Toon posts:

Ok, ik heb een ideetje voor een AT voeding aan ATX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier is mijn schema om 3v te krijgen uit een AT voeding zodat je een ATX moederbord ermee kan draaien. Ik ben helaas geen electricien dus ik weet niet waar dat er diodes ofzo moeten om kortsluiting tegen te gaan, ik heb er een paar ingezet maar ik weet niet zeker.

Wie denk er dat dit gaat werken en moet ik me zorgen maken om het amperage?

Bekijk schema

(Uitleg: als er 2 regels onder elkaar staan dan betekent de bovenste + en de onderste de - pool. en een > is een diode)

Uitleg:
+12v aan de plus +5v aan de min geeft +7v
+7v aan de plus +5v aan de min geeft +2v
+2v 2x serie geschakelt met een diode ertussen tegen kortsluiten geeft +4v
+5v aan de plus +4v aan de min geeft +1v
+12v aan de plus +5v aan de min geeft +7v
+7v aan de plus +5v aan de min geeft +2v
+2v en +1v serie geschakelt met een diode ertussen tegen kortsluiten geeft +3v

Werkt dit zo? Of moet het anders? en is +3v goed om de +3.3v van een ATX board te vervangen?

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 16:06
waarom zou je 80 draadjes bij elkaar gaan binden om 3 volt uit een oude AT voeding te krijgen, als je voor 25 euro oid een cheape 300w ATX voeding hebt???

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik bezig ben met een lijstje te maken van goedkope recyclings oplossingen voor oude pc hardware

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

helaas is je "schema" niet bereikbaar, maar aan je uitleg te zien gaat het niet werken. leuk bedacht dat wel.

een gewone spanningsregelaar als LM317 (ofzoiets) en 7805 met wat weerstandjes om de juiste spanning te maken moet het wel lukken.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn schema niet bereikbaar? Bij mij toch wel anders? en bij een paar maten van mij ook. Probeer het anders ff opnieuw.

Maar zoals ik dus al zei is het een lijstje met goedkope en het liefste gratis oplossingen. Waarom gaat dit niet werken? Ik weet dat het mogelijk is om 7v te krijgen, ik heb alleen nog nooit serie geschakelt. Als je zegt dat iets niet werkt graag ook een uitleg erbij :?

En weerstandjes veranderen de spanning niet, alleen de weerstand en het amperage (niet altijd maar wel vaak)

Verwijderd

hmm ik denk wel dat het gaat werken natuurlijk heb ik geen hoge studie in elektro :)

Verwijderd

Topicstarter
Owkeej, ik ben een beetje stom geweest, ik heb em herschreven en nu issie veeeeeel simpeler
uitleg:
1x +12 v met een diode tegen kortsluiting aan de - pool
3x +5 v met diodes ertussen tegen kortsluiting aan de + pool
15 - 12 = 3v

simpel dus
maar werkt het ook?

Verwijderd

Zoiets is veel te omslachtig (je neemt geen eens de diode drempel spaaning van 0,7v mee). Je moet dan gewoon een 3v spannings regulatator gebruiken.

Verwijderd

Los van het feit of je schema klopt of niet kan dit dus niet werken.
Je vergeet nl dat een diode een spanningval het van ongeveer 0.6 a 0.7 volt

Daar kan je ook gebruik van maken...

5 volt + 3 diodes in serie is ongeveer 3 volt.

De oplossing van een van de vorige posters lijkt me overings veel beter. Pak een "echte" spanningsregelaar..
Aansluiten van die dingen is best makkelijk en het kost je weinig..

