dat magnetische en elektrische velden buitenhoudt. Dit wordt, populair gezegd, veroorzaakt door het eigen veld van de kooi, dat velden van buiten tegengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bskibinski

bskibinski

Frontend Developer

soort kippengaashok dus :Y)
bedankt voor de uitleg

Accessibility first

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Als je toch bezig bent met je kamer aanpakken, kun je denk ik beter in al je buitenmuren 10cm dik lood aanbrengen, dat helpt tegen nog veel meer dingen. :) Bijvoorbeeld een atoombom ofzo.

(Je moet het alleen NIET IPV je isolatie doen, want dan stook je je te pletter :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6927

hmmm, alleen jammer dat ik dan niets meer ontvang op mijn radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

Op maandag 15 april 2002 03:39 schreef [YR]paladin het volgende:
hmmm, alleen jammer dat ik dan niets meer ontvang op mijn radio.
kabel ;)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51864

Ik denk dat als het over een tijdsbestek van enkele duizenden jaren gaat we er gevoels matig nix van merken omdat het niet in 1 keer heel snel gaat ga je er gewoon in mee en aangezien de gemiddelde mens geen duizenden jaren oud wordt :P zullen we er nix van merken denk ik, alleen de wetenschappers hebben er denk ik een beeld op en onderzoeken wat er allemaal veranderd.....(die leven ook geen duizenden jaren maar die kennis gaat van "generatie op generatie" van wetenschappers :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24451

Op zondag 14 april 2002 22:22 schreef MegaPool het volgende:
Mensen, wij praten nou over een tijd van pakweg 6000 jaar ofzo?
ten eerste, wij zullen dan al allemaal dood zijn dus relax :7
(behalve voor diegene die er een studie van willen maken :+ )
Ten tweede, de technologie van tegenwoordig gaat hard vooruit
ik neem als voorbeeld computers, dat hun mghz snelheid per jaar
verdubbelt! Dus ik neem aan dat er dan al wel velen malen
betere of helemaal andere technieken zijn. Zelf denk ik dat dieren
en mensen er weinig van zullen merken op biologisch gebied.
ik vertrouw wel op de evolutie >:)
En als het waar is van die vloedgolven met geluidsnelheid (wat ik zwaaar betwijfel)
tsja... misschien hebben wij dan al force-fields, of sterkere materialen
die als muur kunnen dienen? en anders zoeken we wel een andere planeet :7
maarja, misschien zijn we dan allang uitgestorven, en wordt
de strontvlieg het domineerende ras :'(
Als ik mij niet vergis, wordt de poolverandering juist elk moment verwacht... (en dat al voor een paar jaar).

Het zou dus theoretisch over een dag kunnen gebeuren...

En natuurlijk worden en allemaal DOOMS DAY theorien op papier gezet, maar zelfs als ga je van het minst erge uit... miljoenen mensen en dieren zullen sterven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The last reversal happened about 780,000 years ago, over a period of several thousand years
Oftewel, stel je niet zo aan :)

De ompoling van het veld wordt veroorzaakt door veranderingen in de stroming van vloeibare gesteenten. Veranderingen daarin spelen zich weliswaar op geologische tijdsschaal zeer plotseling af, maar op onze tijdsschaal duurt dat nog steeds eeuwen. Het zal dus niet zomaar van de ene dag op de andere gebeuren...

[edit] typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik me eigenlijk afvraag, zijn er in het verleden iedere keer 'mass extinctions' geweest op het moment dat de polen omwentelde, of is dat niet het geval? Het is immers vaker gebeurt dus dat moet door archeologen en geologen te achterhalen zijn. Als dit niet het geval is zal de schade heus wel meevallen.

Waarschijnlijk zakt het beschermende veld sterk af, maar niet voldoende om uitsterving te veroorzaken. Electrische apparatuur zal ook nog steeds werken, omdat we ruim de tijd hebben (circa 10 generaties) om onze generatoren en electrische apparatuur aan te passen. Denk hierbij o.a. aan de technologie die ze op ruimtevaartuigen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ongetwijfeld is het goed mogelijk dat een zware komeetinslag de polen deed ompolen.

