korte lease IP @home, DHCP probleem

Pagina: 1
Acties:

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 15:11
@home loopt in Groningen wat te rommelen met de DHCP server. Ik krijg nu een IP met een lease van een uur! Het probleem is nu dat mijn server/router (w98 met winroute) deze niet goed verlengt. Op een of andere manier verliest hij zijn IP en verzint dan een autoconfiguratie adres, dus geen geldig internet IP.

Wanneer ik klik op vrijgeven en vernieuwen kan ik zien in mijn winroute logs dat er wel een DHCP offer met het juiste ip wordt gedaan door @home. Op een of andere manier neemt mijn server dit niet over en blijft vasthouden aan zijn autoconfiguratie-adres. Enige oplossing is reboot en dan werkt het weer (eventjes).

vraag: hoe kan dat? Kan het zijn dat winroute DHCP niet doorlaat, hoe verander ik dat? Of is het een w98 probleem, of netwerkkaart probleem?

Verwijderd

Ikzelf heb hetzelfde gehad. @home geeft een ander ip adres en ik kon niet meer internetten. Probeer het TCP/IP even opnieuw te installeren. Hielp bij mij.

Verwijderd

Ik woon ook in Groningen (achter noorderplantsoen) en heb m'n IP al 3 jaar statisch ingesteld staan (dus geen DHCP). Nooit problemen mee, heb 1 keer 't IP moeten veranderen.

Gewoon statisch instellen dus, die DHCP van @home is toch een brak apparaat..

• valkenier
Ik heb er natuurlijk wel aan gedacht om de boel statisch te configureren, maar ik denk juist dat @home een korte lease geeft wegens werkzaamheden in groningen, waarbij je IP kan veranderen.

Wat ik niet begrijp is dat het wel goed gat bij een reboot, maar een vernieuwen van het IP niet, Misschien moet ik inderdaad TCP/IP nog maar eens herinstalleren.

Nog andere ideeën?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zondag 14 april 2002 12:24 schreef hezik het volgende:
Ik woon ook in Groningen (achter noorderplantsoen) en heb m'n IP al 3 jaar statisch ingesteld staan (dus geen DHCP). Nooit problemen mee, heb 1 keer 't IP moeten veranderen.

Gewoon statisch instellen dus, die DHCP van @home is toch een brak apparaat..
handig, weten we nu gelijk wie toch die veroorzaker van allerlei dhcp ellende is in groningen, gebruikers die een vast ip adres staan in te kloppen op hun machine waarbij ze (mogelijk) anderen hinderen

A wise man's life is based around fuck you

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Er is ook nog een mogelijkheid dat je NIC niet meer helemaal 100% is.
Probeer er eens een andere NIC in te douwen .. kijken of je dan nog steeds in een DHCP-Offer loop terecht komt.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
hetzelfde hiero in brabant
ik verlies telkens mijn internet verbinding voor een paar minuten, en dan is er ineens weer niks aan de hand
dit is de laatste tijd welk vaker zo :'(

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 12:44 schreef zwelgje het volgende:
handig, weten we nu gelijk wie toch die veroorzaker van allerlei dhcp ellende is in groningen, gebruikers die een vast ip adres staan in te kloppen op hun machine waarbij ze (mogelijk) anderen hinderen
Eh laten we even duidelijk zijn; als @home een correct functionerende DHCP zou hebben zou ik het zaakje niet statisch in hoeven te stellen. Overigens heb ik dit gedaan op advies van de @home helldesk. Zowieso is het belachelijk dat @home dhcp gebruikt, is nergens voor nodig.

De veroorzaker van de DHCP ellende in Groningen (heel nederland eigenlijk) zijn niet de gebruikers die 't statisch instellen. Dat is eerder een gevolg van de DHCP ellende.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Kan het ook zijn dat het daarom hier in Groningen zo traag is? Want ik kom niet boven de 80 kB/s..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 14 april 2002 13:40 schreef hezik het volgende:

[..]

Eh laten we even duidelijk zijn; als @home een correct functionerende DHCP zou hebben zou ik het zaakje niet statisch in hoeven te stellen. Overigens heb ik dit gedaan op advies van de @home helldesk. Zowieso is het belachelijk dat @home dhcp gebruikt, is nergens voor nodig.

