Na opname op cassete hoor ik vorige opname nog

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39
Ik gebruik 60 min maxell metal tapes, en ik heb een nieuwe opname op het bandje gemaakt en op de rustige momenten in de muziek hoor ik nog op de achtergrond de muziek van de vorige opname. Is dat normaal?

Ik gebruik een sony rx80 minisetje op op te nemen, nieuwprijs 800 (misschien kwaliteitsindicatie)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb een cd waarop je kan horen dat de moedertape heeft doorgedrukt (pre-echo :P) Skunk Anansie - Stoosh.

Maar goed, het hoort niet. Staat je wiskop goed afgesteld?

Als workaround kan je eventueel eerst je bandje wissen (stilte opnemen) en daarna pas echt opnemen. Ik denk niet dat je dan nog veel signaal van de vorige opname terugvindt.

Siditamentis astuentis pactum.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ff afstellen, demagnetiseren en zorgen dat je tape niet te oud is.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• arjandijk162
Op zondag 14 april 2002 13:21 schreef gitaarwerk het volgende:
ff afstellen, demagnetiseren en zorgen dat je tape niet te oud is.
wat moet ik afstellen en hoe demagnetiseer ik?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

de koppen :)
ik heb et nooit gedaan, maar weet wel dat et daaraan licht. het gaat dus om de opname kop (vaak de zwarte)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Voor het demagnetiseren heb je van die speciale casstebandjes die je gewoom in je casettespeler stopt. Ik heb er geen ervaring mee, dus ik weet niet of die dingen ook echt werken.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:35

almightyarjen

When does the hurting stop?

Goh, van dat probleem had ik 10 jaar geleden last van :) ...
Nee, wat ik toen altijd deed is eerst het bandje opnemen zonder dat je een source gebruikt. Nu komt er dus niets op het bandje te staan. Als dat klaar is, neem je gewoon op. Hierdoor wordt het bandje dus twee keer gewist. Ik geef toe, het is wat werk, maar het werkt wel. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• arjandijk162
ik gebruik het cassetedeck eigenlijk bijna nooit, dus kan het zijn dat er daarom iets niet goed is :?

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Demagnetiseren (degauss) is wel altijd goed, maar heeft hier nix mee te maken. Je wiskop doet óf helemaal niks of te weinig. In dat geval moet je hem laten uitlijnen oftewel hij moet onder de juiste hoek en afstand van de tape staan.
Moet je eigenlijk laten doen, want zelf lukt je dat denk ik niet. Ik vraag me trouwens af of die gewone cassettespelertjes mogelijkhijd hebben tot alignen van de koppen.

• arjandijk162
kan het ermee te maken hebben dat ik een metal cassete gebruik?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op zondag 14 april 2002 20:13 schreef arjandijk het volgende:
Als er eerst keiharde metal op stond, en je probeert er daarna een subtiel zacht stukje klassiek overheen te gooien, dan wordt het lastig ja. ;)

OK, dit is idd meer een HK-reply.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:23

Dennahz

Life feels like hell should.

jup ik heb het ook mijn stereo kan niet echt goed overweg met die cassette's (qua opnemen dan) en m'n oude stereo had er totaal geen problemen mee.

maar goed tegenwoordig fik je het toch op cd :? :7

Twitter

• arjandijk162
Op zondag 14 april 2002 21:18 schreef BrEeZeR het volgende:

[..]

jup ik heb het ook mijn stereo kan niet echt goed overweg met die cassette's (qua opnemen dan) en m'n oude stereo had er totaal geen problemen mee.

maar goed tegenwoordig fik je het toch op cd :? :7
mijn stereo heeft wel een autotapeselector ofzo

mijn walkman (zo'n platte Sony)past 2 keer in mijn discman (Lenco met radio) en doet ipv 9 uur op 2 batterijen, 50 uur op één batterij, dus dan ik voor mij de keuze snel gemaakt :)

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Kan inderdaad heel goed zijn dat je setje niet geschikt is voor metal tapes.