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:31
dit gaat nooit werken. je kan niet op deze manier met voltage's rekenen.

laten we zeggen dat punt A +12v is, en punt B +7v. punt C is 0v.

tussen A en B is 7 volt potentiaalverschil. je kan nu niet met die 7v en de + 5v in B weer een nieuw verschil maken, want die +5v is niet ten opzichte van A of B, maar van een ander punt, C.

misschien snap je dit niet. laten we kijken hoe jij van 3 keer +5 volt 15 volt wil maken:

tussen B en C is een verschil van 5v. nu wil je 3 keer dat verschil gaan gebruiken. C gebruik je als 0. nu moet je aan B weer C gaan hangen. dit heeft kortsluiting tot gevolg.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, welke spannigsregulator moet ik dan hebben? en hoe moet ik die aansluiten? (omdat ik graag wil dat het gratis is, in welk apperaat kan je zoiets vinden?)

Ik heb het schema nu aangepast met 3 diodes, dus dan zal ik dat eens proberen

Thnx, ik wist niet eens dat diodes spanningsverval gaven, maar ik ben ook niet echt bekend bij elektro

Verwijderd

Topicstarter
Jah die kortsluiting wist ik al van maar diodes daarvoor zijn de oplossing, ik heb een keer bij iemand die met een atx voeding allerlei soorten voltages kon krijgen gewoon door verschillende schakelingen aan elkaar te hangen.

Je moet zoiezo niet zo erg op die voltages letten bij voedingen. Want je hebt bijvoorbeeld op pin 1 +12 v pin 2 ground en pin 3 -12v
je kan niet een negetieve spanning krijgen tenopzichte van de ground, daarom is alles relatief en je kan wel op deze manier met voltages rekenen, 5v aan de - en 12v aan de + geeft wel 7v

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ga enorm veel problemen verwachten ivm kortsluiting :+

Wil je wel 3V hebben, dan kan je beter een klein eenvoudige IC gebruiken....

Want dit gaat niet op eenvoudige wijze werken.

• aatos
Op zondag 14 april 2002 15:22 schreef Thorry het volgende:
Jah die kortsluiting wist ik al van maar diodes daarvoor zijn de oplossing, ik heb een keer bij iemand die met een atx voeding allerlei soorten voltages kon krijgen gewoon door verschillende schakelingen aan elkaar te hangen.

Je moet zoiezo niet zo erg op die voltages letten bij voedingen. Want je hebt bijvoorbeeld op pin 1 +12 v pin 2 ground en pin 3 -12v
je kan niet een negetieve spanning krijgen tenopzichte van de ground, daarom is alles relatief en je kan wel op deze manier met voltages rekenen, 5v aan de - en 12v aan de + geeft wel 7v
wedden voor een krat bier?

teken maar een schema, dan zal je zien dat het niet gaat.

Verwijderd

Kom maar op met die krat bier want tussen +12 en +5 staat echt 7 volt

• aatos
Op zondag 14 april 2002 15:35 schreef Smooth2K het volgende:
Kom maar op met die krat bier want tussen +12 en +5 staat echt 7 volt
dat heb ik ook nooit ontkend! sterker:
Op zondag 14 april 2002 15:18 schreef aatos het volgende:
laten we zeggen dat punt A +12v is, en punt B +7v. punt C is 0v.

tussen A en B is 7 volt potentiaalverschil. je kan nu niet met die 7v en de + 5v in B weer een nieuw verschil maken, want die +5v is niet ten opzichte van A of B, maar van een ander punt, C.
ik zeg alleen dat je dus niet met die 5 volt ineens 15 kan maken. of de truc in het begin voor 3 volt.

• aatos
misschien maakt dit het duidelijker:

Afbeeldingslocatie: http://aatos.host.sk/pictures/5v15v.bmp

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 15:50 schreef aatos het volgende:
misschien maakt dit het duidelijker:

[afbeelding]
Gewoon een paar van de draden aan de rechterkant afknippen dus >:)

• Potatoman
  • Laatst online: 08-08 18:14

Potatoman

koniwa

Dat vind ik wel een leuk idee, maar hoe ga je de problemen oplossen met de 5V standby lijn en de PS-on lijn??

Hier btw wat schematjes van een atx en at aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1198076472
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2528622479

The cyclographing developer

• sebastius
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zodra je dat probeert is het BOEM!
Pagina: 1