Maar de schade van deze komeetinslag zal makkelijker een verklaring zijn voor massale sterfte dan de ompoling zelf.
Op maandag 15 april 2002 13:33 schreef Vertex het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag, zijn er in het verleden iedere keer 'mass extinctions' geweest op het moment dat de polen omwentelde,
Mass extinctions gaan gewoon vergezeld van mega-inslagen. Toeval bestaat niet en geologische sporen laten gewoon duidelijk zien dat het al ruim 3 keer goed raak was met massasterfte erbij.
Jou massasterfte == komeetinslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar haal je die komeetinslag nou ineens vandaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27784

Op zondag 14 april 2002 18:15 schreef Araneae het volgende:
Het is ook al een beetje de laatste tijd zo dat er een stijging is in aardbevingen.
dat is _helemaal niet_ zo. zie de draad over 'bijbelse voorspellingen; er is de laatste jaren een _afname_ vh aantal aardbevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 15 april 2002 14:14 schreef BadRespawn het volgende:

[..]

dat is _helemaal niet_ zo. zie de draad over 'bijbelse voorspellingen; er is de laatste jaren een _afname_ vh aantal aardbevingen.
Nee, het is een toename. Ik heb nu even geen zin om te discuseren over iets wat ik niet heb gevolgd en wat ik zo bijna zeker weet.

En het is niet zeker dat het deze keer ook een omwisseling wordt van 1000-en jaren. Misschien dat het zelfs binnen een paar decennia gebeurt. Dat staat nog niet vast, maar als het zo doorgaat ziet het ernaar uit dat er binnekort zuid-noord omwenteling is. Lees op die link die in het begin werd gegeven. Heb geen zin om te quoten.

Nou hier dan: (toch nog moeite genomen):
The World's No.1 Science & Technology News Service

Anomalies hint at magnetic pole flip

19:00 10 April 02

South African anomaly

They used data from the Ørsted satellite to study strange variations in the Earth's magnetic field. In particular, one large patch under South Africa is pointing in the opposite direction from the rest of the Earth's field and has been growing for hundreds of years.

The anomalies have already reduced the overall strength of the planet's magnetic field by about 10 per cent. If they continue to grow at the same rate, the Earth's dipole will disappear within just two millennia.

But Ørsted is the first satellite to take a snapshot of the Earth's magnetic field for 20 years, and such scant data makes it difficult to predict future shifts.

"We can't really tell what will happen," says Hulot. "But we speculate that we're in an unusual situation that might be related to a reversal."

Journal reference: Nature (vol 416, p 620

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Op maandag 15 april 2002 16:00 schreef Araneae het volgende:

[..]

Nee, het is een toename. Ik heb nu even geen zin om te discuseren over iets wat ik niet heb gevolgd en wat ik zo bijna zeker weet.
Regel 1: nooit iets roepen zonder dat je het kan bewijzen. Ik heb geen idee of het toe- of afname is, maar ik weet wel zeker dat de manier waarop jij praat fout is. Stelligheid zonder enige motivatie en bewijs is fout, tenzij het uiterst triviale beweringen betreft uiteraard.
En het is niet zeker dat het deze keer ook een omwisseling wordt van 1000-en jaren. Misschien dat het zelfs binnen een paar decennia gebeurt. Dat staat nog niet vast, maar als het zo doorgaat ziet het ernaar uit dat er binnekort zuid-noord omwenteling is. Lees op die link die in het begin werd gegeven. Heb geen zin om te quoten.

Nou hier dan: (toch nog moeite genomen):
[..]
Als ik dat stuk lees, krijg ik niet het idee dat het binnen een paar decennia gebeurt. En al helemaal niet "dat het ernaar uitziet dat er binnenkort een omwenteling is". Dus lees nog even goed en doe niet zo zenuwachtig.

Ik quote:
If they continue to grow at the same rate, the Earth's dipole will disappear within just two millennia.
Dus ALS het al zo doorgaat, zal het binnen 2000 jaar gebeuren. Dus ik kan alleen maar CP quoten: "Oftewel, stel je niet zo aan".

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 19:14
Dit topic gaat niet echt meer ergens over, en voldoet niet aan het niveau dat wij wensen te zien in W&L... lees de policy nog eens goed voordat je hier gaat posten en/of topics plaatst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.