(Voor de analoog n00bs: je hebt (in volgorde van kwaliteit) normal, high (ook wel chroom genoemd) en metal tapes. Er is zelf een vierde soort geweest tussen normal en high als ik me niet vergis).

noot: metal tapes kan je met een hogere uitsturing opnemen, waardoor je minder (ongeveer 3 dB) last hebt van bandruis.

• arjandijk162
Op zondag 14 april 2002 22:44 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Kan inderdaad heel goed zijn dat je setje niet geschikt is voor metal tapes.

(Voor de analoog n00bs: je hebt (in volgorde van kwaliteit) normal, high (ook wel chroom genoemd) en metal tapes. Er is zelf een vierde soort geweest tussen normal en high als ik me niet vergis).

noot: metal tapes kan je met een hogere uitsturing opnemen, waardoor je minder (ongeveer 3 dB) last hebt van bandruis.
Licht dat laatste eens toe, ik kan eventueel opnemen met het Yamaha cassetedeck van mijn ouders, zitten vrij veel opties op, wat voor knop moet ik zoeken om deze hogere uitsturing in te stellen?

Ik gebruik de tapes in een walkman, heb ik hier voordeel van een metalcassette of is het geluid in dat geval gelijk aan chroom?

Verwijderd

Weet je wel zeker dat je je vorige opname hoort en niet wat er op de andere kant staat, maar dan achterstevoren ? :P Dat kan ook namelijk :)

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Op maandag 15 april 2002 13:48 schreef arjandijk het volgende:

[..]

Licht dat laatste eens toe, ik kan eventueel opnemen met het Yamaha cassetedeck van mijn ouders, zitten vrij veel opties op, wat voor knop moet ik zoeken om deze hogere uitsturing in te stellen?

Ik gebruik de tapes in een walkman, heb ik hier voordeel van een metalcassette of is het geluid in dat geval gelijk aan chroom?
Als je op het tapedeck met de knop voor metal tapes aanzet , zorgt het deck er zelf voor dat de instellingen juist zijn (bias e.d.) , het tapedeck moet wel die optie hebben , want metal tape opnemen in een cassettedeck zonder die optie klinkt nergens naar (bij afspelen maakt dat niet uit , alle cassette spelers kunnnen de verschillende soorten tapes afspelen als t goed is)

Als je dolby wilt gebruiken , moet je er rekening mee houden dat dit ook op het afspeel apparaat , je walkman dus moet zitten , ander heb je er niks aan.

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is gewoon de wiskop die niet goed werkt.

Of het aan de metal tapes ligt kan je testen door een niet metal tapeje op te nemen en dan nog een keer.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 15 april 2002 13:48 schreef arjandijk het volgende:
Uitsturing instellen doe je met de 'record-level' knop. Gewoon zorgen dat de pieken niet boven de +6 dB uitkomen (zo stond destijds in de handleiding van ons deck). Bij chroom en normal tapes niet boven de +3dB uitkomen.
Op maandag 15 april 2002 14:54 schreef Optical het volgende:
Als je dolby wilt gebruiken , moet je er rekening mee houden dat dit ook op het afspeel apparaat , je walkman dus moet zitten , ander heb je er niks aan.
Met Dolby B opnemen, zonder Dolby afpelen klinkt eigenlijk wel lekker. Dolby C hadden ze voor mij niet hoeven uitvinden --> niet gebruiken. Dolby S heb ik geen verstand van.

Dolby HX-Pro is sowiezo alleen bij opnemen van belang.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Is de wiskop misschien vies? Dat kan ook nog. En ja, metal tapes hebben een heel sterke magnetisatie. Ze zijn moeilijk te wissen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik denk dat je beter gewoon chrome (TDK SA/ Maxell UR II) kan kopen, want meestal zijn die wat goedkopere casettedecks niet geschikt voor metal bandjes, en in je walkman zal je echt nauwelijks kwaliteits verschil merken.

De meeste duurdere decks herkennen automatisch een metal bandje en hebben soms ook opties om wat gezoem op te nemen om de beste opname instelling te gebruiken (bij mijn Aiwa AD-S750 heet het Data System)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1