[COM21] Coax kabel inkorten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-12 09:35
Me pa heeft sinds een tijdje kabelinternet. Probleem: het ligt er gewoon vaak uit. Ik denk niet dat dit aan het netwerk ligt. Ik woon zelf 200M verderop en ik heb nooit ergens last van.

Nu denk ik dat het ligt aan het feit dat die (*(&^(&* van Chello vanaf de kabelaansluiting tot aan het andere eind van de huiskamer ( waar de pc +kabelmodem staat) een lang stuk coax hebben gebruikt ( storingsgevoelig)

Wat ik nu wil doen: Ik wil het kabelmodem naast de kabelaansluiting neerzetten ( COAX kabel inkorten) en een lang stuk UTP naar de computer leggen.

Vraag 1: Levert dit theoretisch gezien minder storing op ( kabel ligt lans 2 boxen, tv, stereo installatie)

Vraag 2: Hoe krijg ik op een fatsoenlijke manier dat Coax stekkertje van de kabel. Op het eerste gezicht lijkt het namelijk alsof deze erop geknepen is.

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Kan heel goed :)
Je moet gewoon een stukkie dikke coax van 1 meter kopen bij de winkel en 2 van die plugjes zoals ze eraan zitten (die verkoopt de Electroworld hier in t dorp zelfs). Kabel strippen, plugjes erop, vastdraaien aan AOP en kabelmodem en gaan 8-).
Ik weet alleen de officiele term voor die plugjes niet meer, dus je moet ze even beschrijven bij de winkel.

Verwijderd

al es naar de nic van je pa gekeken? heb er een keer 1 gehad met een losse connector ( waar je die utp in duwt zeg maar) deed et soms wel , soms niet...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Gewoon vragen om "plugjes voor de draaiaansluitingen van TV-splitters", weten ze wel wat je bedoelt :)

Overigens twijfel ik wel eens wat aan de kwaliteit van de Coax die UPC aanlegt. Ik had mn eigen kabel gelegd, die was een heel stuk dikker dan wat UPC wou aanleggen.

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 15:27 schreef m-m het volgende:
Ik weet alleen de officiele term voor die plugjes niet meer, dus je moet ze even beschrijven bij de winkel.
F-Connector

Verwijderd

Wat debiel van Chello zeg. Ik dacht dat ze de modem altijd helemaal aan het begin van de kabel zetten. Bij mij zit de modem tussen de groene Casema kabel die het huis binnenkomt, en de eerste TV/Radio connector, echt direct aan de lijn die het huis binnenkomt.

• m-m
  • Niet online

m-m

@Home heeft voor die kabel overigens een maximum van 2 meter, in verband met signaalverlies dus. Beetje vreemd dat chello dat niet doet.
Op zondag 14 april 2002 15:33 schreef jeroenr het volgende:
F-Connector
Hoe kon ik het vergeten :)

Overigens een nuttige link voor de topicstarter:
http://www.marine-electronics.net/techarticle/coax/f-con.htm
zo simpel is het plugje eraan maken dus :)

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 15:45 schreef m-m het volgende:
@Home heeft voor die kabel overigens een maximum van 2 meter, in verband met signaalverlies dus. Beetje vreemd dat chello dat niet doet.
2m? er ligt hier 5 meter ofzo...

handig topic dit.

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hier ligt 15 meter upc coax en geen enkel probleem met de snelheid. Heb de Com21 op mn bureau staan boven, naast mn pc

• BaRF
  • Laatst online: 19-12 14:03

BaRF

bijna kerst

Op zondag 14 april 2002 16:17 schreef Unknown het volgende:
Hier ligt 15 meter upc coax en geen enkel probleem met de snelheid. Heb de Com21 op mn bureau staan boven, naast mn pc
heh, das veel cooler! die gek hier van zeelandnet waarschuwde ons dat het absoluuuut niet langer dan een meter mocht!!! Vandaar dat ze in heel zeeland ook stukje van 20cm leveren, en NIET langer :( WAt voor coax heb je gebruikt? is dat rg59 of iets dergelijkt? 75 0hm?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12 12:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

F Connectors kun je er zo afdraaien. Daarna je kabel inkorten, opnieuw netjes strippen (folie helemaal weghalen en 'haren' omvouwen. Een millimeter of twee van de binnenmantel laten zitten, en dan de kern. Zo heb je een perfecte aansluiting.