De veroorzaker van de DHCP ellende in Groningen (heel nederland eigenlijk) zijn niet de gebruikers die 't statisch instellen. Dat is eerder een gevolg van de DHCP ellende.
Er is helemaal niets verkeerd met DHCP.
Integendeel.

Wat anders als er configuratie wijzigingen noodzakelijk zijn door veranderingen bij de ISP ?
Even email'n naar iedereen om de instellingen aan te passen ?

Dat is niet te doen.
Maar je hebt wel gelijk dat ze der dan ook maar moeten voor zorgen dat er geen problemen zijn.
Als ze dat niet kunnen garanderen dan is het helemaal omzeep :{

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• valkenier
Ja, dat is allemaal wel zo, maar als je een keer per uur je verbinding verliest, wordt de neigeing groot om de boel vast in te stellen.

Anyway, als ik op vernieuwen klik (zonder vrijgeven) duurt het even en dan krijg ik de melding DHCP-server not available..

Dat is toch raar? Ip van DHCP is 212.120.66.200 en di kan ik gewoon pingen.

Waarom werkt het niet?

Ik heb ook al een keer in de logs gezien dat het hw-adres van de interne NIC wordt meegestuurd en dat werkt dus niet, snap ik ook geeb hout van. Inmiddels TCP/IP opnieuw geinstallleerd, ik hou jullie op de hoogte.

Loopt DHCP over bepaalde poorten, weet iemand dat?

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Op zondag 14 april 2002 14:57 schreef valkenier het volgende:

Loopt DHCP over bepaalde poorten, weet iemand dat?
Dhcp is poort 67 UDP

Toch geen firewall die de dhcp paketten blokt ?
Al eens geprobeert zonder firewall ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 12:00

joker1977

Tweakert

Niks aan te doen, je buurt is toe aan de nodemove van @home. Je moet gewoon je router beter inmekaar zetten. Of tijdelijk zonder router draaien, aangezien zo'n nodemove meestal maar 1-2 weekjes duurt.

De DHCP van @home is na de node-move weer als vanouds gul met het verstrekken van je lease...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Laatst m'n @Home instellingen op DHCP gezet. Mooi dat ik dan geen IP adres krijg hier in Emmen.

* Varienaja blijft voorlopig statisch.

Siditamentis astuentis pactum.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 12:00

joker1977

Tweakert

Op zondag 14 april 2002 16:05 schreef Varienaja het volgende:
Laatst m'n @Home instellingen op DHCP gezet. Mooi dat ik dan geen IP adres krijg hier in Emmen.

* Varienaja blijft voorlopig statisch.
Ongetwijfeld een fout in je cc-nummer. Of een firewall die DHCP blocked. Zonder DHCP zou 98% van de abonnees klagen. Kortom: De fout zit aan jou kant. Of denk je dat in Emmen 98% van de mensen wel betaald, maar geen IP heeft?

• Taurec
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-04 10:56
valkenier, kijk eens naar je volledige host name,

als er iets in staat van nodemove.bla.bla dan zijn ze aan het rommelen :)

Verwijderd

in een dchp bereik een statisch adres instellen is gewoonweg dom. En zonder dhcp kunnen ze niet draaien, elk beetje netwerk draait overigens op dhcp, statische adressen instellen slaat nergens op (wel handig als je een server wilt draaien, maar dat is voor @home niet iets om rekening mee te houden).

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 19:41 schreef VipTweak het volgende:
in een dchp bereik een statisch adres instellen is gewoonweg dom.
Ik vind dit toch wel erg kort door de bocht. Ik persoonlijk vind het meer dom om Fl.100,- per maand neer te leggen voor een netwerkverbinding welke niet werkt alleen omdat de DHCP het voor de zoveelste keer op z'n heupen krijgt. Daarnaast vind ik het ook dommer als je weigert 't statisch in te stellen als de helldesk je het adviseerd.
En zonder dhcp kunnen ze niet draaien, elk beetje netwerk draait overigens op dhcp, statische adressen instellen slaat nergens op (wel handig als je een server wilt draaien, maar dat is voor @home niet iets om rekening mee te houden).
DHCP was voor @home niet nodig geweest als zij de planning in orde gehad hadden. Ze werken met een statisch aantal gebruikers en zullen dus toch het assignment window moeten hebben wat alle gebruikers tegelijkertijd toestaat, dit in tegenstelling tot bv. dialup providers.

