[XML] Zoek functie

Pagina: 1
Acties:

• Ariek
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hetvolgende

Ik wil een dvd database opzetten mbv xml
de xmlfile heb ik algemaakt.
<dvd>
<soortfilm>actie</soortfilm>
<hoofdrol>Bruce Willis<hoofdrol>
<naam>Die Hard</naam>
<website>http://www.enz.nl</website>

<soortfilm>actie</soortfilm>
<hoofdrol>Christopher Lambert<hoofdrol>
<naam>Highlander</naam>
<website>http://www.enz2.nl</website>
</dvd>

Nu is het volgende.
Ik wil op een internetpagina een 2-tal frames.
Links een aantal pulldown menu:
Soortfilm en Hoofdrol. Deze 2 zouden uit de xml kunnen worden opgevuld,lijkt me.

Dan een knop onderaan links met "Go", waarna op de rechterframe, de naam en website komt te staan.
Lieft met een link naar de pagina beschreven in <website>

Mijn vraag is. Kan dit? en zo ja hoe moet ik dit aanpakken.
Ik ben nog maar net bezig met XML en het lijkt me geweldig om dit te beheersen. Graag jullie hulp/tips

Verwijderd

Dit is geen probleem met XSL(T). In de search en Google is hier genoeg over te vinden :).
Ik zou eerst maar eens beginnen met het doorlezen van een aantal tutorials, en als je er dan niet uitkomt een wat meer specifieke vraag stellen :).

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
XPath is the magic word :) met XPath kun je elementen selecteren en filteren vanuit XSLT. Lees daar de docs maar es van. Als ik zin heb zal ik zo we even een voorbeeld van een jaar terug op internet gooien :)

Verwijderd

Wat jij wilt kan net zo makkelijk gewoon met een DB.
Voor dergelijk gebruik is XML niet bedoeld oorspronkelijk toch ?!

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 11:42 schreef Tizzwat het volgende:
Wat jij wilt kan net zo makkelijk gewoon met een DB.
Voor dergelijk gebruik is XML niet bedoeld oorspronkelijk toch ?!
Ja en nee. XML is er wel degelijk voor bedoeld, want XML zou qua opslag moeten kunnen wat een DB ook kan, maar een DB kan veel meer. Maar da's offtopic...
Dit voorbeeldje zou mischien wel makkelijker met een DB kunnen, maar met XML/XSL is het natuurlijk veel leuker :).

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:03

OMX2000

By any means necessary...

Op zondag 14 april 2002 11:49 schreef KoenM het volgende:

[..]

Ja en nee. XML is er wel degelijk voor bedoeld, want XML zou qua opslag moeten kunnen wat een DB ook kan, maar een DB kan veel meer. Maar da's offtopic...
Dit voorbeeldje zou mischien wel makkelijker met een DB kunnen, maar met XML/XSL is het natuurlijk veel leuker :).
Eehm een DB kan niet per se meer... Een moderne database slaat alles relationeel op. Een database is niet altijd even efficient om hierachische structuren op te slaan zoals in XML. Er zijn nog steeds produkten hevig in ontwikkeling om te kijken hoe XML zeer efficient in te kunnen zetten.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 11:52 schreef OMX2000 het volgende:
Eehm een DB kan niet per se meer... Een moderne database slaat alles relationeel op. Een database is niet altijd even efficient om hierachische structuren op te slaan zoals in XML. Er zijn nog steeds produkten hevig in ontwikkeling om te kijken hoe XML zeer efficient in te kunnen zetten.
Klopt. Maar op het moment (en dat zal nog wel een aantal jaartjes zo blijven ;() zijn relationele database veel beter dan XML databases. Ik heb een paar van die krengen bekeken, en ze vallen zwaar tegen. Een simpel SELECT statement ontbreekt, XPath is gewoon veel ingewikkelder, en dus minder makkelijk in gebruik. Bovendien probeerd iedere fabrikant z'n eigen wiel uit te vinden, dus dan blijf je Query taaltjes leren :'(.

Maar voor sommige toepassingen zijn XML databases vast wel nuttig :).
Pagina: 1