Verwijderd

Heb hier in huis ca. 12 meter dikke coax liggen. Com21 staat bij mij ook op 't bureau. Altijd al dol geweest op knipperende lampjes... Nooit last van storingen i.o.d., downloadsnelheid is volgens specificatie.

Volgens de Casema monteur is een lange coax geen probleem als 't maar goede kwaliteit is, dus niet van de Gamma (zijn woorden).

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12 11:41

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik merk echt duidelijk verschil tussen 15 meter en 1 meter coax tussen de kabelmodem. De snelheid is met een stukje COAX ipv 15 meter veel hoger!

/dev/null

• Tweakod3x
Mooi.. Ik ga dus deze week echt wel ff naar de electronica boer ;)

Dank voor alle reacties.

Blijf het stom vinden van chello |:(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Ik denk dat ik dat boutstukkie wat de kabelversterker zou moeten voorstellen maar eens ga vervangen. KabelNoord heeft hier een splitter geinstalleerd met 4 connectors:
code:
1
2
3
4
vin vout
  |   |
|   |   |
in tvout out

Waarbij die bovenste in en out op de in en out van een versterker kunnen. Wat Kabelnoord dus heeft gedaan: gewoon een stukje dunnere kabel gebruiken om dat gat te overbruggen.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12 10:14

Leon

Rise Of The Robots

@home heeft hier maar een stukje coax van een halve meter gebruikt.. :)
Kabel is ook 20 centimeter dik (beetje overdrijven mag.. :P) en noooit problemen gehad met downloaden.. (400KByte/sec 8-))

Eeuwige n00b

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:56
Theoretisch zou de kabel wel uit kunnen maken\, maar ik weet 90% zeker dat het gewoon chello is die brak is. Let voor de grap eens op de klok als inet het niet doet ..

Hiero (en bij vele andere die ik ken met chello) ligt tussen **:45 en **:00 inet r dus elk uur uit, of doet het dan slecht.

Dat het maybe maar 200 meter verder is dan van je andere aansluiting doet r niet veel toe. Heb ook vrienden erg dichtbij woen (paar hondert meter) .. die hebben ook wel eens geen inet als ik het wel heb en andersom

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-12 10:09

Tjark

DON'T PANIC

Heb in m'n vorige studentenhuis 26 meter coax-12 kabel gehad tussen het binnenkomst punt en m'n kabelmodem (com21). No problemo!

Moet je gewoon goede coax kabel (coax 12).

Maar theoretisch is idd een kortere coax en langere upt beter dan anders om.

*insert signature here

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bij mij thuis staat het kabel modem (vroeger com21 tegenwoordig terra-elende) ook zo'n 10-15M van het kasje af via coax.

Denk dat ik t ook maar eens ga veranderen....

Verwijderd

Kan je er geen TV versterker tussen hangen? :P

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:23

Wildfire

Joy to the world!

Nee, het internetten gebeurt in een ander frequentiegebied dan TV. Het signaal zou dus niet worden meeversterkt, daarnaast zijn TV-signaalversterkers eenrichtingsverkeer dus dan kun je nog niet internetten...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-11 18:47