Maar goed, natuurlijk is DHCP makkelijker vanuit configuratieoogpunt. Dat zie ik ook wel. Dan moet die DHCP server echter wel werken.

Mijn @home (groningen) was altijd problematisch (minstens 3 keer per dag geen verbinding) DANKZIJ een niet goed werkende DHCP. Ik kreeg IP's welke al 3 keer door dezelfde DHCP aan anderen uitgedeeld waren, IP's welke totaal buiten de scope van @home vielen (ja dat is gebeurd) of gewoon geen IP.

Ik heb het vanavond nog eens geprobeerd en wederom geen verbinding mogelijk met de DHCP.

Dan mag je mij dom noemen dat ik het statisch instel, maar ik heb wel de beschikking over een werkende verbinding.

• valkenier
Naar mijn volledige hostname heb ik al gekeken, maar dat is mijn "gewone" hostname dus geen nodemove o.i.d.

Ik denk dat het met NAT op de externe NIC heeft te maken, want hiero even een stukkie uit de winroute logs:

[15/Apr/2002 12:13:30] dhcp: interface SMC Adapter Internet Kabel got ip bla.bla.bla.bla

[15/Apr/2002 12:31:13] dhcp: request from interface 192.168.0.1

client: DHCP type Request

client: hostname = cc******-a

client: chaddr = 00:e0:29:04:d6:66

client: chaddr is not equal to client's hwaddr (hwaddr = 00:10:a7:02:58:43)

client: requested IP address = bla.bla.bla.bla

server: sending DHCPNAK !

[15/Apr/2002 12:31:37] dhcp: interface SMC Adapter Internet Kabel offered with ip bla.bla.bla.bla

[15/Apr/2002 12:31:37] dhcp: interface SMC Adapter Internet Kabel offered with ip bla.bla.bla.bla

[15/Apr/2002 12:36:37] dhcp: interface SMC Adapter Internet Kabel offered with ip bla.bla.bla.bla

Het gaat dus even goed, maar dan volgt er een check op hardware (MAC) adres. Zoals je ziet lijkt het dat het DHCP request komt van mijn interne NIC, met ook dat MAC adres. Dan zegt @home dat klopt niet met je vorige MAC, en geeft een DHCPNACK en dan gaat het mis, er wordt daarna wel steeds een IP aangeboden maar mijn externe NIC neemt dat niet aan.

Ik heb nog even geprobeerd de lease vrij te geven en te vernieuwen zonder de winroute engine te hebben draaien.

Het ligt dus aan winroute, de DHCP komt niet lekker door de NAT. Misschien moet ik op de router exclude this PC from NAT aanvinken, maar dat lijkt me wat unsafe...

ben ik de eerste van vele winroute/@home users die hier tegen aan kleunt?

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 14:21
Ik had dat probleem dus ook al een aantal weken.

Vandaag besloten de hlpdsk maar eens te bellen, na een 45 minuten in de wacht te hebben gestaan werd ik doorverbonden met de 2de lijns.

Zij hebben mijn CC nummer opnieuw verstuurd naar de server, tenminste daar had die kerel het over.

PC uitzetten 30 min. wachten en idd mijn lease duurt nu weer gewoon 1 1/2 dag!

• valkenier
Dat helpt dus ook niet: exclude this computer from NAT op de server biedt geen soelaas. Het enige wat helpt is winroute engine stoppen, dan heb ik in notime het juiste IP!

• valkenier
weet niemand hiervoor een oplossing? (behalve statisch IP)

release notes winroute-site:

4.2.0 - February 4, 2002
+ Windows XP support
- Dynamic size of the NAT table, can be set in the Registry - NatTableSize
- Fixed issue with DHCP in cable modem environments

Die versie heb ik, maar het lijkt er niet op dat het "DHCP_issue" helemaal gefixed is. Kan er niets over vinden in de manual..
Pagina: 1