init.d ?

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:11

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb een vraagje over de init.d dir in /etc & /etc/rc.d ( onder linux )

Klopt dat alles wat hier instaat wordt opgestart zodra je het systeem aanzet ? ( dat je tijdens de boot [OK] ziet staan ? )

En zou ik er gewoon een link in kunnen plaatsen naar bv proftpd als ik wil dat proftpd automatisch gestart wordt ? Of moet er perse een scriptje staan ?

En ik zie 2 dirs staan ?

- /etc/init.d
- /etc/rc.d/init.d

Wat zijn de verschillen tussen deze ?

http://www.xbmcfreak.nl/

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 14 april 2002 16:21 schreef Erhnam het volgende:
Klopt dat alles wat hier instaat wordt opgestart zodra je het systeem aanzet ? ( dat je tijdens de boot [OK] ziet staan ? )
Niet precies, daar staan een aantal scripts in. Deze worden opgestart vanuit /etc/rc?.d Waarbij de '?' het runlevel is.
Het runlevel kun je in /etc/inittab bovenin vinden, als je mazzel hebt, staat daar bovenin een klein lijstje met de runlevels uitleg :)
En zou ik er gewoon een link in kunnen plaatsen naar bv proftpd als ik wil dat proftpd automatisch gestart wordt ? Of moet er perse een scriptje staan ?
Het mooiste is, om het met een scriptje op te lossen. Voorbeeld scriptje heet bij mij 'skeleton' , en staat in /etc/init.d.. Geen idee of jij die ook hebt trouwens ;)
Verder levert proftpd vast wel een voorbeeld scriptje bij, die je even in /etc/init.d moet gooien.. Ook zit proftpd bij de meeste distro's, dus zelf compileren is sowieso niet echt nodig :)
En ik zie 2 dirs staan ?
- /etc/init.d
- /etc/rc.d/init.d
Hmmm, geen idee zo 1-2-3...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 14 april 2002 16:21 schreef Erhnam het volgende:
Ik heb een vraagje over de init.d dir in /etc & /etc/rc.d ( onder linux )

Niet alles. Bij het ingaan van een runlevel (zoals dat ook tijdens het opstarten gebeurt) worden alleen de links in een bepaalde dir gevolgd. Zo zal opstarten naar runlevel 3 het gevolg hebben dat alles in /etc/rc3.d/ (dir verschilt per distro) wordt gedraaid.
Dat moet eigenlijk een scriptje zijn in je init.d, met een link naar dat scriptje in de dirs waarin je het wilt opstarten (of afsluiten). Je kunt gewoon een van de andere scripts in je init.d als voorbeeld gebruiken, het wijzigen van een paar regels is genoeg. De links kun je bij sommige distro's aanmaken met het commando 'update-rc.d' (zie de manpage voor de goede opties) en anders met de hand.
En ik zie 2 dirs staan ?

- /etc/init.d
- /etc/rc.d/init.d

Staat er ook precies hetzelfde in? Normaal is er maar één zo'n directory, welk van de twee het is verschilt per distributie. Zo gebruikt Debian de eerste variant en RedHat de tweede. Is het niet zo dat de ene dir een link is naar de andere?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 16:34 schreef odysseus het volgende:
Heel veel
Staat er ook precies hetzelfde in? Normaal is er maar één zo'n directory, welk van de twee het is verschilt per distributie. Zo gebruikt Debian de eerste variant en RedHat de tweede. Is het niet zo dat de ene dir een link is naar de andere?
Jep, /etc/init.d -> /etc/rc.d/init.d
is linkje

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:11

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Okee zoiezo bedankt voor de info. Ter bevestiging. ik zag in mijn proftpd dir de volgende file staan: proftpd.init.d

Ik neem aan als ik deze naar /etc/init.d kopieer en dan ff chmod ( want hij staat nu op lezen ) dat het dan werkt ?

http://www.xbmcfreak.nl/

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 14 april 2002 17:12 schreef Erhnam het volgende:
Okee zoiezo bedankt voor de info. Ter bevestiging. ik zag in mijn proftpd dir de volgende file staan: proftpd.init.d

Ik neem aan als ik deze naar /etc/init.d kopieer en dan ff chmod ( want hij staat nu op lezen ) dat het dan werkt ?
Dan heb je i.i.g. een scriptje ja :) Maar dan moet je nog het juiste runlevel eraan vastknopen, daar is een handig tooltje voor, maar ik ben er even de naam van kwijt..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, niet direct. Je moet ook nog links vanuit je rc?.d directories maken naar dat bestand in init.d. Deze links moeten ook nog een speciale naam hebben, op de volgende manier:

Eerste letter: moet een 'S' of een 'K' zijn. 'S' betekent 'start', 'K' betekent 'kill' ofwel 'stop'.
Tweede + derde letter: een getal. Neem hiervoor een nog niet gebruikt getal dat hoger is dan het getal van het script waarin je netwerk wordt opgestart. Met iets als '98' zit je altijd goed (netwerk zal rond de 40 zitten denk ik).
Rest: de naam die je wilt hebben.

Een goede link zou dus als naam + dir kunnen hebben '/etc/rc2.d/S98proftpd'. Dit start dus zodra je in runlevel 2 komt het script waarnaar 'S98proftpd' verwijst.

[edit: moto-moi zou 'ksysv' kunnen bedoelen, dat is een erg handig tooltje (voor KDE) waarmee je dit soort dingen in kunt stellen.]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1