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

ze bestaan wel, maar zijn erg duur aan wat ik begrepen had

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Verwijderd

Zeikerds,

Jullie lopen ook allemaal achter mekaar aan he, eerst
allemaal lopen zeiken of de modem niet in de buurt van de pc kan staan, boven bv en nu is het te lang.
9 van de 10 zeiken dat ze de modem boven willen hebben en niet in bv de woonkamer naast de wcd (...geen gezicht)en als je zegt dat dat ivm signaalverlies niet gaat dat is het ook niet goed.
Chello installeert altijd de modem bij het eerste punt, meterkast aan de AOP of woonkamer aan de WCD, alleen op uitdrukkelijk verzoek van de klant wil de monteur nogal eens op eigen risico van de klant het stukje coax verlengen tot een maximum van 10 meter en dan alleen nog als het signaal goed is(9 van de 10 monteurs belt eerst met de TD om te kijken of de waardes van de lijn goed zijn)
Dit is dus in de regio r'dam, hoe het er in andere regio's aan toe gaat weet ik niet, maar dat zal niet echt veel verschillen dacht ik zo.
:r

Verwijderd

ik kreeg van chello 20 meter coax kabel. Die heb ik zo ongeveer gebruikt. Aansluiting beneden, com21 boven. Is enkele jaren goed gegaan zo. Totdat ik hem verzet heb. toen heb ik besloten de com21 beneden te zetten en UTP naar boven te leggen.

mijn mening:
als je een goede 75 ohm's kabel legt is het geen probleem

en DraiC moet letten over wie die heenkotst

• Oscar the Grouch
  • Laatst online: 23:03

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HA>>IT

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Crazy D
  • Laatst online: 26-12 13:26

Crazy D

I think we should take a look.

Chello zei bij mij ook dat m'n storingen komen door de lange coax. Toen ik zei dat ik zo'n 15 meter heb liggen, en dat ik het zo bij quicknet had besteld, begon ze vaag te mompelen dat quicknet langere coax ondersteunde (:?) maar dat Chello maar tot 2 meter kwaliteit garandeert (of zo, lekker wazig...). Maar ja per saldo wel gratis een coax van 2 meter en zo'n 25 meter utp van Chello... Heb overigens nog niet getest of het met kortere coax en lange utp beter gaat, heb nu toch Cistron en Chello alleen nog maar voor noodgevallen... Maar Chello zei iig regelmatig (verschillende personen) dat de coax zo kort mogelijk moet zijn.

Exact expert nodig?

• snars281
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2020
het maakt voor de snelheid gewoon niets uit hoe lang de coax is. (ga nu niet overdrijven, als het meer wordt dan 100 meter _kan_ het wel een probleem worden natuurlijk) Het heeft gewoon alles te maken met verlies, en dat verlies voor het kabelmodem valt in het niet bij de verliezen die tv signalen hebben, dus is verlengen geen technisch probleem.

Het is gewoon sneller en simpeler om UTP te trekken, en DAT is de enige reden waarom ze zeggen maximaal 1 of 2 meter.
T's minder werk en goedkoper.

Verwijderd

Je zet gewoon de COM21 in de meterkast en legt dan een STP kabel naar de pc waar het internet op komt. Nooit ergens storing heb het thuis ook zo. Loopt langs verschijdene boxen, radio's en tv's. De kabel is langer dan 25m.

De STP kabel is ook makelijker in te korten!!!

• Tweakod3x
Op zondag 14 april 2002 20:46 schreef Mafioso het volgende:
die hebben ook wel eens geen inet als ik het wel heb en andersom
Nee dit is erger: over het algemeen heb ik dus geen storingen. Soms beetje traag, maar het COM21 status lampje knippert praktisch nooit oranje.

En dat heb me pa dus wel.. gewoon om het half uur, of gewoon 5 uur lang...

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:37
Het signaal wordt slechter als je de coax langer maakt, als je modem dus soms geen verbinding heeft, de verbinding traag is, packetloss etc dan zou een kortere kabel de oplossing kunnen zijn. Maar bij gebruik van goeie kwaliteit coax die niet langs storende apparaten ofzo gaat hoeft ie niet perse in de meterkast te staan.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op maandag 15 april 2002 14:30 schreef Tweakod3x het volgende:

[..]

