Toon posts:

win98, xp, en linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn PC reeds win98 geinstalleerd op C:, Win XP op een aparte NTFS partitie. Ik heb vandaag ook nog een nieuwe harddisk gekocht van 40 GB, en wil nu Linux installeren.

De nieuwe harde schijf heb ik inmiddels geformatteerd en onderverdeeld in 3 partities van ieder 13 GB. Dus resumerend heb ik nu:

C: Win98 (FAT 32) 10 GB
D: WinXP (NTFS) 10 GB
G: Partitie 1 (13 GB)
H: Partitie 2 (13 GB)
I: Partitie 3 (13 GB)

Ik heb ook een bootmenu waarop ik kan kiezen tussen win98, en win xp.

Zoals gezegd wil ik nu Linux erbij installeren. Ik heb de ISO file gedownload van het internet, maar nu. Wat moet ik nu doen om Linux te installeren op mijn PC, en dat alles gewoon blijft draaien. Ik wil ook graag Linux in het Bootmenu laten komen zodat ik kan kiezen wat ik wil opstarten. Kan iemand me vertellen wat ik exact moet doen?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zul je eerst n's moeten zeggen welke je bootmanager is...
Ik neem aan die van XP: Dan pas je de boot.ini aan zodat de nieuwe (bootable) partitie dr in staat.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag de gehele installatieprocedure willen horen. Dus vanaf de ISO file tot aan de installatie met bootmenu.

Verwijderd

Zo werkt dat niet :)
[topic=395099/1/63]
Of kijk op de homepage van de distro van uw voorkeur :)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Hmja, als je niet weet hoe het installeren zou moeten, en het niet durft te proberen, weet ik niet of je wel aan linux toe bent zeg maar :{

Maar de iso...hoe bedoel je...lukt het branden daarvan ook niet :?

En over welke distro gaat het :?

Want normaal gesproken is het gewoon booten vanaf de cd, en dan komt de installatieprocedure, die best te overleven is :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb de Iso nu, en ga hem zo dadelijk branden op CD. Wil alleen weten of ik niets kan slopen wanneer ik Linux ernaast ga installeren. Heb namelijk geen zin in vervelende praktijken.

Dus de vraag is of ik het gewoon kan installeren, en zo ja hoe?

Verwijderd

Topicstarter
Wil trouwens SuSe gaan installeren

Verwijderd

Dat is een Live evaluation cd. Die kun je gewoon booten maar niet installeren. Als je via een iso wilt installeren dan is SuSE geen optie, helaas. En voordat je nou gaat roepen Welke dan wel klik ff hier.

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil dat zeggen dat Live gedoe? Kan ik deze ISO wanneer ik die brand op CD niet vanaf CD installeren. Dus alleen madrake of iets dergelijks zoals ze aangegeven staan op die threadlink?

Verwijderd

Je kunt (bijna) elke Linux distro in iso formaat downloaden. Echter SuSE is daar niet een van. Die live-evaluation versie is een soort demo versie. Als je SuSE wilt hebben is er de mogelijkheid om bootdisks te downen en dan via ftp te installeren (afrader) of iets anders te kiezen of kopen. Mandrake heeft op dit moment de meest recente versie zijnde 8.2 . Erg geschikt voor startende Linuxers :)

klik, alle drie, of anders iig 1&2
ff lezen

Verwijderd

Topicstarter
Ik durf haast zeker te zeggen dat ik net een ISO heb gedownload van SuSe 4.5. Of is dat dan toch wat anders.

Verwijderd

SuSE 4.5 ?? Die komt denk ik uit 1763 of zo. Wegpleuren dat ding en gewoon die Mandrake zut halen of een modern alternatief :)

Verwijderd

Topicstarter
Prima, jij zegt het. Jij bent de expert. En dan gewoon branden naar CD die ISO, en dan uiteindelijk opstarten vanaf die CD, en dan wijst de rest zich vanzelf. Dus geen rare fratsen van partities die zich overschrijven waardoor ik data kwijt raak?

Verwijderd

Nee dat partitioneren gaat wel goed. Je zult echter een swap partitie moeten aanmaken van 2* intern geheugen , max 512 MB. Dat zou moeten kunnen via de install.

Maar neem rustig de tijd en lees die installatie-instructie, lees goed wat er op je scherm verschijnt en maak een backup :) Want een foutje is zo gemaakt ...

Maar je kunt niet verwachten dat we je via dit forum stap voor stap gaan uitleggen hoe je Linux moet installeren. Daar is genoeg goede documentatie over te vinden en mocht je nou een gerichte vraag hebben, die je na ZELF eerst inspanning te hebben geleverd niet kunt oplossen. dan vind je hier vast wel iemand die je op weg wil helpen.

Een groot aantal handige tips vind je terug in de NOS FAQ met bijbehorende linkjes. En het forum zelf heeft ook een schat van info die je met de search functie wel kunt vinden.

Als je geen zin hebt in leeswerk en zo: blijf lekker Windows draaien. Je zult dan met Linux toch vrij snel ontdekken dat het zonder leeswerk (manuals, HOWTO's etc) toch wat lastig wordt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is het niet. Wil het gewoon eens proberen. Ben alleen bang dat er wat fout gaat. Ben niet bang om het een en ander te lezen. Ik hoopte alleen hier op wat nuttige feedback. Nou die jheb ik wel gekregen. Bedankt, en je ziet me wel weer eens verschijnen op dit forum.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Even voor de duidelijkheid: je hebt een aparte partitie nodig om GNU/Linux te installeren. Aangezien je geen ruimte meer vrij hebt op je hardeschijven (ze zijn allebei gevuld met partities) zul je òf met partities moeten schuiven (met Partition Magic), òf een van je bestaande partities opofferen (dat kan als het goed is tijdens de installatie van je distro naar keuze). In jouw geval wordt dat dan een van de partities op je tweede harde schijf lijkt me.

Btw, iemand die zijn studentnummer als nick gebruikt... Nog niet gezien :P
Pagina: 1