Nee dit is erger: over het algemeen heb ik dus geen storingen. Soms beetje traag, maar het COM21 status lampje knippert praktisch nooit oranje.

En dat heb me pa dus wel.. gewoon om het half uur, of gewoon 5 uur lang...
Het moet wel erg brakke coax zijn wil het daaraan liggen.
Wat het evt kan zijn bij je pa:
Verkeerd afgestelde frequenties in het com21 kastje.
Ik had ook om de haverklap storingen, UPC laten komen, bleek dat de monteur het signaalbereik te hoog had ingesteld.
Heb hier 10 mtr coax liggen (redelijke kwaliteit) en dat loopt goed.
Moraal: UPC laten komen doormeten.

Verwijderd

De maximale lengte van coax is 185 meter.

Tot die lengte, met meerdere nodes (cq. computers, hubs, routers) moet het netwerk kunnen functioneren mits de kabel zelf goed is.

Ik zou dan ook niet de kabel verkorten, maar gewoon vervangen door een stevige goede kabel.

Dan moet het werken.

Je kan er eventueel een Repeater tussen zetten. Dit is een soort hub dat het signaal weer versterkt.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:37
Het gaat niet om een gewoon coax netwerk maar om een kabelmodem! Je kan de tvkabel toch ook niet 185 meter verlengen zonder dat je heel veel sneeuw hebt. Zulke afstanden zijn echt onmogelijk.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:12
Op maandag 15 april 2002 14:57 schreef Pc123 het volgende:
Het gaat niet om een gewoon coax netwerk maar om een kabelmodem! Je kan de tvkabel toch ook niet 185 meter verlengen zonder dat je heel veel sneeuw hebt. Zulke afstanden zijn echt onmogelijk.
Inderdaad.. dat zijn 2 verschillende dingen
Coax voor TV/Radio/Internet via de kabel (75 ohm)
en
Coax voor PC-Netwerken (BNC) (50 ohm)..
die laatste kan tot 185 meter :)
TV-kabel ook wel maar dan moet je gaan versterken en da's niet slim als je bidirectioneel verkeer wilt handhaven (internet).. of je moet bereid zijn gruwelijk veel geld uit te geven aan een amp die bi-directioneel verkeer ondersteunt.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij dit item is nog niet naar voren gekomen wat re gebeurd als de pa in kwestie offline gaat. Voor je met kabels bezig gaat is het wel van belang om te weten of het rf lampje anders gaat branden of het lnk lampje. Bij lnk ligt het waarschijnlijk aan je utp anders aan de coax (of gewoon een brak signaal onngeacht de lengte van de coax)

do or do not, there is no try

• Tweakod3x
Het lnk lampje blijft gewoon branden. ( meest rechtse led)

Het statusledje ( tweede led van links) gaat dus knipperen.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op maandag 15 april 2002 15:46 schreef Tweakod3x het volgende:
Het lnk lampje blijft gewoon branden. ( meest rechtse led)

Het statusledje ( tweede led van links) gaat dus knipperen.
Dit probleem heb ik ook gehad :)
Ligt inderdaad aan het signaal. Eerste vraag die @Home stelde toen ik opbelde "Hoe lang is de kabel van uw aansluitpunt naar het kabelmodem?". Bleek een probleem in het eindversterkerkastje te zijn (langs de weg dus), maar dat weet je dus dat het idd je signaal is. Als je een beetje handig bent kan je een kabeltje maken waarmee je met een computer kan inloggen op je com21 modem. Dan kan je zien wat de signaalsterkte is. Maar goed, ik zou zeer zeker een kortere kabel nemen.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 09:07 schreef Juggernaut het volgende:
en DraiC moet letten over wie die heenkotst
Kots wegen zijn ondoorgrondelijk >:)

Verwijderd

*heb 5 Cm coax naar zijn c0m21 van atsnel*
en dan 40 meter utp ofzo ;) en dan nog 900kb/s halen >:)
leve atjesnel
Pagina: 1